Yamaha Cs2X

pe3mhz

Nieuwkomer
Lid sinds
20 november 2007
Berichten
1
Hallo iedereen,

ik wil graag een synthesizer kopen en mn oog viel op de Cs2X van Yamaha....
Wie heeft hier ervaring mee? Weet waar ik demo's kan vinden etc...
Ook heb ik op marktplaats ooit een advertentie gezien met diskettes voor deze synthesizer...????? wat kan ik ermee en hoe werkt t?
Heb voorheen alleen ervaring gehad met een Psr-48 van Yamaha,die ook nog aanslaggevoelig was en ik dacht de Cs2X van wel...klopt dit?
Tevens ben ik ook van plan om deze synthesizer te gaan gebruiken om trance, maar ook piano muziek te maken.....
Wie kan me een beetje tips en uitleg geven hoe alles in zn werkt gaat....
Ook met eventueel later aansluiten van samplers en wat je ermee kunt....

bedankt alvast

mvg
 
Hallo,

De CS2X is een leuke bak, redelijk goedkoop te krijgen en er is veel voor beschikbaar. Alle basic draaiknoppen voor bijvoorbeeld cutoff en resonance zitten er op en zijn niet in ellendige submenu's verstopt..

Check de links hieronder maar eens:


http://www.yamahasynth.com/products/cs2x/index.html
omschrijving
http://www.soundonsound.com/sos/mar99/articles/yamahacs2x.htm
Review soundonsound
http://www.easysounds.de/Yamaha CS1x CS2x Sounds E.htm
cd's met sounds/samples kun je laden via editor
http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA...CTID%253D207000%2526CNTYP%253DPRODUCT,00.html
is de link naar de US site van yamaha.

Probeer deze site ook maar eens te doorzoeken. De akoestische klanken van deze bak zijn misschien wat aan de kazige kant, maar de echte synthgeluiden(voor bijvoorbeeld trance) zijn in orde.

Voor de aansluitingen van samplers: de CS2X heeft het gebruikelijke setje van midi-aansluitingen, dat zou je een aardig eind mee moeten kunnen komen met het aansturen van andere bakken. Of je laat je sampler/sequencer de CS2X aansturen... wat je wil.

Mocht je nog veel willen ontdekken in de overige theorieën dan is deze site een zeer goed begin, ik heb er zeker veel aan gehad en gebruik deze nog regelmatig:

http://www.tweakheadz.com/guide.htm

succes,
Daan
 
Het is een redelijke synth, maar heeft geen goede piano's. Deze synth heeft wel zijn beperkingen, en daardoor ook zijn charme. Als je hem multitimbraal wilt gaan gebruiken, is dit niet zo'n gebruikersvriendelijke synth daarvoor. Ok, als je alleen GM en XG sounds wilt gaan gebruiken in de multitimbrale mode dan gaat het wel. Maar als je het onderste uit de kan wil halen, zul je in de performance mode moeten werken. En dan begint de ellende.

De CS2x is aanslaggevoelig maar heeft geen aftertouch, dacht ik.

Ik zou als ik jou was doorspren voor een CS6x. Die heeft een aantal voordelen op de CS2x, waaronder beter geluid.
De CS6x is wat uitgebreider kwa opgeslagen ROM golfvormen/samples. Ook is de CS6x uitbreidbaar met modules tot een compleet nieuwe synth ala Yamaha Motif ES. Heeft ook een sequencer aan boord.

Hoe de CSx serie werkt moet je maar even of een handleding van de Yamaha site downloaden of op onze Synthwiki te kijken.

Wat betreft het aansluiten op een sampler via MIDI is vrij standaard; zoek maar op dit forum met term "MIDI".

Het mooie van de CSx serie is dat er een aantal knoppen op zitten en een geinige arpeggio's.

Ik heb zelf een CS1x, voorloper van de CS2x. Deze klinkt wat rauwer en heeft nog wat beperkingen; minder polyonie en klein ROM sample geheugen. Toch heeft de CS1x meer karakter vind ik als de CS2x, al is deze gladder klinkend.
 
uitbreidbaar met modules tot een compleet nieuwe synth ala Yamaha Motif ES. Heeft ook een sequencer aan boord.
Dan ben ik toch benieuwd waar ik die kan vinden? Of bedoel je die phrase sampler..?

Ik ben erg tevreden over mijn CS6x.
Er komen dikke sounds uit en lekkere filters/effecten, wil je meer aanpassen dan zul je de menu's in moeten duiken maar dat vormt voor mij geen probleem.
Performance mood is wel een ellende, ik krijg het maar niet voor elkaar om multitimbraal te werken.
Maar de bak is geweldig om mee te jammen, ik doe hem niet meer weg!! :okdan:
 
Ik heb zowel de Cs1X als CS2X gehad en ben zeer te spreken over beide bakken. De CS2X heeft inderdaad meer polyfonie en twee keer zoveel geluiden en iets meer draaiknoppen, maar is inderdaad fluweler van klank als de CS1X. Beiden bezitten ook de 480 XG geluiden, waar hele interessante tussen zitten.

Phochos
 
Dan ben ik toch benieuwd waar ik die kan vinden? Of bedoel je die phrase sampler..?
Ik heb zelf geen CS6x, maar dit vond ik over de CS6xop de Yamaha site zelf:
SMF Playback Sequencer
Now you can leave your computer at home the next time you perform live at a club event. The CS6x is equipped with a Standard MIDI File (format 0) playback sequencer. By storing your original SMF sequences from an external sequencer onto a SmartMedia card, you can give an entire live performance using just the CS6x! The sequencer can also transmit MIDI data to other synthesizers in your setup. Chain playback of up to 100 songs is possible
Het zal geen uitgebreide sequencer zijn met allerlei functies, maar voor mij is het een sequencer, als je voorgeprogrammeerde sequences kunt afspelen.
 
Back
Top