Distortion

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.256
Locatie
velserbroek
Net zoals mijn eerdere topic Reverb, alleen nu over een ander effect. Distortion!

Deze post is me ingegeven omdat ik (en velen met mij) sinds kort toegang hebben tot 2 mooie nieuwe software distortions (ableton 12's roar en de ge-update Trash van izotope),
dus dit leek me een mooi moment om apparatuur, software en ervaringen, tips en trucs te delen en zo wat van elkaar te leren over dit soms geweldige effect (ik kom vooral leren, want heel veel te delen heb ik door gebrekkige kennis niet).

Ik zou zeggen: deel wat je gebruikt en hoe je het gebruikt, welke ervaringen, tips en trucjes kun je de beginnende distortion-enthousiasteling meegeven?! :D
Ik pak nu namelijk eigenlijk altijd een random preset en begin gewoon te draaien aan de knoppen tot het leuk klinkt.
Maar het lijkt mij best leuk om met wat meer kennis op zak wat gerichter aan de slag te kunnen met distortion.
dus ben benieuwd of er hier mensen zijn met een "academische graad in de distortie-kunde" :p die wat van hun kennis kunnen/willen delen.
Ik heb dus zelf inhoudelijk niet veel bij te dragen, want ik weet er (nog) niet zoveel van, maar dat is ook de reden dat ik dit topic maak... hopelijk steek ik er wat van op!
Als liefhebber van extremere muziekstijlen als Hardcore/Gabber, Hardstyle, Black metal en Aggrotech is distortion namelijk wel belangrijk voor me!

Ondanks dat ik er niet veel van weet heb ik best aardig wat software en hardware die (iets met) distortion doet.
Om dit topic af te trappen deel ik wat ik heb en wat ik er mee gedaan heb tot nu toe.

Trash 2024 en Trash2
Trash 2 gebruik ik als extremer distortie effect in sounddesign om echt heel erg overboord te gaan met distortion geluids effecten.
Geen idee wat de vele instellingen doen, maar de 2024 oogt niet ultra ingewikkeld. simpele XY pad om tussen 4 voorgeselecteerde distortie types te mixen.
Ook zit er een impuls response sectie op die je daar voor of achter kan plakken. Nog niet veel mee gedaan, maar lijkt me een erg veelzijdige distortion die ook prima bruikbaar is voor de leek als ikzelf door maar gewoon wat te draaien.

Ableton 12 roar
Ook als extreem effect, extreem makkelijk en interresant om de verschillende parameters te moduleren.
verschillende curves, multiband, mid-side, serial en paralel, alsmede een feedback module om mee t experimenteren. en sinds vorige week ook op de push 3 in standalone.
Ik verwacht deze veel en vaak te gebruiken.

Plogue Chipcrusher
Bitreductie, re/down sampling met emulaties van ouwe DACs + noise en impuls responses van oude apparatuur. denk aan oude apparatuur als Gameboy, Vectrex, Arcade-kasten, ouwe tlefoons...etc. Heel uitgebreid en klinkt mooi.
Ik gebruik het vaak voor subtielere distortie of om beetje chiptune achtige sound te maken van hogere kwaliteit samples (drums bijvoorbeeld). Maar ook extremere effecten werken vrij goed.

Decapitator
Is mn go-to voor subtielere distortion. simpel in gebruik. volgens de makers het geluid van analoge tubes en transistors... geen idee, maar het doet wat het moet doen en met de 5 modellen die er in zitten heb ik het idee dat ik altijd de best passende saturatie met dit device eruit haal. Een de weingie dsitortions waar ik neit met de presets werk maar gewoon mn eigen ding doe... zo simpel (maar ook beperkt) is ie.

Oxford Inflator
Ik weet eigenlijk niet goed wat ie precies doet, hij werd me eens aangeraden en ik moet zeggen dat ik het geluid/effect van deze plugin erg fijn vind klinken (zowel subtiel op de master, als iets extremer op een specifieke track). Weet dus niet of ie echt in het rijtje thuis hoort, maar heb het idee dat ie iets saturatie-achtigs doet. Ik gebruik hem zoals in de handleiding word beschreven: dwz effect op 100% en dan de curve langzaam opdraaien tot het gewenste effect bereikt is. Soms draai ik daarna het effect iets terug voor een wat subtieler effect.

Saturn2 Fabfilter
Zat in de complete bundle, maar heb hem nog niet veel gebruikt. Ik kreeg na beetje verkenned aan de knoppen draaien dat dit ook vooral een geschikte plugin is voor saturatie achtige distortie, maar dan met veel meer controls dan bijv. decapitator. Voor extremere distortie kreeg ik hem nog niet echt aan de praat. iemand ervaring/tips/tricks? voor welke toepassing leent saturn zich eht best?

Andere ableton distorties
Gitaar distortie - Cabinet+amp heb ik wel eens leuk mee zitten experimenteren (in comniantie met guitar & bass ableton stock plugins om een beetje metal-achtige sound te krijgen... maar tis me nooit echt gelukt, en uiteindelijk ook nooit gebruikt in een project.
doet iemand hier wel eens wat mee?

Redux gebruik ik nog wel eens voor wat simpele bitcrush achtige effecten op drums of om te moduleren voor gekke artifactjes. maar sinds ik chipcrusher heb ook eigenlijk alleen nog maar in Push3 SA-mode.

Overdrive en saturator gebruik ik al helemaal niet veel. Maar sinds ik de push 3 heb ben ik wel systmatisch alle ableton stock devices af aan het gaan om dieper op de sounds en mogelijkheden in te gaan. dus wederom... ervaringen, tips & tricks welkom

Hardware
Zowel de analog rytm mk II als de Bass Station II hebben een analoge distortie aan boord. Die van de analog rytm klinkt lekker maar gebruik hem bijna nooit, want het distroted audio signaal komt niet mee over USB, en zo gebruik ik hem het vaakst (de overdrive en bitreductiuon op de analog rytm die per device is in te stellen gebruik ik natuurlijk wel, want die hoor je wel over USB). Als standalone gebruik ik de sirtortie wel, maar dat haalt de opnames vaak niet en blijft bij een lolletje.

Ik heb wel eens gespeeld met de gedachte om andere audio de analog rytm in te routen en dan die analoge distrotin toe te passen en dan de geprocesste audio terug de audio interface/DAW in te routen, maar weet eigenlijk niet of dat kan, moet ik de manual eens op na slaan... of gewoon eens proberen.
Datzelfde kan volgens mij ook op de bass station (ook nog niet geprobeerd).
De distortion van de Bass Station klinkt heel erg goed en die gebruik ik wel. Ook zit de bassStation in (bijna) alle projecten die ik maak (en dus die distortion ook heel erg vaak).
Ook andere synths hebben hun eigen (software) distortion (Opsix, Waldorf Quantum, TR8s). Vooral op de Quantum experimenteer ik daar veel mee vanwege de absurde hoeveelheid mogelijkheden om op de quantum de verschillende distortie-parameters te moduleren.

Andere
Verder hebben heel veel plugin synths, maar ook andere audio effecten vaak ingebouwde (over)drive, distortion, clippers, filter drives... allerlei manier om distortie toe te passen op je geluiden. Als die er op zitten gebruik ik ze wel eens (serum, sylenth bijv)

Nou... dat was m wel voor nu.
Hoe belangrijk is het voor jullie, hoe diep ben je er zelf ingedoken, of juist niet.
Ik zou zeggen asl je eits te melden hebt over distortion in welke vorm dan ook, of als je gewoon je eigen verhaal over distortion kwijt wilt! dit is de plek :)
 
Laatst gewijzigd:
Distortion, saturation en bit-crushing als tools gooi ik even op dezelfde hoop omdat ik ze alle drie gebruik voor distortion.
Hardware of software die ik niet meer gebruik laat ik achterwege in het lijstje

Eerst maar eens de hardware, distortion op complete synths reken ik niet mee.

Pedals:
MXR M104 Distortion+
MXR M116 Fullbore Metal

Eurorack:
Dreadbox Lamda Filter
Erica Synths Black Polivoks VCF
Xaoc Devices Drezno 2 met Lipsk expander (8bit ad-da)

Overige hardware:
Chandler Limited Zener Limiter
2x Denon casettedecks met monitoring, kan heerlijk smerig klinken als je maar genoeg open draait tijdens opnemen ๐Ÿ˜

Software:
Native Instruments Bite
SSL X-Saturator

Vrij kort lijstje maar heeft wel wat jaren geduurd om tot deze samenstelling te komen die mij eigenlijk alles brengt wat ik nodig heb.

Of er nog iets bij gaat komen ? Geen idee, dan moet het wel iets heel bijzonders zijn in klank variatie want ik ben dik tevreden zoals het nu is.
 
Ik hou van de distortion die de boss bx-800 mixer geeft met de gains :). Lekker stampen met de behringer 808 en 909s :D
 
Tip:
Eq-distortion-eq
Dus eerst eqen, dan de distortion en vervolgens weer eqen.

Nog een tip:
Distortions stapelen.
Ofwel verschillende distortions in serie zetten.
Dit is standaard bij gitaren.

Ik zal morgen een geluidsvoorbeeldje posten.
leuk! Ik heb ook wel eens wat geprobeert hiermee... met matig resultaat :D
Ook omdat ik eens ergens gelezen had dat die typische hardore/hardstyle kick soms zo in elkaar gezet word met meerdere EQ's en distorties achter elkaar, staat nog op mijn bucketlist om eens te maken... maar een goeie hardcore-kick is zo simpel nog nie :)
 
@San-Pierre is die Erica Synths Black Polivoks VCF zo goor dat ie onder distortion valt? :D

Zat erover te denken die aan te schaffen.
Naar mijn mening wel, filter kan zo extreem over de zeik gaan dat ik 'm alleen daarvoor gebruik.
Je kan er natuurlijk altijd over twisten of dit distortion is maar probeer 'm eens zou ik zeggen.
 
Roar heeft trouwens binnen 1 device ook de mogelijkheid om te stapelen met (max) 2 distortions en dan een beetje te blenden.
Routing serial zodat je kan blenden (en moduleren) tussen distortie A en distortie A+B
Je kan ook parallel aan de slag overigens.


Die nieuwe trash 2024 doet parallel ook, maar die doet dat wel weer iets anders.
4 distortion curves die elk toe gewezen worden aan een hoek van een XY-pad, en dan door de XY-positie blenden tussen die 4 (of moduleren).
dus dat is denk ik niet gestapeld, maar 4 in parallel denk ik, weet niet of je ook kan stapelen... heb de handleiding er nog niet bij gehad.

Op de Waldorf Quantum moet stapelen ook wel kunnen met 2 distortions aangezien de Digital former sectie een distortion bevat, en de daarop volgende FX sectie ook.
Kun je er zelfs nog een EQ (of ander FX) tussen zetten (heb ik het nog niet gehad over filterdrive distortion of distortion geintroduceerd met legacy wavetable opties, en de bitcrusher op de quantum :)).
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb best veel distortions in mijn setup, maar ik gebruik er in de praktijk maar 2.

voor saturation: Soundtoys Decapitator
voor distortion: Arturia Coldfire

Sinds de release van Coldfire heb ik eigenlijk nooit meer 1 van mijn andere distortions gebruikt, coldfire is wel erg lastig om te leren, maar gelukkig staat youtube vol met tutorials. En als je coldfire eenmaal door hebt is het 1 grote tube/saturation/distortion speeltuin. Je hebt 2 distortion units die je parallel of serieel kunt gebruiken, automation via modulation is beschikbaar, 11 models die je kunt combineren die ook nog eens in verschillende modes kunnen draaien (soft en hard mode). Het gaat maar door wat daar mee kan.

Ik hou zelf erg van het toevoegen van bijna onhoorbare saturation en distortion op sounds in mijn projecten, en coldfire is voor mij die perfecte blend van heel subtiel tot heel heftig.

Voor alleen saturation gebruik ik decapitator, dat model daarin vind ik er perfect geschikt voor en het is heel simpel toe te passen.
 
Distortion heb ik hier echt overal.
Mixers, preamps, pedals, plugins, tape, tube amps etc etc.

Saturatie, kleuring

Met een fijn distortion pedal op synths krijg je instant cinematic dingen uit.
In parralel op de send werkt vaak beter omdat je dan een mix met clean houd.

Maar vergeet niet het subtiele gebruik.
Waarbij het geluid niet vies word maar juist dikker.

Bv hier, pre-amps van de Tascam 244 en tape saturatie.



Of als je bv een LA2a compressor of plugin neemt die dan ook saturatie toevoegt.

In sound design is 1 van de dingen om de headroom aan te voelen en te kiezen waar en hoeveel je dingen drived.
Wat ook distortion is.

Ik vind vaak een combi van plugin en analoge distortion goed werken.
 
Alles van soundtoys, decapitator, waves ssl ev2 lekker de input oversturen, roar is echt mโ€™n nieuwe lievelings omdat je daar heel veel kan moduleren, d16 bitcrusher (ben ff de naam kwijt) isotonik studioโ€™s s950 en sp1200 emulaties voor die bitcrush sounds. en amp en cabin van live. Veel parallel processen. En dan op die manier veel kleine beetjes en verschillende kleuren stapelen en mengen.
 
leuk! Ik heb ook wel eens wat geprobeert hiermee... met matig resultaat :D
Ook omdat ik eens ergens gelezen had dat die typische hardore/hardstyle kick soms zo in elkaar gezet word met meerdere EQ's en distorties achter elkaar, staat nog op mijn bucketlist om eens te maken... maar een goeie hardcore-kick is zo simpel nog nie :)
Ja een goeie gratis plugin hiervoor is Mackity. Een Mackie console distortion emulatie.
Eq -> Mackity -> Eq -> Mackity -> Eq

Of Ravegeneration Sonic Sweep doet eigenlijk hetzelfde maar dan alles in 1 plugin.

Ik gebruik een Zed 10 waarbij ik kanalen doorlus maar het volgende kanaal en dan alles zwaar oversturen. Met de mid sweep eq kun je het geluid vormgeven :)
 
Ja een goeie gratis plugin hiervoor is Mackity. Een Mackie console distortion emulatie.
Eq -> Mackity -> Eq -> Mackity -> Eq

Of Ravegeneration Sonic Sweep doet eigenlijk hetzelfde maar dan alles in 1 plugin.
Cool, ga ik eens bekijken ๐Ÿ‘
 
Probeer eens juist lage of mid frequenties weg te filteren vรณรณr de distortion(s). Aan het einde van de ketting evt. weer laag toevoegen.
cool, ga ik ook mee spelen.

Dat is trouwens ook een functie die in roar geautomatiseerd kan plaatsvinden (een klein beetje).

Je kan daar met de tune knop en de frequency slideer daaronder met een shelve filter hoog of juist laag benadrukken/minimaliseren.
Naast die tone-knop zit een toggle-optie die een gespiegelde versie van die shelve filter achter de distortie terugplakt (en zo dus de geminimialiseerde frequenties terug benadrukt en vice versa).
 
cool, ga ik ook mee spelen.

Dat is trouwens ook een functie die in roar geautomatiseerd kan plaatsvinden (een klein beetje).

Je kan daar met de tune knop en de frequency slideer daaronder met een shelve filter hoog of juist laag benadrukken/minimaliseren.
Naast die tone-knop zit een toggle-optie die een gespiegelde versie van die shelve filter achter de distortie terugplakt (en zo dus de geminimialiseerde frequenties terug benadrukt en vice versa).
Maar zit er ook een parametrische (mid/peak/bell - hoe je het ook wil noemen) eq optie op? Door een cut te maken in het midden pre-distortion en vervolgens met de frequentie te spelen krijg je ook leuke effecten.

Heb zelf Roar nog niet veel gebruikt, maar ga ik zeker ook eens in verdiepen. Heb ook de Push 3 Standalone, dus dat is wel ideaal dat ie daaro ook op beschikbaar is :)
 
Maar zit er ook een parametrische (mid/peak/bell - hoe je het ook wil noemen) eq optie op? Door een cut te maken in het midden pre-distortion en vervolgens met de frequentie te spelen krijg je ook leuke effecten.
nee dat zit er volgens mij niet op. dus dat word EQ8 (of ProQ) gebruiken :)
Ook geen probleem natuurlijk.

In roar zit trouwens wel multiband (en zelfs mid-side) distortion op. niet hetzelfde natuurlijk, maar wel een manier om distortion en frequentie gebieden aan elkaar te koppelen (of eigenlijk te scheidden) en die kun je daarna ook weer moduleren, ook leuk om eens mee te prutsen denk ik.
 
Net zoals mijn eerdere topic Reverb, alleen nu over een ander effect. Distortion!

Deze post is me ingegeven omdat ik (en velen met mij) sinds kort toegang hebben tot 2 mooie nieuwe software distortions (ableton 12's roar en de ge-update Trash van izotope),
dus dit leek me een mooi moment om apparatuur, software en ervaringen, tips en trucs te delen en zo wat van elkaar te leren over dit soms geweldige effect (ik kom vooral leren, want heel veel te delen heb ik door gebrekkige kennis niet).

Ik zou zeggen: deel wat je gebruikt en hoe je het gebruikt, welke ervaringen, tips en trucjes kun je de beginnende distortion-enthousiasteling meegeven?! :D
Ik pak nu namelijk eigenlijk altijd een random preset en begin gewoon te draaien aan de knoppen tot het leuk klinkt.
Maar het lijkt mij best leuk om met wat meer kennis op zak wat gerichter aan de slag te kunnen met distortion.
dus ben benieuwd of er hier mensen zijn met een "academische graad in de distortie-kunde" :p die wat van hun kennis kunnen/willen delen.
Ik heb dus zelf inhoudelijk niet veel bij te dragen, want ik weet er (nog) niet zoveel van, maar dat is ook de reden dat ik dit topic maak... hopelijk steek ik er wat van op!
Als liefhebber van extremere muziekstijlen als Hardcore/Gabber, Hardstyle, Black metal en Aggrotech is distortion namelijk wel belangrijk voor me!

Ondanks dat ik er niet veel van weet heb ik best aardig wat software en hardware die (iets met) distortion doet.
Om dit topic af te trappen deel ik wat ik heb en wat ik er mee gedaan heb tot nu toe.

Trash 2024 en Trash2
Trash 2 gebruik ik als extremer distortie effect in sounddesign om echt heel erg overboord te gaan met distortion geluids effecten.
Geen idee wat de vele instellingen doen, maar de 2024 oogt niet ultra ingewikkeld. simpele XY pad om tussen 4 voorgeselecteerde distortie types te mixen.
Ook zit er een impuls response sectie op die je daar voor of achter kan plakken. Nog niet veel mee gedaan, maar lijkt me een erg veelzijdige distortion die ook prima bruikbaar is voor de leek als ikzelf door maar gewoon wat te draaien.

Ableton 12 roar
Ook als extreem effect, extreem makkelijk en interresant om de verschillende parameters te moduleren.
verschillende curves, multiband, mid-side, serial en paralel, alsmede een feedback module om mee t experimenteren. en sinds vorige week ook op de push 3 in standalone.
Ik verwacht deze veel en vaak te gebruiken.

Plogue Chipcrusher
Bitreductie, re/down sampling met emulaties van ouwe DACs + noise en impuls responses van oude apparatuur. denk aan oude apparatuur als Gameboy, Vectrex, Arcade-kasten, ouwe tlefoons...etc. Heel uitgebreid en klinkt mooi.
Ik gebruik het vaak voor subtielere distortie of om beetje chiptune achtige sound te maken van hogere kwaliteit samples (drums bijvoorbeeld). Maar ook extremere effecten werken vrij goed.

Decapitator
Is mn go-to voor subtielere distortion. simpel in gebruik. volgens de makers het geluid van analoge tubes en transistors... geen idee, maar het doet wat het moet doen en met de 5 modellen die er in zitten heb ik het idee dat ik altijd de best passende saturatie met dit device eruit haal. Een de weingie dsitortions waar ik neit met de presets werk maar gewoon mn eigen ding doe... zo simpel (maar ook beperkt) is ie.

Oxford Inflator
Ik weet eigenlijk niet goed wat ie precies doet, hij werd me eens aangeraden en ik moet zeggen dat ik het geluid/effect van deze plugin erg fijn vind klinken (zowel subtiel op de master, als iets extremer op een specifieke track). Weet dus niet of ie echt in het rijtje thuis hoort, maar heb het idee dat ie iets saturatie-achtigs doet. Ik gebruik hem zoals in de handleiding word beschreven: dwz effect op 100% en dan de curve langzaam opdraaien tot het gewenste effect bereikt is. Soms draai ik daarna het effect iets terug voor een wat subtieler effect.

Saturn2 Fabfilter
Zat in de complete bundle, maar heb hem nog niet veel gebruikt. Ik kreeg na beetje verkenned aan de knoppen draaien dat dit ook vooral een geschikte plugin is voor saturatie achtige distortie, maar dan met veel meer controls dan bijv. decapitator. Voor extremere distortie kreeg ik hem nog niet echt aan de praat. iemand ervaring/tips/tricks? voor welke toepassing leent saturn zich eht best?

Andere ableton distorties
Gitaar distortie - Cabinet+amp heb ik wel eens leuk mee zitten experimenteren (in comniantie met guitar & bass ableton stock plugins om een beetje metal-achtige sound te krijgen... maar tis me nooit echt gelukt, en uiteindelijk ook nooit gebruikt in een project.
doet iemand hier wel eens wat mee?

Redux gebruik ik nog wel eens voor wat simpele bitcrush achtige effecten op drums of om te moduleren voor gekke artifactjes. maar sinds ik chipcrusher heb ook eigenlijk alleen nog maar in Push3 SA-mode.

Overdrive en saturator gebruik ik al helemaal niet veel. Maar sinds ik de push 3 heb ben ik wel systmatisch alle ableton stock devices af aan het gaan om dieper op de sounds en mogelijkheden in te gaan. dus wederom... ervaringen, tips & tricks welkom

Hardware
Zowel de analog rytm mk II als de Bass Station II hebben een analoge distortie aan boord. Die van de analog rytm klinkt lekker maar gebruik hem bijna nooit, want het distroted audio signaal komt niet mee over USB, en zo gebruik ik hem het vaakst (de overdrive en bitreductiuon op de analog rytm die per device is in te stellen gebruik ik natuurlijk wel, want die hoor je wel over USB). Als standalone gebruik ik de sirtortie wel, maar dat haalt de opnames vaak niet en blijft bij een lolletje.

Ik heb wel eens gespeeld met de gedachte om andere audio de analog rytm in te routen en dan die analoge distrotin toe te passen en dan de geprocesste audio terug de audio interface/DAW in te routen, maar weet eigenlijk niet of dat kan, moet ik de manual eens op na slaan... of gewoon eens proberen.
Datzelfde kan volgens mij ook op de bass station (ook nog niet geprobeerd).
De distortion van de Bass Station klinkt heel erg goed en die gebruik ik wel. Ook zit de bassStation in (bijna) alle projecten die ik maak (en dus die distortion ook heel erg vaak).
Ook andere synths hebben hun eigen (software) distortion (Opsix, Waldorf Quantum, TR8s). Vooral op de Quantum experimenteer ik daar veel mee vanwege de absurde hoeveelheid mogelijkheden om op de quantum de verschillende distortie-parameters te moduleren.

Andere
Verder hebben heel veel plugin synths, maar ook andere audio effecten vaak ingebouwde (over)drive, distortion, clippers, filter drives... allerlei manier om distortie toe te passen op je geluiden. Als die er op zitten gebruik ik ze wel eens (serum, sylenth bijv)

Nou... dat was m wel voor nu.
Hoe belangrijk is het voor jullie, hoe diep ben je er zelf ingedoken, of juist niet.
Ik zou zeggen asl je eits te melden hebt over distortion in welke vorm dan ook, of als je gewoon je eigen verhaal over distortion kwijt wilt! dit is de plek :)
De distortion (en alle andere โ€˜master FXโ€™) komen wel mee over USB. Tenminste, als je de main bus opneemt. Voor discrete kanalen gaat dit logischerwijs niet op, want distortion ed zijn effecten op de master chain.
 
De distortion (en alle andere โ€˜master FXโ€™) komen wel mee over USB. Tenminste, als je de main bus opneemt. Voor discrete kanalen gaat dit logischerwijs niet op, want distortion ed zijn effecten op de master chain.
Ik gebruik hem met audio over usb (overbridge), dus niet over de main als ik met de daw werk. En dan komen galm, delay, compressie en distortie niet mee (of ik doe iets fout).

Als ik een stukje audio wil opnemen gebruik ik de main out, en dan krijg je idd wel die effecten mee.
 
Ik gebruik hem met audio over usb (overbridge), dus niet over de main als ik met de daw werk. En dan komen galm, delay, compressie en distortie niet mee (of ik doe iets fout).

Als ik een stukje audio wil opnemen gebruik ik de main out, en dan krijg je idd wel die effecten mee.
Met overbridge kun je dus ook de main binnen laten komen, inclusief alle effecten ๐Ÿ˜Š๐Ÿ‘

Ik heb een tijd lang alle channels los lopen opnemen, maar uiteindelijk is alleen de main channel opnemen (via overbridge) toch relaxter. Achteraf wel iets minder tweak mogelijkheden, maar je krijgt er wel meer live performance opties voor terug.
 
Back
Top