Behringer K-2 - MS-20 kloon

Voor de verandering geen aankondiging, hij is al klaar en eerste 2.000 exemplaren worden verscheept. Nog geen prijs, verwachting €299.
 

Attachments

  • F6F6A2D5-C71B-4C7F-80C5-A26274AD4625.jpeg
    F6F6A2D5-C71B-4C7F-80C5-A26274AD4625.jpeg
    59,9 KB · Bekeken: 351
Mijn mini ruist niet. En als dit de prijs vd ms20 mkI doet zakken ben ik voor een keer blij met uli.
 
ik vond een mono-synth (zoals de MS-20) beperkt......doe mij maar poly...miniminimaal 4 stemmen...zelfs voor solo en basjes...die overlappende noten doen het um soms....jammer dat ze niet een poly MS-20 'haben hergestellt ......schade!'
 
Hij past dus fysiek in een eurorack, maar is hij ook electrisch compatible? Ik meen dat zowel origineel als korg re-issue niet met 12V/oct werken. Dit alleen al zou deze borg (toch? Net als boog?) bestaansrecht geven.
 
ik vond een mono-synth (zoals de MS-20) beperkt......doe mij maar poly...miniminimaal 4 stemmen...zelfs voor solo en basjes...die overlappende noten doen het um soms....jammer dat ze niet een poly MS-20 'haben hergestellt ......schade!'

De Behringer MS20 kan je tot 16 stemmen polychainen, en anders had je ergens in de afgelopen halve eeuw een PS-3100, 3200 of 3300 kunnen kopen:

Afbeeldingsresultaat voor korg ps-3300
 
ik heb het niet over wat ik allemaal had kunnen kopen in de afgelopen eeuw.....dan kunnen we een eeuwig duurde opsomming beginnen van een stuk of miljard dingen....... ik heb het over de Behringer ms-20 Kloon..,,...!
 
Ik meen dat zowel origineel als korg re-issue niet met 12V/oct werken. Dit alleen al zou deze borg (toch? Net als boog?) bestaansrecht geven.
Je bedoelt 12V/12oct neem ik aan? (aka: 1v/oct)

Als het een echte ms-20 clone is dan werkt deze uiteraard met 1Hz/Volt
 
Ughhmmm.... ik had me voorgenomen *geen* huis vol hardware te gaan verzamelen... dit maakt het niet makkelijker... en het is al zo lastig met al die zeer vriendelijk geprijsde retro-klonen, boutique's etc....
 
1V/Oct had hem nog wel interessant gemaakt net zoals die MS-20 module van Korg. Maakt gewoon veel meer mogelijk.
 
hij zal wel v/oct zijn hoor. hij is eurorack format. jammer dat vco's geen eigen out hebben en filters geen eigen i/o, verder top hoor. de korg module had ook vco1>vco2 fm en osc sync overigens. maar ja 300 euro, das niks als ie klinkt
 
hij zal wel v/oct zijn hoor. hij is eurorack format. jammer dat vco's geen eigen out hebben en filters geen eigen i/o, verder top hoor. de korg module had ook vco1>vco2 fm en osc sync overigens. maar ja 300 euro, das niks als ie klinkt

die vco's out kan je echt heel makkelijk zelf doen,gewoon aftappen van de mixer pots naar een jack
 
Erg leuk dat er weer wat meer te kiezen is op synth-gebied met dit soort clones. Ik moet wel zeggen dat ik me zelf meer aangetrokken voel tot een re-issue van het hele instrument, inclusief keys en vormfactor - zelfs de mini komt wat dat betreft dichter bij het origineel dan een racksynth die qua formaat en features wel wat lijkt op de Neutron. (Overigens te gek instrument, die Neutron.)
 
ik heb het niet over wat ik allemaal had kunnen kopen in de afgelopen eeuw.....dan kunnen we een eeuwig duurde opsomming beginnen van een stuk of miljard dingen....... ik heb het over de Behringer ms-20 Kloon..,,...!

Ja, en daarop zeg ik dus dat de Behringer kloon polyfoon gespeeld kan worden omdat hij polychainen ondersteunt. Je moet er dan natuurlijk wel net zoveel kopen als dat je stemmen wilt.
Ik noemde daarnaast heel specifiek de Korg PS reeks (en geen miljard andere dingen) omdat die het dichtste zijn wat je bij een polyfone MS20 kon komen, hoewel meer qua interface/uiterlijk dan qua klank.
 
Wel fijn dat ze voor desktop module zijn gegaan (duh, ze hebben toch 3miljoen van die cases liggen), ms20 staan in alle generaties er om bekend complete kut-toetsen te hebben. Die wil je niet eens na maken :P
 
ik vond een mono-synth (zoals de MS-20) beperkt......doe mij maar poly...miniminimaal 4 stemmen...zelfs voor solo en basjes...die overlappende noten doen het um soms....jammer dat ze niet een poly MS-20 'haben hergestellt ......schade!'

Ik heb juist vaak het tegenovergestelde, waar ik me meer kan vinden in een vet klinkende mono-synth met uitgesproken sound, dan in een polysynth. Zo’’n polysynth geeft al snel de verleiding om het instrument te bespelen als piano of ander toetsinstrument. Een mono-synth heeft dan wat meer zijn eigen karakter. Bovendien zijn er natuurlijk veel monofone instrumenten, waar het gebrek aan polyfonie geen issue is. (Trombone bijvoorbeeld.)
 
Bovendien zijn er natuurlijk veel monofone instrumenten, waar het gebrek aan polyfonie geen issue is. (Trombone bijvoorbeeld.)

als het probleem is dat je wordt verleid tot poly spel terwijl je mono wilt spelen op een poly sint, dan ligt dat aan jezelf, ik ken dat probleem totaal niet. mono is mono poly is poly,
dat is gewoon je taak vervullen als muzikant / componist.
ik heb het over wat er gebeurd als verschillende noten in een mono-partij enigszins overlappen. dan smelten ze toch iets muzikaler samen en geeft een wat warmere vette klank.

Een mono synth kan je niet 100% vergelijken met een echt instrument als trombone. Er gebeurd gigantisch veel in de klank bij het toon-switchen van een echt instrument. complexe fijn-modulaties. Dat mis je bij een mono synth. maar het hangt ook helemaal af van wat de klank en partij is. soms is het juist op zn plaats.
maar gitaar is mijn hoofdinstrument en synthesizer muziek is niet mijn ding. dat zal ook meespelen. mijn voorkeur gaat naar echte instrumenten. of iets wat zo levendig mogelijk klinkt, organisch…
en ook geluidseffecten via een mono synth maken vind ik mager vaak…….juist met meerdere tonen tegelijk kan je allemaal rare effecten krijgen, filter zwiepen met allemaal extra boventonen die alle kanten op gaan. vreemde ringmodulatie klanken….enz…

ik heb een Korg MS-20 gehad en deze vervangen door een mini MS-20 en die ook weer weggedaan. als basis synth kan ik er gewoon te weinig mee in mijn muzikale wereld.
 
Ik bedoelde meer dat een monosynth zijn eigen karakter heeft en juist het gliden / niet overlappen een karakteristiek is. Juist artiesten als Stevie Wonder / Bernie Worrell (en nog veel meer) lieten synths klinken als een elektronisch instrument gelijkwaardig aan een akoestisch instrument, met een interessant timbre. Zonder overlappende noten en toch vet. Dus niet perse kille elektronische muziek - al kan dat ook interessant zijn.

Maar als je niet helemaal een synthfreak bent, en meer van polysynths houdt, dan is een ms-20 kloon inderdaad zo ongeveer het tegenovergestelde van waar je interesses liggen. :) Al zijn juist veel van die oude monosynths organisch vind ik.
 
Back
Top