MPC 2000xl orientatie

boombipbass

Het lid
Dismembered
Lid sinds
2 september 2007
Berichten
479
Locatie
diep in de zee
ik ben sterk geinteresseerd in een MPC 2000 XL(een beetje mijn prijsklasse), maar dan wel met de EB16 en 16 outputs, maar kan ik daarmee goed bv. toonregelaars, reverb tweaken(Ik heb ook een iMac G5 met Audacity editor) Ik zag ook zo'n rack op sommige MPC's gemonteerd(met allemaal draaiknoppen, ik hou van freaken), zijn die nog te krijgen en wat kan je daarmee precies?

Verder hoorde ik dat je niet een sample gelijk laten lopen met de MPC, tenzij je de eigen track precies evenveel BPM maakt. Hoe werkt dit dan als je meerdere loopsamples gebruikt die onderling verschillen? En moet je ook de track in 1 take opnemen of kan je bepaalde dingen voorprogrammeren?

Ik zag ook laatst een Korg PadKontrol, is dat niet beter in combinatie met Ableton Live, omdat ik dan sneller de samples ter beschikking heb en ook genoeg ruimte heb om samples door te sturen.

Daarnaast hoorde ik dat resamplen erg lang duurt, is hier een oplossing voor? Misschien osx software?

Tot slot heb ik thuis nog een vette equaliser waarmee ik het geluid ook wil eq'en maar kan ik bijvoorbeeld met mijn MPC een hele track voorprogrammeren en dan later EQ-en, of moet ik dat tegerlijk doen?

Bedankt voor de hulp!
 
Ik vergat erbij te vragen of het ook mogelijk is een sample zo te editten dat ik een stukje ervan select en dit erachter aanplak voor een aantal keer om zo een soort delay achtig effect te krijgen zonder dat het wegfadet.

Ik hoop dat dit duidelijk is want ik zou mn vraag zelf niet begrijpen ;):kont:
 
Re: MPC 2000xl orientatie

Origineel geplaatst door boombipbass
Ik zag ook zo'n rack op sommige MPC's gemonteerd(met allemaal draaiknoppen, ik hou van freaken), zijn die nog te krijgen en wat kan je daarmee precies?

dat is een akai mfc42. ze komen hier regelmatig langs op het forum. je kunt ermee filteren
 
Re: MPC 2000xl orientatie

Origineel geplaatst door boombipbass
ik ben sterk geinteresseerd in een MPC 2000 XL(een beetje mijn prijsklasse), maar dan wel met de EB16 en 16 outputs, maar kan ik daarmee goed bv. toonregelaars, reverb tweaken(Ik heb ook een iMac G5 met Audacity editor) Ik zag ook zo'n rack op sommige MPC's gemonteerd(met allemaal draaiknoppen, ik hou van freaken), zijn die nog te krijgen en wat kan je daarmee precies?

16 outputs gaat je niet lukken. Het outputboard heeft 8 individuele outsputs ;) De eb16 is niet heel erg bijzonder. Als hij er inzit als je een mpc koopt is dat mooi meegenomen, maar externe effectprocessor geeft je waarschijnlijk meer mogelijkheden en kwaliteit. Erg veel realtime controls heeft een mpc niet, dus er valt niet superveel te tweaken. Een mpc is gewoon een recht toe recht aan (drum-)sampler met goede, maar in vergelijking met software eenvoudige midi-sequencer. Het rack waar je op doelt bestaat uit een setje beugels waar je een module in kunt hangen. Akai heeft daar zelf een filtermodule voor ontworpen, de mfc42, maar je zou er ook iets anders in kunnen hangen. Overigens kun je ook gewoon een 19" rack gebruiken voor die apparatuur; de beugels zijn niet noodzakelijk. Die beugels zijn (geloof ik) niet meer te krijgen of anders gewoon over-priced.


Origineel geplaatst door boombipbass

Verder hoorde ik dat je niet een sample gelijk laten lopen met de MPC, tenzij je de eigen track precies evenveel BPM maakt. Hoe werkt dit dan als je meerdere loopsamples gebruikt die onderling verschillen? En moet je ook de track in 1 take opnemen of kan je bepaalde dingen voorprogrammeren?

De mpc doet niet aan realtime timestretchen zoals je dat misschien gewend bent met ableton live. Dat betekent dus handmatig tot de juiste lengte timestretchen van loops als ze verschillen in tempo. Voorprogrammeren kan gewoon in de stepeditor. Daar kun je per stap bijvoorbeeld een noot of CC instellen.

Origineel geplaatst door boombipbass

Ik zag ook laatst een Korg PadKontrol, is dat niet beter in combinatie met Ableton Live, omdat ik dan sneller de samples ter beschikking heb en ook genoeg ruimte heb om samples door te sturen.

Het is gewoon appels met peren vergelijken. Voor mij werkt een mpc het fijnst. Voor anderen weer ableton.

Origineel geplaatst door boombipbass

Daarnaast hoorde ik dat resamplen erg lang duurt, is hier een oplossing voor? Misschien osx software?

extern doen, dwz in je computer. Dat gaat vlotter.


Origineel geplaatst door boombipbass

Tot slot heb ik thuis nog een vette equaliser waarmee ik het geluid ook wil eq'en maar kan ik bijvoorbeeld met mijn MPC een hele track voorprogrammeren en dan later EQ-en, of moet ik dat tegerlijk doen?

Bedankt voor de hulp!

Je kunt eq-en wanneer je maar wilt natuurlijk.

Ik denk dat je het beste gewoon eens een mpc moet gaan uitproberen ergens en het liefst uitleg krijgen van iemand die 't apparaat goed kent en je de (on) mogelijkheden kan laten zien. De mpc2000XL is een relatief beperkt en eenvoudig apparaat wanneer je 'm vergelijkt met bijvoorbeeld ableton live. Maar in zijn beperkingen ligt z'n kracht. (mijn mening is wel wat gekleurd ;) )
 
woord @ hazes
 
Re: Re: MPC 2000xl orientatie

Re: Re: MPC 2000xl orientatie

Origineel geplaatst door Hazes
16 outputs gaat je niet lukken. Het outputboard heeft 8 individuele outsputs ;) De eb16 is niet heel erg bijzonder. Als hij er inzit als je een mpc koopt is dat mooi meegenomen, maar externe effectprocessor geeft je waarschijnlijk meer mogelijkheden en kwaliteit. Erg veel realtime controls heeft een mpc niet, dus er valt niet superveel te tweaken. Een mpc is gewoon een recht toe recht aan (drum-)sampler met goede, maar in vergelijking met software eenvoudige midi-sequencer. Het rack waar je op doelt bestaat uit een setje beugels waar je een module in kunt hangen. Akai heeft daar zelf een filtermodule voor ontworpen, de mfc42, maar je zou er ook iets anders in kunnen hangen. Overigens kun je ook gewoon een 19" rack gebruiken voor die apparatuur; de beugels zijn niet noodzakelijk. Die beugels zijn (geloof ik) niet meer te krijgen of anders gewoon over-priced.


Bedank voor je reactie Hazes, maar ik heb nog wel wat vraagjes; kan ik dan wel effecten doen over verschillende stabs of samples? Of heb ik dan wel die
outputboard nodig? Wat zou ik nog meer in de beugel kunnen hangen voor het filteren?


De mpc doet niet aan realtime timestretchen zoals je dat misschien gewend bent met ableton live. Dat betekent dus handmatig tot de juiste lengte timestretchen van loops als ze verschillen in tempo. Voorprogrammeren kan gewoon in de stepeditor. Daar kun je per stap bijvoorbeeld een noot of CC instellen.

Ok dan moet ik met de datawheel selecteren hoe de beat loopt zich bevinden of gewoon rekken totdat hij gelijk loopt ala trial and error? Blijft het geluid hetzelfde of gaat de pitch omlaag?

Het is gewoon appels met peren vergelijken. Voor mij werkt een mpc het fijnst. Voor anderen weer ableton.

Ik weet het, maar ik doelde meer op de ruimte om samples op te slaan(pc vs mpc)
en het laden en switchen tussen verschillende banks en of het bij de MPC genoeg is

extern doen, dwz in je computer. Dat gaat vlotter.

Maar heb ik dan wel de analoge touch zoals bij bv. analoge mixers?

Je kunt eq-en wanneer je maar wilt natuurlijk.

dus ik kan een track maken en alles sequencen van de mpc waarbij ik alleen op play hoef
te drukken en me kan richten op eq'en?

Ik denk dat je het beste gewoon eens een mpc moet gaan uitproberen ergens en het liefst uitleg krijgen van iemand die 't apparaat goed kent en je de (on) mogelijkheden kan laten zien. De mpc2000XL is een relatief beperkt en eenvoudig apparaat wanneer je 'm vergelijkt met bijvoorbeeld ableton live. Maar in zijn beperkingen ligt z'n kracht. (mijn mening is wel wat gekleurd ;) )

Ik wil heel graag een mpc maar ik ken niemand die hem heeft en ik moet er wel wat vanaf weten dus ik wil hier gewoon even wat info zodat ik precies weet hoe het zit :) Thnx all
 
Re: Re: MPC 2000xl orientatie

Re: Re: MPC 2000xl orientatie

Origineel geplaatst door Hazes
.........Het rack waar je op doelt bestaat uit een setje beugels waar je een module in kunt hangen. Akai heeft daar zelf een filtermodule voor ontworpen, de mfc42, maar je zou er ook iets anders in kunnen hangen. Overigens kun je ook gewoon een 19" rack gebruiken voor die apparatuur; de beugels zijn niet noodzakelijk. Die beugels zijn (geloof ik) niet meer te krijgen of anders gewoon over-priced............

Even een opmerking bij het beugelverhaal - In winkels en ook 2e hands zijn die inderdaad vaak overpriced. Ik zag vorige week op marktplaats een setje voor 40 Euro.

Dan hier maar nieuw bestellen? Thomann - 9.60 Euro voor een setje. En uit voorraad leverbaar.

http://www.thomann.de/thoiw7_akai_mfc42_kit_prodinfo.html

:okdan:
 
ja zal echt geen spijt krijgen als je een mpc aanschaft!
Ik heb er al jaren lang plezier mee....de 2000xl is ook nog de robuuste versie van alle mpc's.

doen dus!
 
verwacht geen fancy rommel

maar WEL keihard in de bek klappende sound
en t werkt super fijn, althans voor mij iig

knalle!
 
Bedankt voor alle info iedereen, ik ga ook maar zo'n rack bestellen denk ik!
Supertip!

En ik ga binnenkort maar zo'n mpc halen ook!

Ik ben erg fan van de ouderwetse sound en desondanks dat het werken met samples is
denk ik toch wel dat ik hier een goede beukende houterige blokbiets uit kan halen.

Nu alleen nog wat vette vintage drummachine samples vinden.

Ik ben alleen benieuwd hoe ik de samples ga strippen(als ik bijvoorbeeld drums en bass hoor terwijl ik alleen
de bass wil)

:biertje:

edit: Hoe zit het eigenlijk met syncen? kan ik bv. mn tr707 erop aansluiten en gelijk laten lopen?
 
Laatst gewijzigd:
Het voordeel van een mpc is dat je ieder mogelijk geluid als drumgeluid kunt gebruiken.
explosies uit een film, pistoolschot, bierblikje wat je in een hoek keilt...eventueel nog 2 octaven lager te pitchen op de mpc zelf.

Ook ben ik het met hazes eens dat het effect board een overbodig iets is wat niet echt bruikbaar is. Zeker niet in combinatie met het 8 out board.
Had ik dat nou maar geweten voordat ik dat effect board kocht :-(

Je kan eigenlijk alleen effecten over de stereo uitgang zetten.
De galm klinkt blikkerig en de delays zijn niet op tempo in te stellen.
 
Origineel geplaatst door neuromancer
Je kan eigenlijk alleen effecten over de stereo uitgang zetten.

Nee toch?

Nog een overweging: Als je niet persee 8 (10) outputs nodig hebt zou je voor een MPC1000 kunnen kiezen. Dan heb je standaard 6 outputs, meer geheugen, standaard cardreader ipv SCSI spul, standaard (best prima) effecten (hetgeen meerdere outputs min of meer overbodig maakt), USB voor sampletransport, een extra slidertje en een groter display in een compactere behuizing en vaak voor minder geld (+/- 600 piek 2ehands tegen rond de +/- 800 die mensen voor een 2ehands MPC2000XL durven te vragen). Met een JJ-OS erin wordt ie zelfs nog interessanter in het gebruik dan een MPC2000XL (vind ik).
Ik had ooit een MPC2000 en nu een MPC1000 met JJ-OS en ik zou niet meer terug willen.

veel wijsheid en plezier toegewenst...



:biertje:
 
@falafelbiels:

Je hebt gelijk, je hoeft niet naar de stereo uitgang maar de effect output moet wel naar een stereo paar. Waardoor je individuele uitgangen eigenlijk geen zin meer hebben.

Ik gebruik de 8 uitgangen namelijk om de drumgeluiden op m'n mengtafel uit te kunnen mixen.
 
Origineel geplaatst door falafelbiels
Nee toch?

Nog een overweging: Als je niet persee 8 (10) outputs nodig hebt zou je voor een MPC1000 kunnen kiezen. Dan heb je standaard 6 outputs, meer geheugen, standaard cardreader ipv SCSI spul, standaard (best prima) effecten (hetgeen meerdere outputs min of meer overbodig maakt), USB voor sampletransport, een extra slidertje en een groter display in een compactere behuizing en vaak voor minder geld (+/- 600 piek 2ehands tegen rond de +/- 800 die mensen voor een 2ehands MPC2000XL durven te vragen). Met een JJ-OS erin wordt ie zelfs nog interessanter in het gebruik dan een MPC2000XL (vind ik).
Ik had ooit een MPC2000 en nu een MPC1000 met JJ-OS en ik zou niet meer terug willen.

veel wijsheid en plezier toegewenst...



:biertje:

# More filters
# Real time control of filter and LFO
# More varied array of internal effects

dit zijn enkele voordelen van de MPC 1000 maar in hoeverre zijn deze beter dan
een externe effectenbak(ik oogde namelijk op korg kaoss pad 3) en wat is real time conrol?
is het wel mogelijk voor mij om verschillende effecten te gooien op verschillende outputs van mijn mpc, extern of heb ik dan meerdere effectenboxen nodig? en kan dit met de interne effectenbox van de mpc 1000/2000 xl wel?

# Patched Phrase (internal slicing method to enhance BPM matching)

dit kan dus niet op een mpc 2000 xl? hoe maak je beats daarmee gelijk dan?
wat betekent eigenlijk dat (dynamic) time stretchen.

Ik zag hier een MPC 2000 xl te koop, misschien haal ik hem wel maar dan moet ik zon ouput card erbij halen
is die duur en makkelijk te monteren?
 
Je moet een mpc niet halen voor zijn effecten, zijn filter mogelijkheden en lfo zijn daarin tegen wel cool, maar zie het meer als een strakke sequencer met sampling opties.. effecten en mixen kan je het beste doen als je het in sporen gaat uitmixen, natuurlijk kan je van te voren wel ervoor zorgen dat alles vanuit de mpc zo goed mogelijk klinkt..

daarnaast heb je met die JJ os wel veel vette mogelijkheden.. ik ben echt verliefd op global program edit, je kan dan al je samples die je aan je pads hebt toegewezen in 1 keer editten(tunen, filteren, volume.. alles!).. bij een 2000xl moet je dit per pad doen.. (duurtlanggggg).. maarja ik ben zelf ook een snelle werker..

output card voor 2000xl is geloof ik zown 200 euries nieuw
 
Origineel geplaatst door beestachtig
Je moet een mpc niet halen voor zijn effecten, zijn filter mogelijkheden en lfo zijn daarin tegen wel cool, maar zie het meer als een strakke sequencer met sampling opties.. effecten en mixen kan je het beste doen als je het in sporen gaat uitmixen, natuurlijk kan je van te voren wel ervoor zorgen dat alles vanuit de mpc zo goed mogelijk klinkt..

daarnaast heb je met die JJ os wel veel vette mogelijkheden.. ik ben echt verliefd op global program edit, je kan dan al je samples die je aan je pads hebt toegewezen in 1 keer editten(tunen, filteren, volume.. alles!).. bij een 2000xl moet je dit per pad doen.. (duurtlanggggg).. maarja ik ben zelf ook een snelle werker..

output card voor 2000xl is geloof ik zown 200 euries nieuw

hey, ik wilde die output kaart namelijk gebruiken om idd alles door te linken naar mn mixertje,
dus dan maakt het editten toch niet zo uit?

Mijn probleem is ook een beetje of de 32 MB van de mpc2000 genoeg is voor een live van een uur.
Ik heb externe zipdrives, maar laadt dat niet lang?
 
32 mb is heel aardig voor drumsamples van 15 kb.

ZIP gaat redelijk snel, die cardreader in mn MPC1000 is volgens mij niet veel sneller maar ik kan me vergissen. Het is alleen jammer dat je een extarn apparaat moet meeslepen, maar in de MPC2000XL kun je een cardreader inbouwen.
Wel heb je op de 2000XL de beperking van 4 programs tegelijk draaien (4 programma's van 64 samples is 256 samples). Op mn MPC1000 met JJ-OS is dat 99 programmas van 64 samples. Ik weet niet offie ook daadwerkelijk 6336 samples kan herbergen.

Als je geen effectkaart hebt kun je inderdaad beter de outputkaart wel hebben.
 
Origineel geplaatst door falafelbiels
32 mb is heel aardig voor drumsamples van 15 kb.

ZIP gaat redelijk snel, die cardreader in mn MPC1000 is volgens mij net veel sneller maar ik kan me vergissen. Het is alleen jammer dat je een extarn apparaat moet meeslepen, maar in de MPC2000XL kun je een cardreader inbouwen.
Wel heb je op de 2000XL de beperking van 4 programs tegelijk draaien (4 programma's van 64 samples is 256 samples). Op mn MPC1000 met JJ-OS is dat 99 programmas van 64 samples. Ik weet niet offie ook daadwerkelijk 6336 samples kan herbergen.

Als je geen effectkaart hebt kun je inderdaad beter de outputkaart wel hebben.

Ah maar 256 geluidjes per lied is toch wel genoeg? Ik kan hetzelfde geluidje toch wel vaker inspelen en laten tellen als 1?

Het enige wat ik mij eigenlijk afvraag is in hoeverre dat editten van geluid beter is, kan ik mijn sampels goed filteren op de 1000(bass en melodie scheiden, of heb ik daar zon mfc24 rack voor nodig?) of bijvoorbeeld een sample in het midden knippen(dat ik 3 stukjes heb) en dan het middelste stuk kopieeren naar het eind voor
een beetje tremolo effect. en kan dit bij de 2000 xl?

Ik wil live geluidjes erin kunnen gooien dus ik wilde kanalen op mijn mixer aansluiten maar als ik 3x een effect op mijn MPC wil via iets externs dan moet ik dus 3 effectenboxen hebben?
 
En heeft een MPC 2000 xl autochromatic tuning om bevoorbeeld
de synth uit een sample weg te werken zodat je de bass kan gebruiken?
 
ligt er een beetje aan hoeveel je aan samples meeneemt
als je alleen maar lange stereosamples mee wil nemen gaat t natuurlijk hard
maar voor een berg drumkits en wat basijnen, leads, akkoordjes en fx is t echt wel genoeg

je kan in een 2000xl trouwens ook een cf-cardreader bouwen he, dat heb ik gedaan en ik heb er een 1 gig cf kaartje bij
das voldoende voor 155637543777754637 miljard jaar aan samples ongeveer

32 mb inladen duurt best lang ja, dat wel
 
Back
Top