Distortion

Nog een belangrijk en vaak niet goed begrepen onderdeel van vervorming.

Een sinus van 200Hz met 10% 2e harmonische vervorming, is wat het is een sinus met 10% vervorming.
Een sinus van 800Hz met 10% 2e harmonische vervorming, is wat het is een sinus met 10% vervorming.
Mix je deze signalen, dan heb je nog steeds een sinus van 200Hz met 10% 2e harmonische vervorming en een sinus van 800Hz met 10% 2e harmonische vervorming.
De vervorming is nog steeds 10% 2e harmonische vervorming.
En dat geld voor alle signalen en alle typen vervorming.

Iaw parallelle vervorming telt niet bij elkaar op.
Dat doet seriële vervorming wel.

Het heeft dus niet zoveel zin om elk kanaal van je DAW een aparte vervorming te geven, als die vervorming hetzelfde is natuurlijk.
Je kan gewoon al die kanalen routen naar 1 vervormer voor exact hetzelfde resultaat.
Als je elk kanaal een ander soort vervorming geeft maakt het wel uit.

Dit kan met hardware ook.
Gewoon een passieve mixer gebruiken door een mooi vervormende mic preamp :okdan:.
De individuele kanalen geef je dan de extra vervorming die dat specifieke kanaal nodig heeft.

DIT IS FOUT!
Mijn excuses aan de mensen die mij gecorrigeerd hebben.

Net even een simpel testje gedaan met 2 sinussen.
2 sinussen met beide exact dezelfde vervormings pluginn gemixed, klinkt veel minder complex dan beide sinussen mixen en dan door die vervormings pluginn.
Ik had gezegd dat dat hetzelfde moest klinken, nee dus.
Als ik kijk naar het spectrum van beide situaties, dan zijn er veel meer frequenties in het laatste geval.
Ook verdwijnen er sommige frequenties. Wtf?

Kortom dit is iets wat ik niet begrijp.
Mijn vermoeden is dat het met intermodulatie te maken heeft.
Ik ga er de komende maanden eens goed voor zitten om het wel te begrijpen.
Hulp is welkom.
 
2 sinussen met beide exact dezelfde vervormings pluginn gemixed, klinkt veel minder complex dan beide sinussen mixen en dan door die vervormings pluginn.

Komt niet als een verrassing, de vervorming zal waarschijnlijk non-lineair zijn, met bv. som- en verschilfrequenties tot gevolg?
 
Dit werkt inderdaad heel simpel. gewoon de overbridge plugin op de channels en gaan. grappig.
Ik heb vlak na aanschaf een template gemaakt in ableton voor multitrack recording en een midikanaaltje erbij om ook in ableton te sequencen als ik dat zou wensen (doe ik nooit :p) en daarna nooit meer achterom gekeken lol.
Handig! weer tooltje erbij :D thanks!


Dit klinkt ook wel interresant. Maar ik geloof niet dat ik helemaal goed begrijp hoe die routing bij jou in elkaar zit.
Ik heb nu dus een ableton-template waarin ik de multitrack heb opgezet zoals de overbridge handleiding beschrijft in appendix A (ableton setup example).
Dan heb ik een audio track voor alle individuele outputs van de analog rytm (BD, SD, rimshot+clap, etc.).

Lees ik het goed, dat jij dan met de digitakt daar een extra kanaal aan toevoegd die de FX sends als audio op een aparte track verstuurd?
Zo ja, dan moet ik dat eens gaan bekijken. Klinkt wel interresant... niet onmisbaar, maar ik wil dat wel eens proberen, want dat zou denk ik ook gebruik van de Analog Rytm als hardware effect mogelijk maken op die manier of niet? (door externe audio naar de rytm te sturen, in de rytm te distorten/compressen en dan de FX send als audio terug de DAW in (als de routing in de analog rytm dat ook toe zou laten).

ik wilde er gisteren even naar kijken maar raakte gaandeweg afgeleid omdat ik ook wat met de TR8s aan het stoeien was.
Je hebt je 8 kanalen en de master de delay en reverb van de digitakt stuur naar de master de rest zijn losse tracks
 
DIT IS FOUT!
Mijn excuses aan de mensen die mij gecorrigeerd hebben.

Net even een simpel testje gedaan met 2 sinussen.
2 sinussen met beide exact dezelfde vervormings pluginn gemixed, klinkt veel minder complex dan beide sinussen mixen en dan door die vervormings pluginn.
Ik had gezegd dat dat hetzelfde moest klinken, nee dus.
Als ik kijk naar het spectrum van beide situaties, dan zijn er veel meer frequenties in het laatste geval.
Ook verdwijnen er sommige frequenties. Wtf?

Kortom dit is iets wat ik niet begrijp.
Mijn vermoeden is dat het met intermodulatie te maken heeft.
Ik ga er de komende maanden eens goed voor zitten om het wel te begrijpen.
Hulp is welkom.
Misschien deze c15 ontwikkelaars de vraag sturen, heb het idee dat zij meer weten over manipulatie van sinusgolven. Nee heb je ja kun je krijgen.

 
Laatst gewijzigd:
Kortom dit is iets wat ik niet begrijp.
Mijn vermoeden is dat het met intermodulatie te maken heeft.
Klopt, dit is intermodulation distortion.

Distortion is niet-lineair. Dit betekent precies wat je al beschreef. Lineaire systemen geven dezelfde output wanneer je een aantal signalen bewerkt en dan optelt als wanneer je ze eerst optelt en dan bewerkt. Bij meerdere lineaire systemen maakt het ook niet uit in welke volgorde je ze op een signaal toepast. Bij een niet-lineair systeem zoals distortion maakt dat wel uit.

Dingen als eq, delay en reverb zijn lineair, chorus, compressie en distortion zijn niet-lineair.

Intermodulation distortion is intuitief ook goed te begrijpen. Een sinus van bijvoorbeeld 1kHz zal anders oversturen als je er een dc offset bij optelt omdat het signaal dan asymmetrisch vervormd wordt. Door de offset wordt de sinus meer bovenin of onderin de golfvorm overstuurd. Dus als je ipv een DC offset een ander signaal erbij optelt zullen de signalen elkaars oversturing ook op die manier gaan beinvloeden.
Overigens kan je dit op een leuke manier gebruiken. Als je een audio-rate signaal en een trage LFO met elkaar mixt voor de distortion. En dan na de distortion met een high pass filter de LFO weg-filtert krijg je een soort pulsbreedte modulatie in je overstuurde signaal.
 
Ik heb de afgelopen dagen veel met sinussen, vervorming, dc ofsets, oscilloscopen en spectral analizers zitten pielen, maar intuïtief vind ik het nog niet.
Ik snap er nog geen reet van.
Vooral meerdere distortions achter elkaar geven rare uitkomsten.

Allen dank voor de input.

Ik ga nog verder pielen.
 
De vele tutorial goeroe’s geven vaak aan niet op elke plug-in de saturatie/vintage/instand warmte knop in te drukken en dat klinkt idd wel logisch.
 
Ik gebruik stiekem toch wel vaak de interne distortion van Bitwig, vind hem lekker simpel in gebruik. Soms zet ik hem op de mids bij een bassline als een soort analyser, je kan dan de groove van een subbass goed tweaken.
Maar mijn favorites zijn toch wel Saturn 2, hoewel dit meer een saturator is en voornamelijk voor de wat meer subtiele saturatie/distortion. En sinds kort heb ik de minimal audio all access sub, waar "Rift" nu ook in zit, dat is een gave uitgebreide distortion plugin met alles erop en eraan, veel meer is niet echt nodig denk ik.
 
Ik gebruik ook liever hardware maar deze plug heb ik wel gekocht.


haha
Screenshot 2024-04-02 at 22.56.44.png
 
Veel is al gezegd, maar wat ik nog toe wil voegen is de onlangs verschenen shaper table van kilohertz.

Hiermee kun je dus aan de hand van een wavetable je geluid verstoren en samen met snapheap/phase plant/multiepass er doorheen fietsen.

 
Distortion, yummy.

Ik gebruik (vaak en graag:)

Sherman Filterbank 1
Akai MFC42
Euterpe Vertice

Heerlijk man, een drummachine 1 van die apparaten in en helemaal over z’n zuiger laten gaan. Ik heb het dan niet over saturatie of een beetje harmonics toevoegen, maar echt vol gas helemaal kapot.
 
Veel is al gezegd, maar wat ik nog toe wil voegen is de onlangs verschenen shaper table van kilohertz.

Hiermee kun je dus aan de hand van een wavetable je geluid verstoren en samen met snapheap/phase plant/multiepass er doorheen fietsen.


Of de gratis Shaper, geen wavetable distortion maar wel freeform distortion: Kilohearts Essentials - Over 30 FREE Effects Plugins
 
Zou iemand mij dit willen uitleggen? ik snap step up step down.. maar niet hoe ik zoiets veilig aan kan sluiten dan wel integreren in mijn setup zonder dingen op te blazen.

 
Zo te zien gebruikt hij een netstroom trafo om het voltage van een signaal te verhogen en daarmee overstuurt hij de input waar de trafo op aangesloten zit.
De trafo zelf zal ook wat 'karakter' toevoegen maar zal niet echt oversturen. Die is gemaakt voor hogere voltages. Dus overstuurt denk ik niet met een laag voltage audio signaal.

Dit is ook niet helemaal veilig. Als je de trafo te hard instuurt kan je de input opblazen. Met us trafos die voor 110v gemaakt zijn is dat minder snel een probleem dan hier met 230v.
Ik zou voor het oversturen van apparatuur die daar niet voor gemaakt is eerder een gitaar booster pedaal gebruiken oid. Dan heb je meer controle en maak je minder snel dingen stuk.

Het oversturen van trafos zelf kan wel leuke effecten hebben, maar dat is denk ik niet wat er hier gebeurt. Ik verwacht dat je daar meer succes hebt als je trafos gebruikt die voor audio signalen gemaakt zijn.
 
Als je trouwens met minder risico toch als experiment wilt horen wat zo'n netstroom trafo met je geluid doet kan je er ook twee in serie zetten, een als step-up en een als step-down. Dan sloop je in ieder geval je apparatuur niet.
 
ja maar in de trafo is de ene kant toch step up en andere down. althans ligt eraan hoe je hem aansluit denk ik haha. toch? ja ik weet er geen moer van. Maar ik hou wel van experimenten.

Kun je het in jip en janneke stap voor stap uiteenzetten aub :engel:
 
@MstrFX Daar heb je gelijk in, maar het gaat erom dat als je 2 dezelfde trafo's hebt en die sluit je tegengesteld in serie < > aan op een signaal in dan krijg je dus wel de karakteristiek van de trafo op je signaal, maar op (ongeveer) dezelfde signaal sterkte. Dan sloop je de rest van je apparatuur niet, omdat de signaalsterkte ongeveer gelijk blijft.
 
Back
Top