Fireface 400 | Saffire LE ervaringen (Mac)

Mensch-Maschine

:mekanikal:
Lid sinds
26 december 2002
Berichten
670
Locatie
A'dam
heb de fireface 400 nu een aantal dagen en constant ermee aan het werk.

test spullen: Powerbook g4 1.67mhz, 2 gig ram
software: Ableton 5, Peak 4

+
geluid. wat een mooi, rond, hard, zuiver geluid, niet normaal. Ik dacht altijd dat alle soundcards hetzelfde klonken, maar ik hoor hier echt een verschil met de audiophile usb die ik ook heb en op windows recreatief gebruik. de m-audio klinkt duidelijk scheller en magerder

+
rack oren meteen afgehaald. wordt ie nog kleiner! kunnen die doosjes nog kleiner worden dan dit met zoveel features?

+
build quality. echt rock solid metalen/aluminium kastje.

+
makkelijke mixer interface, zonder toeters en bellen duidelijk gemaakt voor mensen die muziek willen maken geen gadgets willen

+
zeer lage latency en laag, en constant cpu verbruik in ableton

+
pas geluidsglitches bij latency van 50 samples (!) in ableton. en 60 % cpu belasting...niet dat ik dat normaal zo laag zet maar wilde toch de limits pushen hehehe

+
Blijft draaien zonder problemen na dagenlang non-stop aangestaan te hebben.

+
2x midi in en out!



-
rare archaische MIDI aansluiting met een brake-out kabel die absoluut niet hufter proof is. de niet gebruikte midi kabels sligneren maar in het rond als ze niet aangesloten zijn.

-
de gui design van de mixer software is echt niet om aan te zien




Hiervoor had ik een aantal dagen de saffire LE. Ik had mijn motu 828 mk2 verkocht omdat het te zwaar en groot was om voor optredens mee te zeulen. Daarom dacht ik aan een ultralite of fireface 400. Maaarr...ik las ook leuke verhalen over de saffire range en omdat ik die dsp van de gewone saffire toch niet nodig had en wel die inputs die extra op de LE zaten, dacht ik echt een catch te hebben en flink te besparen...maar helaas...na aantal dagen van opnames toch besloten om voor zekerheid te gaan en rme te kopen. hier mijn plus en min punten over de Saffire LE. De gebruikte apparatuur is hetzelfde als bij de RME 400.


-
Gebruik van Ableton en Peak niet mogelijk tegelijkertjid, althans niet bij mij

-
eens in een uur van gebuik zomaar een geluids onderbreking/glitch for no reason! mijn cpu stond op 25%! funest voor bij je live gigs

-
hoge cpu gebruik bij lagere latencys, zowiezo veel hoger dan die van RME

-
latencies komen niet in de buurt van die van RME


-
luid piepende firewire aansluiting vanwege de "bus power", wordt je na een paar uur helemaal gek van

-
de meegeleverde plugs zijn absoluut niet bijzonder. vooral de eq is echt een grap.

-
ook bij normale latency instellingen (500 samples of hoger), glitches en onderbrekingen in ableton bij cpu hoger dan 65%...bij mijn motu 828, kon de cpu rustig uitschieten naar 70/ 80%, sherm bevroor helemaal, processor ging helemaal over zn nek....maar geluid ging door en door zonder enige problemen


+
mooi uitziend doosje, maar wel groter,lomper en zwaarder dan de rme

+
goed geluid, nauwelijks te onderscheiden van de rme naar mijn mening


+
mixer software ziet er goed uit en is handig te gebruiken

omdat ik waarde hecht aan de stabiliteit, gaat de saffire terug naar de winkel voor een refund en hoop ik nog jaren plezier te hebben aan mijn rme fireface 400.

doei

m-m
 
Goed eens een keer wat van dit soort gebruikerservaringen te lezen, er is best veel op de markt om uit te kiezen (gelukkig)

Wel een vraag: is het eerlijk om een box van 300 euro (Saffire) en 1 van 800 (RME) tegen elkaar af te wegen. Wat is de weging van prijs kwaliteit volgens jou?
 
Origineel geplaatst door The Q


Wel een vraag: is het eerlijk om een box van 300 euro (Saffire) en 1 van 800 (RME) tegen elkaar af te wegen

nee, maar ik had toevallig deze twee kaarten voorhanden
 
Origineel geplaatst door The Q

Wel een vraag: is het eerlijk om een box van 300 euro (Saffire) en 1 van 800 (RME) tegen elkaar af te wegen. Wat is de weging van prijs kwaliteit volgens jou? [/B]

Daar heb je een goed punt maar als je de basis met elkaar vergelijkt mag je denk ik toch wel verwachten dat bijvoorbeeld op het latency punt er bijvoorbeeld een iets minder groot verschil mag zijn tussen de 2. Zowel voor live als voor in de studio is het toch wel fijn dat als je meer dan 2 of 3 softsynths hebt draaien, je nog behoorlijk moet kunnen inspelen op een latency van tenminste 128ms.

Just my 2 cents 8)
 
Het probleem is ook dat we eigenlijk niet weten hoe de boel geinstalleerd is geweest en of de LE mss een driver probleem heeft gehad. Ik hoor nl best veel positieve geluiden over de Saffire en kan me bijna niet voorstellen dat het probleem niet te tackelen is.
Vooraanstaande bladen als Sound-On_Sound zouden dit toch ook geconstateerd moeten hebben denk ik dan. Niet dat ik de test van MM in twijfel wil trekken, hij moest een keuze maken en basseerd die (terecht) op hetgeen hij dan tegenkomt in zijn vergelijken eerlijk gezegd zou ik dan ook geen behoefte hebben om een probleem te verhelpen.

Toch ben ik nu eigenlijk wel benieuwd of MM nog aan het knutselen is geweest cq support van Focusrite heeft gevraagd :)
 
Origineel geplaatst door The Q
Het probleem is ook dat we eigenlijk niet weten hoe de boel geinstalleerd is geweest en of de LE mss een driver probleem heeft gehad. Ik hoor nl best veel positieve geluiden over de Saffire en kan me bijna niet voorstellen dat het probleem niet te tackelen is.
Vooraanstaande bladen als Sound-On_Sound zouden dit toch ook geconstateerd moeten hebben denk ik dan. Niet dat ik de test van MM in twijfel wil trekken, hij moest een keuze maken en basseerd die (terecht) op hetgeen hij dan tegenkomt in zijn vergelijken eerlijk gezegd zou ik dan ook geen behoefte hebben om een probleem te verhelpen.

Toch ben ik nu eigenlijk wel benieuwd of MM nog aan het knutselen is geweest cq support van Focusrite heeft gevraagd :)


"hoe de boel geinstalleerd is?" hoe moet ik het installeren dan. achterstevoren?
hahaha. vast een windows gebruiker zeker?
driver problem? wat is dat? sorry hoor ik ken je vocabulaire niet, ben mac gebruiker.

sound on sound zou nooit, nooit, een Britse audio trots als focusrite of apogee de grond in boren. daar moet je gewoon doorheen prikken. Duende is zogenaamd ook "geweldig" terwijl het gewoon bekend is dat er veel problemen zijn rondom dat product. Als er britse producten worden besproken is er nooit iets aan de hand bij sound on sound. het is altijd "high end"

knutselen? dat laat ik over aan knutselaars. Als ik beproefde technologie van een hoog aangeschreven bedrijf in mijn compu stop, met normaal gebruik, moet het draaien en draaien zonder shit, anders is het gewoon exit en bye bye.


bye bye :)
 
Reageer ff normaal man.
 
Back
Top