Modulaire synthese tips en tricks

Er staan er heel wat op het web.
Gewoon googlen: patch book (patchbook) + (synth)
Bijv. Patch book + arp odyssey - vierde link en hebbes....Tijd om in actie te schieten.

En hier is er een nuttige verzameling.
http://www.oldschool-sound.com/index.php?rub=3

Er is ook ergens op het net een manual te vinden van de Emu Modular synth die zeer leerzaam is.
Edit: En in 2 minuten gevonden: http://www.synthman.com/emu/
 
Carlos en Tomita hebben/ hadden vette Moog modulars en geen Oakley. Het vette fluitje van Jan Hammer (o.a. op Forever Tonight) kwam uit een MiniMoog.
De laserharp van Jarre kwam uit een Yamaha DX7. Als we het toch over Jarre hebben: het bekende fluitorgeltje kwam uit een Arp 2600 en toevallig ligt het Arp patchbook (nr. 20) naast me:
Gewoon een zaagtandje uit oscillator 3 en tremolo uit een sinus-LFO van oscillator 2.
Verder niks.. geen ring mod. of wat dan ook.
Het geluid dat Jarre met de laserharp speelde, was een preset uit zijn Elka Synthex. Ik herkende het onmiddellijk toen ik een keer een Synthex bij Music House in Utrecht mocht proberen. Niet dat dit weetje zo belangrijk is, maar het zou zonde zijn als mensen de verkeerde synth kopen. :)
 
Rianne wat heeft de topicstarter aan dit soort tips?

Misschien promotie aan het maken voor de ARP 2600 die ze zelf te koop staan heeft.
Om dan vervolgens een soap te organiseren en dan 5 maanden later vast te stellen dat ie nog altijd te koop is.:gaap:
 
Eens kijken op www.thesynthi.de
Staan ook wel tips en tricks op.
Heel toepasselijk wel voor de EMS VCS-3 en Synthi A-AKS.

Het boek "Spiel den Synthi" van Ludwig Rehberg heb ik ook liggen.
Misschien van het boek eens een PDF maken,is wel 174 blz,zal wel wat tijd in beslag nemen.Als ik eens veel tijd heb.

Of de handleiding van de ARP 2500 eens doorbladeren.
http://www.guitarfool.com/ARP2500/arp2500c1.pdf
http://www.guitarfool.com/ARP2500/arp2500c2.pdf
http://www.guitarfool.com/ARP2500/arp2500c3.pdf

http://rubidium.dyndns.org/cag/

Veel leesplezier gewenst.:okdan:
 
Het boek "Spiel den Synthi" van Ludwig Rehberg heb ik ook liggen.
Misschien van het boek eens een PDF maken,is wel 174 blz,zal wel wat tijd in beslag nemen.Als ik eens veel tijd heb.
dat zou fijn zijn, kan ik de synthi die ik recent van rianne heb overgenomen nog beter leren doorgronden
hou me aanbevolen voor een pdf kopietje !
8o
 
Nu ga ik op mijn dak krijgen, maar ik moet het toch even kwijt...

Te gek dat je een heel modulair systeem bouwt zonder een idee te hebben van synthese (ok naast de pure basis dan)...

Je zou toch denken dat je al heel wat ge-experimenteerd hebt vooraleer je aan een modulair systeem begint...

Probeer gewoon die SOS dingen uit, en zoek wat tutorials 'how to make'...

Probeer es een Hoover te maken, en een 303 achtige klank (ga eens opzoeken wat er zo speciaal aan die sounds is)... probeer es een brass patch te maken, dan moet je opeens wel al veel modulaties doen...

Doén, da's de enige manier.
 
Sorry maar je kom echt met allemaal boerenkool voorbeelden om te patchen.
Nu moet ik wel bekennen dat het ook geen super freak systeem is.
Maar om nu een vco in een vcf naar een vca te routen heb je echt geen modular nodig.

Gewoon zelf freaken met die handel en vergeete alle regels want die zijn er gewoon niet.
 
Maar om nu een vco in een vcf naar een vca te routen heb je echt geen modular nodig.

I agree... maar uit de vraag van de TS blijkt dat die basis er zelfs niet inzit... als je enkel basjes uit je modular tovert...

Dan lijkt beginnen met van die 'simpele' dingen toch goed. Voor je gaat freaken zonder dat je weet wat je aan't doen bent.
 
gewoon wat outs naar cv ins gooien beetje met amounts spelen....ook al is het er "niet voor gemaakt"
en de modulerende module óók moduleren bv met weet ik veel wat.
 
Even voor de duidelijkheid: Er zit best wat basis in bij mij over synthese. Die modular heb ik gebouwd omdat ik het hartstikke leuk vind om te doen en op deze manier twee hobby's (muziek en electronica) kan combineren.

Ik heb al heel wat links gehad en doorgelezen en kan wel uit de voeten zo.

Mijn modulair mist inderdaad nog wat meer exotische modules. Is uiteraard ook een kwestie van tijd en geld. Het moet allemaal wel gebouwd worden natuurlijk.
De keuze voor de basis modules zit 'm in het feit dat de meeste niet modulaire synths deze modules standaard hebben alleen dan met een vaste signaal flow.
Ik was dan ook van mening dat ik zelfs met deze modules (en het zijn er toch al best veel) al heel wat fraais zou moeten kunnen maken.

Probleem bij mij is gewoon dat ik heel wat kan moduleren, maar de feitelijke klankkleur niet echt veel verandert. Een saw door een filter wordt (al dan niet met een lfo eroverheen) dan al snel als een bas doordat ik de harmonischen eruit filter.
Wat ik juist wil is een scheurende lead. Of een mooie fluit (ik gebruik een triangle wave hiervoor) die een beetje aan doet als een panfluit of zo.
Ik heb dus een triangle wave met een snelle lfo op de pitch voor de vibrato. Filter eroverheen etc.
Ik zou het liefst ook de ruis generator gebruiken om het idee te wekken dat er geblazen wordt. Dat laatste lukt niet zo goed. Ik hoor een triangle met ruis erachter, maar het klinkt niet als iemand die lucht blaast.

Maar er is gelukkig bij SoS een mooi artikel over het maken van fluit geluiden. Ik hoop dat ik met de modules die ik heb zoiets kan maken.
Niet modulaire synths kunnen het vaak wel en hebben ook geen exotische modules aan boord.
 
wat doe je met die mixer? ik zie dat je maara 1 mixer hebt, in een mixer kan je mooi cv signalen van verschillende modules combineren en zo krijg je ook rare modulatie's.
is toch wel essentieel denk ik, je kan dan ook de hoeveelheid bepalen hoeveel er gemoduleerd word.

wat gebeurd er als je de lfo met een envelope moduleerd? zo kan je kleine variatie's maken.
 
Maar er is gelukkig bij SoS een mooi artikel over het maken van fluit geluiden. Ik hoop dat ik met de modules die ik heb zoiets kan maken.
Niet modulaire synths kunnen het vaak wel en hebben ook geen exotische modules aan boord.

Ik denk dat je dan aan die SOS artikels veel gaat hebben...

Ik wilde niet vervelend overkomen. Ik heb trouwens hetzelfde, dat ik alles steeds hetzelfde laat klinken... maar ik heb enkel een Juno, een JX3P en een Nord Lead... maar zelfs deze laatste laat ik altijd als een Juno klinken... :-)

Maar da's natuurlijk verre van exotisch spul...

Veel plezier, ben wel benieuwd om je progress te horen.
 
Back
Top