Portable MIDI-controller, welke?

XiNO

Ingeburgerd
Lid sinds
4 januari 2006
Berichten
32
Locatie
Heiloo
Ik ben op zoek naar een goede MIDI-controller waarmee ik veel dingen moet kunnen aansturen. Dit moet gaan samenwerken met Ableton via USB.

Nu heb ik zelf al een M-audio 49e MIDI-keyboard staan en nu wil ik er een kleine controler bij hebben vooral voor live gebruik. Bovendien vind wil ik een controller hebben met assignable rotary controllers dus dan is dit een mooie aanvulling.

Nu heb ik een paar vragen:
- Je kan neem ik aan probleemloos gebruik maken van twee MIDI controllers tegelijkertijd?
- Kan je rotary controllers ook gebruiken als fader of is dit niet mogelijk vanwege een 0 punt o.i.d.?
- Op de M-Audio Axiom 25 zitten drumpads maar zijn deze nou echt nodig? De toetsen op zo een keyboard zijn ook drukgevoelig en kunnen toch ook dienen om te triggeren? Gebruiken jullie drumpads of hebben jullie genoeg aan wat toetsen?

Nu is mijn oog gevallen op de volgende controllers:
- Edirol PCR 300
- E-MU Xboard 25 USB MIDI Controller
- M-Audio Axiom 25

Ik had in eerste instantie de keus al gemaakt namelijk de Axiom maar nu begin ik te twijfelen... ik heb het gevoel dat je met die Edirol veel meer kunt dan met de M-Audio en zoveel duurder is hij niet.

Rotary controllers zijn in ieder geval een must, faders en drumpads zijn leuke extra's maar geen idee of ik deze echt ga gebruiken...

Welke raden jullie mij aan?
 
Wat is mis met die behringer bcf2000 gevallen, of hoe heten ze ook alweer. Je duidt zelf aan dat je al toetsen hebt, en drumpads niet nodig hebt. Op die behringer zitten faders en rotary's... Voor 199 dacht ik. Heb er vandaag zelf nog naar zitten kijken.
 
Evolution UC16 gebruik ik voor live. Gewoon als faders en eq's enzo. 2 controllers tegelijk gaat prima als je maar verschillende cc waardes aan de knoppen doet. Displayfaders met rotaroes aansturen gaat prima, geen problemen.
 
Wat is mis met die behringer bcf2000 gevallen

De knoppen willen er nog wel eens afvallen, erg onhandig voor een midicontroler. Ik heb er zelf geen maar ik ken een paar mensen die er wel een hebben en die zijn er niet echt over te spreken.

Zelf gebruik ik de Novation Remote ZeroSL, erg fijn bakkie maar hij heeft wel drumpads...
 
Ja, ok, daar gaan mijn handen wel een beetje van jeuken :halleluja Maar dat Daft Punk ze gebruikt maakt het nog geen degelijke bak. Ik ken trouwens ook iemand die er totaal geen problemen mee heeft dus ik denk dat je maar net een goed exemplaar moet hebben.
 
Bedankt voor jullie reacties :)

Ik heb inderdaad al een controller met toetsen maar ik vind het handig om een kleinere controller te hebben waar ik ook toetsen heb, dit omdat ik 49 wel erg veel vind...

In de eerste instantie leek me de Axion ook wel mooi maar deze is natuurlijk nog vrij groot en nu zie ik op het eerste oog alleen de drumpads die extra zijn.

Wat ik wel handig vind aan die Axiom zijn die rotary controllers die je door kan draaien zonder dat ze stoppen... Is de axiom hier erg uniek in of hebben goedkopere controllers dit ook?
 
Wat ik wel handig vind aan die Axiom zijn die rotary controllers die je door kan draaien zonder dat ze stoppen... Is de axiom hier erg uniek in of hebben goedkopere controllers dit ook?

Voor zover ik weet is de Axiom de enige in die prijsklasse met dat soort knoppen. Lijkt me sowiezo de beste keus uit de modellen die je hebt genoemd.
 
Nu heb ik nog wat anders leuks gevonden;

De Novotion Remote 25

1129_image_med_novation_remote25.jpg


Deze is tweedehands net zo duur als de Axiom en zie ik daarom wel als een leuke vervanging. De SL is natuurlijk helemaal mooi maar deze is alweer een stuk prijziger...

Heeft deze ook van die knoppen die je eindeloos door kunt draaien (zoals de Axiom dat heeft?) Hoe zijn jullie ervaringen met dit apparaat?
 
Nu heb ik nog wat anders leuks gevonden;

De Novotion Remote 25

1129_image_med_novation_remote25.jpg


Deze is tweedehands net zo duur als de Axiom en zie ik daarom wel als een leuke vervanging. De SL is natuurlijk helemaal mooi maar deze is alweer een stuk prijziger...

Heeft deze ook van die knoppen die je eindeloos door kunt draaien (zoals de Axiom dat heeft?) Hoe zijn jullie ervaringen met dit apparaat?


Yep heb hem zelf ook, de bovenste rij zijn normale knoppen, die 8 eronder zijn endless rotary knoppen.
8 schuiven erop erg handig voor 2 x een adsr.

De duk knopjes zijn handig voor selecteren van osc shapes, daar je meerdere waardes kunt instellen in plaats van alleen maar on, off, bijv cc1, cc2, cc3, cc4, cc5, en weer terug naar cc1

Verder kan hij alles aan, van CC, NRPN, RPN en SYSEX.

Is een fijne controller, fijne toetsen met aftertouch ook nog en speelt zeker niet het minst van de controllers.

Klein nadeeltje vind ik zelf alleen het pookje voor pitch en modulatie, niet omdat hij niet goed is maar omdat ik zelf liever normale wielen heb. Je kan trouwens het modulatie gedeelte van de joystick instellen of hij met een veer werkt en terug veert naar z,n begin positie, of dat hij in z,n positie blijft staan.

Verder kun je hem als midi interface gebruiken en heeft hij 2 midi outs, een midi thruw en een midi in.

Je kunt nog kiezen waar je je midi naar rout, bijv alleen naar usb of alleen naar de midi outs, of een combinatie van midi 1 plus usb of midi 2 plus usb, en je kan hem zelfs nog op batterijen gooien.

Verder nog de touchpad ook een leuk dingetje kun je meerdere parameters (tot 4 ) simultanis mee aansturen.

Ding is erg eenvoudig te programeren en je ramt je templates voor je vst,s of hardware er zo in.

En je hebt nog de transport controls, om je sequencer mee te bedienen.
 
Thx! Klinkt zeker goed :)

Hoe zit het met de SL versie, die heeft automapping en vandaar waarschijnlijk ook de display's bovende rotary controllers en de faders... zou je mij kunnen vertellen hoe dit precies werkt? Heb SF een beetje doorzocht maar kan daar vrij weinig over terug vinden...

Het lijkt een soort van template die automatisch geladen wordt als je een VSTi opent mits het VSTi dit ondersteund?

Wat is hier nog meer zo bijzonder aan in vergeleken met de "normale" versie?
 
Hoi Xino,

Ik heb me de afgelopen weken met precies dezelfde problematiek bezig gehouden en ben na lang overwegingen - die ik ook helemaal herken - op de Xiosynth uitgekomen. 230 Euro bij Dijkman. Voor dat geld heb je een fijne en compacte midi-controller, een audio interface en... hele fijne synth in 1. Hangt natuurlijk allemaal af van je eigen behoeftepatroon, maar ik zou hem zeker meenemen in je overweging. Hij heeft geen automap, maar tamelijk eenvoudig te gebruiken templates. Ik heb hem nou een week en vind em elke dag cooler!

novation_xiosynth25.jpg
 
Heb een novation x-station, gebruik het als controller voor cubase, als audio interface en als tweede controller bij optredens. Prachtig apparaat. Xiosynth is geloof ik wat goedkoper.
Wat mij het meest aansprak bij de novation is (en dat is dus geen loze reclameslogan) dat het keybed erg lekker speelt en het een instrument is in plaats van een stuk speelgoed.
 
Back
Top