AES,ADAT,SPDIFF,XLR PrismS. Orpheus <-> H8000FW

boeklanoei

Ouwe rot
Lid sinds
15 september 2006
Berichten
1.014
Heb eens zitten brainstormen over een definitieve aansluiting tussen de Orpheus en H8000FW. Plaatjes van beidde rearpanels zie links onderaan.
De H8000FW heeft een max. van 96khz. De Orpheus een max. van 192khz. Beidde 16-24bit.

Beidde zitten ze nu op een aparte FW ( seperated PCI) op de PC. Ook zitten de wordclock kabels onderling aangesloten. Midi (I/O) is ook van beidde aangesloten op een midi-interface(I/O).

Beidde units bevatten 2 x FW:

Orpheus:

FW1: De Orpheus kan daar rechtstreeks mee de PC in en audio heen en terug sturen, ook andere data is mogelijk. (weliswaar heeft FW wat betreft audio een latency van 4-5ms). Doormiddel van de 4-5ms latency denk ik dat een optimale workflow van data en audio tegelijk uitblijft. Maar dit heb ik nog niet uitvoerig kunnen testen.

FW2: op de Orpheus kan ALLEEN gebruikt worden voor het doorlussen van enkel en alleen andere Orpheus units (6 x orpheus units max, maar dit is nog niet stabile genoeg gebleken de klachten al bij 1-3 units van gebruikers).

H8000FW:

FW1; kan net als hierboven bij de Orpheus 8 kanalen audio sturen/ eveneens als data.
FW2; Kan wel andere FW devices aangesloten worden. Alhoewel dat misschien niet helemaal strak zou lopen.

Mijn vraag nu eigenlijk:


Welke onderlinge connecties kan ik verder nog het beste maken, voor optimal workflow en optimaal gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden van beidde Units: AES/EBU,Spdiff,ADAT,TRS,XLR.

* AES/EBU; H8000FW heeft deze in 2 vormen: de gewone (digitale) XLR connectors (stereo) en in 1 x 25 pins (8 channels) connector.

De orpheus heeft een een mogelijk voor XLR aan te sluiten op de RCA (spdif) connectors (deze kabels zitten bij aankoop Orpheus included) wat je de mogelijkheid geeft AES/EBU te kunnen runnen (stereo) bij 24/96khz.

De H8000FW zou dan alleen stereo middels AES/EBU rechtstreeks aangesloten worden op de Orpheus. 8 kanalen middels AES/EBU laten lopen direct in de Orpheus kan dan niet (alleen middels adat) en niet via AES/EBU. Tenzij er een apart 25 pins AES/EBU kaartje voor PCI in PC.

* Spdiff: beidde hebben het: 24/44.1-48khz? (opties tot 96khz) mogelijk. Voel ik weinig voor persoonlijk. Heb dan liever AES/EBU ( tot max. 96khz).

Zie een normale hi-fi comsumenten connectie, niet echt zitten op apparatuur van 1000 euro's waarde.

* ADAT: Allebei de units mogelijkheid toe. Op de Orpheus middels een Toslink optie (in control software panel- bij de output tab. even je adat selecteren als bron). stabiel protocol op 8 kanalen heen en terug met een max. van 48khz op 8 kanalen en max. van 96khz op 4 kanalen (middels de SUMX mogelijkheid) ook aan te geven in de software control panel van de orpheus.

Deze optie lijkt me ook fijn, daar er geen 25 pins AES/EBU direct mogelijk zou zijn op de Orpheus. Heb er opzich prima vrede mee dat ik voor 96khz maar 4 kanalen adat max. krijg.

* FW: eventueel FW optie direct onderling verbinden heeft geen zin, daar dat niet mogelijk is tav. de Orpheus (biedt geen mogelijkheid voor externe FW devices, wordt misschien met een update verholpen heb ik vaag begrepen).

TRS/XLR, I/O (analoog): :
Orpheus: Analoge connecties met TRS/XLR voor de ins en TRS voor de outs.
H8000FW: XLR voor de outs, TRS/XLR voor de ins.

Makkelijk om deze ook te verbinden voor bijv. Condesator mic -> orpheus (4 x preamps XLR/TRS) -> XLR analoog In H8000FW? H8000FW XLR out -> Orpheus XLR/TRS in?


Graag jullie expertise over dit alles. Het enigste wat ik met 192 Khz wil opnemen zijn: vocalen en eventueel wat blazers heel af en toe.

Samengevat: Welke connecties nog te maken voor optimale mogelijkheden en workflow, tussen de H8000FW en Orpheus? Buiten de connecties die ik al gemaakt heb: FW,midi,wordclock.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top