Bitstream 3X - kleine review

SCD

Gearlust [on]
Lid sinds
16 november 2002
Berichten
1.941
Weet niet helemaal zeker of ik hier goed zit (moderator feel free om het te verplaatsen), maar ik wil toch s effe een soort van korte review schrijven over deze *fantastische* midicontroller.
Heb er onlangs een aangeschaft, samen met een Novation Zero SL, vanwege testwerkzaamheden.

http://www.waveidea.com/en/products/bitstream_3x/

Bitstream 3X
Deze midicontroller van WaveIdea is gebouwd als een tank. Dat ten eerste. Het ding is zwaar, stevig en kan dus goed het podium op desgewenst.
Hij is werkelijk bezaaid met knoppen, schuiven, schakelaars, een ribbon controller, een joystick, een "cross-fader" etc. Het enige slechte aan dit apparaat is de manual... :stupid Een beginneling loopt al snel tegen de te summiere informatie aan denk ik.
Bijvoorbeeld, je kunt alleen sys-ex programmeren middels het bijgeleverde configuratie programmaatje en DAAR is dan weer GEEN manual voor, behalve een kleine helpfunctie in het programma zelf.

Maar dat mag de pret niet drukken, want alle genoemde controllers kunnen werkelijk alles sturen wat je maar wil: CCs, Sysex, NPRNs, RPNs, notes, program changes.
Bovendien heeft ie een arpeggiator aan boord die behoorlijk uitgebreid is, een LFO en een zogenaamde "Motion Sampler" waarmee je je knopbewegingen kunt opnemen op 8 verschillende tracks tot 4 maten lang.

Qua midi houdt het ook niet op: 1 midi input, 2 midi outputs plus midi over usb. Je kunt het ding programmeren tot midimerger bijvoorbeeld. Clock in kan vertaald/uitgestuurd worden naar de Sync-24 output! Bijzonder handig voor de TR bezitters....

Oh ja, "scenes" heeft ie ook! Je kunt alle waardes van een moment opslaan in een zogeheten scene en die uiteraard ook weer uitsturen. 100 geheugenplaatsen daarvoor. Superhandig als je je softsynth of hardware synth in een bepaalde uitgangspositie wil zetten voor je begint.

Dan kun je nog s een keer de knoppen en schuiven een bepaalde curve toekennen! DAT is echt heel grappig. Veel parameters zul je met een lineaire curve willen bedienen, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Voor een filtersweep is dat lang niet altijd het meest mooie, en bovendien verschilt dat ook nog s per synth. Je kunt zelfs je *eigen* curve programmeren :halleluja

Ook een leuke feature is dat je knoppen en schuiven kunt linken! Je draait er aan 1 en de ander stuurt zijn data ook uit. Zo kun je dus programmeren dat je met 1 knopbeweging de filtercutoff dichtdraait en tegelijkertijd de resonance een beetje open.

Ik ben echt bijzonder onder de indruk van dit apparaat! Hij heeft vele extra's ten opzichte van de Novation SL en daarom is zijn hogere prijs wel gerechtvaardigd vind ik, hoewel het prijsverschil niet eens ZO schokkend is.

Hoe verhoudt ie zich dan tot de Novation SL?

Een lastige vergelijking. Persoonlijk vind ik het allebei winnaars. De Novation heeft uiteraard de twee grote LCD schermen zodat je kunt zien wat een knop of schakelaar of schuif doet, "voordat" je eraan zit. Dat is, wat mij betreft, het grootste winstpunt van de Novation. Maar dat is ook gebruikersafhankelijk. De een heeft daar meer behoefte aan dan de ander denk ik. Persoonlijk kan ik prima uit de voeten met het LCD scherm van de Bitstream en het oproepen van de "naam" van een controller is vrij eenvoudig.
Daarnaast kun je twisten over de verdeling knoppen/schuiven/schakelaars op beide apparaten: De Novation heeft een algemenere verdeling met zijn 8 rotaries, 8 knoppen, 8 schuiven, 8 drumpads en 32+ drukknoppen.
De Bitstream 3X heeft 32 draaiknoppen, 8 sliders en maar 8 direct toegankelijk drukknoppen (middels de shifttoets nog 5 extra).
De Novation voelt weer veel meer plastic aan dan de Bitstream (en is het ook trouwens... :D ) maar werkt er niet minder om hoor!

Zelf kan ik eigenlijk geen keuze maken, ik vind ze allebei goed. Maar de Bitstream heeft toch de voorkeur omdat ie *zoveel* kan en degelijker aanvoelt.
Voor wie meer uit zijn softsynth, racksynth of knoploze synth/midi interface/effectapparaat wil halen: dit ding is echt het einde!

:koffie:

Ik heb hem trouwens bij Thomann gekocht en kreeg er nog een aluminium koffer bij. Het schijnt dat de eerste 1000 met zo'n koffer komen.

En oh ja, voor de gemakzuchtigen onder u, de Bitstream heeft een enorme lijst preset templates. Ik kwam zelfs de Waldorf WAVE tegen (hoewel die knoppen genoeg heeft...:stupid ) geheel met sysex geprogrammeerd :)
 
Laatst gewijzigd:
Leuke review, bedankt :).

Tot nu toe vooral negatieve verhalen gelezen over de bitstream. Dat het ding bij de productlijn van CME is opgenomen helpt ook niet echt ;).

Wat ik persoonlijk nogal tof vind aan de SL serie is de automap feature. Is daar iets dergelijks voor bedacht op de Bitstream?
 
Begrijp niet zo goed wat er negatief kan zijn aan de Bitstream. CME of niet, het ding werkt als een tierelier en is veel robuuster dan de SL die ik heb.

Automap? Ik geloof niet dat ik al helemaal begrijp wat dat precies is (De SL herkent de module die je kiest in bijvoorbeeld Reason. Zeg ik het zo goed?).

De Bitstream heeft in ieder geval een speciale Reason / Ableton Live mode en de manual zegt dat ie volledig complient is met Reason's Remote technologie. Maar ik heb zelf geen Reason dus kan geen echt antwoord op die vraag geven.

Er is ook een Logic- en Mackiecontrol mode op de Bitstream maar ook daar ben ik nog niet ingedoken.
 
De arp is niet een arp in de gewone betekenis van het woord. Hij speelt eigenlijk vastgelegde melodietjes af (motivs in Bitstreams woorden), waarbij je het ritme van de melodietjes kunt veranderen (m.a.w. welke van de 16 stappen een noot on of noot off waarde hebben), maar ook de velocity, swing, accent etc kunt instellen.
De motivs zijn onderverdeeld in banken "Master", "House", "Breaks" en "Latin"... maar ja, een en ander staat of valt ook met de rest van de instellingen, bijvoorbeeld de snelheid waarmee je ze afspeelt... :D

Wederom een heel gedoe om de arp aan de praat te krijgen (oh oh oh die manual...), omdat standaard allerlei arp instelling op off staan (bijvoorbeeld het uitsturen van de midi notes naar 1 van de twee midi outputs). Maar als je dat eenmaal door hebt is het een hele leuke feature om even snel een groove in te draaien zal ik maar zeggen :)

De LFO werkt idem prettig... Eerst door de manual worstelen, maar dan heb je ook iets:
keuze uit 4 golfvormen: sinus, blok, triangle en random, snelheid net als bij de arp te syncen aan interne of externe klok.
Je kunt on the fly de amplitude, snelheid en golfvorm veranderen. Je kunt de LFO bijvoorbeeld inzetten als tremolo, of S+H op een filter. Je kunt ook een offset instellen voor de amplitude van de golfvorm. Als je die laag zet kun je de golfvorm dus als het ware in- en uitfaden middels de dedicated knop. Erg leuk extra speelgoed allemaal!

De Motion Sampler is als het ware een opneembare LFO, maar dan 8 sporen :) Je kunt er *iedere* controllerbeweging mee opnemen! knop, schuif, schakelaar, ribboncontroller en joystick! Je kunt de lengte van de tracks instellen tussen 1 en 4 maten, met stappen van een halve maat, gerelateerd aan de interne of externe midiclock. Je kunt de tracks uiteraard ook loopen.

Als we dan toch bezig zijn met de extra features:
De crossfader is een fader waaraan je twee CCs of whatever kunt programmeren waarbij, als je de fader van links naar rechts beweegt De ene controller zal oplopen en de ander af zal nemen in waardes (en de minimale en maximale data waardes liggen tussen 0 en 127).
Eigenlijk werkt ie hetzelfde als het chainen van twee knoppen, maar ze hebben het vast voor je voorbereid zal ik maar zeggen.

Alle knoppen hebben de keuze tussen jump mode en hook mode, dus of ze de waarde oppikken als je er aan draait, of er onmiddellijk naar toe springt als je er aan draait (of schuift).

De curves die je *onafhankelijk* aan iedere knop, schuif etc toe kan wijzen zijn:
Linear, inverse linear, logaritmisch, inverse logaritmisch, random en user 1 en 2. Die laatste zijn natuurlijk helemaal mooi, omdat je per stap (van 0-127) kunt programmeren! Je kunt dus echt je compleet eigen curve maken! Dat kan overigens alleen weer met de configuratie software.

De twee midi in- en outputs zijn ook volledig te programmeren trouwens 8) Iedere controller en functie kan naar keuze naar een van de outputs worden gedirigeerd (en uiteraard ook over het desgewenste midikanaal).

Foei ik lijk wel een verkoper van WaveIdea! Maar nogmaals, ik heb nog geen zwakke plek kunnen ontdekken aan het ding, behalve de manual. Hij is superbreed inzetbaar. Ik heb bijvoorbeeld een template gemaakt voor een synth waarbij de 4 rijen van 8 knoppen 2 x 16 stappen van een arpeggiator controleren op velocity, swing, accent, glide etc. Dat is ZO handig!
 
En oh ja, voor de gemakzuchtigen onder u, de Bitstream heeft een enorme lijst preset templates. Ik kwam zelfs de Waldorf WAVE tegen

Zijn er ook templates voor de Waldorf Microwave 1? Als dat zo is dan heb ik spijt dat ik dat ding verkocht heb. Ik vond het nl. een onding om te programmeren.
 
Origineel geplaatst door klausito
Zijn er ook templates voor de Waldorf Microwave 1? Als dat zo is dan heb ik spijt dat ik dat ding verkocht heb. Ik vond het nl. een onding om te programmeren.
Nog niet... :D Gezien het feit dat ik twee MW1s heb en er helemaal gek op ben, gaat dat dus niet lang duren. Hoezo onding om te programmeren? Met de software gaat dat toch net zo makkelijk als bij een Novation? Kwestie van je knoppen aanwijzen en de sysexstring kopieƫren en plakken en de soundparameterbytes aanpassen?
Wel gek trouwens, er staan 9 verschillende Waldorf producten in de templatelijst maar niet de Microwave 1...
 
Origineel geplaatst door SCD
Nog niet... :D Gezien het feit dat ik twee MW1s heb en er helemaal gek op ben, gaat dat dus niet lang duren. Hoezo onding om te programmeren? Met de software gaat dat toch net zo makkelijk als bij een Novation?
Welke software? Ik heb dat ding helaas om die reden weggedaan, en ik heb het ook niet zo op software (RSI), liever knoppen. Wat me goed beviel en wat ik onthouden heb was vooral het wave scanning dat klonk wel zeer interessant.
 
Ik vond de Bitstream erg mooi qua functionaliteit, maar met het exemplaar dat ik had was ik niet zo blij. Stevig gebouwd,dat klopt, maar dat ging in mijn geval alleen voor de behuizing op. De faders vond ik gammel. Sommige stonden scheef op de Bitstream en schoven niet lekker. Een aantal draaiknoppen stonden er ook niet helemaal recht op. Vanaf het eerste moment stond me dat tegen en ik heb gelijksoortige verhalen gelezen. Na een klein maandje heb ik hem weer verkocht. Helaas... want zo'n uitgebreide controller had ik nog niet eerder gezien.
 
Origineel geplaatst door klausito
Welke software? Ik heb dat ding helaas om die reden weggedaan, en ik heb het ook niet zo op software (RSI), liever knoppen. Wat me goed beviel en wat ik onthouden heb was vooral het wave scanning dat klonk wel zeer interessant.
Ah, nu snap ik het. Jij hebt het over het programmeren van de MW1, ik over het programmeren van de Bitstream! :D Ik dacht dus dat je de Bitstream had verkocht en niet de Microwave... Maar zo'n template kun je voor de MW1 toch makkelijk zelf maken?

Inderdaad, zonder controller is de MW een stuk minder synth dan met.
 
Origineel geplaatst door nuane
Ik vond de Bitstream erg mooi qua functionaliteit, maar met het exemplaar dat ik had was ik niet zo blij. Stevig gebouwd,dat klopt, maar dat ging in mijn geval alleen voor de behuizing op. De faders vond ik gammel. Sommige stonden scheef op de Bitstream en schoven niet lekker. Een aantal draaiknoppen stonden er ook niet helemaal recht op. Vanaf het eerste moment stond me dat tegen en ik heb gelijksoortige verhalen gelezen. Na een klein maandje heb ik hem weer verkocht. Helaas... want zo'n uitgebreide controller had ik nog niet eerder gezien.

Ja, dat is dan een mindere ervaring. Het exemplaar dat ik hier heb is prima. Zeker geen gammele faders, en ze schuiven soepel. Soepeler dan op de Novation ook. De knoppen staan recht en draaien lekker. Ik vind de hele feel van dit ding beter dan de Novation om eerlijk te zijn. En geloof me, ik ben een knoppen fetischeur :D

Jammer voor jou inderdaad want het is idd de uitgebreidste controller die ik ken. EN het werkt ook. Ben nog geen bug of niet werkende feature tegengekomen en heb het ding toch al behoorlijk grondig verkent (op die automation dingen met Reason etc na dan, want die software heb ik niet).

Overigens, ik kan een bijna net zo lovende review over de Novation SL schrijven. Ook die doet wat ie moet doen en heeft een hele prettige interface. De editor daarvan is WEL buggy trouwens :( Tenminste, de Mac versie die ik gebruik.
 
Back
Top