Distortion

Met overbridge kun je dus ook de main binnen laten komen, inclusief alle effecten 😊👍

Ik heb een tijd lang alle channels los lopen opnemen, maar uiteindelijk is alleen de main channel opnemen (via overbridge) toch relaxter. Achteraf wel iets minder tweak mogelijkheden, maar je krijgt er wel meer live performance opties voor terug.
Oh, dat wist ik niet. Keertje kijken dan.
Dat kan soms wel bruikbaar zijn als ik niet per se de losse inputs wil.
Thanks :)
 
Oh, dat wist ik niet. Keertje kijken dan.
Dat kan soms wel bruikbaar zijn als ik niet per se de losse inputs wil.
Thanks :)
Het kan op de Digitakt ook allebei wellicht bij jou ook. Ik neem alle kanalen los op, en laat de reverb en delay op een appart kanaal binnen komen op een return track zodat ik door middel van een send daar meer of minder signaal heen kan sturen. Je kan bij de digitakt kiezen welke bron je waarheen stuurt over usb. Kijk maar eens of je die optie op de AR ook hebt.
 
Ik heb heeel snel wat in elkaar geknutseld.
De files zijn niet RMS gelijk gemaakt, wat essentieel is voor vergelijken, maar hier maakt het hopelijk niet zo veel uit.

De 1e file is een bevelguppie met de overdrive op max.
Dit is voor een lead geluid wat teveel van het goede want het laag "fart out".
De 2e file is een bevelguppie waar de overdrive op de helft is gezet, dit klinkt meer als de standaard 303.
De 3e is de BG door een tubescreamer. Een tubescreamer is een treble booster waardoor het hoog meer vervormd dan het laag. Het is een eq+ wat distrotion.
De 4e heb ik de metal zone achter de tubescreamer gezet.
De 5e is een tubescreamer + metalzone+ Eq en BBD delay.De EQ boost de BBD delay die ook wat overstuurd. En de BBD is als slapback ingesteld, dus 1 hele korte delay iets gemixt met origineel.
De 6e is de Perkons eerst gewoon zonder, dan met de metalzone parallel, dan met de tubescreamer in de metalzone. En dan wat prutsen met de knoppen van de perkons.
Hier kan je goed horen wat een tubescreamer in een distortion doet.





 
Sinds de release van Coldfire heb ik eigenlijk nooit meer 1 van mijn andere distortions gebruikt, coldfire is wel erg lastig om te leren, maar gelukkig staat youtube vol met tutorials. En als je coldfire eenmaal door hebt is het 1 grote tube/saturation/distortion speeltuin. Je hebt 2 distortion units die je parallel of serieel kunt gebruiken, automation via modulation is beschikbaar, 11 models die je kunt combineren die ook nog eens in verschillende modes kunnen draaien (soft en hard mode). Het gaat maar door wat daar mee kan.
Ik kan er nog niet echt wat mee merk ik. Maar dat wijt ik aan mijzelf. Ok, de presets zijn misschien ook niet zo geschikt, die lijken vooral gemaakt met extreme resultaten in het achterhoofd.
Toch maar een keer in duiken dus.
 
Qua software gebruik ik de verschillende 'opties' uit de Arturia FX collectie. Alleen Coldfire kan ik nog weinig mee, maar dat ligt aan mijzelf. (ik moet er echt meer tijd insteken).
Reason heeft ook een paar fijne distortion / saturation effecten die ik vaak gebruik. (Audiomatic Retro Transformer, Pulverizer en de Scream 4 natuurlijk).

In m'n hardware heb ik keuze uit de Deco V2 en Tube MP Studio V3.
De Deco is niet zo extreem qua distortion, meer een randje, maar kan best nog wel oversturen. De Studio V3 is analoog en niet echt bedacht voor saturation denk ik, maar hij heeft een sweet spot waardoor de Minitaur lekker rauw klinkt zonder helemaal te vervormen.

En natuurlijk gebruik ik de 3 geweldige Peak distortion opties (pre filter drive, post filter drive en distortion). Helaas heeft de Peak geen inputs, dus ik kan hem niet als FX bak gebruiken.
De Subsequent 37 heeft ook 2 drive opties, die gebruik ik vaak. (maar ook dat is geen FX bak)

Ik denk er over om een extra box toe te voegen, iets ala een BOUM of Analog Heat 2, ook voor de filter, maar ik ga een beetje heen en weer tussen wel of niet kopen, want dat zijn beste aanschaffen.

Tenslotte heeft de 707 ook een groot arsenaal aan distortion FX, waarbij ik de Lofi compressor het meeste gebruik. Niet de beste distortion ever, maar goed genoeg voor waar ik hem voor gebruik.

Oh ja, m'n baspedaal (Zoom B3) heeft ook distortion plugins, af en toe gooi ik de Minitaur daar doorheen.
 
Output thermal vind ik een leuke distortion plug-in. Klinkt goed en leuk voor sound design.
 
Het kan op de Digitakt ook allebei wellicht bij jou ook. Ik neem alle kanalen los op, en laat de reverb en delay op een appart kanaal binnen komen op een return track zodat ik door middel van een send daar meer of minder signaal heen kan sturen. Je kan bij de digitakt kiezen welke bron je waarheen stuurt over usb. Kijk maar eens of je die optie op de AR ook hebt.
ik ben alweer begonnen om de manual eens goed door te lezen :)
Ik ga het eens grondig uitpluizen hoe het allemaal zit met overbridge!
 
Ik heb net even wat kicks gemaakt.

Het ene kanaal is de Perkons met een metalzone in serie in de converter.
Het andere kanaal is de Perkons door een zelfontworpen buizen versterker en een gevonden 8"orgel speakertje.
Dit speakertje kan geen frequenties onder de 100Hz weergeven, maar dat maakt hier niet uit.
Je kan deze kanalen naar smaak mixen in je DAW.


Wil je de wav files, geef me een pbtje.
 
Nog een belangrijk en vaak niet goed begrepen onderdeel van vervorming.

Een sinus van 200Hz met 10% 2e harmonische vervorming, is wat het is een sinus met 10% vervorming.
Een sinus van 800Hz met 10% 2e harmonische vervorming, is wat het is een sinus met 10% vervorming.
Mix je deze signalen, dan heb je nog steeds een sinus van 200Hz met 10% 2e harmonische vervorming en een sinus van 800Hz met 10% 2e harmonische vervorming.
De vervorming is nog steeds 10% 2e harmonische vervorming.
En dat geld voor alle signalen en alle typen vervorming.

Iaw parallelle vervorming telt niet bij elkaar op.
Dat doet seriële vervorming wel.

Het heeft dus niet zoveel zin om elk kanaal van je DAW een aparte vervorming te geven, als die vervorming hetzelfde is natuurlijk.
Je kan gewoon al die kanalen routen naar 1 vervormer voor exact hetzelfde resultaat.
Als je elk kanaal een ander soort vervorming geeft maakt het wel uit.

Dit kan met hardware ook.
Gewoon een passieve mixer gebruiken door een mooi vervormende mic preamp :okdan:.
De individuele kanalen geef je dan de extra vervorming die dat specifieke kanaal nodig heeft.
 
De distortion (en alle andere ‘master FX’)
Wordt ik geroepen? Er is maar 1 MstrFX hier ;)

Elektron Analog Heat, echt onder de 900,- is er niks wat het topt.

Heb het ding al jaren. Als jullie files hebben die je getest wil hebben ik zit er he le maal in de AH vibe dus doe het graag.
 
Ik kan er nog niet echt wat mee merk ik. Maar dat wijt ik aan mijzelf. Ok, de presets zijn misschien ook niet zo geschikt, die lijken vooral gemaakt met extreme resultaten in het achterhoofd.
Toch maar een keer in duiken dus.
mee eens, die presets zijn zwaar over de top, maar als je het ziet als een grote distortion effect box kun je er heel veel mee bereiken op je drums en synthesizers. Vooral die bit inversion en geranium zijn erg tof om mee te spelen.

Een goede uitleg vindt je hier wel, op het eind geeft die ook wel voorbeelden in de praktijk (ook van de geranium)


En voor het wat subtielere gebruik op synths vindt je hier tal van voorbeelden:
 
Dit kan met hardware ook.
Gewoon een passieve mixer gebruiken door een mooi vervormende mic preamp :okdan:.
De individuele kanalen geef je dan de extra vervorming die dat specifieke kanaal nodig heeft.
Ja dit deed ik op mn mixer xone 3d geloof ik, zat een mic xlr input in ook nog eens mono. daar gooide ik mn kick door, zat ook hele goede attenuator op.
 
Met overbridge kun je dus ook de main binnen laten komen, inclusief alle effecten 😊👍
Dit werkt inderdaad heel simpel. gewoon de overbridge plugin op de channels en gaan. grappig.
Ik heb vlak na aanschaf een template gemaakt in ableton voor multitrack recording en een midikanaaltje erbij om ook in ableton te sequencen als ik dat zou wensen (doe ik nooit :p) en daarna nooit meer achterom gekeken lol.
Handig! weer tooltje erbij :D thanks!

Het kan op de Digitakt ook allebei wellicht bij jou ook. Ik neem alle kanalen los op, en laat de reverb en delay op een appart kanaal binnen komen op een return track zodat ik door middel van een send daar meer of minder signaal heen kan sturen. Je kan bij de digitakt kiezen welke bron je waarheen stuurt over usb. Kijk maar eens of je die optie op de AR ook hebt.
Dit klinkt ook wel interresant. Maar ik geloof niet dat ik helemaal goed begrijp hoe die routing bij jou in elkaar zit.
Ik heb nu dus een ableton-template waarin ik de multitrack heb opgezet zoals de overbridge handleiding beschrijft in appendix A (ableton setup example).
Dan heb ik een audio track voor alle individuele outputs van de analog rytm (BD, SD, rimshot+clap, etc.).

Lees ik het goed, dat jij dan met de digitakt daar een extra kanaal aan toevoegd die de FX sends als audio op een aparte track verstuurd?
Zo ja, dan moet ik dat eens gaan bekijken. Klinkt wel interresant... niet onmisbaar, maar ik wil dat wel eens proberen, want dat zou denk ik ook gebruik van de Analog Rytm als hardware effect mogelijk maken op die manier of niet? (door externe audio naar de rytm te sturen, in de rytm te distorten/compressen en dan de FX send als audio terug de DAW in (als de routing in de analog rytm dat ook toe zou laten).

ik wilde er gisteren even naar kijken maar raakte gaandeweg afgeleid omdat ik ook wat met de TR8s aan het stoeien was.
 
Nog een belangrijk en vaak niet goed begrepen onderdeel van vervorming.

Een sinus van 200Hz met 10% 2e harmonische vervorming, is wat het is een sinus met 10% vervorming.
Een sinus van 800Hz met 10% 2e harmonische vervorming, is wat het is een sinus met 10% vervorming.
Mix je deze signalen, dan heb je nog steeds een sinus van 200Hz met 10% 2e harmonische vervorming en een sinus van 800Hz met 10% 2e harmonische vervorming.
De vervorming is nog steeds 10% 2e harmonische vervorming.
En dat geld voor alle signalen en alle typen vervorming.

Iaw parallelle vervorming telt niet bij elkaar op.
Dat doet seriële vervorming wel.

Het heeft dus niet zoveel zin om elk kanaal van je DAW een aparte vervorming te geven, als die vervorming hetzelfde is natuurlijk.
Je kan gewoon al die kanalen routen naar 1 vervormer voor exact hetzelfde resultaat.
Als je elk kanaal een ander soort vervorming geeft maakt het wel uit.

Dit kan met hardware ook.
Gewoon een passieve mixer gebruiken door een mooi vervormende mic preamp :okdan:.
De individuele kanalen geef je dan de extra vervorming die dat specifieke kanaal nodig heeft.
Het maakt echt wel uit of je bepaalde hoeveelheid distortion toepast op een mix van alle kanalen (bus) of dat je dezelfde hoeveelheid distortion per kanaal toepast. Alleen al vanwege het verschil in input level. Distortion is non-lineair en er bestaat ook nog zoiets als intermodulation distortion.
 
In praktijk krijg ik toch ander geluid als ik kanalen samen of apart dezelfde distortion geef.

Mijn ervaring is dan ook beter met meerdere bronnen door 1 distortion effect.
 
De wiskunde liegt niet.
En voor de 2e keer, hele diepe zucht, lees mijn post goed.


Goed verder met distortion.
Ik heb wat zitten prutsen met de Clavia micromodulair, om ook de toonhoogte veranderingen in moderne hardcore kicks te kunnen demonstreren.
Hier worden 2 gedeelten gebruikt.
1
Het begin is gewoon een standaard harcore kick met veel vervorming.
Belangrijk is dat je deze begin kick geblokt maakt. Dwz dat je deze kick niet langer maakt dan 2/16e van je "4 to the floor" patroon.
En dat deze begin kick er echt uitziet als een vierkant blok.
Dit is belangrijk om geen interferentie te krijgen met het volgende gedeelte van de kick.
Dit kan dus niet met alleen maar puur analoge kicks, je zal deze moeten samplen en bewerken.
Digitaal gaat het wel, want dan kan de volume envelope beter worden aangepast.
In de patch is dat AHD-Env1, de release is maar 26msec.
De distortion van deze begin kick is alleen maar mixer1, die feedbacked naar input 3.

2
Het staart gedeelte is datgene wat van toonhoogte veranderd.
Hier kan je het beste een wavetable oscillator gebruiken met zeer veel vervorming.
In de patch die ik gebruik 2 oscillatoren.
En in totaal gebruik ik 9 verschillende distortions die een complex netwerk vormen van parallel en serieel samen met filter.
Ik heb gewoon zitten prutsen totdat het imo lekker klonk.
Alle waveWrappers en filters worden random veranderd.

En wat je in de geluidsfile hoort is deze patch door een gemodificeerde meetalzone, want je kan nooit te weinig vervorming hebben.
De patch is bijgevoegd, verander zip naar pch.

Micromod kicks.jpg


Hoe de kicks van toonhoogte en timbre veranderen is wat veel van het goede, maar geef me gerust een pbtje.
En in een goede productie worden ook nog de hogere frequenties in stereo gedaan, daar had ik geen zin in.
 

Attachments

  • FreCore Kick.zip
    4,4 KB · Bekeken: 6
Aggrotech

Cool. :) Vocalen in aggrotech, hellektro, harsh EBM etc. klinken alsof ze wat distorted zijn, maar het is eigenlijk een effect door pitch shifting. De Boss SE-50 was/is populair. Korte uitleg van hier:

the "secret" to psyclon nine, tactical sekt, suicide commando, older unter null, grendel, etc. is the Boss SE-50.

it's all patch 112 (pitchshifter)

4 additional voices to your dry take.
(in semitones) +1, -1, +2, -2 at about 60% to the 100% of your dry vocal.
pan them however you want, the only thing i can't seem to translate for plugins is the se-50's pitch mode which involves a delay in the pitchshifted sound latencywise. (basically quality setting.)

for Psyclon Nine you're looking at singing higher notes than you usually would,
obviously tactical sekt and suicide commando is doing it in a lower, gruffer sound.


Mooi excuus om dit oudje van Johan weer even op te zetten. :D

 
Back
Top