Geluidskwaliteit/volume mp3 FL studio?

Siebzehn

rookt niet meer!
Lid sinds
28 september 2006
Berichten
537
Locatie
Gemert
Als ik een nummer heb geproduceerd met FL en ik sla het op als mp3 is het voor mijn gevoel erg ''zacht''. Het ligt niet aan de geluiden die ik gebruik, puur het volume van de track. Op mijn monitor in fl studio geeft hij precies het goede aan, niet volledig in het rood maar soms een punch in het rood. beter kan niet toch?

Als ik originele tracks luister zijn deze qua volume goed en duidelijk opgeslagen, mijn opgeslagen producties zijn allemaal wat zachter van aard. Puur qua volume. Weet iemand een programma of een instelling in FL hoe ik het volume van een track harder kan maken en op te slaan als mp3 zonder het te oversturen?
 
Tja, je kan verschillende kanten hiermee uit...

Om te beginnen is het hel moeilijk je eigen tracks te vergelijken met commerciƫle tracks, op gebeid van volume. Dat is omdat deze laatste vaak nog gemasterd worden door iemand die jaren ervaring heeft en over een fijne acoustische ruimte en dito oren beschikt.

Als je de competitie wil aangaan wat betreft volume in tracks, dan kan je uitkijken om zelf wat meer compressie in je mix te gaan toepassen, hiermee til je de stille stukjes wat naar boven, zodat het allemaal wat voller klinkt.

Als je helemaal tevreden bent met je mix, kan je nog gaan proberen zelf je track te masteren. Maar dit is echt af te raden als je niet precies weet wat je doet. Het is altijd beter dat door iemand anders te laten doen, omdat je zelf je eigen 'fouten' niet meer hoort. Maar goed, stel dat je het toch wil, dan kan je dmv een limiter de pieken een beetje laten zakken, en nog eens de stillere passages wat luider doen klinken. Niet makkelijk hoor, de verleiding is groot om je nummer plat te slaan, en de dynamiek eruit te persen.

Je kan dan ook nog een beetje (!) met EQ werken om bv het hoog nog een klein tikje op te krikken, of juist andersom om het wat minder schel te laten klinken. Een klein beetje maar, anders kan je beter terug je mix aanpakken.

Het zou interessant zijn als je een stukje van je muziek laat horen, omdat verschillende genres nu eenmaal een andere benadering hebben wat betreft dynamiek en volume.

Met MP3 encodering zou het niet veel te maken hebben (althans niet wat betreft volume). Als je master goed klinkt, zal de MP3 ook wel ok zijn, mits je niet al te lage bitrate gebruikt.

Oh ja, wel opletten dat je meters NOOIT in het rood gaan in het digitale domein. Al klinkt het wel ok, het zal de klank alleen maar om zeep helpen.
 
hey bodo bedankt voor je reactie, ik plaats bij deze een stukje.

het eerste gedeelte is van een commercieel nummer (noisecontrollers - venom), het tweede stukje is van mij (siebzehn - ting ting). Bij mijn nummer staat de synth een klein beetje te zacht, daar wordt nog aan gewerkt. het tweede feit bij mijn nummer is dat ik het gevoel heb dat de hoge tonen wat zijn weggedrukt, hoor je het verschil? Misschien ben ik iets te kritisch maar ik vind dat er toch iets ontbreekt. Bovendien staat de track gewoon zachter qua volume. Valt dit je ook op?
 

Attachments

  • stukje.mp3
    782,4 KB · Bekeken: 59
Over mijn koptelefoon hoor ik dat hij een ietsiepietsie zachter staat (jouw nummer). Het was me niet opgevallen als je het niet gezegd hebt. Verder klinkt het allemaal wel goed hoor.

Koptelefoon is wel een redelijk goede waar fatsoenlijk geluid in zit, maar het blijven koptelefoons...
 
Inderdaad, zo'n groot verschil is het niet hoor, tussen het voorbeeld en jouw track.

Maargoed, wil je dit niveau van LUIDHEID hebben. Want het heeft niks met volume te maken maar met luidheid (als je niet weet wat dat is, zoek maar op google, altavista, lycos, wiki, youtube, whatever), ga dan eens wat experimenteren met dynamiekbeheersers op je totale track.

Nu in mensentaal. Ram al je dynamiek uit je track door een compressor op je eindmix te zetten en plaats als laatste een limiter er overheen die er voor zorgt dat al je ongewilde pieken uit je mix geharkt worden, zodat de totale mix nog harder wordt en jouw plaatje in de locale club nog meer zal opvallen, tussen al die platgewalste, o zo ondynamische, muziek! :mega:
 
dat van de compressor heb ik al geprobeerd, ik heb al een compressor over alles geprobeerd te zetten maar dit heeft als resultaat dat wanneer de kick erin slaat dat het bijna stil valt:S, dit overdrijf ik maar de kracht is er vanaf... wat doe ik hier aan?
 
dat van de compressor heb ik al geprobeerd, ik heb al een compressor over alles geprobeerd te zetten maar dit heeft als resultaat dat wanneer de kick erin slaat dat het bijna stil valt:S, dit overdrijf ik maar de kracht is er vanaf... wat doe ik hier aan?

multiband compressor?

in FLStudio v8 zit een intelligente limiter
 
Back
Top