nieuw buizen VCFje

Er komt nu nog eens bij dat de brom harder word als ik res opendraai.

Dat suggereert volgens mij dat je brom aan het versterken bent die op de ingang van het filter binnenkomt. Je hebt wel een goede massa-verbinding tussen je geluidsbron en het filter?

Heb je een scope?
 
Dat suggereert volgens mij dat je brom aan het versterken bent die op de ingang van het filter binnenkomt. Je hebt wel een goede massa-verbinding tussen je geluidsbron en het filter?

Ik denk niet dat ik een inkomende brom versterk. Heb het inkomende signaal
ook rechttstreeks beluisterd en der zat geen brom in, hierbij komt kijken dat mijn handen de brom opheffen. (lijkt mij dus echt in het filter circuit te zitten.)
De massa verbinding tussen het filter en de Juno 106 lijkt ook goed te zijn.
(Ga het alsnog morgen even met een andere geluids bron testen.)

Heb je een scope?
Nee, helaas niet.

Bedankt voor je snelle replay´s. Groet,
Maarten
 
hierbij komt kijken dat mijn handen de brom opheffen

Op dat moment fungeer je denk ik zelf als massa, dat is waarom ik dacht dat er iets met de massa verkeerd zat.

(lijkt mij dus echt in het filter circuit te zitten.)

Het filter kan volgens mij zelf geen 50 Hz genereren (maar daar zou Jeroen even moeten inspringen), dus het moet toch van buitenaf komen.

Wat stop je in de CV?
 
Ligt het toevallig aan de behuizing waar je het schakelingetje hebt ingebouwd ?
Metaal ?
En hoe is het met de voeding?...goed afgevlakt?
Of is de buis toevallig "slecht" .
Tik er eens zachtjes op, Hoor je dan geluid?...microfonisch.
 
hoi,
test het filter even met de ingang kortgesloten naar de aarde.
brom weg? dan zoek je bij het ingangs signaal.

niet weg? >>> de cv ingangen naar de aarde.
brom weg? dan zoek je bij de cv sturing.

als er in beide gevallen brom is, dan de voeding controleren.
sucses
groeten,
jeroen
 
Ik heb even lopen kloien met mijn filter. En dit zijn mijn ondervindingen.
Als ik het draadje van de res pot naar input aanraak word de brom harder.
Ook als ik de res pot open draai word hij harder en als ik de condensator aanraak word het echt een heel naar geluid.
Luister zelf maar.
Bekijk bijlage VCFbrom000.mp3

Wat kan er nou misgaan het lijkt allemaal zo makkelijk printje, onderdelen en goede uitleg en nog lukt het me niet.

groet,
Maarten
 
is goed.



nog iets voor alle geinteresseerden,.........................
haal je oude 486, pentium 1 of 2(laptop) uit het stof, of pak hem weer van oma af.
ik kom zeer binnenkort met een erg geinige stepsequencer, midi en cv.
draaid onder (FREE)dos en windows(dosbox)
laptop is ook goed.
groeten,
jeroen
 
Hoe staat het hiermee?? Zijn er al mensen die pics hebben van hun afgebouwde Miensukker VCF? Ben nu de onderdelen aan het verzamelen voor zowel de VCF als de VCA.
Als ik dit in een transparante behuizing zou bouwen, zie je dan de buizen gloeien???

Nog ff een vraagje over wat onderdelen...... die 100n is dat dan een 5w? En die 100p wasda?
 
Laatst gewijzigd:
hoi,
de buizen zie je niet gloeien, helaas.
de 100 N is een condensator die naar de gate van de fet gaat ( 0,1uF)
de 100P is een condensator van 100 Picofarad.

ik ben bezig met een ontwerpje met grote buizen die je wel ziet gloeien.
komt binnenkort, als module voor de modulair.
eerst komt de stepsequencer, bijna af.
ik ben de komende paar weken even met wat andere projecten bezig, dus even geduld nog, maar met een beetje mazzel wel volgende week de eerste demo.

groeten,
jeroen
 
Nou vandaag bijna alle spullen kunnen scoren voor de MienSukker VCF.

Ik heb nog wel wat vragen over wat onderdelen.

Wat zijn de condensators die ik heb omcirkeld in zwart en heeft iemand een link waar ik die zou kunnen kopen? Ik kom er met mijn ervaring nog niet helemaal uit.

En wat is die BF? Het lijkt me een dikke diode ofzo...

En de 90k weerstand kan ik ook nergens vinden...... voor de rest heb ik alles :)

Zie pic voor duidelijkheid.

@Jeroen ff terug in deze thread zei je dat je de 100p evt kan schakelen. Hoe moet ik dat dan zien.Een extra pot met drie (100p,220p,470p) waarden die je dan kan switchen? Of zit ik nu helemaal verkeerd?
 

Attachments

  • tubevcfPCBlayoutSF.JPG
    tubevcfPCBlayoutSF.JPG
    41,7 KB · Bekeken: 105
hoi,
FB staat niet in het schema, maar je kan daarvoor een spoeltje van 100uH tot 10mH nemen , of een weerstandje van 10 ohm.
je kan de condensators omschakelbaar maken met een 3 standen schakelaartje.
een doorverbinding is ook goed, als alles goed ontkoppeld is.
mail mij maar even voor de condensators en de weerstand.
groeten,
jeroen.
 
nog vergeten,
ik heb nog een kleine lading 5672 buisjes kunnen bemachtigen.
ik heb ook andere soorten minibuisjes geprobeerd, maar deze is (tot nu toe) toch de beste voor dit ontwerp.
ik heb nu nog zo'n 25 setjes liggen.
groeten,
jeroen
 
hoi,
FB staat niet in het schema, maar je kan daarvoor een spoeltje van 100uH tot 10mH nemen , of een weerstandje van 10 ohm.

Dat is inderdaad mijn toevoeging, samen met de 10uF condensator. Ik heb dat soort ontkoppeling op al mijn modules zitten, vandaar. FB staat voor Ferrite Bead (ferrietkraal).

In de mijne zit trouwens 91k. 't zijn allemaal niet zulke gangbare waarden (ik zie dat Futurlec alleen maar 90,9 verkoopt bijvoorbeeld, en weer geen 90 of 91). Maar het is allemaal om het even natuurlijk in dit circuit.
 
hoi,
prima toevoeging, de ontkoppeling (FB en de elco)
ik teken het er nooit (bijna)in bij de ontwerpen, maar het is min of meer vanzelfsprekend dat er altijd iniedergeval met een condensator en/of elco ontkoppeld moet worden.
en een onberispelijke voedind is in synths zowiezo onontbeerlijk.
( spanningsregelaars zijn over het algemeen prima, dus voor een paar knaken heb je zo'n voeding)
over de weerstanden, 90K, 91K, zelfs 100K zal het wel doen.
wijk alleen niet teveel af, soms kunnen waardes die niet krities lijken dat toch zijn.
garoeten,
jeroen
 
Back
Top