1. Bedoel je daar bijvoorbeeld mee dat elke toonhoogte gesampled is? Veel SFZ-instrumenten hebben dat inderdaad - het zijn vaak enorme geluidsbibliotheken van Gigabytes. Het nadeel daarvan is dat het allemaal in je RAM geladen moet worden om hiermee te kunnen werken. Nu zijn alle moderne computers daar wel snel genoeg voor, maar ik vind het persoonlijk nogal onzin om een piano te samplen in 16 velocity layers. Mijn Roland stagepiano met maar 64 MB aan piano samples overtreft meestal de kwaliteit van die software-piano's van in de Gigabytes.
2. De karakteristieke klank wordt veroorzaakt door de manier van DA-conversie, die afwijkt van andere samplers, alsmede de manier van transponeren. De Fairlight verandert de playbackfrequentie, andere samplers houden de playbackfrequentie statisch.
1.RAM is niet nodig als de betreffende sampler van disk kan streamen. Dat kunben SforZando, EXS, Kontak bv.
Voor realistiche instrumenten heb je vaak elke noot op veel velocities, en dan iedere velocity 4 of meer keer.
Daarna word er 'sound-robin' gebruikt op die meerdere takes.
Dan heb je voor een cello dus zo 1.3 GB aan samples.
Voor een realistiche weergave van synths is het minder belangrijk als de patch geen velocity heeft.
2. Dat doen de Ensoniq mirage en de Roland S50 ook
Dus dit zijn de twee extremen aan de enerzije multisampels+roundrobin multi velocity layers en aan de andere kant 1 sample die je over 5 octaven verspreid.
Maar muli samples zijn wel de enige optie als je ongeveer hetzelfde geluid als het origineel wilt hebben.
Je kunt ook single cylces gebruiken en dan ook weer een multisample daarvan.
Ontopic: in het filmpje vergelijkt hij appels met peren
Iris doet by default een resampling algoritme. Wellicht doet Serum hetzelde.
alle andere samplers klinken hetzelde maar met een ander lowpass filter. De ene doffer dan de ander.
Uit de Iris manual: The default Pitch Mode option uses one of our most efficient resampling algorithms to change the pitch (and respectively speed) at which a sample plays back, just like a conventional sampler might. If you want the pitch to change but the speed to stay the same (for instance, a rhythmic loop), you can use our ultra-high-fidelity Radius RT pitch- shifting algorithm. However, this is a very resource-intensive process, meaning CPU usage will increase substantially. Engaging Radius RT for the first time will bring up a warning dialog box to inform you of this, but there is a checkbox you can select that will eliminate that dialog from appearing again. For more information, read the section regarding Radius RT in Options. Lastly, you may choose to have the sample not chang