Hulp voor beginners

Gagarin12

Ouwe rot
Lid sinds
18 september 2007
Berichten
620
Ik dacht wel een goed idee te hebben waar veel mensen wel iets aan zouden kunnen hebben en dan vooral kijkend naar de beginners. Het bestaat uit twee delen die ik snel even zal doorlopen:

*per genre typische muzikale kenmerken die je toch zou moeten weten om een liedje te maken dat nijgt naar dit genre te gaan. Kan alles zijn, over de drumlijn, baslijn, melodie, intro, breaks, ... Laten we dit dan vermelden zoals het volgende:
bv: [trance]: ....
zo zal het duidelijk blijven voor de mensen die hier echt een hulp zoeken.
*per genre typische instrumenten, programma's of "instellingen" bij programma's/instrumenten. Laten we dit dan vermelden zoals het volgende:
bv: [elctro]: veel gebruikt voor de baslijnen.

Ik verzoek ook de mensen die dit geen goed idee vinden of hier commentaar op hebben een andere thread te maken met een link in deze thread naar de commentaarthread en omgekeerd ook één. Zo blijft deze thread overzichtelijk.
Ook als hierover al topics bestaan zeg het me, dan kan deze verwijderd worden, ik vond nl. geen enige thread die deze zou kunnen benaderen in de manier die ik voor ogen had. Ik hoop natuurlijk ook dat deze openlijk onthaald zal worden.

Dank
Gagarin
 
Recept for Jump:

1. Overstuurde kick
2. Een kinderachtig melodietje (goed idee is om bijv. de kabouter plop tune wat te editen naar eigen hand)

3. Je track is nu 90% af .. voeg nog wat opvulling toe en... VOILA!!!

4. Maak een stoere video waarin jij en andere kleuters stoer staan te springen
5. Uploaden naar Youtube

6. Maak je klaar voor de ultieme jump showdown versus andere youtube jump kleuters ..

ENJOY :okdan:
 
Recept for Hardcore:

1. Overstuurde kick
2. Een eentonig melodietje (goed idee is om bijv. een 1/4 maat van de kabouter plop tune achterstevoren wat te editen naar eigen hand)

3. Je track is nu 90% af .. voeg nog wat opvulling toe en... VOILA!!!
 
recept voor herrie:

1. neem 1400 kookwekkers en draai ze op.
2. wacht maximaal 60 minuten.

als ik nog wat mag toevoegen:

ik zet er meestal 1399 op 60 minuten en 1 op 59 minuten

zo weet ik tenminste dat ik er op tijd bij ben om t geluid van de andere 1399 op te nemen.. tis namelijk erg lullig als je ze mist en ze weer allemaal moet opwinden, en verschil van 1 hoor je amper :okdan:

je zou natuurlijk ook gewoon 1400 + 1 extra wekker kunnen kopen... maar dan ben je weer duurder uit..
 
Dat was erg grappig.

Het crappy acid recept:
Tr-909 met 4 to the floor beat en wat willekeurige hihats, claps en rims.
Tb-303 een paar dagen uit laten staan om het geheugen te randomizen.
Din kabel eraan, druk op start, wat echo een bijgeluidtje en klaar.
Het bijgeluidje maak je zo: Draai willekeurig aan alle knoppen van een synth en druk op een toets.
Voor de afwisseling gebruik een Tr-808/Tr-606/Tr-707/Sh101/Mc-202.


Overgens is het wel een goed idee om per genre een thread te hebben met specifieke vragen en antwoorden.
 
Laatst gewijzigd:
Nog eentje dan ..

Trance:

1. een leuke kick
2. bass synth geluidje (plaats deze elke keer tussen de kicks in)
3. zet de arpeggiator van een synth aan en houd een toets ingedrukt
4 laat de boel verzuipen in een hoop galm

Voila!
 
Nederrap

1. loep wat biets op je groefboks
2. Laat je inspireren door het harde leven dat je hier in NL heb op de straat (een vreemde scooter geparkeerd op jou vaste plekkie bij de coffeeshop, gevechten om knikkers op t schoolplein etc.)

mocht je live gaan:

3. aangezien er toch niemand geinteresseerd is in je jip en janneke verhaaltjes, kijk vast goed in het rond naar sloopbare dingen zodat je achteraf toch nog stoer lijkt..

succes :okdan:
 
recept voor elektro

1. neem een vengeance sound sample cd
2. pak een hihat en percussieloopje
3. zoek de goede kick erbij
4. neem een trancy melodietje hierbij op, en hak dat in stukjes
5. verplaats de stukjes wat uit de maat zodat er wat groove in zit
6. leg er een gemiddelde vrouwenstem bovenop
7. noem het elektro en hou hier aan vast
 
Ik zat deze thread even door te nemen en het is best wel grappig hoor!!!
Lachen moet ook eens kunnen....

Persoonlijk vind ik het een goede thread en mochten er nu ook wat nuttige tips neergeplaatst worden dan leren we er wat bij ook.

Ik zit nu wel offtopic maar wie hier niet...hihihihihih
 
Recept for Hardcore:

1. Overstuurde kick
2. Een eentonig melodietje (goed idee is om bijv. een 1/4 maat van de kabouter plop tune achterstevoren wat te editen naar eigen hand)

3. Je track is nu 90% af .. voeg nog wat opvulling toe en... VOILA!!!

dat was toch:

1. steel een willekeurige acapella of filmsample
2. steel een kick van iemand anders.
3. steel vervolgens de ideeën van iemand anders en reverse engineer die.
4. vul de rest op met swooshes en hall kicks van een average samplecd


}:|:D
 
idee van dit topic goed!

algemene regel voor alles wat populair moet klinken: compressie! laat het allemaal lekker dik en opgeblazen (als een luchtballonetje) klinken. erg belangrijk is dat je niet tot tegen de vervorming aan maar NET dat kleine beetje verder gaat wat je een onnoemelijke voorsprong oplevert in de loudness wars.

succes!

bliepbliep
 
idee van dit topic goed!

algemene regel voor alles wat populair moet klinken: compressie! laat het allemaal lekker dik en opgeblazen (als een luchtballonetje) klinken.


Compressie :confused:

ik geloof dat er in de schuur een grote compressor staat, die wil inderdaad hard blazen...
een luchtballon heb ik er nog nooit mee opgeblazen, dus hoe dat klinkt weet ik niet ..
maar hoe pas ik dit dan toe op mn muziek?

ik begrijp het niet helemaal... kun je iets specifieker zijn? :biertje:
 
idee van dit topic goed!

algemene regel voor alles wat populair moet klinken: compressie! laat het allemaal lekker dik en opgeblazen (als een luchtballonetje) klinken. erg belangrijk is dat je niet tot tegen de vervorming aan maar NET dat kleine beetje verder gaat wat je een onnoemelijke voorsprong oplevert in de loudness wars.

succes!

bliepbliep

IK PROTESTEER!!

 
Maak bewust een kutnummer:

1. Maak bewust een leuk nummer
2. Sleutel er aan tot je het helemaal verpest
3. Laat een tijdje liggen
4. Beluister het nogmaals en val achterover
5. Post het in de "Maak bewust een kutnummer" thread

.
 
Maak bewust een kutnummer 2:

1. Maak bewust een leuk nummer
2. Bedenk dat het het toch niet helemaal is en laat het daarom een tijdje liggen
3. Post het dan in de "Maak bewust een kutnummer" thread zodat je je niet hoeft te schamen als je het toch naar buiten brengt
 
Recept for minimal:

1. kick 4x4
2. een pad super lang reverben en sidechainen op de kick
3. Je track is nu 90% af .. voeg nog wat opvulling toe
4. haal nu alles weg behalve de kick
VOILA!!!
 
recept voor elektro

7. noem het elektro en hou hier aan vast

hahahahahaa... LMAO!

dat was toch:

1. steel een willekeurige acapella of filmsample
2. steel een kick van iemand anders.
3. steel vervolgens de ideeën van iemand anders en reverse engineer die.
4. vul de rest op met swooshes en hall kicks van een average samplecd


}:|:D

Deze is ook leuk.

Het lijkt me echt een leuk idee per genre een topic anders is het zo door elkaar.
 
Back
Top