Doepfer modulair beginnen

Designer

audio lab
Lid sinds
21 augustus 2013
Berichten
1.371
Hoi, ik wil ook zoiets als doepfer systeem.
Alleen vind ik het een beetje duur voor alleen de houten behuizing met voeding kost 200,-
Dan noemen ze het ook nog : A-100 LC3 low cost case.


Wat krijg je : een paar plankjes, een AC adapter, en een stroom regelaar circuitje.
Kun je nergens deze onderdeeltjes zelf kopen ?, wat zit er in dat circuitje ?
Een paar plankjes heb ik nog wel.


Ook zijn er geen AC adapters meer ofzo ?
Ik bekeek de handleiding : http://www.doepfer.de/a100_man/A100_DIY_kits.pdf
Daar is een plaatje met 2 DC adapters, word dat echt zo geleverd ?, wie wil nou 2 stopkontakten kwijt ?, ik heb al te weinig/te veel in gebruik.


Hoe zal ik het beste zelf zo een voeding kunnen maken ?
Wat zijn de beste onderdeeltjes om van een 220v AC naar 2 x 12 volt DC ?, zonder dat ik risico loop ?,
zegmaar een afgesloten blok ?


b.v.d.
 
Hey die kartonnen doos film is nice, alleen welke module heeft ie daar in zijn hand aan het begin ?,
die heb ik alleen nodig waarschijnlijks met adapter, iemand weet welke dat is ?, linkje a.u.b. ?

Ennuh, hoe heet dat topic robocop ?, linkje a.u.b. ?
 
Het beste voor budget is een Meanwell voeding met losse busboards en rails. Kijk eens bij Error Instruments.
Een kast bouwen als t ook beetje scheef mag kan prima met een handzaag zelfs.
 
En rijkeluis hobby...tja....ligt ook aan de prioriteiten die je stelt : )
Daarbij helpt 2e hands en DIY ook enorm natuurlijk en dat is er zat.
 
check TME, daar is die meanwell wat (lees 50%) goedkoper (koop een RT-65b, die heeft +12v , -12v en 5v )
een case maak je makkelijk voor 25,- euro
rails hoeft niet, kan ook met houten latjes
busboards: stripboard

DIY is een goede optie. Check (o.a.) Thonk voor pcb's en kits
zelf panels maken bij een fablab of met blank panels.
 
Ik heb nu (tijdelijk) stipboard in mijn case, maar het lijkt erop dat dat meer noise mee brengt als de busboards die ik in een andere case had. Plus stripboard is erg flexible, als je het mij vraagt niet echt een aanrader.

Ik zit eraan te denken wat busboards te laten maken in de stijl van meng-qi met smd pin headers. Zou waarschijnlijk iets van 5,- per stuk zijn zonder pin headers. Zou er genoeg interesse zijn voor 50pcs hier?

https://static1.squarespace.com/static/56122b94e4b01402b90cce28/570d284662cd94966bf1e4ad/5710bfd23c44d826583e22b1/1460715485351/bus+board+sqr.jpg?format=1000w
 
Laatst gewijzigd:
Veel gebruiken een meanwell rt-65b die is 25,- en geeft meer amps als die van doepfer (dacht ik). Dan nog wat hardware 7,-? busboards, rails en zelf een behuizing bouwen.



Hey super bedankt, zoiets is presies wat ik zoek!,
alleen valt mij op dat er draadjes ingaan voor het 220v gedeelte ?,
is er niet zoiets waar gelijk zo een stekker-ingang opzit ?, niet dat ik 220v draadjes in mijn kastje heb ?


En hoe noem je die kabels / connectors die aan de modules komen en in de kast ?


ac adapter kan je vaak bij de kringloop vinden.
Dat is minder, ik wil alles nieuw, AC adapter is eerste keus, alleen vanwege niet verkrijgbaar ga ik tog voor de 220volt.



Een kast bouwen als t ook beetje scheef mag kan prima met een handzaag zelfs.



Ja, dan zaag ik mijn vingers er ook niet bij af met een circelzaag, een beetje scheef mag wel.



Ik heb nu (tijdelijk) stipboard in mijn case, maar het lijkt erop dat dat meer noise mee brengt als de busboards die ik in een andere case had. Plus stripboard is erg flexible, als je het mij vraagt niet echt een aanrader.

Ik zit eraan te denken wat busboards te laten maken in de stijl van meng-qi met smd pin headers. Zou waarschijnlijk iets van 5,- per stuk zijn zonder pin headers. Zou er genoeg interesse zijn voor 50pcs hier?

https://static1.squarespace.com/sta.../1460715485351/bus+board+sqr.jpg?format=1000w


Dit is voor jullie allemaal gesneden koek, ik snap het half.
Ten eerste soldeer ik geen SMD ?
Wat is het verschil met stripboard ?
En ja, als ik er iets aan heb en het is goedkoop en goed wil ik ook, al heb ik geen clue.


Beetje storting kan wel, je moet zoiezo niet al te veel aan elkaar sluiten volgens mij, helemaal als je een 5 volt hebt die knipperende ledjes, beeldschermpjes en digitale dingen voeden,
beter een 5v regulatortje in de module zelf bouwen ofwat ?


Reden dat ik al deze moeite doe : sommige dingen kun je niet single supply maken.
 
het is een dure hobby inderdaad maar als je 200 al veel vind voor een kast dan kan je er beter niet aan beginnen, imho als je al veel uit gaat geven aan modules waarom dan bezuinigen op een kast???
 
Oja, ik ga trouwens voor de 15 volt : rt-65c, 25 eurotjes, nog beter geluidskwaliteit, omlaag kan altijd nog met een extra regulator ( beter voor exacte clonen ( 909 drumsounds ! ) )


Ik hou daar niet van, 220volt met kabeltjes, vooral zo vlak naast de uitgangen.


Ik heb al €170 in mijn winkelmandje, nu nog de juiste kabels/connectors vinden.
Nu weet je Stevaux waar ik mijn prioriteiten leg.


het is een dure hobby inderdaad maar als je 200 al veel vind voor een kast dan kan je er beter niet aan beginnen, imho als je al veel uit gaat geven aan modules waarom dan bezuinigen op een kast???



Ik koop liever zelf onderdeeltjes, dat is goedkoper.
Modules heb ik niet nodig.
 
15v en 12v meng je beter niet. Met 15v modules kun je het 12v spul beschadigen.
Sowieso, waarom zou je 15v in je doepfer/eurorack willen?

Gewoon een doepfer powerbus van 12v maken dus.
 
Ik heb diezelfde kast straks voor 35 euro.
PSU : €25,35, ik weet niet hoe duur de kabels zijn ?


15v en 12v meng je beter niet. Met 15v modules kun je het 12v spul beschadigen.
Sowieso, waarom zou je 15v in je doepfer/eurorack willen?

Gewoon een doepfer powerbus van 12v maken dus.

Je hebt gelijk, waar zit het verschil als je een 909 kickdrum maakt ?, alleen volume ?, dan kan ik ook wel de 12 volt pakken.
Ik kan altijd nog een 12 volt kastje bouwen als ik dat nodig heb, ik ben er nog niet over uit, was niet vanplan modules aan te schaffen, 15 volt systeem is ook goed.
 
Ik heb nu (tijdelijk) stipboard in mijn case, maar het lijkt erop dat dat meer noise mee brengt als de busboards die ik in een andere case had.

Nee

Het busboard is niet van invloed op de noise in je systeem, dr kan van alles mee mis zijn, maar koper is koper (in ieder geval voor DC toepassingen zoals in voedingen).
FR-4 is inderdaad een stuk stijver dan FR-2 en zeker voor lange boards is dat prettig, hoewel ik het alsnog op veel plekken vast zou zetten.
Ik zou zeggen dat TH headers voor de voeding sterker zijn dan surface mount, omdat je bij die laatste het risico loopt dat je ze met kopersporen en al van het board rukt (er zijn wat lomperikken in de wereld....), maar het is wel handig dat je het board direct tegen de kastwand kunt maken zodat het niet doorbuigt, zo'n board met TH headers moet op standoffs.
Als je zelf boards gaat doen (ben er ook met een bezig, waar DCDC converters op zitten, omdat ik helemaal simpel wordt van de wiring in mijn portable case in aanbouw), definieer dan grote kopervlakken en niet gewoon spoortjes (heb ik bij een eerder ontwerp voor een busbord overigens wel gedaan, live and learn).

Afijn, voor mij was een modulair systeem juist iets wat je met telkens kleine uitgaven kunt laten groeien, zodat je er niet zo'n last van hebt, financieel gezien. Je koopt eens een VCAtje of een VCFje of iets anders.
Zodra je echter een wat meer sexy module wil, kost het wel meteen een hoop geld. Er is nu echter wel een tamelijk levendige handel, wat op dit moment niet heel veel goedkoper is, volgens mij doen modules op dit moment iets van 80% van de nieuwprijs (vraagprijs in ieder geval). Ik voorspel dat dat in de nabije toekomst goedkoper gaat worden, ik geloof niet zo in een immer groter wordende markt, ergens denk ik dat niet iedereen in modulair geinteresseerd blijft en er meer systemen weer verkocht gaan worden (IMHO he, volgens mij (en al mijn familie en kennissen :D) is een modulaire synth toch vooral voor enorme nerds).
Voor mij blijft het een enorm leuke geluidenbouwdoos, waar je waanzinnig complexe dingen mee kunt doen, en ik heb al lang geaccepteerd dat ik een enorme nerd ben :D

Goed punt van die behuizing van 35 euro, eigenlijk heb je maar twee plankjes en een paar rails nodig voor een behuizing, en die rails (of het complete bouwpakketje voor een 19" 3HE modulendrager) kom je idd wel eens voor weinig tegen. www.supermoduul.nl had ze, maar die zijn op en komen niet terug, geloof ik.
 
Back
Top