hulp bij opnemen

Carels

Jong en Onbezonnen ...
Lid sinds
23 september 2007
Berichten
242
Locatie
Mechelen, België
Beste Forumers,

Ik ben nu al een tijdje bezig met mij eigen nummers op te nemen, maar wil graag professioneler te werk beginnen gaan. Momenteel heb ik een klein analoog mengtafeltje, een pc met stereo in/uit, digitale in/uit en midi in/uit en neem ik op via cubase. Ik zou graag al mijn tracks tegelijk kunnen opnemen op verschillende sporen in cubase, ze daarna terug door het mengpaneel sturen om ze daar deftig te kunnen afmixen en met uitwendige effect modules te kunnen bewerken.

Kan ik dit door de aanschaf van een digitaal mengpaneel? Of moet ik iets anders kopen? Wat zijn goede merken, waar moet ik op letten? Wat zijn voor of nadelen?

Bedankt voor de reactie.
MVG
-- Pieter --
 
Cubase leent zich prima om deftig mee af te mixen hoor. Als je er wat dikke plugins in gooit van bv. UAD, Sonnox en PSP staat je technisch niets in de weg om mixen van wereldklasse te maken.

Als je een goede microfoon, pre-amp en geluidskaart hebt zodat alles wat je opneemt al erg goed klinkt ben je al halverwege een deftig goede mix voordat je aan mixen begonnen bent.
 
Hey,

Het gaat er mij niet om dat Cubase niet voldoet om te mixen.
Ik hou er gewoon niet van om met de muis te prutsen en parameters in te geven. Ik ben een hardware-kid en draai liever aan de knopjes :)
Ik gebruik ook alleen hardware synths.
Bedankt voor de reactie
 
Ik weet niet wat je te besteden hebt, maar je zou eens kunnen kijken naar een digitale mixer met adat-aansluitingen i.c.m. een adat-kaart in je pc. Een andere oplossing is een een multi-channel geluidskaart (bv. iets van motu) met een losse controller (bijv. een bcf2000 of -maar die is een stuk duurder- mackie control) of een controller met geïntegreerde geluidskaart (bijv. m-audio projectmix). De laatste twee opties werken alleen als je pc ook aanstaat. De losse digitale mixer mixt ook nog als je pc uit staat.
 
Over welke budgetten spreken we dan.
Ik zou liefst iets hebben dat ook nog apart kan gebruikt worden als mixer.
Zo kan ik die tijdens live situaties ook gebruiken.
Kleine vermelding: ik heb geen fire-wire op mijn pc
 
Over welke budgetten spreken we dan.
Ik zou liefst iets hebben dat ook nog apart kan gebruikt worden als mixer.
Zo kan ik die tijdens live situaties ook gebruiken.
Kleine vermelding: ik heb geen fire-wire op mijn pc
wat is jouw budget?

een firewire aansluiting inbouwen hoeft nieteens zo duur te zijn ;)
 
Mijn budget ligt tussen de 500 en de 700 €.
Ik ben een keer een muziekwinkel binnengelopen en wat ik wil ( verschillende kanalen tegelijk opnemen en daarna alle kanalen apart naar buiten sturen en via een mengpaneel mixen om ze daarna opnieuw op te nemen) lijkt niet echt te doen met dat budget. Wat ik eventueel wel zou kunnen doen is een midi-controller kopen het mix gedeelte van cubase uitwendig te kunnen besturen. Heeft iemand daar enige ervaring mee? Of zijn er nog andere mogelijkheden binnen mijn budget die ik over het hoofd zie?

MVG
en bedankt voor de reactie
-- Pieter --
 
Misschien een Tascamtafeltje,

Die zijn rond die prijsklasse, maar wat voor aansluiting wil je dan: Firewire of USB?
 
Hey,

Mijn pc heeft geen firewire dus USB 2.0 zou handiger zijn.
ik zou wel graag op de pc opnemen dan heb ik verschillende effect plug-ins.
 
Zou je dan niet gewoon beter uit zijn met een midicontroller?

Koop je wat extra lijnkabeltjes om je uitgangen en ingangen te voorzien tussen je mixer en je geluidskaart.

Zo kan je altijd nog een audiobron opnemen en bewerken via een audio opname en kan je mixer gebruiken om je synths van te voren in te mixen of bij te stellen met je Eq's.

Desnoods koop je er nog een extra effectenmodule bij, bijvoorbeeld een Lexicon MX 400 kan je oproepen als vst plugin in Cubase of welk productieprogramma dat vst's maar ondersteund. Deze heeft bovendien een USB aansluiting en het zijn prima effecten.

Vaak is een kleine midicontroller met enkele faders gewoon te banken naar opeenvolgende kanalen. Dus het hoeft niet heel groot te zijn.

En sowieso heb je je muis nodig, anders zal het knap lastig worden om het forum te bezoeken ;)

In ieder geval succes ermee, en ik hoop je hierbij weer een stapje verder te hebben geholpen.
 
Het was inderdaad ook de denkpiste nu
om een midi controller te kopen en zo te mixen
heb je toevallig enige ervaring met zo'n controllers
ik ken die van behringer maar weet niet of dat goed materiaal is

in elk geval alvast bedankt voor de hulp
 
Ik heb zelf geen controller, maar zal er wel één willen.
Ik zou eens even afwachten wat dit jaar te bieden heeft, er zijn heel veel midicontrollers. Ik zelf heb wel spulletjes van Behringer maar meningen zijn sterk verdeeld over dat merk.
 
Behringer controllers zijn goed spul (vraag maar aan Daft Punk ;-). De meningen over Behringer zijn vooral verdeeld wanneer het over geluidssignaal gaat (versterkers, mengpanelen) ... een controller is simpel en heeft geen invloed op je geluidskwaliteit, Doen dus voor je VSTi's en dan een goede geluidskaart met USB. Ik heb een TASCAM en ben behoorlijk te spreken over de kwaliteit en vooral dat je ze nu al behoorlijk goedkoop kan krijgen. Ga even kijken bij Key Music in St.Niklaas (niet te ver van Mechelen), die hebben een ruime selectie en meestal goed advies (zo ben ik aan de mijne geraakt). Op die manier kan je je VSTi's in de PC terugkoppelen naar Cubase tracks, externe tracks erbij leggen (voor je externe gear en eventueel vocals etc) en alles mooi afmixen in Cubase. Als je voor een Behringer met faders gaat kan je die dan niet alleen als VSTi controller gebruiken maar ook als controller voor je mixer in Cubase. Ik werk meestal met een opstelling op een kleinere werkplek dus aan mijn laptop hangt een Alphatrack (een enkele fader) en dat werkt ook voor de afmixing.
 
heb eens op het net gezien
en ik moet zeggen de alfatrack ziet er wel interressant uit
ik zit meestal ook met kleine werkruimte
en hij lijkt mij gemakkelijk te werken
waar heb je hem gehaald
en hoeveel kost ie ongeveer
 
Ik heb de mijne voor 169 USD (ongeveer 110 EUR met de goede wisselkoers ;-) uit Amerika meegebracht, hier kost hij 246 EUR bij Key en 219 EUR bij Musicstore in Keulen.
 
De meningen over Behringer zijn vooral verdeeld wanneer het over geluidssignaal gaat

Verdeeld ?

99.99 % vind het kut en 0.09 % goed (omdat ze bij Behringer werken) ?
 
bwa dat valt echt te zien wat je nodig hebt
ik heb 2 boxen om de zang door te sturen tijdens repetitie
die zijn van behringer, maar ze doen hun ding goed
ze geven het geluid door :)

verder ben ik er inderdaad niet zo content van
hun mengpanelen ruisen verschrikkelijk vind ik
en hun effect pedalen stamp je kapot als je niet oplet
maarja elk merk heeft zijn nadelen zeker
 
Back
Top