Probleem S5/6000 USB drivers en Windows Vista

Nap

GAS-arbeider
Lid sinds
17 januari 2007
Berichten
14.908
Locatie
Den Bosch
Gisteren heb ik een nieuwe PC gekocht met Vista erop en ondanks grote vrezen werkte eigenlijk alles wel lekker in 1 keer. Behalve mijn S5000 dan.

Het probleem is dat ik met geen mogelijkheid de USB drivers geinstalleerd krijg. De computer ziet de device (weet zelfs hoe het heet), maar bij installatie van de drivers krijg ik na bevestiging dat deze 'unsigned' is een Blue Screen of Death te zien. Als de computer reboot, probeert deze telkens weer opnieuw de drivers te installeren en loopt deze opnieuw vast met een BSOD. De enige oplossing is opstarten in safe-mode en middels apparaatbeheer de Akai S5000 te verwijderen (uninstall).

Op diverse fora zie ik echter dat het gewoon zou moeten werken, dus ik begrijp niet goed wat er mis gaat. Ik gebruik uiteraard de meest recente drivers (2.0) van Akai Pro, maar heb ook oudere geprobeerd. Allemaal hetzelfde verhaal. Ik heb de volgende configuratie:

- Intel Core 2 Quad 2.4mhz
- Intel P35 chipset
- 8 USB slots aan de achterkant (hier zit de sampler ook tussen), 2 aan de voorkant
- Akai S5000
- 4GB geheugen
- Windows Vista Home Premium
- nVidia GeForce 8600GTS

Het enige vergelijkbare geval dat ik kon vinden, heeft uiteindelijk de boel opgelost door een extra PCI kaart in te bouwen met USB slots, maar dat wilde ik eigenlijk vermijden.
 
Ja, dat heb ik gechecked. Ik denk dat het toch iets met de USB root te maken heeft, ik denk dat ik er straks toch maar eens zo'n PCI kaartje in ga zetten om te kijken of het werkt.
 
Ook met een extra set USB poorten geen geluk.

Gelukkig heb ik nog wel wat oude PC's en/of laptops rondslingeren, dan zet ik die er maar bij als dedicated S5000 editing station.

Misschien toch maar eens aan de softsampler...
 
Ik heb het net even geprobeerd met mijn Vista laptop en mijn S6000, en dat werkt inderdaad ook zonder problemen (helaas voor jou...)
 
Hmm, dat is dan toch vreemd. Misschien dat er een conflict is met een ander USB apparaat. Ik zou nog eens kunnen proberen alle andere apparaten te verwijderen en alleen de sampler aan te sluiten.

Gebruik je de standaard 2.0 drivers van de Akai Pro site?
 
Ik wilde net zeggen "op het Akai forum is ook iemand met een BSOD", maar dat ben je vast zelf ;)
 
Ja, dat ben ik inderdaad zelf ja :)

Ik kan dit niet uitstaan. Ik bedoel, ik kan me er bij neerleggen als iets niet werkt, maar als het bij anderen wel werkt en bij mij niet wil ik net zo lang doorklooien tot ik het zelf ook voor elkaar heb.
 
Nee, het is 32 bit.

Hoewel

Misschien heb je gelijk... even uitzoeken, bedankt voor de tip.
 
Mijn Windows Vista is 32 bit, dus dat zou het niet kunnen zijn volgens mij.
 
Het probleem is opgelost. Na de zoveelste poging om mijn bios en moederbord te upgraden en de sampler aan te sluiten en het blauwe scherm te zien ben ik nog eens kritisch door mijn device list gelopen.

Daar bleek de sampler niet alleen onder 'Akai S5000 Sampler' te staan, maar ook nog onder 'Unknown Device'. Na het uninstallen van deze 'Unknown Device' is het probleem verholpen. Zowel herhaaldelijk opstarten van Vista als van de sampler zelf geven geen problemen meer, en Ak.sys draait naar behoren.

Een pak van mijn hart!
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top