De perfecte controller surface [DIY]

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

TraiZor

Ouwe rot
Lid sinds
1 november 2001
Berichten
593
Locatie
Zevenaar
Ik heb heel wat tijd doorgebracht om uit te zoeken hoe je nou de perfecte controller surface zou kunnen maken voor.. jawel: Cubase.
Ik heb heel wat ervaring met zelfbouw midi controllers (ucapps), en het werkt allemaal soepel. Maar ik wou toch eens wat gaan uitbreiden op het gebied van gebruikersgemak. Op deze manier wil ik dus een soort van super Houston maken (en ver daar buiten), maar dan zonder alle gebreken daarvan. Want met houston VSTi's controllen is nog veel moeizamer dan met de muis.

Mijn opzet is als volgt:
je hebt verschillende modules, elk voor z'n eigen taak:

o Mixer module [16 faders, 128 pots, 32 buttons] - 16 faders voor volume, mute/solo buttons, 1 pot voor balance/panning, 3 pots voor FX sends, 4 pots voor EQ (gain).

o Drum module [14 pots] - 909 emulator.. 2 pots voor elke sample (tune en decay).. bd, cp, sd, cc, oh, ch, rc. Volume kan je regelen op de mixer module. Deze is module is geroute naar je favo softsampler, en elke sample is standaard geroute naar z'n eigen mixer kanaal. Even een stoere layout maken, en je hebt je perfecte drumbakkie.

o Bass module [~20 pots*] - je favoriete bassline generator.. zoals TBL oid. Het idee is dan om een screenshot te maken van de desbetreffende softsynth, die af te drukken, en op een kastje te plakken zodat je de GUI hetzelfde houdt.. maar dan met echte knoppen!

o Synth module [~80 pots*] - hetzelfde als bij de bass module.. GUI hetzelfde als in soft.

o FX module [~20 pots*] - idem.

o Transport/Functie module [~15 buttons] - Start, stop, play, rec, set locators, goto locators, save, undo/redo, quantize en nog wat handige functies.

*Hangt natuurlijk af van welke softsynth/FX je gebruikt.


Het leuke van deze opzet is dat je helemaal niet meer naar het beeldscherm hoeft te kijken, omdat alles al klaar staat. Het zijn dus allemaal kastjes die allemaal om je heen staan, en die met midi kabels gelinked zijn aan elkaar.

En.. alles is modulair! Je kan zoveel modules krijgen als je wilt.. en je kan alles veranderen naar je eigen smaak.

Via generic remote is het mogelijk alle bovengenoemde parameters te besturen. Jammer is wel dat cubase geen feedback geeft via generic remote, en wel naar hun eigen houston (bastards).. maar goed, dat zou alles alleen maar duurder maken, die relatieve controllers met ledrings :)

Volgens mij zijn er best wat mensen op de wereld die zo'n systeem draaiende willen hebben, maar niet weten hoe ze dit zouden kunnen realiseren. Hoe denken jullie hierover?
En zijn er mensen die denken dat het technisch gezien niet mogelijk zou zijn? Of andere suggesties? Laat wat horen!

Groeten, TraiZor
 
De meeste controllers die op de markt zijn zijn vooral (eind)mix gericht (Houston, Mackie control), en de andere (doepfer, Kenton),vind ik qua overzicht niet echt vet (lijkt wel of die gasten amper een display kunnen programmeren). Er is nog geen enkele controller die muziek gericht is, daarmee bedoel ik melodiƫn in x0x kunnen ingeven en een degelijke universele interface om softsynths te programmeren, met eventueel onder elke poti een klein (4karakter)display met de momentele functie(of een groot TFT-LCD'tje dat alle functies van de knoppen weergeeft).

Lijkt me wel een leuke uitdaging voor iemand met veel tijd.
 
ik vind die van mackie/emagic, eigenlijk de enige goeie controller..
de rest vind ik gewoon klote!

en allemaal vind ik ze gewoon nog te duur! :(
 
ik vind die van mackie/emagic, eigenlijk de enige goeie controller..

De goede komen nog wel. Deze dingen zijn er ook nog niet zo ontzettend lang. En tascam heeft
volgens mij ook wel goed spul op de markt, us-428 e.a.

En eigenlijk vind ik het onnozel om zo'n interface te kopen. Het voorkomt je geen rsi, flexibel werken doe je nog steeds op de oldschool manier en dat is voor de synth/mengtafel gaan zitten en knoppen draaien.

Is iemand dan zo beroerd om met de muis die start knop te klikken, of op je keyboard op de rechtse enter te drukken?
Moet dat dan op zo'n console met mooie kleurtjes en zo'n grote knop? zonde van het geld toch? en de ruimte op je bureau... Er zijn tegenwoordig teveel oplossingen voor niet-bestaande problemen! :(

Maar het idee is leuk! het lijkt erop alsof iedereen een combi wil tussen, het gemak van hands-on controllers/knoppen, en de veelzijdigheid van de software
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top