Onverklaarbare staande golf

Jaguar_e

Stamgast
Lid sinds
5 juli 2004
Berichten
234
Beste forumers

Ik zit met het volgende probleem, namelijk er bevind zich een onverklaarbare staande golf in mijn ruimte.
De ruimte is precies 3m x 6m x 2,4m(is toch standaard hoogte ruimte).
Nu het een studentenkamer is, kan ik deze ruimte niet volledig inrichten voor studio gebruik, daarnaast wil ik dit ook niet er moet namelijk nog wel in kunnen worden geleefd.

De kamer heeft 3 wanden(6x2,4 6x2,4, 3x2,4) van gipsplaten met lucht/isolatie er achter. De resterende wand(3x2,4) bevat een raam wat bijna de gehele wand beslaat. De andere kleine wand heeft een deur.
Voor indeling kamer is er een bijlage toegevoegd. De kast die tegen mijn bed staat vormt een samen met de muur een hoek.
Direct achter mijn mixing desk hangt een gordijn tegen flutter en ander hoogfrequentie weerkaatsing.

Mijn speakers(Alesis m1 active MK2) zitten liggen op 2 beeldschermdragers(voor de crt monitoren). Op deze beeldschermdragers ligt een 1,5 cm dikke granieten plaat voor ontkoppeling. Het geheel zit vast aan mijn bureau door de klemmen van de beeldschermdragers.
Het bureau is en oud kantoorbureau van 1m x 1,60m.

Als je nu de staande golven in mijn kamer uitrekend doormiddel van de formule 333 m/s delen door lengte of breedte of hoogte kamer kom je respectievelijk op 55,5hz, 111hz, 138,75hz.
Nu heb ik dus een staande golf op rond 133hz, welke niet in de buurt komt van alle staande golven op mijn kamer. Ook geen verdubbeling van een van de bovengenoemde staande golven.

Want op 55,5hz heb ik geen duidelijke verhoging van geluidsterkte gehoord, op 111hz ook niet en op 138 ook niet. Maar zodra ik met een tonegenerator een toon van 133hz produceer wordt ik bijna weggeblazen van het verschil in geluidsterkte in verhouding tot de rest van het spectrum.

De staande golf is het sterkts op 133hz, maar inprincipe verloopt het van 130hz t/m 144. Op daarboven valt deze weer terug naar gewone geluidsdruk. Nu heb ik dit op het gehoor gedaan meten is weten maar als student heb ik niet echt geld teveel voor fatsoenlijke meetapparatuur.

Ik heb niet echt een verklaaring voor deze staande golf, ik verdenk het plafond ondanks het feit dat de golf te vroeg begint. Ik zou op 133hz namelijk een plafond van bijna 4 meter moeten hebben :D.
Hiernaast verdenk ik mijn bureau aangezien deze bij 133hz veel meer mee resoneerd dan bij 140hz. Hierdoor zou deze kunnen optreden als vergrote klankkast. Ook heb ik twee hoeken achter mij wat natuurlijk vere van ideaal is.

Uiteraard kan ik het gewoon verkeerd hebben berekend, of te simpel.
Ik weet dat een breedbandsbsorber veel verschil kan maken, maar ik ben niet zo happig in het werken met glas/steenwol bij ons in de keuken. Zijn er alternatieven, naast de comerciele oplossingen voor dit probleem.

Wie o Wie kan mijn helpen

[URL=http://img137.imageshack.us/my.php?image=situatiewt2.jpg][/URL]


BVD
 
Laatst gewijzigd:
Amai,
Ik dacht dat ik soms "Pitje-Precies" was...

Ik heb gewoon een HD25 hoofdtelefoon
en van die Target PC boxen die geregeld binnenkomen
op m'n werk - 'de Kringloop'...

Nooit aan gedacht om m'n studio zo in te richten!
 
Back
Top