zelfgemaakte oordoppen, werken ze uberhaupt?

Daredevil

Stamgast
Lid sinds
17 mei 2005
Berichten
376
Locatie
Purmerend
Hai,

Ik kom er zelf niet uit dus vraag ik het hier. Afentoe kom ik in bars enzo. Zoals gister in een rock-cafe in purmerend.
Die mensen die die muziek spelen zijn gewoon doof. Het geluid staat zo ontzettend hard da'k me afvraag waarom de glazen niet van de bar afstuiteren.

Afijn. Ik heb dan meestal (bij gebrek aan) een droog schoonmaakdoekje waar ik een stuk vanaf knip. Daar ingenieus oordopjes van rol en die in me oren doe. Ze helpen uitstekend. Ze dempen het volume en vooral het ruige hoog en mid erg goed. Wat de hele avondbeleving prettiger maakt. Jahoor speel maar! Trashmetal no problemo. Ik heb me oordopjes!

Mijn vraag.. Na dat avondje in die bar te hebben gezeten. En die eigengemaakte oordoppen uitdeed. Merkte ik nogsteeds een soort van doffe lamheid in me oren. Ook iets van statische ruis ofzo.. Zo panisch en zuinig als ik ben op me gehoor wordt ik bang en ga ik mezelf pijnigen met allerlei vragen.

mijn vraag: Helpen dit soort opgerolde tissue oordopen uberhaupt?
Of dacht ik dat het hielp maar dempte het alleen het volume maar is de schade even erg als dat ik zonder die dingen in de bar had gezeten?? Ik ben heel slecht met natuurkunde en weet niet precies wat schadelijk is voor het gehoor. dus vraag ik het hier..
 
110009_962_1082475901313-figuur6.jpg


Zoals je op dit plaatje kan zien is er al kans op blijvende gehoorbeschadiging als je langer dan 1 uur 95dB voor je kiezen krijgt. Bij 115dB heb je na 1 minuut al kans op blijvende gehoorschade. Gebruik je geen gehoorbescherming, dan heb je met 1 concert bezoek al blijvende gehoorschade. De piep die je hoort na afloop van een concert/house party is blijvende gehoorschade. Ik heb jaren geleden op maat gemaakte oordoppen aangeschaft en dat was de beste aanschaf die ik ooit heb gedaan. Ze waren speciaal voor muzikanten gemaakt met een frequentie onafhankelijke demping van +-32dB. Helaas ben ik ze afgelopen december in Italië (na afloop van een overweldigend Carnivore concert) kwijt geraakt. Nu gebruik ik tijdelijk wegwerp oordoppen, maar ik ga zeker weer nieuwe oordoppen aanschaffen.
Wat ik ook wel eens doe in de kroeg of zo is een stuk servet afscheuren, er even op kauwen en in m'n oren proppen. Het speeksel zorgd ervoor dat je nog wat meer demping krijgd. Dit werkt natuurlijk wel minder goed als echte oordoppen, maar het is veel beter als niets.

Oordoppen mogen dan niet zo stoer zijn, een continue toon in je oren is nog veel minder stoer. En met gehoorschade is het erg moeilijk om nog van muziek te genieten.
 
Ik weet dat je voor gehoorbeschadiging moet oppassen, maar je ziet mij niet in een cafe met een halve servet in mijn oren staan. :D
 
ik dacht dat jullie dat zeiden om te lachen van die servetten in jullie oor steken...... kei grappig !!!!!!! weet je wat wegwerp-oordoppen kosten ? +- 10 cent per paar.... dus dan ga je toch niet prutsen met servetten ? :p

--> doet me beetje denken aan de serie "Allo Allo", waar ze kaas in hun oren stoppen als Edith vals zingt :p
 
ik dacht dat jullie dat zeiden om te lachen van die servetten in jullie oor steken...... kei grappig !!!!!!! weet je wat wegwerp-oordoppen kosten ? +- 10 cent per paar.... dus dan ga je toch niet prutsen met servetten ? :p

--> doet me beetje denken aan de serie "Allo Allo", waar ze kaas in hun oren stoppen als Edith vals zingt :p
Gehoorbeschadiging is natuurlijk nooit grappig... Zelf heb ik oordopjes van het merk Alpine gekocht (afwasbaar), die zitten in een klein étuitje, dat ik ALTIJD naast mijn portemonaie heb zitten, want als je ze nodig hebt, dan liggen ze natuurlijk thuis. Voordeel is dat ze de menselijke stem wat beter doorlaten, zodat je eindelijk kunt horen dat de zanger van een band inderdaad doof is en Edith is daar niets bij... Deze dopjes werken ook bij party-doofheid!

Servetten in je oren geven echter de muzikanten een teken dat ze iets te hard spelen, zoals Bob Dylan ooit in Vredenburg zijn technici aangaf het volume zachter te zetten toen we met vier man witte watten in onze oren stonden te proppen, maar ja, hij was ook licht aangeschoten :)

Het grootste gevaar op gehoorsbeschadiging is je beste vriend, die in je oor staat te schreeuwen 'of je ook een pilsje lust' :(

Wout
 
Zo panisch en zuinig als ik ben op me gehoor wordt ik bang en ga ik mezelf pijnigen met allerlei vragen.

Als je zo panisch en zuinig bent waarom heb je dan niet een fatsoenlijk setje oordopjes?

Bij de meeste muziek zaken hebben ze allerlei varianten van een euro of 3 tot een euro of 100. Wil je echt het beste voor je gehoor, dan trek je een 200€ uit en laat je een paar otoplastieken aanmeten bij je lokale gehoor specialist!

http://www.filterz.net/content/dealers.php
 
ik dacht dat jullie dat zeiden om te lachen van die servetten in jullie oor steken...... kei grappig !!!!!!! weet je wat wegwerp-oordoppen kosten ? +- 10 cent per paar.... dus dan ga je toch niet prutsen met servetten ? :p

--> doet me beetje denken aan de serie "Allo Allo", waar ze kaas in hun oren stoppen als Edith vals zingt :p

Dan moet je ze wel bij je hebben.
En natte servetten in je oor beschermen toch beter als niets.
 
Goede oordoppen, één van de beste investeringen die je kan doen imo.
Heb zelf de EXINORE ER FlexComfort, 180 euro incl. verzekering van twee jaar.

Stel dat je er "maar" 4 jaar mee doet, dan is het toch maar 45 euries per jaar.
Als je dat nog niet voor je oortjes over hebt...
 
Ik blijf lekker eigenwijs.

Ten eerste vind ik doppen de hele beleving van geluid in een ruimte naar de kloten helpen. Ik krijg er een cocoon gevoel bij en hoor mezelf extra hard als ik wat zeg.

Wat belangrijk is dat het geluid goed in de gaten moeten worden gehouden. Als geluidsman loop ik echt niet de hele tijd met doppen in. Dan kan je echt niets horen. Ik heb trouwens -20 db flat curve doppen ...

Mensen willen iig die piek van 105 db hebben. Zonder die piek komt 'beat' muziek in een zaal niet over.

Waarom het trouwens altijd zo hard staat is omdat de mongolen op het podium doof zijn of zenuwachtig en dus hardere monitoren willen. Maar dan moet je dus ook geluid in de zaal harder zetten omdat te compenseren.

Zelf let ik altijd op wanneer mensen hun vingers of handen tegen hun oren houden. Maar de truuk is vooral zelf te luisteren zonder doppen of het te schreeuwerig klinkt. Daarom ook dat ik de subs liefst los aanstuur zodat ik die kan laten beuken en de schreeuwerige toppen zachter kan zetten zonder al te veel balans te verliezen.
 
Ik blijf lekker eigenwijs.
Zelf let ik altijd op wanneer mensen hun vingers of handen tegen hun oren houden. Maar de truuk is vooral zelf te luisteren zonder doppen of het te schreeuwerig klinkt.

Ja, zelf luisteren lijkt me toch echt de key.

En als je in de gaten aan het houden bent of andere mensen hun handen voor hun oren houden, denk ik dat je eigen oren al flink verziekt zijn, of dat je standaard veeel te hard aan het uitsturen bent.. want dat soort dingen moet je gewoon voorkomen.
 
Ja, zelf luisteren lijkt me toch echt de key.

En als je in de gaten aan het houden bent of andere mensen hun handen voor hun oren houden, denk ik dat je eigen oren al flink verziekt zijn, of dat je standaard veeel te hard aan het uitsturen bent.. want dat soort dingen moet je gewoon voorkomen.

Tuurlijk moet je dat proberen te verkomen. Echter je hebt wel te maken met mensen die dat zelf niet kunnen horen door hun plek maar daar wel invloed op hebben. Zoals dj's en muzikanten. En ik ga echt niet de complete dynamiek slopen dmv veel te zware compressors en limiters te gebruiken omdat te verkomen.

Dat van die vingers in de oren is gewoon een indicatie als je bijv je doppen in hebt en niet zelf voor speakers staat. Dan weet ik dat ik als een gek naar de tafel moet rennen.

Wat je het best kan doen is gewoon mic in de zaal ophangen die verbinden aan een db meter of smaart live bijv en die goed in de gaten houden. Dan kan je de hele PA set en de individuele frequenties goed in de gaten houden.
 
Ten eerste vind ik doppen de hele beleving van geluid in een ruimte naar de kloten helpen. Ik krijg er een cocoon gevoel bij en hoor mezelf extra hard als ik wat zeg.

Ik ervaar dat je met goede oordoppen (Ik had doppen die 30dB dempten over het gehele frequentie berijk) juist veel meer details hoort. Je oren zitten niet in de pijngrens zone en dat luisterd gewoon veel ontspannender. Bijkomend voordeel is dat de impact van de muziek er niet minder door word, de bassen voel je met je hele lichaam. Maar ik ben het ook gewend om altijd de oordoppen in te hebben in situaties met veel geluidsdruk.

Kijk nog eens goed naar het plaatje wat ik gepost heb: 105dB geeft al schade binnen enkele minuten. En daar is m'n gehoor mij te waardevol voor.
 
Ik doe zelf ook vaak geluid en vind dat je prima met doppen kunt mixen.

het is hetzellfde als je studio nearfields kennen, als je eenmaal weet wat je doppen met het geluid doen dan kun je dat prima compenseren.

Heel soms doe ik ook ff m'n doppen uit maar dat doe ik wel gefaseerd, eerst gesloten koptelefoon op (die je toch altijd hebt liggen om individuele tracks te beluisteren) en daarna pas langzaam de volle mep op je oren.
 
Ik ervaar dat je met goede oordoppen (Ik had doppen die 30dB dempten over het gehele frequentie berijk) juist veel meer details hoort. Je oren zitten niet in de pijngrens zone en dat luisterd gewoon veel ontspannender. Bijkomend voordeel is dat de impact van de muziek er niet minder door word, de bassen voel je met je hele lichaam. Maar ik ben het ook gewend om altijd de oordoppen in te hebben in situaties met veel geluidsdruk.

Kijk nog eens goed naar het plaatje wat ik gepost heb: 105dB geeft al schade binnen enkele minuten. En daar is m'n gehoor mij te waardevol voor.

Ik heb het over een piek van 105 db ! niet over een continue van 105 db .. daarnaast comprimeren je oren zelf ook om harde geluiden te dempen.

Wat iig wel heel slecht is om je doppen uit te doen voor een PA als die 110 db staat pompen. Van 100 db naar 105 kunnen je oren wel hebben effe. Maar van 80 db naar 110 db in milliseconden en dan een paar minuten lang kan idd teveel van het goede zijn.

En juist dat is het met die doppen. Je hoort voelt veel bas maar dat klopt in totaal niet in verhouding met de rest.

Maar ik weet dat mijn oren niet de beste meer zijn. Eigenlijk moet ik eens bij een bevriende kno arts me oren laten testen. Echter ik hoef niet met een goed gehoor in de kist te liggen. Een beetje genieten moet kunnen.

Ik heb 1 a 2 keer per jaar een suis in me oren.

Trouwens 110 db op 1 meter van de PA is natuurlijk veel harder dan op 20 meter.
 
Ik doe zelf ook vaak geluid en vind dat je prima met doppen kunt mixen.

het is hetzellfde als je studio nearfields kennen, als je eenmaal weet wat je doppen met het geluid doen dan kun je dat prima compenseren.

Heel soms doe ik ook ff m'n doppen uit maar dat doe ik wel gefaseerd, eerst gesloten koptelefoon op (die je toch altijd hebt liggen om individuele tracks te beluisteren) en daarna pas langzaam de volle mep op je oren.

Ik vind dat me oren het beste kunnen beoordelen of iets aangenaam klinkt qua hardheid en schelheid of niet. Maar misschien ben ik nog niet zo ervaren met oordoppen te werken. Het is natuurlijk slimmer.

Ik zal eens proberen een avond wat langer me doppen in tehouden en op basis van referentie de boel te controleren want wat je zegt klinkt heel aannemelijk ...
 
Ik blijf lekker eigenwijs.

Ten eerste vind ik doppen de hele beleving van geluid in een ruimte naar de kloten helpen. Ik krijg er een cocoon gevoel bij en hoor mezelf extra hard als ik wat zeg.
Gewoon niets zeggen :) Waarom wil je door muziek heen praten?

Wat belangrijk is dat het geluid goed in de gaten moeten worden gehouden. Als geluidsman loop ik echt niet de hele tijd met doppen in. Dan kan je echt niets horen. Ik heb trouwens -20 db flat curve doppen ...
Ik hoor alles veel beter met goede doppen in.

Mensen willen iig die piek van 105 db hebben. Zonder die piek komt 'beat' muziek in een zaal niet over.
Het bombardement op Rotterdam was nog zachter...

Waarom het trouwens altijd zo hard staat is omdat de mongolen op het podium doof zijn of zenuwachtig en dus hardere monitoren willen. Maar dan moet je dus ook geluid in de zaal harder zetten omdat te compenseren.
Da's hun probleem. Slechte band, als ze hun problemen het probleem van het publiek willen maken. Volgende stap in de horeca: overschrijding van een dB waarde strafbaar stellen, zowel voor de zaal eigenaar als de muzikanten.

Zelf let ik altijd op wanneer mensen hun vingers of handen tegen hun oren houden.
Ben je misschien al te laat...
Maar de truuk is vooral zelf te luisteren zonder doppen of het te schreeuwerig klinkt. Daarom ook dat ik de subs liefst los aanstuur zodat ik die kan laten beuken en de schreeuwerige toppen zachter kan zetten zonder al te veel balans te verliezen.
Als je wilt beuken, wordt sloper of militair...

Wout
 
Ik vind dat me oren het beste kunnen beoordelen of iets aangenaam klinkt qua hardheid en schelheid of niet. Maar misschien ben ik nog niet zo ervaren met oordoppen te werken. Het is natuurlijk slimmer.

Ik zal eens proberen een avond wat langer me doppen in tehouden en op basis van referentie de boel te controleren want wat je zegt klinkt heel aannemelijk ...

Ow het is geen discussie dat je zonder doppen het beste kunt mixen. Maar ik mix heel veel gitaarmuziek af en dat is echt dodelijk voor je oren.

En juist die oren wil ik nog even goed houden, ik heb door een andere reden dan muziek al 1 oor dat slechter is dan ik zou willen, dus ik ben er gewoon erg voorzichtig mee!

Wat Wout zegt is ook wel waar, als je oren veel te verduren krijgen krijg je te maken met fatigue. Op dat moment lijkt het alsof je oren zichzelf gaan beschermen en kun je veel minder goed zaken van elkaar onderscheiden. Dit is misschien ook wel de reden dat alles vaak zo lekker klinkt in de zaal en als je dan een opname terugluisterd de band opeens knap kan tegenvallen. :D

Voordeel is wel dat iedereen als het goed is hetzelfde hoort als jij....
 
Oei!

Oei!

Maar ik weet dat mijn oren niet de beste meer zijn. Eigenlijk moet ik eens bij een bevriende kno arts me oren laten testen. Echter ik hoef niet met een goed gehoor in de kist te liggen. Een beetje genieten moet kunnen. ...
Daar heb je beslist geen bevriende KNO arts voor nodig. Dat kan iedere goede specialist. Sorry, maar ik vind je verhaal erg bedenkelijk. Indien je een geluidsman in een zaal bent en je gehoor is al redelijk goed 'verknald', en je bent van mening dat pieken van 105 dB toelaatbaar zijn, dan ben je je in mijn ogen misdadig aan het gedragen tov je publiek. Wat jezelf wilt, je gaat je gang maar, maar hou er rekening mee dat er veel 'kinderen' jonger dan twintig jaar in je zaal kunnen zitten en die zijn veel gevoeliger wat hard geluid aangaat. In het onderwijs zie ik de gehoorskreupelen behoorlijk vaak...

Ik word hier behoorlijk boos van...

Wout
 
... daarnaast comprimeren je oren zelf ook om harde geluiden te dempen ...

Wat iig wel heel slecht is om je doppen uit te doen voor een PA als die 110 db staat pompen. Van 100 db naar 105 kunnen je oren wel hebben effe. Maar van 80 db naar 110 db in milliseconden en dan een paar minuten lang kan idd teveel van het goede zijn.

Sorry, je bent vast een lieve jongen, maar dit is gevaarlijke onzin

Ik heb 1 a 2 keer per jaar een suis in me oren.

Als je zo door gaat, dan komt er ooit een kwade dag dat die suis niet meer weg gaat. Doe jezelf (& anderen) een grote lol en voorkom dat.
Praat maar eens met beroepsmusici die chronische gehoorproblemen hebben (tinnitus, hyperacusie, gehoorverlies). Dat is geen kwestie van "een goed gehoor mee in je kist nemen". Mensen komen hierdoor in de ziektewet, wao, psychiatrie, etc. terecht.

Echt, doe jezelf een lol en stop voor het permanent gaat suizen.
 
Back
Top