vraag mbt Nord Micro Modular

snathan

Stamgast
Lid sinds
19 april 2007
Berichten
378
Locatie
Apeldoorn
dag (dames en) heren
ik ben nathan uit amsterdam en heb n eenmansprojectje waar ik nu dmv gepiezoot drumstel, moog freqbox, circuitbent keyboard, enkele pedalen en zelfgemaakte snaarinstrumenten, zowel als WSG en APC, wat herrie maak.

via het electro-music waar ik geen account met gmailadres kan openen post ik nu hier mn vraagje.

ik heb sinds kort het FABULEUZE eenmansproject van Andre Duracell ontdekt.
videootje
(meest eenvoudige liedje, maar is het duidelijkste voorbeeld)
nog eentje

deze gast doet precies wat ik altijd heb willen doen!:P
hij triggert dus via piezo's op zn drums verschillende noten in sequences in zn Nord Micro> baslijn met zn bassdrum, andere met zn snare. met zn tom kan hij soms switchen tussen sequences, maar dat ligt aan de patch.
(in een filmpje gebruikt hij een nord G2 met laptop, in eerdere setups gebruikte hij enkel de Micro en een Whammypedaal)

nu heb ik wat geneuzeld met de demo-versie van de g2-editor (neem aan dat die van de micro erg in de buurt komt)
en ik snap dus niet hoe hij dit voor elkaar krijgt.
dit is zijn website, helemaal onderaan zegt hij "iets" over zijn setup.
ik weet dat t n heel gedoe is met gevoeligheden van triggers (zo heeft hij dus een mixertje voor de Micro)
maar ik neem aan dat ze niet zomaar rechtstreeks de Micro inkunnen?
oja, fact:::::ik weet nul van midi.:o: (maarja, ben dan ook drummer:biertje:)

**hoe zal de signalpath van zijn setup zijn? inderdaad zo simpel als hijzelf zegt? triggers>preamp/mixer>clavia>eq/mixer>amp>speakers
geen laptop nodig in livesituatie?

**hoe werkt dit bij het patchen?
hier zijn 2 patches van hem, maar deze kan ik niet openen met mijn demo-versie van de Nord Mod. Editor

please>werp licht op mijn zaak!! 8~
tnx!!:doei:
 
Ik heb geen G2 en kan je daar niet mee helpen. Maar ik denk dat je beter wat van midi kan gaan leren als je dit soort dingen wilt gaan doen.

Arduino samen met Pure-Data of Max/MSP lijkt me nog geschikter voor dit soort werk, maar das best wat leerwerk.
 
Waarom kan je jezelf met gmail niet inloggen bij electro-music.com? Andrew is op dit forum redelijk actief en het zou het beste zijn als je contact met hem zelf legt.
Volgens mij werkt hotmail wel...

Wout
 
Ik heb geen G2 en kan je daar niet mee helpen. Maar ik denk dat je beter wat van midi kan gaan leren als je dit soort dingen wilt gaan doen.

Arduino samen met Pure-Data of Max/MSP lijkt me nog geschikter voor dit soort werk, maar das best wat leerwerk.

ik kan t fout hebben, maar op zich heb ik als ik enkel triggers en de micro gebruik niet zoveel met midi van doen toch? of toch wel?

wout>>vanwege security ofzo.

bedankt patat met! denk dat ik gewoon moet vogelen, met gates enzo.

nu nog eentje vinden.
 
Ik had het niet zozeer over werken met de Nord, maar dit soort processen in het algemeen.

De NM's zijn geweldig, ik heb zelf ook eentje, maar heb net niet zo lang geleden met een maand gepiel in de tutorials Pure Data redelijk opgepikt. De mogelijkheden zijn enorm, zeker als tussenstation voor signalen.
 
ik kan t fout hebben, maar op zich heb ik als ik enkel triggers en de micro gebruik niet zoveel met midi van doen toch? of toch wel?

bedankt patat met! denk dat ik gewoon moet vogelen, met gates enzo.

Je kan de audio trigger signalen in logica signalen omzetten met de CompareLev1 module. Gewoon de rode audio uitgang van de audio input module in de blauwe input van de CompareLev1 module. Daarna is de sky de limit. Midi is idd niet noodzakelijk op deze manier.
Maar op de micro modulair zitten maar 2 audio ingangen, op de G2 zitten 4 audio ingangen. Er is denk ik wel een manier om toch meer triggers uit 1 audio ingang te krijgen, ik denk dan aan verschillende levels van triggers. Maar ik denk dat Wout daar meer over kan vertellen.
 
ik kan t fout hebben, maar op zich heb ik als ik enkel triggers en de micro gebruik niet zoveel met midi van doen toch? of toch wel?
Op zich kan wel wat je wilt, maar de micro heeft maar twee audio ins, dus je kunt niet makkelijk meer dan twee triggers gebruiken. Als je een trigger-to-midi kastje ertussen gooit heb je veel meer mogelijkheden, en meer mogelijkheden om je triggersignalen goed om te zetten in muzikaal zinvolle signalen (voorkomen van dubbele triggers, overspraak van ene trigger in de andere, etc.).
NMs en G2s zijn erg cool en zeer geschikt voor het maken van zulke live-gesequencete performances!
 
Maar ik denk dat Wout daar meer over kan vertellen.
Er was eens, lang, lang geleden, een klein, kort kabeltje met een gele kleur en die woonde in een groot rood huis, met een heleboel andere kleurtjes kabeltjes...

Wat wil je precies weten?
Vergeet niet dat er ook een heleboel tutorials zijn voor de Micro. Handig,als je er eentje vindt. Ik heb ooit voorspeld dat er een grote vraag naar Micro's zou gaan komen :)

Wout

Maar die vertelt vaak fabeltjes ;)
 
Op zich kan wel wat je wilt, maar de micro heeft maar twee audio ins, dus je kunt niet makkelijk meer dan twee triggers gebruiken. Als je een trigger-to-midi kastje ertussen gooit heb je veel meer mogelijkheden, en meer mogelijkheden om je triggersignalen goed om te zetten in muzikaal zinvolle signalen (voorkomen van dubbele triggers, overspraak van ene trigger in de andere, etc.).
NMs en G2s zijn erg cool en zeer geschikt voor het maken van zulke live-gesequencete performances!

overspraak en crossover is toch puur het gedeelte buiten (of voor) de midisignalen? die problemen zullen ook voorkomen als ik via midi zou gaan.
2 signalen is al genoeg om mee te beginnen.
duracell heeft er 3 gebruikt geloof ik. 1 ervan is de trigger die de sequence verandert, maar ik geloof dat ik de modularworkshop maar moet gaan volgen op de clavia site. (heeft wout oa opgezet ofnie?)
die 3de trigger loopt denk ik via triggermidiconverter naar de midiingang van de micro.

offtopic..(ps. wout>grappig dat je in het gem werkt/ of is t gemeentemuseum. heb ik ooit ns met n werk gehangen (koninklijke prijs)pochpoch)
 
offtopic..(ps. wout>grappig dat je in het gem werkt/ of is t gemeentemuseum. heb ik ooit ns met n werk gehangen (koninklijke prijs)pochpoch)
En Wim van Krimpen heeft het niet geweigerd? Jongen, je bent dus wel heel erg netjes ;)

Wout
 
overspraak en crossover is toch puur het gedeelte buiten (of voor) de midisignalen? die problemen zullen ook voorkomen als ik via midi zou gaan.
Klopt, en in de MM kun je daar natuurlijk ook wel wat aan regelen met logic modules, maar ik bedoelde dat dat veel gemakkelijker is met zo'n kastje, omdat die daar mooie voorgekookte functies voor heeft.

Maar als 2 triggers genoeg zijn dan is het idd niet erg nodig. Misschien dat het je lukt om een derde trigger erbij te hebben voor incidentele triggers (switch functie bijv) door een ander soort 'pickup' te gebruiken dan piezo's, waardoor je misschien de verschillende frequentie-inhoud zou kunnen gebruiken om de MM te laten herkennen welke trigger er gebruikt werd. Zo kun je heel gemakkelijk een trigger maken door op een oude koptelefoonschelp of microfoon te slaan. Als je die op een plaat of trommel monteert, krijg je er misschien meer lage frequenties uit dan uit piezo's. Dit zou je in de MM zo kunnen patchen dat je onderscheid kunt maken tussen de triggers.
 
goed idee!
kan natuurlijk ook een octaver of pitchshifter ofzo ervoor zetten.
misschien gebruikte Duracell daarom ook een Whammy pedaal in zijn setup met de Micro.
ahaaaa
 
goed idee!
kan natuurlijk ook een octaver of pitchshifter ofzo ervoor zetten.
misschien gebruikte Duracell daarom ook een Whammy pedaal in zijn setup met de Micro.
ahaaaa

Het zal een beetje experimenteren zijn. Ik zat zelf te denken aan het gebruik van een of twee envelope followers na een lowpass of multimode filter (hp en lp outs). Daarmee zou je dan de hoeveelheid hoog en laag in het signaal kunnen 'meten', om te bepalen wat voor trigger het is.
Er zijn echter ongetwijfeld ook massa's andere oplossingen te bedenken. Gewoon lekker gaan puzzelen, dat is wat die NMs zo leuk maakt imho
 
ik zou wel willen gaan puzzelen, maar ten eerste moet ik denk ik maar t hele boek doorlezen en de "workshop" volgen en ten tweede loopt t elke keer mis, als ik eindelijk een micro gevonden heb. :/
 
Back
Top