[Apple Mac] MIDI Patchbay

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Voor de Mac experts: hebben jullie een alternatief voor het gratis programma "MIDI Patchbay" van Pete Yandell?

Dit programma wordt niet meer ondersteund door de auteur, dus zou ik graag een alternatief gebruiken.

Indien jullie dit programma sowieso niet kennen, wat gebruiken jullie om bvb een MOTU Midi Express te configureren?

Thx!
 
Nu de contest is afgelopen :P heb ik weer wat tijd om op SF te grasduinen. Ik kwam je vraag tegen en ik noem mij zelf geen Mac expert, maar ik heb een MOTU Express aan mijn Mac hangen en die configureer ik met Audio MIDI Setup, standaard op de Mac aanwezig. Wel moet je de (laatste) MIDI-driver van MOTU voor dit apparaat installeren, anders verschijnt de Express niet in het scherm van AMS. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, maar mss wil je toch iets anders?
 
zo deed ik 't ook als hierboven maar weinig gebruikt en de motu is weg. Was trouwens op een vorig OS, ik gok 10.8
 
Wat configureer je dan in audio midi setup van Osx? Ik deed dat in het begin, input en outputs kabeltjes trekken van en naar, controllers midi interfaces etc wat een pokkewerk. Maar ik merk niets geen verschil met gewoon helemaal niks instellen daar. Ik krijg net zo goed alle midi in en outputs in ableton. Of zie ik wat over het hoofd?

Edit> met dat ik dit typte denk ik dat ik het nu eindelijk begrijp wat het nut is van Osx midi setup, je kan Osx audio midi setup als virtuele midi patchbay gebruiken zonder daar een daw voor op te starten ?
 
Hoi,

Ik begin stilaan te snappen waarom ik regelmatig niet versta waarom anderen geen MIDI obstakels hebben, en ik wel. Ik gebruik geen DAW (heb wel een Logic Pro X op mijn Mac staan, maar gebruik deze quasi nooit). Zonder DAW heb je dan wel degelijk meer dan AMS nodig om de routings van verschillende bronnen naar de juiste destinations te krijgen.. en die routings definieer ik dus in Midi Patchbay. De fysische koppelingen configureer ik in AMS, maar de logische verbindingen configureer ik in Patchbay. En vermits Patchbay niet meer ondersteund wordt, is mijn vraag of er een alternatief is (in een DAW-loze omgeving) ?

Zoals je hieronder kunt zien aan de screenshot, valt er zo toch wat te definieeren buiten AMS.
 

Attachments

  • Screen Shot 2017-01-25 at Wednesday 25 January 2017.jpg
    Screen Shot 2017-01-25 at Wednesday 25 January 2017.jpg
    31,2 KB · Bekeken: 115
Misschien heb je het niet nodig als je een eenvoudige setup hebt. Maar ik heb bijvoorbeeld een Windowsmachine met een audio en midi kaart er in die ik via AMS op OS X kan "bereiken" en daarmee de muzieksoftware die op die Windows machine staat kan aansturen vanuit mijn DAW op de MAC. Zeker heb je AMS ook nodig om aan te geven welke audio interface er gebruikt moet worden, als er meerdere opties zijn als je verscheidene externe en interne audio-interfaces hebt.

Ik stuurde dit bericht net terwijl het bericht van DungBeatle binnenkwam. Helaas kan ik het screenshot niet goed lezen. Ik meen een situatie te herkennen van vroeger toen ik nog met OS 9 werkte en een Midi Timepiece gebruikte. Daar zat idd software bij, die ze de MIDI patchbay noemden, waarmee je de gewenste verbindingen kon leggen. Maar volgens mij is AMS daar de moderne vervanger voor. Nogmaals, ik kan je screenschot niet lezen dus ik kan je (nog) niet helpen.
 
Laatst gewijzigd:
Wat configureer je dan in audio midi setup van Osx? Ik deed dat in het begin, input en outputs kabeltjes trekken van en naar, controllers midi interfaces etc wat een pokkewerk. Maar ik merk niets geen verschil met gewoon helemaal niks instellen daar. Ik krijg net zo goed alle midi in en outputs in ableton. Of zie ik wat over het hoofd?

Edit> met dat ik dit typte denk ik dat ik het nu eindelijk begrijp wat het nut is van Osx midi setup, je kan Osx audio midi setup als virtuele midi patchbay gebruiken zonder daar een daw voor op te starten ?

nah, Ableton negeert gewoon de config daar omdat ze cross platform denken
in Logic Pro zal je ipv die midi poorten wel je gedefinieerde instrumenten kunnen kiezen.

AMS als virtuele patchbay lijkt me geen haalbaar idee
 
Eigenlijk bedoel ik "computers brrrr..." Word af en toe gek van die apparaten, maar kan helaas niet (meer) zonder. Hoewel... ik kan altijd nog overstappen op een analoge 8 track bandrecorder en alleen mijn hardware soundmodules gebruiken...:P
 
Ik zie pas dat Synthforum nogal ouderwetse image upload maxima hanteert. Zal eens de screenshot proberen toe te voegen als gewone file... heb de PNG file type wel naar TXT moeten hernoemen..
 

Attachments

  • Screen Shot 2017-01-25 at Wednesday 25 January 2017.txt
    251,8 KB · Bekeken: 134
Ik zie pas dat Synthforum nogal ouderwetse image upload maxima hanteert. Zal eens de screenshot proberen toe te voegen als gewone file... heb de PNG file type wel naar TXT moeten hernoemen..

Je screenshot is nu poepie-scherp, dus goed te lezen! Als ik het goed begrijp stuur je MIDI data van het ene apparaat naar het andere, kennelijk zonder tussenkomst van een software DAW, hoewel je in feite een DAW heb in de vorm van de MC-909. Misschien kan je even precies uitleggen hoe je setup er uitziet en hoe je daarmee gewoonlijk werkt. Ik heb het idee dat dit allemaal "gewoon" met AMS kan door de juiste verbindingen te trekken. Ik gebruik wel een software DAW (Digital Performer) en daarmee kan ik ook elk apparaat (hard- en software instrumenten) met elkaar laten communiceren, mits de verbindingen in AMS goed zijn.
 
Mijn setup is zopas nog ietsje ingewikkelder geworden: heb een Beatstep Pro en een MOTU Micro Lite toegevoegd.

Indien ik alleen AMS had, dan zou mijn setup niet werken. Bewijs? Ik sluit MIDI Patchbay, en dan vallen alle lichten uit aan de MIDI OUT kant van mijn twee MOTU's.

In Patchbay configureer ik, o.a., dat de MIDI clocks van mijn MC-909 naar al mijn andere toestellen moeten gaan. Zonder Patchbay te lopen komen die clocks niet aan. En da's nu precies wat ik totaal niet versta aan de Mac en die MOTU's.. met AMS alleen geraak je er niet (als je zonder DAW werkt, wel te verstaan). En als je MOTU's hebt, dan geraak je er ook niet, zonder die third-party Patchbay. Hoe kan het dat MOTU aan Mac eigenaars zegt "Hier, gebruik deze interface.. en je problemen zijn opgelost" Toen ik eerst zo'n MOTU kocht, dan dacht ik dat alle INs magisch naar alle OUTs zouden gestuurd worden (of iets in die aard), maar da's totaal niet zo. Er wordt precies niets naar de OUTs gestuurd, zonder dat je extra software gebruikt.. en die is niet met die MOTU's geleverd.. daar snap ik dus niets van.

In ieder geval.. vandaag snap ik wel hoe AMS en Patchbay complementair gebruikt kunnen worden, en heel mijn setup is zo stabiel als een rots, dus no big deal.
 
Volgens mij heeft de MOTU Midi Express geen ingebouwde Patchbay functionaliteit.
Wel de MIDI Express XT.
Dus zullen je ins niet magisch naar je outs gestuurd worden, het is namelijk een midi interface (toestel die de ins en outs beschikbaar maakt in de computer) geen midi interface + patchbay (zoals de XT, de emagic unitor/amt reeks)

Heb je al eens MidiPipe gecheckt? http://www.subtlesoft.square7.net/MidiPipe.html

Als je er goedkoop wil vanaf zijn, gebruik die motu als midi interface en koop jezelf een oude AMT8 dat je standalone als merger/through box gebruikt (zo doe ik het al jaren ;) )
 
@Rvooh Nee, MidiPipe nog niet tegengekomen. Zie er interessant uit. De MIDI Express XT ook nooit van dicht bekeken. Als die ingebouwde routing heeft, dan had ik in de tijd die moeten kopen ipv een Express 128. :-S

Suggesties voor nieuwe hardware zullen crescendo op (half)dove oren moeten vallen, want mijn vrouw begint er stilletjes aan genoeg van te hebben. Ze noemt mijn synth cave nu al een "dressing". Arghhhh!!! ;-)
 
...

In ieder geval.. vandaag snap ik wel hoe AMS en Patchbay complementair gebruikt kunnen worden, en heel mijn setup is zo stabiel als een rots, dus no big deal.

Wat wil je dan nog, een stabiele rotsvaste setup tegenover je vrouw :D
Iig geval goed dat je weer muziek kunt gaan maken i.p.v. rommelen met je setup!
 
Misschien beetje offtopic..

Voordat ik een Motu Midi 128 express of XT aanschaf..

Maar ben benieuwd misschien dat mensen ervaring hebben met de iConnectivity mio10 midi patchbay?
( Weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden :erm: )

Kan er verders weinig reviews over vinden, wel met meerdere PC's / iPad & standalone + netwerk MIDI te gebruiken.

1466144552iConnectivity_mio10-angle-front.png
1466144553iConnectivity_mio10-angle-back.png
 
Koop een iConnectMIDI. Alles in te stellen via software, save to device, klaar. Daarna geen PC of mac meer nodig.

http://www.iconnectivity.com/iConnectMIDI4plus

Is hier ook USB host voor een Launch Control XL, samen met een Circuit. Midi klok vanaf de Analog Rytm, en ook zo gefilterd dat die alleen klok door geeft. Routing, midi filters, midi over netwerk, alles kan met die dingen.

Zonder dat doosje werkt niks meer hier
 
Back
Top