Samplers. Welke heb je nog en waarom?

SK1 - heb ik niet meer, Was geleend. Mijn eerste setup met een cassette deck, Jammer, is een leuk ding maa nu heel er overpriced.

-Ensoniq Mirage DSK - Mooie sounds en filter
-XV5080 (ok hij kan niet samplen maar kan wel wav's laden en is AKAI en Roland S7.. compatible. ) - Dikke synth - Sampler samen met Gtek en een 60GB sd kaartje een levenlang aan sounds.
- Beatsqueezer v1 DIY sample player. - ooit geruild tegen een Axoloiti Boardje.

Zit nu te kijken naar de Yamaha TX16W. Klinkt erg goed....
 
Zit nu te kijken naar de Yamaha TX16W. Klinkt erg goed....

TX16w is een leuk ding ja.
Goedkoop, ondergewaardeerd (met reden want het oorspronkelijke Yamaha OS schijnt nogal vervelend te zijn, Typhoon = gratis en de oplossing hiervoor), maar erg leuk.
 
Lotuz2019 Ik had hem gezien.... Beetje te veel van het goede. 80 euro is toch wel de max voor mij :)

Bedankt voor te tip van de Cyclone VST sampler. Ga die eens proberen.

:okdan:
 
Emulator III, E5000 + Syndrive HD, ESI-4000 +HD, Akai mpx16 (tegek!), Korg Dss1. Lekkere veelzijdige machines. Als je goed filters hebt kan je echt veeel.
 
Sinds een paar dagen heb ik een "nieuwe" sampler in huis. Met name als referentie, want mijn beats maak ik nog steeds volledig met software (Maschine). Met bitcrusher plugins kan ik de klank van vintage samplers een heel eind benaderen, maar er komt meer bij kijken dan alleen sample rate en bit depth bij wijze van spreken. Dus om hardware en software met elkaar te vergelijken, heb ik dus weer een hardware sampler gekocht. En daarnaast vind ik het gewoon leuk om een tijdje oude apparatuur uit te proberen en daarna weer te verkopen.

In eerste instantie wilde ik iets goedkoops en dacht ik aan een jaren '80 Casio SK of Yamaha VSS, maar die blijken toch nog best prijzig, hebben nauwelijks geheugen en zijn me iets te lofi. Maar toen liep ik tegen een betaalbare afstammeling aan die 6 seconden sampletijd (max 3 sec per sample) @ 22050 Hz / 8 bit / mono biedt. Door het modernere (en wat kitscherige) uiterlijk mis ik wel enigszins de beleving die ik had bij de klassiekers zoals de S950, MPC60, Emax en SP12 Turbo, maar de klank kan wel degelijk doorgaan voor die van een sampler uit de jaren '80 zonder er een lofi/decimator effect overheen te gooien zoals bij andere 16 bit "instap samplers" vaak het geval is. Wat de sampletijd betreft, je kan 10 semitones omlaag pitchen, dus als je de bron eerst 10 semitones omhoog pitcht, dan kun je per sample zelfs zo'n 5 sec halen.

Wie weet welke sampler ik gekocht heb? :D

Anyway, ik zal binnenkort eens een beat posten die ik met Maschine zal maken met geresamplede samples. 8)
 
Een sampler die moderner is dan die je noemt en die op 8 bit kan samplen en er wat kitscherig uitziet is de zoom sampletrak. Zijn geheugen is echter niet zo beperkt, dus die kan het niet zijn.

Moeilijk.
 
Ook die heb ik overwogen. Maar nee, die is het ook niet.

Ik zal een tipje van de sluier oplichten. Voor combo orgels heb ik een zwak en daardoor trok dit sampling keyboard mij aan.
 
EMU E6400 ultra. Voor die typische DnB bass sounds.
Een Akai S-950, lekkere 12bit sound en ook een heerlijke analoge filter, leuk om mee te experimenteren. Ik hou ook van de smerige time-stretch die erop zit.

Ergens in een kast bij mijn ouders ligt er nog een 8bit Philips Music-Module:

Nms1205e.jpg
 
Hierbij een eenvoudig loopje bestaande uit twee samples (de drum break en de strings) en een aantal onboard geluiden (closed hi-hat/ride cymbal/tambourine/mute bass/clavinet). Dit doet me sterk denken aan m'n beginperiode toen ik met een Roland MS-1 sampler, een Yamaha MU-5 geluidsmodule en Cubasis for Windows m'n eerste beats maakte. Diezelfde onboard geluiden zaten ook in m'n MU-5 namelijk. Genoeg hints gegeven, lijkt me. 8)
 

Attachments

  • Lotuz Lofi Sampler Keyboard 05032020.wav
    6,3 MB · Bekeken: 124
Ik heb nog een Emu E6400 in 't rack hangen.
Wordt nooit gebruikt, maar wegdoen heeft niet veel zin: niemand wil 'm hebben en het geeft een ongemakkelijk groot gat in m'n rack :)
 
Back
Top