SRX-card vraagje

VintageWorks

Ouwe rot
Lid sinds
7 september 2007
Berichten
3.183
Locatie
Rotterdam
Hallo,

Waarom zou je een SRX-11 gebruiken en geen SRX-02? Ik ben in het bezit van een Fantom FA-76, maar vind de pianosounds erg tegenvallen. Kan iemand mij vertellen welke kaart het beste is en de beste piano's heeft? Ik speel veel coldplay en keane, dus een goede piano is een must.
 
Op rolandus.com vind je meer info over de SRX-en. Je kunt ook enkele patches beluisteren.

Als je de wavelist bekijkt van deze 2 SRX-en dan zie je dat ze beiden 40 waves bevatten met allen een soortgelijke benaming, vermoedelijk dus een multikey-sample specifiek voor 1 sound (de piano).

Door de benaming en de demo's heb ik het vermoeden dat de SRX-02 voor de 'klassieke' doelgroep bedoeld is en de SRX-11 meer voor het pop-gebeuren.
 
De SRX-02 is de eerste pianokaart in de SRX serie. Er waren bij gebruikers redelijk wat klachten en oneffenheden over deze kaart. Roland vond hem blijkbaar ook niet 'ultiem' genoeg en heeft de SRX-11 uitgebracht als antwoord op de SRX-02.

Tenminste... dat is ooit wat ik er over gelezen heb. Ergens klopt dat ook wel denk ik... als je de demo's luisterd, dan klinkt de SRX-11 ook een stuk realistischer en minder synthetisch dan de SRX-02.

De SRX-11 bevat zowel pop als klassieke piano's. Volgens Roland zijn de waveforms op de SRX-11 dezelfde als die in de RD700sx stagepiano. Op SRX gebied is het de beste piano die je kunt krijgen. 64 MB met multisamples.

Anderzijds... mijn persoonlijke mening is dat de SRX-11 ook weer niet helemaal 'ultiem' is. Ik ben sowieso nooit fan geweest van Roland piano's. Maar dat is puur een kwestie van smaak...

Ik heb een paar maanden geleden de SRX-11 (in een XV-88 ) de deur uit gedaan en een Yamaha CP300 gekocht. Toegegeven... de CP300 en SRX-11 zijn qua prijs niet helemaal op hetzelfde niveau, maar het verschil mag er wezen, ondanks dat de CP300 'maar' 40 MB piano multisamples heeft (de grootte zegt vaak niet zoveel). Welke het beste klinkt... dat is een kwestie van smaak... een ander zal weer volledig zweren bij Kurzweil of Gem.

Ik zou bijna zeggen... als je echt wilt weten welke piano het beste klinkt, ga dan naar een muziekwinkel en test de SRX-11 (en evt SRX-02 ook) uit, en luister ook eens naar de andere piano's.

De demo's op de sites van fabrikanten zijn toch altijd op een bepaalde manier gemaakt dat het geweldig klinkt... in ieder geval anders dan dat je het apparaat hebt gekocht en thuis aansluit.
 
Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga binnenkort toch maar even langs de muziekwinkel om met de boards te spelen. Mijn voorkeur gaat, na jullie reacties, uit naar de SRX-11. Ik laat nog even weten welke het is geworden.
 
Back
Top