Hoe doe jij het ?

Lefty

Ingeburgerd
Lid sinds
25 oktober 2002
Berichten
74
Locatie
Lier (België)
ik zit al weken te piekeren om de denkpiste achter mijn studio setup volledig op z'n kop te draaien.
Momenteel doe ik het nog op een vrij conventionele manier, d.w.z.
een verouderde Cubase sequencer op de laptop die uitsluitend midi verstuurd naar een mengeling van analoge, VA en digitale synths. Die synths komen dan allemaal op een 32/8/2 analoge mengtafel. Alles afregelen en dan verwijzen naar de 8 subgroepen. Op de inserts van de 8 subs zit telkens een compressor (4x2 stereo of 8x1 mono). De 8 subs gaan dan over in de stereo mainmix die ik eventueel nog kan afwerken met een compressor en/of psycho acoustic equalizer.
De afgewerkte track kan dan op DAT of onmiddellijk op HD om op CD te branden.
Wat betreft samples en drumloops, die bewerk ik met Soundforge en Recycle en stop z'n daarna in mijn sampler.

Mijn eerste VST ervaring had ik pas een paar weken geleden bij het maken van een paar stukjes voor de "mono synth contest" maar die heeft me dan ook meteen aan het denken gezet omdat je op die manier toch helemaal anders gaat werken.

Dus, aub, geen discussie over wat nu de beste manier van werken is, dat zal ik voor mezelf wel uitmaken maar ik had graag van de doorsnee DSF'er vernomen hoe hij/zij het doet.

Zijn er trouwens nog die hard retro junks die zelfs geen softseq. of midi gebruiken maar gewoon alles syncen ?
Doe je alles met de PC ? Doe je niets met de PC ? Mix je analoog of digitaal ?, please let me know !
 
sketchen of op hardware (rm1x) of op software (reason meestal) .... vervolgens uitwerken van track in Nuendo (soms via rewire met reason)....vaak ook nog wat midi tracks vanuit nuendo naar mijn hardware...dat komt ofwel gewoon de hardware mixer in waar mijn soundcard ook inzit...ofwel de soundcard input in, evt. via compressor e.d., om daar realtime door plugins bijgemixed te worden..als het allemaal goed zit neem ik de hardware op naar audio-tracks in nuendo, zodat ik uiteindelijk alles in audio in de PC heb..daar arrangeer en mix ik de boel af met plugs e.d.

ik heb een behringer tube compressor/limiter en een focusrite trakmaster die ik kan gebruiken om het signaal buiten de PC om op te warmen/te compressen etc. ...

Olaf
 
Mijn belangrijkste programma is Albino van Rob Papen. Daar doe ik alles mee... ( ;) Rob)

Nee,

mijn methodes zijn afhankelijk van de stemming.

Mainsequencer is Nuendo (omdat ik ook met video experimenteer). Stuurt 7 externe synths aan, naar een analoge menger met hardware effecten en terug opnemen in de computer om cd'tje te branden. Waves worden in Cooledit en Soundforge behandeld met Wavesplugs + een hoop gratisse. Eenmalige samples pleur ik in de audio van Nuendo, weerkerende sample in Kontakt. Als samples goed staan zal alles naar hardware sampler gepleurd worden. Als ik echt een geluidje niet vindt, is Reaktor er als open source waar je alle richtingen mee uitkan. Verder nog wat utilities als bpm41 om delaytijden te berekenen en iets om de stretchfactor te bereken.

Als ik loopbased wil gaan, schets ik eerst in Fruityloops met samples (één van de meest intuitieve programma's ooit), converteer dan alles naar hardwareklanken. Recycle voor het isoleren van drumsamples of voor grooves te exporteren.
Verder gebruik ik sinds kort een kaartensysteem, waaruit ik 2 kaartjes trek. Met die synths moet ik dan een nummer maken met een derde instrument plug-in naar keuze. Is leuk.

Sja vrij klassiek denk ik.
 
Even los van de manier waarop je je inspiratie krijgt:
Ik kruip achter Cubase VST en ga aan de slag. Ik stuur hiermee twee synths, een sampler, een drumcomputer en een fx-processor aan. In eerste instantie alleen met de XV, later met samples of stemmen (zelf inzingen) erbij. Alternatief is een ritme vinden met mijn TR-626 (fungeert uitstekend als step sequencer). uiteindelijk stuur ik daarmee een XV drumkit aan (omdat die nou eenmaal beter klinken dan softsynth). Zangpartijen plak ik als wav-jes in Cubase. Heel soms als sample via de Korg. Eigenlijk komen al mijn sounds uit een korg (ES-1) of een Roland (XV-3080). Alleen voor bassliners gebruik ik af en toe Softsynths. Puur uit gemakzucht want de hardware vinnik altijd veel beter klinken.

Alles is bij mij aangesloten op een analoog mengpaneel met wat insert fx. Daar piel ik vrij wienig mee omdat het meeste wel (zelfs de externe fx-processors) midi-gestuurd kan. Het voordeel daarvan is dat ik alle instellingen bij de song kan opslaan.

Ik bewerk vanaf het begin elke track met alle mogelijke hulpmiddelen. Na een uur bepaal ik of ik op het goede spoor zit. Soms betekent dat gewoon dat je beter kunt stoppen. Maar goed, toch een lekker uurtje gehad ;) Uiteindelijk maak ik een Wav of mp3 dump. De arrangementen bewaar ik natuurlijk ook altijd.
 
Wat ook een fantastisch programma is is SEQ-303 van Technotoys.(meeste kennen die wel waarschijnlijk) Hiermee kan je met 16 schuifjes de pitch, envelope, modulation
en nog 3 eigen controllers aansturen; je hebt dan 6 tabbladen met 16 schuifjes. (er zit ook een glide en gate op)
Je kan zoveel seq-303's tegelijk openen als je wil, werkt alleen wel irritant omdat je niet meer kan volgen welk scherm welke synth aanstuurt; dus export je de midigegevens en open het weer in cubase ofzo.
Met kazaa ofzo vind je hem wel; de officiele site is gesloten..
zie ook Hier
 
Allerlei..

Allerlei..

Op allerlei manieren eigenlijk.

Omdat muziek toch uit inspiratie voortkomt.. begint het bij mij meestal met wat pielen op mijn masterkeyboard (is een nord lead), sh-2 of good old piano (houten preset bak met snaren, 88 stemmig polyfoon). Geluidsbron kan van alles zijn.. van ATC tot Sampler.

Om iets wat verder uit te werken gebruik ik de MPC2000XL als een soort multitrack recorder. Gewoon op 4, 8 of 16 maten laten loopen.. en er live vanalles bij knutselen. Zonder ook maar een keer op 'stop' te drukken bouw ik dan een idee uit tot een 'basis' van een track of 5 tot 10. De MPC is hier ideaal voor. Ik kan er alles behalve 606 en 303 direct mee sequencen.. en gewoon via de Nord inkloppen. Achteraf wat dingen recht zetten (ik hou niet van quantizen vooraf).. en je hebt echt een bruikbare basis!

Echt arrangeren doe ik op de MPC niet.. je bent heel snel het overzicht kwijt. Voor onze manier van werken met TonyBlack is dit niet erg.. want daar arrangeren we alles live.

Omdat we toch wat serieuzer aan de slag willen met het uitwerken van tracks ben ik momenteel wat met Logic Audio aan het rommelen. Ik probeer de werkwijze in Logic zo veel mogelijk overeen te laten komen met de MPC-manier.. om zo niet te veel afgeleid te worden door de enorme hoeveelheid aan mogelijkheden die Logic biedt. Dus geen audio.. geen plugins.. en ook nauwelijks automation of parameter-sequencing. Als basis voor een track in Logic neem ik de Midi-file van de MPC.. en ik hou me heel strak aan wat daar inzit. Het uiteindelijke arrangement bevat voor 95% alleen combinaties van de tracks uit de MPC. Dit voorkomt eindeloos gepiel met kleine variaties in de drumtrack.. extra dingetjes uit de drumstation (omdat het zo gemakkelijk gaat).. etc.

Deze werkwijze is echt ontstaan door veel te proberen.. veel te doen. Ik merkte elke keer dat ik iets met de computer ging sequencen.. het karakter van onze tracks verloren ging. Puur door de overdaad aan mogelijkheden.

Alle audio gaat overigens een mackie 1604 in.. waar semi-permanent een BBE Sonic Maximizer op de main inserts zit. Verder aan effecten een vette Reverb uit de MPX op een aux.. en een stereo delay uit de M-One op een andere aux. Sherman Filterbank op een derde aux voor het toevoegen van wat extra 'dirt'. Soms een of ander gitaarpedaaltje op een van de channel inserts.. en heel soms een compressor (ook dedicated op een enkel kanaal).

Opnemen.. erm.. da's een beetje lastig. Mijn computer kan niet sequencen en opnemen tegelijk.. dus als ik iets met logic doe, moet de opname naar analoge casette :p .. gaat het met de MPC.. dan mag mijn Terratec EWX24/96 het vuile werk opknappen (meestal in combinatie met SoundForge). Een DAT-Recorder zit er aan te komen..
 
easy....sequencern met de rm1x.....nova aansturen met rm1x....inspelen met midi bordje....
binnenkort....cubase sx..sequencen.....en hopelijk weer wat samplen......
 
Origineel geplaatst door olafmol
sketchen of op hardware (rm1x) of op software (reason meestal) .... vervolgens uitwerken van track in Nuendo (soms via rewire met reason)....vaak ook nog wat midi tracks vanuit nuendo naar mijn hardware...dat komt ofwel gewoon de hardware mixer in waar mijn soundcard ook inzit...ofwel de soundcard input in, evt. via compressor e.d., om daar realtime door plugins bijgemixed te worden..als het allemaal goed zit neem ik de hardware op naar audio-tracks in nuendo, zodat ik uiteindelijk alles in audio in de PC heb..daar arrangeer en mix ik de boel af met plugs e.d.

Olaf

Olaf, wat is de latency van jouw DSP2000 geinstalleerd onder WinXP (want dat is toch jouw config) ? Ben toen ook eens gaan monitoren binnen VST, maar vond het niet acceptabel met een latency van 11ms ;{
Ben zelf ook weer eens bezig om mijn studiootje overhoop te gooien en de DSP2000 een goede plaats als hart v/d studio te geven. Ben nog een beetje aan het twijfelen hoe ik mijn synths / mixer(16-4-2 met direct outs) / patchbay (24ch.) / DSP2000 op elkaar aan zal gaan sluiten.

Mijn (oude?) manier van werken :
Alles synths aansturen vanuit Cubase VST (binnenkort dus VST), alle synths gaan naar mijn 16-4-2 mixer. Vervolgens via de subgroups de kanalen naar mijn soundkaart sluizen om deze te recorden.
Het sequencen, componeren en arrangeren doe ik ook allemaal in Cubase. Als (drum)sampler heb ik GigaStudio gebruikt (en daarvan 6 hardware outputs naar mijn mixer gestuurd), maar ik stap nu over naar Kontact en/of Battery (en deze tracks in cubase mixen middels de softwaremixer).
 
OK... hoe ik werk ??
zal het een beetje kort proberen te houden.

Ik werk in ieder geval met een combi van hard en software.
Ik heb in mijn compu 2 audiowerk8 kaarten met 16 outputs en verder mijn complete studio (check mijn site maar wat daar zoal staat)
Samplen doe ik altijd softwarematig met de exs24 sampler van logic (ik werk met logic dus)
Wat synths beteft gebruik ik een combi van hard en software, vooral de es2 synth in logic is mijn favo (sorry mnr Papen, albino komt misschien nog binnenkort)
Ik gebruik ook altijd flink wat pluginns in logic maar mix het wel weer analoog af op mijn 24 ch mackie mixer, klinkt gewoon beter, geen twijfel over mogelijk.
Soms compress ik losse kanalen nog eens en gooi er uiteraard ook nog wel een effectje her en der overheen, dat mag duidelijk zijn maar het maakt mij niet uit of het hard of software is, ik werk er op dezelfde manier mee.

Wat ik soms doe is een stukje track opnemen in logic met HD recording en dat weer te bewerken met pluginns etc en dat in een break bijvoorbeeld even terug te laten komen voor wat rare effecten (probeer maar is je hele track of een deel ervan in een break heeel ff te laten stotteren, dat lukt niet zomaar ff met wat hardware.. jammer jongens, geen discussie mogelijk, zelfss met samplen red je niet wat er mogelijk is met hd recording voor zoiets)

En verder?? niet lulllen maar gewoon doen, er word veels te veel geluld van als je dit doet kun je zus doen en zo doen maar doe het maar is dan, ben benieuwd!
Ik weet zelf soms ook niet meer hoe ik iets gedaan heb, het ontstaat gewoon en ik ga het ook niet naderhand nog is een keer zo proberen, mijn patches save ik meestal geeneens of overschrijf ze meteen de eerst volgende studiosessie meteen weer.
Muziek is gevoel en of je dat nu maakt met een tandenstoker en 'n leeg coca cola light blikje of met een studio van 2 miljoen euro maakt niet uit, als het maar gevoel heeft en dat mist vaak in muziek wat in dure studio's is gemaakt.
 
Origineel geplaatst door sten
Olaf, wat is de latency van jouw DSP2000 geinstalleerd onder WinXP (want dat is toch jouw config) ? Ben toen ook eens gaan monitoren binnen VST, maar vond het niet acceptabel met een latency van 11ms ;{
Ben zelf ook weer eens bezig om mijn studiootje overhoop te gooien en de DSP2000 een goede plaats als hart v/d studio te geven. Ben nog een beetje aan het twijfelen hoe ik mijn synths / mixer(16-4-2 met direct outs) / patchbay (24ch.) / DSP2000 op elkaar aan zal gaan sluiten.

ik draai hier nog win98SE, en nu niet meer met een dsp2000 maar met een delta44........
een latency van 11ms is trouwens prima werkbaar voor de meeste mensen, is te vergelijken met een paar meter van je boxen afstaan..maar als je realtime zonder direct monitoring wilt werken, bv als je je audio ins over plugins gooit, en dat weer naar buiten poept om te monitoren, dan verdubbelt je latency...dan wordt 11ms dus 22ms.......en dat is zeker wel te horen...wat ik doe: als ik track, dan zet ik mijn latency zo laag mogelijk.....5ms ofzo....dan is het goed te doen, of ik zet directmonitoring aan......bij het afmixen/arrangeren schroef ik mijn latency weer omhoog zodat de CPU wat meer adem krijgt...

Olaf
 
is vrij simpel, ik gebruik geen softsynth's. ik zal het anders vertellen ik wil eigenlijk helemaal geen computer gebruiken maar het moet nog wel even voor het sequencen van mijn synth's. ik heb altijd de grootste ruzie met een computer:( ( als iemand een micro modular wil ruilen tegen een sequencer, rm1x ofzo, kijk dan even naar mijn andere thread).

maar ik sequence mijn synth's dus via een mac en logic, dan puur en alleen de noten en velocity, meer niet. verder geruik ik logic om de juiste presets op te halen zodat het juiste geluid, effect enz ook bij het juiste nummer zitten.
mijn drum geluiden komen uit m'n machinedrum, ook het sequencen van de drums enzo doe ik in mijn MD. als ik mijn MD als geluidsmodule gebruik en sequence in logic, verlies ik de kracht van m'n MD.in de MD kan je namelijk parameters per step veranderen,ik heb een keer geprobeerd om z'n track in logic te maken,maar ik was te lang bezig( na weer een hoop frustraties) en het eind resultaat was bij lange na niet het zelfde. heb het nu zo als ik logic start, start de MD ook.

verder heb ik altijd het idee, hoor het ook, dat parameter verandingen via logic en midi, toch anders zijn dan de parameter direct op je synth ofzo te veranderen, en dan vooral de hele snelle veranderingen.

zodoende werk ik dus alsvolgt:

ik maak wat lekkere track in logic en de bij passende drums in mijn MD. dit muzikaal geweld gaat naar mijn Tascam m2524 mixer, en via mijn sub-groepen naar mijn akai DR16 harddisk recorder.
nou komt het leuke, altans dat vindt ik, als ik mijn DR16 op record druk gaat alles lopen en dan begint het echt werk, want nou ga ik dus live en direct op mijn synth's, md enz. dingen doen.Ik ben zo dus echt met mijn apparatuur( Muziek DUS) bezig en niet met een computer, ole ole ole ole ole ole:mexico:. lang leve de hardware!!!

omdat de DR16 een stand-alone 16sporen harddisk recorder met een VGA kaart en behoorlijk wat GBtjes heeft kan ik dus uren door gaan, en aan het einde van de rit kan ik dus in de DR16 dingen eruit knippen,plakken,copieren, deleten enz. enz. Om zodoende alleen de stuken te pakken die goed zijn en de rest weer weg gooien.
helemaal goed, heb ik dus GEEN computer voor nodig:kont: nu alleen nog een goede hardware sequencer en de k*t computer kan de deur uit.

zoals jullie zien hou ik dus ontzettend veel van computers8o)
maar voor mij is dit een opzet waarin ik mijn gevoel en expressie in kwijt kan en dus echt met mijn muziek bezig kan zijn.

gegroet bass-molecules
 
Hmmm... had ooit een schema van m'n studio gepost. Kan het even niet vinden. Want het is best wel ingewikkeld hoe m'n opstelling is. Maar essentie is 01v en 2 computers. Een is zenuwcentrum met Cubase SX en harddiskrecorder annex softsynth host. Mix meestal een aantal audiosporen met synths die via de 01v m'n computer in gaan. Soms gebruik ik de 2e computer als submixer en/of host voor plugins.

Het is echt megaflexibel. Als ik wil kan ik de sequencer van m'n EX5 gebruiken en alles op DAT opnemen zonder een computer aan te hebben of alles op de computer zonder maar ook iets buitenom te doen. En alles wat er tussen ligt. Dat is erg makkelijk.
 
Ik ben het helemaal eens met bass-molecules. Live aan de knopjes draaien is heeeerlijk. Toch bekruipt me wel eens het gevoel dat de relatief dure hardware flink terrein prijs geeft t.a.v. de software varianten. Live aan de schuifjes en knopjes is uiteraard niet alleen weggelegd voor hardware, een goede midi-controller maakt heel veel goed (Peavey PC-1600x).

Q for bass-molecules : wat doe jij met het geluid uit de Machinedrum? Externe compressie, EQ? Het valt mij op dat ik de bas extern nog vrij ver op moet krikken wil ik de bassdrums goed in de mix krijgen. Uiteraard heb ik de EQ van de machinedrum dan al flink aan het werk gezet.

Sorry voor off-topic.
 
je wilt niet weten hoe ik HET doe :D

Just kiddin'

Ermm, sampelen gebeurt met de software matige S1100 en met vienna, opnemen met cubase, inspelen met vooral de psr al wil ik soms ook wel eens de jx 1 gebruiken, afmixen gebeurt op 5.1 dolby systeem (geen monitor dus. ) en oPDE KOPTELEFOON (rot caps...) en dan converteren we alles naar mp3 of wma...

Ik gebruik veel midi als ik ga jammen, kan ik namenlijk zo zien wat ik toen speelde. Vaak gewoon kwartier aan de gang en dan daarna selecteren... Helaas doe ik steeds minder schrijven en vraag me niet waarom... Misschien in de kerstvakantie weer wat vaker...
 
ik doe het voorlopig nog met alleen software en dus softsequencer/synths/fx
 
yep logic als het hard van alles daarin wordt alles aangestuurd. eigenlijk komt de gelijkenis qua werken eng dicht overeen met die van da goose.

ik doe al het mix en fx werk ook in logic. ik heb onlangs mijn mengtafel de deur uitgedaan. en mix al mijn hardware direct in logic.(via een motu 2408 MK3).

mijn hardware bestaat overigens alleen uit synths, vooralsnog vindt ik dat het lekkerst werken. mijn synths hdrecord ik dan in logic. geen hardware fx alhoewel ik volgende week wel een lexicon galm bak krijg.

samplen gaat ook software matig via exs24 die nu bijna een volwaardige sampler is geworden in logic 5.5(he he eindelijk).

waarom opdeze manier? ik ben lui en dit is de minst vermoeiende manier en daarbij uiterst flexibel. daarbij heb ik een klankkwaliteit die ik erg prettig vindt. (tja heb een hekel aan zinloze ruis en bijgeluiden).

eigenlijk is het een combinatie van beiden. besten van de twee verschillende manieren dus.
 
bedoel je met hd recorden dat je de hele track eerst opneemt en dan als audio track inlaad? of dat je de kanalen die je je motu instuurt dat die meteen in je sequencer kan terugzien in een kanaal?
 
momenteel gebruik ik als soft synth alleen Reaktor: omdat de kwaliteit/sfeer/diversiteit gewoon verbazingwekkend is. perfect geluid. geen synth klinkt hetzelfde. edn ik heb weinig ruimte om hardware te stallen op mijn 'werk'plek.

Eerst moet ik de sfeer van een nummer proeven.... als ik geen duidelijk beeld heb mislukt het toch al..
daarna TEMPO.. als je tempo in aanvang niet goed is kan je nog zo mooie effecten geluiden enz. maken, het loopt dan toch niet goed.
Met diverse Pads experimenteren, aan de [virtuele] knopjes draaien totdat een mooi geluid is gevonden.
Daarna drum sectie proberen vorm te geven, een verschrikkelijk gepiel. maar ja, ik heb nog niet zo veel ervaring op dance gebied. telkens afwegen, is dit saai, dan dat weg, werkt dit, klopt dit als ik er onpartijdig naar luister.. enzovoort.

ik neem alles op de HD apart op en lees dat dan in Cubase, soms als samples, soms als volledige loop. effecten ook in Cubase, bijna nooit in de synth zelf. [ik bou van het 'apart' houden van de fasen zodat ik nog kan veranderen]

meestal ben ik er niet echt tevreden over en dan blijft het nr. op de HD staan.. en ga ik verder met een volgende. ik gooi niets weg.

als ik wel tevreden ben dan ga ik mixen, meer kijken naar samenhang, opbouw, e.d.
tsja, dan komt er een moment dat het nr. af is..
 
Back
Top