Circular panning law in FL

ADKENDED

Ingeburgerd
Lid sinds
1 Maart 2006
Berichten
88
Locatie
Zwolle
Kwam laatst circular panning law tegen in FL, als ik deze uitzet lijkt het net of het geluid helderder word en dus beter klinkt. Heb op google gezocht maar het werd mij niet helemaal duidelijk wat dit nou precies inhoud. Mede doordat er verschillende uitleg word gegeven. Weet iemand hier meer over en natuurlijk, is het inderdaad beter om deze uit te zetten???

alvast bedankt..
 
Het zou kunnen dat ze met deze term het verschil tussen lineaire en "constant power" panning aanduiden. Bij lineaire panning wordt het verschil tussen rechts en links gecompenseerd door een evenredig verzachten van de andere kant. Bv. als het geluid centraal staat, is het volume van beide kanten de helft. (Of 0.5 Links en 0.5 rechts. Samengeteld vormen ze 1 of het totale volume) Als het geluid halverwege links staat is het volume van de linkerkant 0,75 en de rechterkant 0.25.

Bij constant power is het verloop niet lineair, maar volgt deze een curve die gelijk staat aan de eerst 90 graden van een sinusgolf en cosinusgolf. (Of als je een cirkel in 4 kwartjes verdeelt, zie je dat het volumeverlopp van het linkse kanaal gelijkstaat aan het stukje van de cirkel dat zich rechtsboven bevindt en het volumeverloop van het linkerkanaal aan het stukje van de cirkel dat zich linksboven bevindt. Hier komt waarschijnlijk ook hun benaming vandaan.) Op deze manier, als je het geluid naar links of naar rechts "panned", krijg je niet de indruk dat het geluid van volume veranderd. Bij lineaire panning ontstaat er wel een verschil in perceptie van het volume.

Of je deze aan of af wil zetten, moet je aan je oren overlaten.

http://www.rs-met.com/documents/tutorials/PanRules.pdf
 
Laatst gewijzigd:
Interessant .. goed en helder uitgelegd ook.

Toch vreemd, hoe je het ook wend of panned :P het komt toch altijd erop neer dat als je iets naar links panned dat het rechts zachter wordt .. of dat nu a.d.h.v. graden wordt berekend of volume...

Zou het dan zo zijn dat bij de 1e variant, 0.5 + 0.5 = 1, dat 1 harder is ? Zou bij Circular panning compensatie plaatsvinden op het volume ?
 
Eerder hier over gelezen

bron NFF

http://forum.flstudio.nl/viewtopic.php?t=4520&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=panning+law


Als je een signaal in de center hebt dan hoor je het via twee boxen. En daarom dus luider. Heeft niks met spychoakoustiek te maken, maar puur natuurkundig.

Om dit te compenseren gebruikte ze in de tijd van de analoge mixers al de regel dat als je het geluid in het midden pant, je hem -3dB zachter zou moeten zetten dan een kanaal die je geheel links/rechts pant.

Uiteraard werkt dit vaak allleen maar conceptmatig. Als je een geluid in het midden pant is het meestal de lead,.. deze wil je doorgaans harder hebben dan de backing. Maar je zou het in principe moeten gebruiken als je bv een effect of instrument hebt die van links naar rechts gaat. Je zou dan in principe geleidelijk omlaag en weer omhoog moeten gaan met je analoge mixertje. FL en veel andere DAW-software doet het dus van zelf, via deze functie.

Code:

L (0dB) -- -- R (0dB)
-- --
-- --
Center (-3dB)


De functie waar we het hier over hebben bepaald volgens mij hoe het verloop is tussen de drie posities. Zie ook:
http://flstudio.com/help/html/songsettings_settings.htm

Maar dat weet ik niet helemaal zeker, als ik er andere bronnen over lees dan lijkt het net of je kan kiezen tussen het aan en uitzetten van de panning function.

Ik kan wel enigzins beredenen dat als je triangle functie gebruikt je een krachtigere sound krijgt. Maar Gol (van FL) zegt dat je hem het beste aan kan laten staan en je wat meer in het midden moet mixen.

Overigens als je met twee verschillende DAW programma's werkt, moet je wel zorgen dat je gelijke Panning Laws hebt, anders klinkt de intensiteitsniveau heel anders.
(Ik geloof dat je met de standaardsetting van Cubase daar geen probleem mee hebt, maar weet niet zeker).
_________________
 
Bedankt allemaal voor de duidelijke uitleg/links. Ik laat hem uitstaan vind ik toch het mooist/duidelijkst klinken.

:okdan:
 
Back
Top