kostenplaatje Soundlab-Minisynth

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de print ge-etst.Toch nog niet helemaal de fotografische laag eraf gehaald,dus langs de randen zit nog wat onopgelost koper.

Het is niet zo strak geworden als ik voor ogen had.
Er zitten vreemde uitlopertjes langs de banen van het printen,heeft iemand daar een verklaring voor.Net of de inkt is doorgebloed.Goed opletten voor kortsluitingen.Kan je die wegkrassen?

En de lay-out past net niet in de breedte op een euro-print 10x16cm.
Het logo van RJW Soft staat er dan ook niet helemaal op.Wel kon ik de verleiding niet weerstaan om op mijn eerste creatie iets van mijzelf te zetten.Zie foto's.
 

Attachments

  • print.jpg
    print.jpg
    55,6 KB · Bekeken: 51
Excuus voor de brakke foto's.Ik heb niet het beste apparaat.

Nu begint het boren van de gaatjes.Welke maat boor kan ik het beste gebruiken?
 

Attachments

  • moebe.jpg
    moebe.jpg
    30,3 KB · Bekeken: 49
Nu begint het boren van de gaatjes.Welke maat boor kan ik het beste gebruiken?

Ik gebruik voor het gros van de gaatjes 0,8 mm.
 
Er zitten vreemde uitlopertjes langs de banen van het printen,heeft iemand daar een verklaring voor.

Het zou door het belichten kunnen komen. Ik weet niet hoe strak je alles op elkaar had liggen.

Goed opletten voor kortsluitingen.Kan je die wegkrassen?

Ja, da's geen probleem. Die koperlaag is erg dun, die kras je zo weg.
 
jep...de uitlopertjes komen door licht wat er langs is "gelekt" .
Zeer vlak er op leggen wil hier dus tegen helpen.
Maar, ik vind het voor de eerste pogingen goed gelukt is.
Het eind resultaat is dus bruikbaar.

0,8 boortje is voor de standaard componenten groot genoeg.
1,0 moet je gebruiken voor potmeters die je op de print monteert, en grote elco's.

Heb je de print na het etsen goed gereinigd ?
En niet vergeten na dat je de componenten hebt geplaats [gesoldeerd] de print af te lakken ?
Hiervoor is speciale , en niet echt dure, lak verkrijgbaar.
Deze lak kun je ook op solderen.

Het zou jammer wezen dat over een jaartje of zo, de hele print zwart of zelfs groen zou wezen door corrosie.
 
@Etaoin: Die uitlopertjes zitten al op de lay out.Net of de printerkop vies is ,maar die heb ik al gereinigd en het is nog steeds.
Ik print wel met veel inkt voor een goede zwarting.Misschien moet ik het met minder inkt proberen.

Op de print en lay-out heb ik een plexiglas plaatje gelegd.Ik heb niet het idee dat er licht langs is gelekt ,maar dat het door de vinnetjes komt op de lay-out én het niet gelijkmatig ontwikkelen. Ik zou het met een kwastje voorzichtig afvegen in de ontwikkelaar,maar dat ben ik in mijn enthousiasme even vergeten.Dus langs de hoeken zit wel een egaal waasje.
 
Die uitlopertjes zitten al op de lay out.Net of de printerkop vies is ,maar die heb ik al gereinigd en het is nog steeds.
Ik print wel met veel inkt voor een goede zwarting.Misschien moet ik het met minder inkt proberen

Misschien een stomme vraag, maar had je de sheets goed om in de printer? Eén kant van de sheet is wat ruwer. Dat is de kant waar de inkt op moet komen.
 
Er bestaan geen domme vragen,he.Alleen domme antwoorden.:D

In mijn geval konden ze er niet verkeerd om inzitten want de sheets zitten aan een korte zijde op een wit vel vast met een klein plakrandje.Dan gaat ie niet bobbelen in de printer....Dus dat zit goed.
Het kunnen natuurlijk ook gewoon slechte kwaliteit sheets zijn.

Ik heb de gaatjes geboord.Die voor de instelpotmeters moest ik met 1,2mm doen.

De lay-out die ik iets had veranderd voor de instelpots en de draadbruggen bleken nog iets te klein uit te vallen en heb ze met typex iets groter gemaakt op de sheet. Dat werkte perfect!

Dat schoonmaken van de koperzijde voor het solderen ,is dat gewoon met water of moet dat nog met bv fijne staalwol of glasvezelpen ofzo?
 
Dat schoonmaken van de koperzijde voor het solderen ,is dat gewoon met water of moet dat nog met bv fijne staalwol of glasvezelpen ofzo?

Ik doe het altijd met aceton. Het gaat er alleen maar om dat de fotografische laag eraf gaat.
 
Top.

Wat de uitlopers op de sheet betreft,ik heb de printerkop nog en keer schoongemaakt en een print gemaakt op gewoon wit vel voordat ik op de sheet ging printen.De inkt-hoeveelheid heb ik op minimaal gezet en het resultaat blijft hetzelfde.
Mijn oordeel is gewoon slechte sheets.

Bedankt zover.
 
De eerste onderdelen zitten op de print! Namelijk de IC-voeten.

Na de tip van Etaoin en Hilltree ter harte te hebben genomen,bleek schoon niet schoon genoeg en de soldeertin vloeide slecht uit.
Dus de print nog maar eens grondig en met meer dwang schoongemaakt met alcohol 70%.Onvoorstelbaar wat een drab daar nog afkwam.(De aceton die ik had gebruikt bevatte Lanoline en dat had ik niet gezien:stupid de eerste keer,maar los daarvan zag je toch veel kleurverschil tussen de fotolaag er goed af en een beetje eraf)

Tevens een ander puntje om te onthouden ontdekt, nml. : 'Maak schoon vóórdat je gaat boren. Dat maakt het een stuk eenvoudiger en de vezels van je doek blijven niet in de braampjes hangen.'

Zullen de verbindinkjes wel houden/geleiden ook al was het niet goed schoon? Ik heb ze wel doorgemeten voor de zekerheid en het was OK,maar wat op de lange duur?
 
Dus de print nog maar eens grondig en met meer dwang schoongemaakt met alcohol 70%.Onvoorstelbaar wat een drab daar nog afkwam.(De aceton die ik had gebruikt bevatte Lanoline en dat had ik niet gezien:stupid

Hehe, ja als we in dit sub-forum alcohol of aceton of iets dergelijks noemen is dat altijd puur. Ik veeg normaal met 1 beweging de fotolaag van een printplaat, dus daar is inderdaad iets mis gegaan. Als je met alcohol schoonmaakt kun je trouwens ook beter 96% gebruiken.

Zullen de verbindinkjes wel houden/geleiden ook al was het niet goed schoon? Ik heb ze wel doorgemeten voor de zekerheid en het was OK,maar wat op de lange duur?

Die fotolaag heeft de soldeertemperatuur niet overleeft hoor. Als je tin vastzit zit dat vast aan het koper en niet aan de fotolaag.
 
Ik moet wel wat verduidelijken zie ik nu.

Dat die aceton de goeie niet is ,dat heb je door zodra je de eerste keer over de print veegt.Toen meteen alcohol gebruikt vóórdat ik ging solderen ,alleen door de braampjes kom je slecht bij de soldeereilandjes.
Dus dat moest even over.;)

'I'm not a complete idiot,just a little.'
 
Altijd verstandig om voor het boren de printplaat schoon te maken :).
In de boorgaatjes kan namelijk rotzooi achterblijven .
Met een schone print een component er op solderen, voel je naar een momentje de tin "zakken" door de koperlaag.
Dit is namelijk beter, omdat het component dan beter op de print blijft zitten omdat het tin door de print, om het component draad is gevloeid.

Ik zie dat jou print niet zo erg groot is.
Eventueel aflakken kun je ook achterwege laten door al het koper licht te vertinnen.
Tin is namelijk door de bijgevoegde flux ook al een goede bescherming.
 
Ik heb echt onwijs problemen met het solderen.:kont:

Het hecht wel aan de componenten maar weinig aan de eilandjes.
Ik ga de eilandjes eerst nog maar eens met een glasfiberpen te lijf.En ik heb iets dikkere soldeer gekocht,dus meer hars erin.
Ik hoop dat het helpt.
 
Als solderen niet goed lukt ,dan heet het "bakken" ;)

Voor een goede soldeer verbinding heb je eigenlijk geen dikkere "tin" nodig.
Dus standaad multicore is genoeg.

Je moet de hitte van de soldeerbout grotendeels naar de print voeren, en een klein beetje naar het componentje.
Dan soldeert het een stuk makkelijker.

Ik weet niet welke soldeer punt je gebruikt, maar is de punt niet te spits/dun ?
De hitte van de soldeerbout element gaat grotendeels in het dikkere stuk van de punt zitten , dus het voorste puntje is koeler dan bij het dikke gedeelte.
Dus geen s.m.d punten gebruiken.
 
De punt van mijn soldeerbout is geen punt maar een platte.

Mijn denkwijze wat betreft de dikkere soldeer is dat er meer flux in zit en zo de soldeer wat beter vloeit.
Maar ik moet er inderdaad ook goed op letten dat de punt de baan ook goed raakt.

Dank je wel.
Audiomoebe
 
Updeetje:

Een sfeerplaatje:
Ik ben er klaar voor!
 

Attachments

  • een sfeerplaatje.jpg
    een sfeerplaatje.jpg
    62,7 KB · Bekeken: 51
Laatst gewijzigd:
En nog maar een paar componenten.
De bekabeling incl. frontplaat.
Dan de voeding en de kast.
En dan..........(troubleshooten)!;{

Misschien overbodig,maar.....als tips wil ik zeggen dat je de weerstandwaarden met de multimeter moet controleren voordat je het erin soldeerd ,dat heeft mij op het nippertje gered van een lastig op te sporen storing.
Klein beginnen en dan de grotere componenten.
Ic-voeten,weerstanden,diodes,draadbruggen,condensatoren,transistoren en als laatste de bekabeling.Let vooral op de omgekeerde pin-out van de BF245 t.o.v. MPF102.
Ik streepte meteen af op een print van de silk-screen welke componenten ik geplaatst had.

Ik bleek wel 5 condensatoren te missen die ik vergeten was te bestellen.
Extra mod: Ik zag nog op de site van MFOS dat je de ene oscillator kan moduleren met de ander.Dus daar heb ik ook nog een potmetertje,weerstandjes en een schakelaar voor besteld.
 

Attachments

  • paar componenten.jpg
    paar componenten.jpg
    51,4 KB · Bekeken: 48
Laatst gewijzigd:
Leuk project, Audiomoebe! Ik lees deze thread (en andere zelfbouwthreads) al een tijdje met groot plezier. :)

Veel meer heb ik niet bij te dragen, ik ben nog een totale newbie als het om draadjes en solderen gaat, maar het lezen van deze dingen heeft me er al toe aangezet om de elektrotechniek boekjes maar weer eens uit de kast te trekken. ;)
 
Back
Top