Soundlab minisynth

Wmonk

Hout bevat ook elektronen
Lid sinds
9 Maart 2008
Berichten
429
Locatie
Utrecht
Beste!

Ik neem aan dat er hier al een aantal gebruikers rondlopen met een minisynth van Music From Outer Space. Het lijkt mij in elk geval een gaaf dingetje, en ga er dan ook een bouwen.
Maar dan komen er wel wat vragen in mij op. Zo heb ik welliswaar ervaring met electronica, maar niet met bijv. etsen.
Nu kun je een PCB bestellen bij MFOS. Dat heeft voordelen (niet prutsen, proffesionele kwaliteit), en ik neem aan ook nadelen (duurder). Omdat ik geen ervaring heb met etsen dus eerst de vraag: gewoon beginnen met etsen, of toch een PCB bestellen? (Rekening houdend met het feit dat ik later waarschijnlijk meer wil)
Op de site staan een aantal mods. Een mod gaat er bij mij sowieso in, de Guitar Trigger. Mijn primaire instrument is namelijk een gitaar.
Daarnaast staat er een 'patchable' mod. Dat heeft het voordeel dat je meer kan doen dan enkel schakelaartjes omzetten. Heeft dit zin, en is het nuttig? En welk type poort, phono of banaan?

Oh, nog een vraag: met deze synth kun je enkel 1 toon tegelijkertijd spelen he?

Groeten,
Wmonk
 
Bedankt! Ik wil er geen kopen, liever zelf bouwen (dat is de helft van de fun natuurlijk), zeker omdat ik het dan een beetje in de stijl van mn andere equipment kan doen.
Nog reacties op mijn overpeinzingen?
 
Het is zeker een leuk project, zelf heb ik de PCB over laten komen.
Af een toe ets ik zelf wel eens wat, maar ik dacht voor die 35 dollar bespaar ik me een hoop gedoe.
Het lijkt me ook vrij lastig om met deze PCB het etsen te oefenen, ik had dan eerst een simpeler projectje gemaakt b.v een pasieve ring mod.

De kwaliteit van de PCB is in ieder geval zeer goed!

De patchble mod lijkt mij een beetje overdreven voor zon beperkte synth, zelf zie ik hier geen voordelen in.

De Guitar trigger lijkt me wel erg vet.

De synth is idd monofoon.
 
Kijk, dat is goed om te horen! 8)
Ik zat aan patchable evt. te denken om hem later uit te kunnen breiden. (of is deze synth niet te combineren met modulaire, want dat is waar ik naar toe wil?)

En zijn er ervaringen met de S/H mod?

De kwaliteit van de PCB is in ieder geval zeer goed!

De patchble mod lijkt mij een beetje overdreven voor zon beperkte synth, zelf zie ik hier geen voordelen in.
 
Erg interessant. Dank je wel.

Overigens heb ik hier nog twee 'keyboards' liggen uit een oud elektronisch Johannus orgel. Geen idee wat voor signaal daar uit komt (de rest van het orgel is foetsie), maar ik neem aan dat die leuk om te bouwen zijn naar synthesizer-toetsen?
Dat is wat voor de vakantie denk ik ;)
Ik heb zin in om dat synthje te bouwen. En voor een student nog enigsinds acceptabel geprijst.

Bedankt!
 
De PCB is besteld bij MFOS. Inclusief verzendkosten is dat zelfs via Paypal onder de €30. Erg netjes, al zeg ik het zelf.
Na een inventarisatie blijkt dat ik nog 35 TL074CN heb liggen... zijn dit goede vervangers voor de LF444 die in het schema staan?
De weerstanden en condensatoren heb ik ook al, evenals leuke knopjes. Potmeters, twee ICtjes, wat dioden en transistoren en wat switches zijn enkel nog niet in huis.
Jullie tips waar deze goed(koop) te halen?
Alvast bedankt!
 
hoi,
je kan rustig de 074 gebruiken, dan gebruikt de synth alleen wat meer stroom.
als je niet zo rijk bent, zoals zoveel mensen, dan kun je hem natuurlijk ook gewoon op gaatjesprint bouwen, is goed te doen.
wat ook kan, is gewoon de print natekenen(eerst carbon overtrekken) met een goeie printstift en dan etsen en boren, das erg goedkoop en goed te doen.
in eerste opzet is het wel een simpele synth om te patchen, maar als je er 2 maakt dan heb je al een aardige semi-modulair.
ik zou hem dus pachable maken.
nog even een tip, neem voor de dubbeltorren een ca3046 of3086, erg goedkoop en net zo goed, en natuurlijk een temco gebruiken voor de V/okt mod.
groeten,
jeroen
 
je kan rustig de 074 gebruiken, dan gebruikt de synth alleen wat meer stroom.

De Soundlab is daar alleen niet helemaal op gebouwd. Je krijgt als je TL074's gebruikt erg veel rommel op de voedingslijnen wat weer hoorbaar wordt in de noise omdat die een behoorlijk hoge versterking gebruikt. Ik kreeg dat er zelfs met extra ontkoppeling niet fatsoenlijk uit.
 
hoi,
het zou in principe toch niet uit mogen maken, behalve bij een slecht printontwerp.
en dan kan je er met de lf444 ook last van krijgen.
en ik zie bij het soundlap print ontwerp geen specifieke dingen die alleen bij de 444 bruikbaar zouden zijn.
gewoon rechttoe rechtaan ontwerp dus.
nu is het bij synths zowiezo beter om alle aparte onderdelen apart te ontkoppelen en ook met aparte lijnen met de voeding te verbinden.
dan is er veel minder last met interferentie .
groetens,
jeroen
 
het zou in principe toch niet uit mogen maken, behalve bij een slecht printontwerp.
en dan kan je er met de lf444 ook last van krijgen.

Maar toch maakt het uit. Met de TL074 had ik veel meer overspraak dan met de LF444; 1-op-1 dezelfde Soundlab. TL074 uit de sockets en LF444's erin en het was beter.
 
dat de 444 een betere chip is, dat is natuurlijk wel een feit.
maar je zegt het zelf eigenlijk al, gebruik ic voetjes, dan kan je altijd gewwon uitproberen.
groeten,
jeroen
 
MFOS synthje

MFOS synthje

Heb er onlangs ook eentje gebouwd:
http://electro-music.com/forum/topic-25073.html
(daar vind je wellicht nog meer tips)

Heb zelf de print bij Ray in US. besteld en onderdelen bij Dick Best (eld).
(had wel het geluk dat ik knoppen en schakelaars nog had liggen)

Maar je kunt nu ook een compleet pakket (incl onderdelen) bestellen.
Let op, want er gaat stieken toch heel wat tijd in zitten!

Heb nu de sequencer pcb(s) besteld.

Groeten,

Hans
 
De PCB was binnen 7 dagen binnen, erg netjes dus.
Een aantal onderdelen duurde wat langer, maar uiteindelijk ben ik vorige week begonnen met bouwen.
De componentjes zitten er op, de potmeters en schakelaars in een tijdelijk kastje (karton en hout, tja... eerder bliepjes klonk me iets beter in de oren).
De meeste potmeters en schakelaars zijn bevestigd, en gisteren voor het eerst genoten van de geluiden. 8)
Jammer dat ik mn bout in mn studentenkamer heb laten liggen, dan had ik hem af kunnen maken nu. Ach, morgenavond kan het weer.
Ik wil iedereen bedanken voor de hulp, en wanneer het ding helemaal af is, laat ik wel wat foto's zien.

Groeten,
Woody
 
Sounlab

Sounlab

Hoi,

Als je dan toch bezig bent...

Ray heeft inmiddels een aantal wijzigingen doorgevoerd om nog wat extra's uit het design te verkrijgen. Hij noemt het de sound-lab mini synth +.
Zie zijn site voor de wijzigingen. Sommige wijzigingen zijn relatief eenvoudig.

Groet,

Hans
 
Back
Top