Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Het knalt toch lekkerder dan uit je computer, op de een of andere manier:

Lijstjes:
Korg SDD-2000
Akai S950 (2x)
Akai S6000
Yamaha A5000
Emu 4XT Ultra
Korg ESX
Roland Fantom XR
Korg DSS-1


Verkocht
Akai X7000
Akai S3200XL
Ensoniq EPS16+
Korg ES-1
 
EMU EMAX II - wat een sound! ik gebruik hem gewoon als een soort rompler synth... sample eigenlijk bijna niks zelf maar heb een zwik EMU library eraan hangen. En die arpeggiator (met chords!) en filters dik dik dik!
Ik vind hem eigenlijk veel gaver dan de Emulator II die ik ervoor had...maar dat is vooral omdat je hierbij geen 5 inch floppies hoeft te gebruiken. Ik ben wel benieuwd wat het verschil qua sound is met de EMAX I...

KORG Microsampler - klein en fijn reuze handig snel ding, vooral op lage frequenties samplen en het is feest! en essentieel: hij onthoud de samples gewoon als je hem uitzet mega handig voor live
Volgens mij was het best wel een flop voor Korg maar het vult echt een niche markt perfect, gewoon een keyboard sampling workstation die lekker klein en licht is.

Commodore AMIGA 1200 - 8 bit sampling power workstation met Octamed rauw ruigh en onbesuisd!
Heb er een Aura 12 bit sampler aan hangen waar je 12 bit kan samplen en dan converten naar 8 bit

Ook nog een paar ESXen hier maar die zijn allemaal gammel geworden door overmatig manhandling
 
Omdat deze nog niet is genoemd een kleine ode aan de Roland SP-880 (EX). Meer bedoeld als maatjes-mixen-en-sequencen-phrase sampler maar zeer onderschat wat mogelijkheden betreft. Samples op ZIP-drive en daardoor zelden ruimte tekort. Na de upgrade een handige EXtra toevoeging: de 16 pads kunnen in rijen van 4 worden gekoppeld aan de faders wat voor live-toepassing erg leuk is. De effecten zijn oké en met re-re-re-samplen is met één apparaat heel veel te maken.
Minpunten: pads zijn niet aanslaggevoelig en er zijn veel functies verstopt in menu's dus je moet het apparaat goed kennen maar dan biedt het ook veel waaronder een 2-osc synth.
 
Heb diverse samplers gehad, heb nu nog:
*Akai S1100 (v4.3, IB-104, SCSI card reader)
*Akai S3200XL (2*) (v2.0 SCSI card readers)
*Ensoniq ASR-X (Fully exp; SCSI, 8 out, v2.67 EXP-3 dance expansion, SCSI card reader, etc)

Ik houd ze hoofdzakelijk om nostalgische redenen. Bovendien zijn de modellen welke ik nog bezit, niet heel makkelijk weer terug te kopen.
Ik weet dat alles nu makkelijker kan in NI Kontakt, maar het blijft voor mij leuk om af en toe mijn samplers weer eens aan te zetten en ff te knallen.

Akai S1100
Ik wilde de "beste akai sampler sound" wel eens horen. Viel een klein beetje tegen. Hij klinkt zeker goed (wel erg veel hoog), maar een frustrerend OS. (was de S3200XL gewend, dus geen Multi mode, draaiwiel i.p.v. cursor etc.)
Bovendien zijn de emvelopes niet "de-zippered" wat resulteerd in een "hhrrpp" geluid aan het eind van de samples als je ze chopt uit een loop. Samplen van een echte sample CD , met stilte aan het eind van een sample, gaat redelijk goed.
Goed klinkende FX, echter maar 1 effect tegelijk te gebruiken.

Akai S3200XL
Zeer goede all round sampler, standaard alle opties aan boord, met kwalitatief hoge 20 bit DA converters voor de main outs (PCM63P Burr Brown Chips) in tegenstelling tot de 18 bits DA converters in de S3000XL (PCM69A?)
Ook deze sampler heeft zijn beperkingen zoals,
*geen resamplen met FX / samplen van main outs / samplen during play (daarom heb ik er ook 2 :-)
*Akai disk format (dus geen wav. import, al zijn hier wel oplossingen voor)

Ensoniq ASR-X
Mijn eerste sampler was een ASR-10, dus altijd wel een zwak voor Ensoniq gehad.
Ik had gehoopt dat de ASR-X een ASR-10 zou zijn zonder alle nadelen.
Helaas, ook hier vele tekortkomingen, zoals:
*layeren niet mogelijk
*frustrerende interface
*sequencer beperkt
*bugs in OS
De ASR-X heeft ook zeker veel pluspunten:
*samplen gaat zeer snel!! en makkelijk
* DOS format, leest *.wav en aiff
*kopieeen van samples nemen geen geheugen in beslag
*resamplen met FX
*goede FX
*Lekker hands-on
etc.
 
Laatst gewijzigd:
Een vraag:
Waarom zijn er nauwlijks tot geen after market "operating systems" te koop voor oudere samplers? (in tegenstellling tot enkele Akai MPC modellen)
Waarschijnlijk omdat de source code niet beschikbaar is :P

Dat zou het leven een heel stuk makkelijker maken en oude samplers een stuk bruikbaarder :)
 
S2800 eerste sampler, verkocht overbodig
S3000 nog steeds als drum kick sampler
S1000 KB gekocht als hebbeding, verkocht, was overbodig naast s3000
mpc1000 verkocht en geüpgraded
Mpc5000
S5000, hangt nu 3 maand in het rack maar geen tijd gehad. Moet s3000 vervangen.

Eigenlijk alles akai
 
Akai herinner ik me uit het verleden als onbetaalbaar en buiten bereik :) Who knows... :engel:

Wat ik nog afvroeg over de ASR van Ensoniq. Heb ooit 'n ASR10 gehad dus en hier kon je de loopstarttijd ergens aan toewijzen (als ik het goed heb) beetje hetzelfde als een PPG, Microwave enzo..
Heb dit in de tijd dat ik em had (20 jaar terug) nooit uitgeprobeerd en ben eigenlijk wel benieuwd of dit effect de moeite is. :)

@Smackos: Heb nu 'n Emax I en de II ooit gehad. Te lang terug om daar nog een oordeel over te kunnen vellen maar vond het ook een erg goed klinkende sampler., werkte ondanks het kleine schermpje best lekker :)
Kwam de videoos hieronder wel tegen.. Niet zo heel veel verschil maar de I lijkt op lagere sample vooral frequenties wat gruiziger te klinken..



 
Voorheen een ASRX gehad en dat klonk me een partij dik!
Helaas te omslachtig en weg.. Daarna S950 gehad, dik, maar ook te omslachtig.
Sinds 15 jaar nog steeds de RS7000 met zn ultra-beperkte sampler in gebruik.
 
Akai S6000, s950 en EMU Emax gehad. Nu alleen maar met ableton aan de slag. Ik mis ze eerlijk gezegd niet
 
de emulator 4.. voor iets van 200 euro van marktplaats gepeuterd omdat ik de emu libary niet wilde missen..
de kurzweik k2500 sample optie met 32 meg geheugen.. de k2500 heb ik werkelijkm alle knopjes en schakelaars lam gedrukt door het vele knippen plakken tunen ed van oa drum & bass breekbiets...
american technology inside maar made in taiwan... en dat betekend een hoge uit elkaar donder factor
wat ik eerder had maar gelukkig ver uit mijn zicht is verdwenen zijn de emax 1 en 2... als je van moeilijk doen houd, waarom zou je dan iets makkelijks bedenken.. als je van midi kanaal wilde switchen moest je net doen alsof je de sequencer ging opnemen of zo iets achterlijks...
de esi heb ik ook nog maar die ligt ergens in een hoek met een onleesbare display
 
Geef ook wel toe dat Ableton het samplen wel makkelijker heeft gemaakt.. met warp, waar je samples het BPM gewoon volgen en pitch niets meer dan een keuze is :)

Toch word ik er wel blij van bv de Emax als ik die wat drumsamples hoor afspelen.. dingen in een lagere samplefrequentie opnemen of gewoon naar beneden pitchen klinkt gewoon anders dan in een DAW of met een tool als Machine bv :)
Oke er multitibraal mee werken is wel 'n beetje tricky idd :D
 
Elektron Analog Rytm => Omdat zelfs de beste analoge drumdoos niet zonder samples kan...

Waldorf Blofeld => Alsof VA & Wavetables Oscs alleen nog niet genoeg waren in een synth...

E-mu E5000 Ultra => Ooit nieuw gekocht voor een prikje maar veel te weinig gebruikt omdat samples transfereren nogal omslachtig was... Misschien toch eens zo's SD>SCSI converter aanschaffen...

Welke ik ooit nog eens wil uitproberen?
Een Akai S3000XL of S3200XL omdat ik het me destijds niet kon permiteren...
Een Ensoniq sampler omdat ik wel eens wil weten wat de fuzz is... Is hij nu net snel & goed of is hij gelimiteerd & frustrerend...?
 
Ensoniq Mirage Rack : Hexadecimaal mayhem + Synt
Emu E4x : super warm (filter), loopstart/end/length modulation - ik denk net zoals Elektron stuff nu
Emu ESynt Ultra : branden van eigen ROM's, kan makkelijk 1 octaaf down transponeren, BeatMungling
Yamaha A5000, beatmungling, lekkere (exotische) filters, EFX!!!
Emu E6400 : (multi) samplen gaat o zo vanzelfsprekend
Akai MPC 4000 : clean & lean (workflow) + 3x2 triple filter (en andere exoten)
Emu & Akai : ongeloofelijke mod matrix, ook MIDI te sturen...
Roland S750 : wave draw - ik denk niet dat je dit kan met een andere sampler (of software), buiten Fairlight
 
E-mu E5000 Ultra => Ooit nieuw gekocht voor een prikje maar veel te weinig gebruikt omdat samples transfereren nogal omslachtig was... Misschien toch eens zo's SD>SCSI converter aanschaffen...

dan moet je ook een SD lezer in je computer hebben...
deze zijn niet hot-swapable.... (CF wel)

## ik vind dat je dan de AD convertors omzeilt, dus je mist half-of-the fun ##

zou een SCSI kaart in je compu geen betere oplossing zijn?
 
Ensoniq EPS 16+, om de klank, ben er helemaal weg van. En de eenvoud in gebruik + de (vele) mogelijkheden, en de effecten niet te vergeten. En de quirkyness van dat ding. Heb de keys en de rack versie. En floppys vind ik gezellig.

Roland S760, klinkt gewoon mooi en vol. Vind hem alleen iets vervelender in gebruik, sample/patch/performance hierarchie enzo, moet altijd iets te veel nadenken bij dat ding. Maar de klank is top.

Verder MPC2000XL, maar vind die sampler over het algemeen niet fijn klinken. Alleen voor sommige dingen en sequencen natuurlijk wel. :)
 
Back
Top