nieuw buizen VCFje

ik was al beroemd,8D, nu nog rijk.
even benieuwd, heeft iemand er al een gebouwd en al reeds herriemakend ?
als er belangstelling is , en synthforum vind het ook goed, dan kan ik de komende tijd nog meer schemaatjes posten, om zodoende een complete betaalbare modulair te bouwen.( zowel met buizen en halfgeleiders)
heb nog wel wat dingen liggen.
groeten,
jeroen


De J.Baars Modular.
Lijkt mij een plan.
 
ik heb het filter en de vca getest met een ingangsspanning van ongeveer 1 volt.
hoger mag natuurlijk ook, dat is een van de leuke dingen aan buizen, ja kan ze
redelijk ongestraft ( wel binnen bepaalde grenzen) oversturen.
ik zou in geval van deze ontwerpjes niet hoger gaan dan een volt of 6.
wat je ervoor terugkrijgt is redelijk smakelijke vervorming.
groten,
jeroen
 
Ah, even uitkijken met bepaalde golven uit mijn VCO's dus (sommige staan 0-10V boven gnd).
 
hoi,
gewoon een instelpotje 47K aan de ingang zetten.
of een vaste spanningsdeler, iets van 10K in, 1k5 naar gnd.

input___
|
R 10K
|
-------------- out
|
R 1K5
|
__ gnd

garoeten,
jeroen
 
tubevcf_pcb.jpg


tubevcf_comp.jpg
 
Gecorrigeerde PCB layout staat nu online. Ik heb ook de footprint van de FET aangepast aan het exemplaar dat Jeroen meestuurt (er zat nu de versie uit de library op).
 
Overigens is een pot aan de ingang echt aan te raden, want het geluid varieert heel erg afhankelijk van het niveau van het ingangssignaal.
 
Klinkt echt nijg!!
kan niet wachten met me ook zoiets te fabriceren.
buisjes al binnen, thanks jeroen.
en ook thanks voor de pcb_layout etaoin
 
Omdat de VCF en VCA zo op elkaar lijken heb ik ook een VCA-variant van het printje gemaakt. Deze blijft ongetest (door mij althans) want ik heb al twee buizen VCA's.

Check de schema's voor de componentwaarden. Bij de ene versie gaat er een draadbrug tussen de B en E van de BC547 en laat je de 4k7 weerstand gewoon weg.

PDF: http://www.casia.org/modular/SF/tubevca.pdf

tubevca.jpg
 
ik was al beroemd,8D, nu nog rijk.
even benieuwd, heeft iemand er al een gebouwd en al reeds herriemakend ?
als er belangstelling is , en synthforum vind het ook goed, dan kan ik de komende tijd nog meer schemaatjes posten, om zodoende een complete betaalbare modulair te bouwen.( zowel met buizen en halfgeleiders)
heb nog wel wat dingen liggen.
groeten,
jeroen

De J.Baars Modular.
Lijkt mij een plan.

Ik ben hier best voor te vinden. Vooral als het een pure buizen modular zou zijn. Hier bedoel ik mee dat er in de signaal weg alleen buizen zitten. De modulators mogen transistors zijn. Het lijkt me interessant om hier van te leren. Van die schema's heb ik heel veel geleerd. Bedankt, jeroen. Heel eenvoudig, als je een beetje basiskennis van electronica hebt. Ik weet niet hoe je envelope generators met discrete elementen bouwt, dus ik ben benieuwd en ga ook zelf op zoek. Het lijkt me iets met het dioden en condensators rond een fet/transistor/buis die een spanning opbouwen en afbouwen in een bepaalde tijd.
Ga zo door.
:okdan:
 
hoi,
over de modulair,
veel buizen, maar ook gewoon transisors en chips.
ik vind het persoonlijk bijvoorbeeld nonsens om een adsr of lfo met buizen te maken, is duur en onhandig.(wel grappig natuurlijk)
vco's is gedeeltelijk een ander verhaal, ik heb wat ontwerpen met buizen, werken goed en klinken niet onaardig.
om een lang verhal kort te maken, mijn voorkeur gaat qua VCO's uit naar gewone halfgeleiders, dus transistors en chips.
die klinken over het algemeen toch het beste.
vooral als je van een vet , dik geluid houd dan zit je toch een beetje aan halfgeleider vco's vast.
alle buizen vco's die ik heb heb probeerd en gehoord zijn qua klank wat dunner. ( ze leveren bijna allemaal een puls/ zaagtand met veel harmonischen).
maar, ik ga wel een van de buizen vco's publiceren natuurlijk, moet alleen nog even uitzoeken welke het beste is.
groeten,
jeroen
 
hoi,
ik gebruik deze nummering,...


5 rode punt (A) ( naar de basis)
4 (G2) 100K naar +
3 (F) gloeidraad
2 (G1) input
1 ( F) gloeidraad en massa(kathode)


je mag dus tussen de punten 1 en 3 niet meer dan 1v25 zetten
als je ervoor zorgt dat de 2 getekende 4007 dioden er altijd tussenzitten , met voorschakelweerstand, dan kan er niet echt iets fout gaan.
de spanning is dan +/_ 0,65 volt

sucses
 
laagspanningsbuis

laagspanningsbuis

@Jeroen: wat is dat precies voor laag-spanningsbuis die je gebruikt S672. Is die nog een beetje te krijgen of is alles wat jij hebt NOS ? En heb je ooit gekeken naar nuvistoren ? Zouden heel goed geluid moeten geven maar gaan relatief kort mee...
 
Back
Top