two stage compression

Canis

Stamgast
Lid sinds
8 mei 2007
Berichten
161
Locatie
Gent
Hallo,
Ik hoorde onlangs iets over two stage compression.
Dit is een techniek waar je controle hebt op zowel de lage als de hogere volumes.
Dit werkte via 4 bus channels met 2 (stereo)compressors die parallel moesten staan.
Het is mij helaas niet volledig duidelijk hoe je dit doet.
Kan iemand dit een beetje uitleggen *D
 
krijg je dan geen rare fase-verschillen ? 2 stereo-compressors die op hetzelfde moment 1 sample/track bewerken ?

bedoel je echt hoge / lage volumes ? of misschien hoge / lage frequenties?
 
Neen, het gaat echt over lage en hoge volumes.
Je zou er allesinds ook geen fase problemen mee moeten krijgen.
Het was één compressor die eerst de lage volumes comprest, en dan één voor de hogere.
 
OK, het gaat over lage en hoge volumes, maar dan wel op een manier dat er in het couplet zachter wordt gedrumd op een akousische drumkit dan in het refrein... Voor de duidelijkheid. Ik heb het nog nooit toegepast zo maar ik denk dat je dmv volume automation (levelriding) mooiere resultaten kan halen in zo'n situatie.
 
Hier is het youtube filmpje waar ik het op zag:
filmpje
Het is mij dus niet duidelijk hoe dit juist gaat.
Kan aan mijn engels liggen, maar ook aan mijn kennis8~

Mooie spullen heeft die kerel staan (maar dat terzijde)...

Hij doet dus al mix compressie tijdens de mix...dus kan ie verschillende signalen naar verschillende bussen sturen...op de ene bus een compressor voor de signalen die zachter staan,op de andere een compressor voor de andere signalen (gehele mix)...maar de 'zachte' bus is weer terug geroute en vervolgens gaat die ook weer in de andere compressor...duidelijk ? :D
 
moest het een paar keer luisteren .. volgens mij zegt-ie dit:

12 stuks drumtracks routeerd hij allemaal naar 2 stereo-bussen (1/2 + 3/4) :
- naar de LTD2
- naar de Distressor (vette sound zeg!)

Het signaal wat van de LTD2 terug komt, wordt ook naar de Distressor gestuurd.

De Distressor krijgt dan in totaal :
- de 12 onbewerkte drum-tracks
- de stereo bewerkte drum-track van de LTD2

Ik zou verwachten dat ik fase-verschillen krijg omdat je toch een signaal dubbelt op deze manier, maar schijnbaar werkt het prima.

Dus, als ik het goed heb, de LTD-2 maakt de harde geluiden zachter, en de Distressor maakt de zachte geluiden harder.. aparte manier van werken.

btw, ik geloof niet dat je dit met volume-automation natuurlijk kan laten klinken, plus geef je jezelf een hoop werk.. (wel goedkoper misschien)
 
Je kan ook de boel zachter zetten en hebbie geen compressie nodig. Of compressie gooien waar het nodig is.
Zowieso wordt buscompressie tegenwoordig heel vaak misbruikt. En dan krijg je van die artefacts als deze.
 
btw, ik geloof niet dat je dit met volume-automation natuurlijk kan laten klinken, plus geef je jezelf een hoop werk.. (wel goedkoper misschien)


Probeer het maar eens. ;)
Ik bedoel ook niet dat je perse die drumbus zelf naar beneden moet halen, zeker niet als je er 12 tracks naar toe hebt gestuurd. Het ligt er ook aan of het werkt...(je hoort het snel genoeg) Maar ik zag die film en meteen had ik zoiets van echt een gevalletje waar volume automation erg goed kan werken.
 
Fase problemen krijg je pas echt als de signalen even hard zijn. Of iig niet zoveel schelen in volume.

En dit is gewoon een variant op die NY drumbus of Motown compressie methode.

Vond het wel een beetje slechte uitleg in het filmpje btw. Als je de routing van bus 1 en 2 naar 3 en 4 niet laat zien blijft het een beetje vreemd om het goed te begrijpen vind ik. Vooral ook omdat bus 1+2 naar bus 3+4 routen niet parallel is maar serieel. Echter de drums worden wel parallel gecompressed omdat bus 3+4 eigenlijk niks doet met het volume van 1+2.
 
Mijn TC Electronics C300 doet ook zoiets en daar noemen ze het Parallel Compression of New Style Compression (what is in a word ...).
Het is simpelweg het mixen van het compressed en uncompressed signaal in de bak voor het naar de output gaat. Geeft bij mij vooral goed effect op drums, zeker als je de out van de C300 nog een keertje door een andere compressor draait (Focusrite met sidechaining bv.) krijg je echt mooie resultaten. Ok, minder impressionant gear dan het filmpje, maar werkt wel lekker ...
 
Je kan het ook een compressor met een wet/dry noemen.
Of een compressor die je op een aux knalt ipv een bus.

Punt hier is dat een bekende naam dit gaat uitleggen en iedereen meteen de oortjes spitst.
 
Nee,het is net ff wat anders...omdat ie hier twee compressors gebruikt...waarvan ie eentje weer terug gooit in de andere...
Met paralelle compressie gebruik je slechts eentje ;)
 
Nee,het is net ff wat anders...omdat ie hier twee compressors gebruikt...waarvan ie eentje weer terug gooit in de andere...
Met paralelle compressie gebruik je slechts eentje ;)

Inderdaad. Hij compresst parallel én serieel.

Parallel om de zachte drumstukken wat punch te geven.

Tijdens de harde drumstukken overstemmen de originele drums de gecompresste drumbus.
Dan wordt er serieel gecompresst: origineel + gecompresste drumbus door de tweede compressor.

Het punt is dat de zachte stukken onder de threshold blijven van de tweede compressor.
Kortom: zachtere stukken controleer je met je parallelle compressor, hardere stukken met je gewone masterbuscompressor.

Maar het is zeker iets anders dan de bekende parallelle compressietruc. Of het revolutionair is, da's een ander verhaal :).
 
parallel met een comp dr achter dus
nou









wat een bullcrap :D
 
Back
Top