kostenplaatje Soundlab-Minisynth

als tips wil ik zeggen dat je de weerstandwaarden met de multimeter moet controleren voordat je het erin soldeerd

Wat heel grappig is, is dat het lezen van die codering op een gegeven moment automatisch gaat. Net als dat je een woord niet letter voor letter leest, lees je op een gegeven moment die kleurcodering ook vanzelf. Dan pak je een weerstand en zie je zonder nadenken direct wat de waarde is.

Let vooral op de omgekeerde pin-out van de BF245 t.o.v. MPF102

Wat is eigenlijk de reden dat je niet de MPF102 gebruikt? (ze zijn maar 18 cent bij Newtone).

Ik zie trouwens op je foto's dat je gewone trimmers voor de V/Oct instelling gebruikt. Het is wellicht handiger daar multi-turn trimmers voor te gebruiken. Je zult bij het stemmen merken dat je op een heel klein bereik zit te frutten.

Volgens mij heb je ook ceramische condensators in de integrator in de VCO (C8 en C9) en zo te zien ook niet NP0 typen, maar dat is slecht te zien. Als je streeft naar een temperatuurstabiele VCO is het wellicht handig daar wat kwalitatief beters in te zetten.
 
mja....dan wordt het voor audiomoebe natuurlijk wel weer wat duurder om weer andere componenten te kopen en te monteren.. en ik dacht dat je er niet te veel voor uit wou geven ?
Mischien voor een volgend project ?
Er zijn leuke diy modulars ;)

Kleuren lezen , ja dat wordt een automatisme.
Anders het stokoude ezels bruggetje over "gerrit's graf en die rozen wie door haar gebracht worden met bagger weer " [zelf googelen :)]
 
@Dystophian: Leuk om te zien dat er zo enthousiast gereageerd wordt op deze thread.Het was ook een beetje bedoeld om de drempel weg te nemen voor mede-newbies.Om ook daadwerkelijk met zoiets te beginnen vind ik nog wel wat.

@Etoin & Hilltree: De tips zijn bedoeld voor de nieuwelingen onder de zelfbouwers,he. 8~
Trouwens, ikzelf heb nog wel moeite met het onthouden van codes en ben ook zo'n nieuweling,dus ik blijf het voorlopig lekker controleren met de meter.
Het ezelsbruggetje ken ik wel nu ik het weer lees,maar dan moet ik weer nadenken op welke plek het woord weer staat.Allemaal extra moeite.(Voor mij persoonlijk dan).

Dat ik niet de MPF102 heb gebruikt is te wijten aan het feit dat ik alleen de BF245 kon vinden en toen ik die al had besteld,vond ik pas die bij Newtone.De prijs was hiervoor geen issue.ook al was mijn plan het niet overdreven duur te maken.

En wat de trimmers en condensatoren betreft,....je moet het maar weten ,he.
Nu je het zo zegt is het voor de trimmers idd wel logisch.Maar ik heb gewoon het lijstje gevolgd.
De potmeters zullen voor een hoogwaardig electronisch apparaat :D ook wel een beetje uit de toon vallen.(Piher)
Voor het begin om lekker te freaken met een spliffy apparaatje vind ik het goed denk ik.

Als geld (Ja,ja lekker hollands) het toelaat wil ik denk ik wel een echte modulair maken.Op de site van MFOS staan leuke projecten

Als je die dingen ziet van Club of the knobs of MOTM dan ga je wel :{ ,maar als je dan de prijzen ziet.

NPO-type condensatoren: wat zijn dat? Tantaal ofzo?
 
NPO-type condensatoren: wat zijn dat? Tantaal ofzo?

NP0 (negative positive zero) keramische condensators zijn temperatuur-stabiel, oftewel, de waarde van de condensator (en dus de tuning van je VCO) verandert minder met de temperatuur. Maar goed, of dat heel erg belangrijk is, is nog maar de vraag. In veel (huis)kamers verandert de temperatuur niet zoveel.

Maar beter in de integrator van de VCO zijn nog polystyreen, polypropyleen of zilver mica condensators. Maar daar zou ik pas voor gaan bij de wat betere VCO's die je vast nog gaat bouwen ;)
 
Dus dat geldt alleen voor vco's of ook voor andere modules?
 
Origineel geplaatst door Audiomoebe
Dus dat geldt alleen voor vco's of ook voor andere modules?

Met name in filters zul je nog wel eens condensators van een wat hogere kwaliteit tegenkomen.
 
Maar zoals etaoin al vertelde.
Dure componenten zijn eigenlijk niet echt nodig voor dit minisynthje.
Je wil er volgens mij geen groot controller keyboard op aansluiten ,en meer dat kraak en bliep geluiden er mee maken zoals de v.c.s/a.k.s
Dus voor het begin zijn de standaard componenten denk ik meer dan genoeg.

Vergeet je overigens niet nog een goede voeding te maken? ,en eventuele schitterende controle lampjes of ledjes ?
 
Yep.
Natuurlijk maak ik op de juiste plekken een lichtpuntje!

En ik wil idd een voeding bouwen.Ik gebruik een oud cassettedeck waarin al een trafo zit van twee maal 21 Volt.
Lm7809 en een 7909 voor de pos, en de neg. spanning.

Ook ben ik van plan om een oude crt uit een oscilloscoop in te bouwen als het lukt voor lekkere Lissajous-achtige vertoningen.
Ambitieus,nah?
 
En ik wil idd een voeding bouwen.Ik gebruik een oud cassettedeck waarin al een trafo zit van twee maal 21 Volt.
Lm7809 en een 7909 voor de pos, en de neg. spanning.

Die spanningsval is wel erg groot. Hou er dan rekening mee dat die regulators (erg) warm kunnen worden.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Die spanningsval is wel erg groot. Hou er dan rekening mee dat die regulators (erg) warm kunnen worden.

Om mezelf even aan te vullen: check wel even welk voltage je hebt na gelijkrichting. Dat ligt waarschijnlijk nog een stuk hoger dan die 21V. Ik zie namelijk net in een 7809 datasheet dat de maximale input 26V is.
 
Daar had ik idd ook al aangedacht om dat even te checken,maar daar was ik toch nog niet aan toe.

Ik heb in mijn hobby voedinkje voor al mijn testopstellingkjes ook nog een trafo met 2 keer 15 Volt.ik denk zelf dat die geschikter is,maar ja... dan moet ik mijn hobby-testvoeding even modificeren.
Daarentegen wordt die 2 maal 15 daarin niet gebruikt ,wat natuurlijk wel erg zonde is.
 
Origineel geplaatst door etaoin
De Soundlab draait op batterijen...

Ik zie nergens een motortje in de schema's!!:confused: :D
 
@eotain ...foei !!
Batterijen gebruiken voor een synth die men , als die klaar is, dagelijks gebruikt.;)

Persoonlijk heb ik dus de voorkeur aan een leuke voeding voor elke synthesizer.
78xx kun je het beste aan een koelblok of in noodgevallen aan de/een behuizing monteren.
Zeker als het apparaat veel vermogen vraagt.
standaard "verstookt" deze voltage regelaar ook wat aan warmte.
Maar als het mini synthje niet veel vermogen vraagt, kan deze zelfs ,als de spanningsval niet te groot is tussen trafo en uitgang van de 78xx , zelfs vrij gemonteerd worden.
 
Origineel geplaatst door Hilltree
@eotain ...foei !!
Batterijen gebruiken voor een synth die men , als die klaar is, dagelijks gebruikt.;)


Ja, uiteraard is een voeding beter, maar ik bedoelde dat het originele ontwerp van Wilson twee 9V batterijen heeft.
 
De synth, die ik natúúrlijk dagelijks ga gebruiken, zal iets meer stroom vragen dan de 20 mA (geloof ik) die de heer Wilson had berekend. Ik heb nml. de TL082 en TL084 gebruikt.
Ik was wel van plan om de 78xx aan een koelblokje of het chassis te hangen,gewoon voor de zekerheid.
Koeling kan nooit kwaad.
 
Ik was wel van plan om de 78xx aan een koelblokje of het chassis te hangen,gewoon voor de zekerheid.

Hou er rekening mee dat het metalen deel van de 78xx contact maakt met de middelste pin. Dus niet zomaar beide aan het chassis schroeven.

Ik kom wel lekker betweterig over he? :D
 
Origineel geplaatst door etaoin

Ik kom wel lekker betweterig over he? :D

Maakt niet uit ;)
Zo komt de treadstarter "hopelijk" wel aan de goede info voor zijn projectje.

Dus niet de bijde voltage regulatoren [78xx en 79xx] gelijk aan het chassis monteren.
Dit kan wel weer, als je siliconen pads [silpad] en isolatoren voor de beide schroefjes gebruikt.
Dit isoleert electrisch de beide volage regelaars maar leid de warmte wel redelijk goed af.
Als het moet zijn deze voor weinig geld te verkrijgen bij electronica zaken. [<1 euro ?]
 
Dit kan wel weer, als je siliconen pads [silpad] en isolatoren voor de beide schroefjes gebruikt.
Dit isoleert electrisch de beide volage regelaars maar leid de warmte wel redelijk goed af.
Als het moet zijn deze voor weinig geld te verkrijgen bij electronica zaken. [<1 euro ?]

Yep.
Dick Best 15 cent voor de plaatjes en 5 cent voor de ringetjes.
De plaatjes zijn er ook in mica.
 
Origineel geplaatst door etaoin

De plaatjes zijn er ook in mica.

ah...dat kan ook.

Maar voor mica heb je eigenlijk weer wat warmte gelijdende pasta nodig om de warmte goed te kunnen afvoeren.
mica is namelijk redelijk stug spul, en breekt ook nog als je er niet voorzichtig genoeg met monteren bent.
dit is zelfde thermische compound als voor computer processoren.[geen zilver gebruiken !!!!]

nu jij weer .....:geslaagd:
 
Back
Top