Subwoofers: Pro en Consumenten versies??

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Wat is nu eigenlijk het verschil met consumenten/home cinema subwoofers en de subwoofers voor muziekproductie? Spelen ze strakker? Reageren ze extra snel?
Wat onderscheid ze qua sound, buiten de wattage en de frequency range?

Ik wil graag een subwoofer kopen maar als ik naar frequency range kijk zie ik home cinema subwoofers die net zo laag komen en die ook een flink vermogen hebben maar die minder prijzig zijn.

Wordt de hogere prijs grotendeels bepaald door betere afwerking en aansluitingen?
 
Home cinema spul zal er vaak vanuit gaan dat het bass-management ergens in de surround versterker gebeurt, en dus intern weinig hardware daarvoor bevatten (geen dure cross-over filters enzo).
Voor muziekproductie ligt dat wellicht anders.

Maar volgens mij kun je in beide takken zowel hele dure als hele goedkope kopen.
 
Ah ok thanx.. Dus eigenlijk zeg je dat 'muziek-productie' subs betere componenten hebben om ervoor te zorgen dat die naadloos aansluit op je monitoren?

Want kijk dit eens:

8-inch multi-range driver with magnetic shielding
High 100 W dynamic power
Low (28-200Hz) frequency response
[ame="http://www.amazon.com/Yamaha-YST-SW012-8-Inch-Front-Firing-Subwoofer/dp/B000TQ4D8K"]Amazon.com: Yamaha YST-SW012 8-Inch Front-Firing Active Subwoofer: Electronics
Kost:$89.95

En:

8inch bass-reflex powered subwoofer
High-power 150W amplifier
22Hz - 150Hz frequency response
[ame="http://www.amazon.com/Yamaha-HS8S-HS8-Studio-Subwoofer/dp/B00DHSK8C2"]Amazon.com: Yamaha HS8 Studio Subwoofer: Musical Instruments
Kost: $449.99

Iets verschil in vermogen, en de goedkope komt inderdaad 6hz lager. Hij kost wel 4 x zo veel.. Ik snap best dat de goedkope erg goedkoop is, en de ander qua prijs realistischer. Maar hoe kan ik zien in de specs waar dat hem in zit..

[edit] ah, die goedkope heeft geen crossover instelling..
 
Laatst gewijzigd:
Bij pro-audio subs zal de marge waarbinnen het frequentieverloop zich afspeelt, kleiner zijn (tussen 3 à 2dB).
Ook zijn pro-audio speakers en subs berekend op langdurig gebruik (around the clock) en de opgegeven specificaties, ook na intensieve inzet en op hoge volume, dienen waar te maken.

My 2 cents.
 
Dat is appels met peren vergelijken natuurlijk. Dan moet je 2 subs uit dezelfde prijsklasse vergelijken. Waarschijnlijk is die eerste gewoon een rammeldoosje. Ik heb voor mijn homecinema set verschillende subs vergeleken en geloof me, die specs zeggen vrij weinig...
 
je vergelijkt een dacia met een mercedes denk ik met per toeval volgens een constructeur dezelfde cyfers.En hifi cyfers zijn vermoedelijk altijd leugens
 
Hmm okay.. hz en watts zeggen dus niet zo veel..
 
ik heb bij mij in de studio een Klipsh 1000 sub. Gewoon een goede home cinema sub van 1000 watt. Gewoon een Klipsch versterker erbij, en knallen maar. Erg goed spul. Zeker high end home cinema subs zijn erg goed, en gaan heel erg diep door. Maar ja, voor 2500 euro kun je natuurlijk ook een set goede pro subs kopen...
 
een 1000 watt sub is voor mij persoonlijk ff too much. Dat gaat me problemen geven met onderburen en wss het hele apparatementencomplex :-)

Ik heb al omntdekt dat die pro audio subs aansluiting hebben (jacks of xlr) voor je monitors, dat hebben die home cinema subs niet.

Kan je een speaker-out aansluiting (2 speakers draadjes) van een sub aansluiten op monitors (jack plug of tulp aansluiting)? Dus met een speaker kabel >> verlooptje naar een jack plug? Of is dat een een te hard signaal?
 
ik denk dat je niet naar het wattage moet kijken maar juist naar de weergave. je kunt beter 10 keer overpowered zijn en een goede distortion vrije weergave hebben, dan een sub die altijd op zn tenen moet lopen...

Bovendien koop je iets ook met oog op de toekomst, en wie weet veranderd je woonsituatie wel een keer waardoor zo'n sub dan helemaal tot zn recht komt.
 
je hebt trage bass respons en snelle .. als dat in conflict komt met je andere monitor tja .. dooft de sound mss uit
 
Back
Top