welke synth meeste geschikt voor..

Pantoffel

Nieuwkomer
Lid sinds
7 augustus 2007
Berichten
7
Locatie
Diest
Goeiedag,

ik zal maar meteen met de deur in huis vallen :). Ik ben dus op zoek naar een synthesizer voor producing thuis. Ik had alleen jullie meningen nodig over bepaalde zaken. Mijn favoriete genre is electro en house en daarom zou ik graag een synth willen die al wat specifieker in die richting gaat. Omdat ik een beginner ben is mijn budget niet hoog (+- 500 €) en had daarom jullie meningen graag gehoord. Ik dacht eerst aan een microkorg maar die heeft te weinig voices en nog andere kleine dingen niet die ik toch belangrijk vond dus dacht ik verder aan een Korg Micro X maar die is misschien wat te algemeen (?) en is ook meer geschikt om live te spelen heb ik gelezen terwijl ik eigenlijk meer aan recorden wil doen.

Het zou liefst een digitale synth moeten zijn rond de +-500 €. Heb al een beetje ervaring met de minimoog (softsynth :engel: ) en begin dat zowat onder de knie te krijgen dus daarom wou ik een beginnerssynth maar ook weer niet TE beginnersachtig :-).

Dank bij voorbaat
 
Misschien is een Korg Karma wel wat voor je. Met een beetje geluk wel voor 500 euro te vinden, en zo niet, dan wel voor 550
 
Misschien is de Access Virus B (of Virus KB als je een keyboard bij wil) ook wel iets voor jou !?
 
I've said it before but I'll say it again:

Ga voor een Access Virus B of C(nog even sparen voor die laatste), die heeft de sound die je zoekt, ingebouwde fx en genoeg parts in multi mode om een track mee te kunnen maken. Kortom, in jouw geval de beste keus en ik zou zelfs bijna zeggen de enige keus...
 
Hallo,
eerst en vooral bedankt voor de reacties alvast!
Maar ik ben de hierboven opgenoemde synths eens afgegaan en ze kosten practisch allemaal rond de 1300 € en dat is jammer genoeg iets te veel (voor de moment toch :)). Maar die laatste hier, de access virus B sprak mij wel aan (ook omdat je zo overtuigend klonk dat het vast iets voor mij zou zijn :)). Ziet er knap uit en ben de sounds eens nagegaan, ook mooi (toch niet te trance-achtig hoop ik?).

Had er dan ook een vraagje nog bij. Ben de synth eens gaan opzoeken en kwam op de volgende pagina terecht:
http://www.vintagesynth.com/index2.html (ik kan precies niet naar de exacte pagina rechtstreeks gaan maar het gaat dus om de Acces Virus B) en rechts (op die pagina van de Virus dan), eenbeetje naar onder, staat de prijs dan ook maar er staat van 800-1500 €. Kost deze dan 800 als engine alleen? dus dat je er nog een controller moet bijkopen?


Ook zou ik nog iets willen weten over die Workstation. Ik heb wel een vrij goeie pc staan die kan dienen als sequencer maar ik vraag mi af of het misschien niet beter is om een workstation te kopen omdat alles dan in één zit maar betaal je dan wrs ook veel meer dan gewoonlijk? Of wat is de prijs voor een goede beginners workstation?

Dank bij voorbaat,

groetjes
 
Virus B is geen workstation en 2dehands denk ik 400-500 euro waard. Ook is er geen controler voor noodzakelijk als je je PC gebruikt als sequencer. Geen enkele synth is naar mijn mening stijlgebonden en zeker de Virus niet. De presets bepalen niet de stijl maar degene die ze maakt.
Als je je PC kunt inzetten als sequencer kun je met een laag budget misschien beter geen workstation kopen. Dit omdat je anders een specifieke weg inslaat waar je later misschien spijt van krijgt. Je zou je eerst kunnen afvragen of softsynths toereikend zijn voor jouw werkwijze. Indien dit het geval is heb je voor wienig geld voor mogelijkheden. Anders lijkt mij een Virus B zeer geschikt omdat deze veel verschillende geluiden kan produceren en 16-part multitimbraal is.

Succes!
 
De prijzen van Vintagesynth zijn zwaar verouderd - pagina's worden niet meer geupdate, alleen het forum is nog vers.

Je hebt de A, de B en de C. De B geeft momenteel de meeste waar voor je geld.

Wat trance-achtig betreft, helemaal niet: luister maar eens naar deze kerel : http://www.perkristian.net/Music.htm (en dan de Jarre tracks in het bijzonder!)
 
Trance-achtig... nou nee. Ik bedoel, hij kan heel trance achtig klinken hoor.

Maar hij kan ook ongelofelijk smerig klinken, anders was ik er niet zo verliefd op.:luv:
 
Ik ga even deze thread weer oppikken.
Had nl. nog een aantal vraagjes willen stellen.
Ik zit een beetje opgezadeld met een dilemma. Zoals ik hiervoor al had gezegd werk ik geregeld met de Minimoog softsynth (prachtig ding trouwens, maar had nu graag ook wat digitaals gehad). Het is wel zo dat ik bijlange nog niet met àlle knopjes weg ben. Ik weet nog niet alles van deze synthesizer. Mijn vraag is dan als volgt: Is het slim om vrij veel geld te stoppen in een synth als je nog niet tegoei waarvoor alle knopjes dienen? Ik ben van plan te sparen voor een virus acces B maar die kost nogal wat geld (aangezien ik nog student ben :)) en weet niet of ik er goed aan doe om voor zoiets te sparen als ik er nog te weinig van afweet. Of leer je met zo een synth werken door er gewoon mee te spelen en uit te oefenen? Of hoe zijn jullie begonnen om zo een synth helemaal onder de knie te krijgen?

Ik heb ook de Arp axxe op softsynth maar daar snap ik nog minder van. Aan die draden lijken geen einde te komen :P.

Heb ook eens gecheckt voor een softsynth van Virus Access en kwam op dit uit: http://www.accessmusic.de/products.php4?product=viruspowercore
Trekt dit op iets of toch maar voor de hardware sparen?

Groetjes
 
Ik ben sinds een maand begonnen om de virus b onder de knie te krijgen zonder eerst (genoeg) ervaring op te doen met softsynths. De reden dat ik ben overgestapt omdat ik liever niet met pc's werk als ik met muziek bezig ben. Als dit niet het geval zou zijn zou ik zeker mijn tijd in softsynths hebben gestoken. Na het lezen van de handleiding en veel oefenen door te achterhalen waarom patches vet klinken heb ik het idee dat ik op de goede weg zit. Gezien de vele mogelijkheden van de virus denk ik dat ik nog een lange weg te gaan heb voordat ik elk gewenste sound die in mij opkomt kan maken. Voor mij is de reis minstens zo belangrijk als het einddoel en dit maakt het makkelijk om gemotiveerd te blijven maar ik kan mij goed voorstellen dat dit niet bij iedereen zo werkt met als gevolg dat niet alle mogelijkheden worden benut waar je wel voor betaald heb. Ik denk dat als je die minimoog softsynth geweldig vind je dit beter kunt benutten. Alle kennis die je ermee opdoet kun je ook gebruiken als je alsnog besluit een virus te kopen.
 
Origineel geplaatst door Pantoffel
...Mijn vraag is dan als volgt: Is het slim om vrij veel geld te stoppen in een synth als je nog niet tegoei waarvoor alle knopjes dienen? ...

@Pantoffel
Synth theorie is op iedere straathoek van Internet te vinden. Een goede start is bijvoorbeeld het hoofdstuk "About Subtractive Synthesis" uit de Nord Lead 2 manual. Dit is een hoofdstuk met algemene theorie over analoge (substractieve) synths, zoals je Minimoog VST. Kijk op onderstaande pagina om de manual te downloaden:
http://www.clavia.com/downloads/manuals/default.asp

Verder zijn de synth-gerelateerde artikelen uit Sound On Sound (http://www.soundonsound.com/) goed om je in te lezen.

En vervolgens moet je gewoon veel spelen en proberen.

Over synths: als je kunt opnemen is de Novation X-Station erg leuk. De synth engine is goed, alleen monotimbraal. Dus je knalt er geen heel nummer uit (zoals bij een Virus), maar kunt wel track voor track iets spelen. Verder is de X-Station ook direct een audio-interface voor je computer en MIDI-controller voor eventuele soft synths of hardware modules (die synths zonder klavier).

Een absolute no-brainer is momenteel de Alesis Micron. Dezelfde uitgebreide synth engine als zijn grote broer de Ion, maar veel betaalbaarder. Momenteel 333 euro nieuw bij Musik Schmidt (http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/alesis-micron-p-8470.html). Kijk eens op YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=xDU2MHL_5Bg) wat je ermee kunt doen...

Succes ermee.
 
Bedankt voor de reacties :-)

@N303Y: Voor hoeveel heb je die access virus B gekocht ? Ik vind em overal voor +-1200-1300 euro maar ik hoor sommige mensen dat ze hem voor 900-1000 hebbe kunnen kopen (nieuw). Ik heb het ook meer voor hardware eigenlijk. Veel handiger om mee te werken dan die softsynths maar tot nu toe valt het nog mee :-). Heb alleen nog problemen met die verbindingen die je kan maken (vb: LFO met CutOff en welke sound je dan creëert) omdat je niet altijd een verschil hoort als je een verbinding maakt en als je dan al een verschil hoort is het niet altijd even makkelijk om te horen hoe die nieuwe sound gaat :D. Heb je hiervoor nog met hardware synths gewerkt?

@Yost: Bedankt voor die links! Kga er zeker eens een kijkje in nemen. Heb eens achter die Alesis Micron gekeken maar hij lijkt me zo primitief? Of heb ik een verkeerde indruk. De Alesis Ion spreekt me eigenlijk ook wel enorm aan (en zeker nog een goede prjis). Enigste nadeel is dat hij ook analoog is, ben eigenlijk op zoek naar een digitale synth (om electro of house of techno mee te maken en omdat ik de minimoog die ook analoog is al heb zou ik hem willen combineren met een digitale of zijn 2 analoge ook geschikt?). Maar die Alesis Ion vind ik zeker wel knap! Misschien gaat deze em wel worden.
Die Novation X-station, is die geschikt om electro mee te maken?
 
Ik weet niet precies wanneer een synth geschikt is om electro mee te maken. Vooral omdat ik niet precies weet wat dat is. Wat ik wel weet is dat de Virus, de Micron en de X-Station qua synth engine niet zo heel erg veel van elkaar verschillen. Dus als je de Virus geschikt vindt, dan zouden de Micron en X-Station ook kunnen voldoen. BTW, de Micron is echt geen speelgoedsynth, maar nu juist heel serieus speelgoed.

Snap het gebruik van het woord "digitale synth" niet helemaal. Synths als de Virus en de Moog VST zijn "virtual analog". Ze emuleren het gebruik van een (ouderwetse) analoge synthesizer. Digitale synths zijn in mijn ogen FM-gebaseerd of sample players. Meestal zonder filter, of met een filter zonder resonance (geen mogelijkheid tot zelfresonantie). Daarnaast heb je ook nog granulair synthese, dat met time stretching en formant-manibulatie werkt. Moderne synths, en zeker VST's, bevatten vaak een combinatie van meer dan één van bovenstaande synthesetechnieken. De X-Station is bijvoorbeeld in essentie een analoge synth, maar gebruikt naast de standaardgolfvormen als sinus, zaagtand en pulse ook een aantal samples als basis. Met name voor geluiden die niet makkelijk te synthetiseren met de 3 basisgolfvormen.

Volgens mij wordt in moderne dansmuziek vaak een overdreven waarde gehecht aan synths met een resonerend filter. Dus als je synth zoiets heeft, dan kom je er wel.

De af-fabriek geluiden in mijn X-Station zou ik dance/house-georienteerd willen noemen. Niet helemaal mijn stijl. Maar zoals eerder in deze thread genoemd, "De presets bepalen niet de stijl maar degene die ze maakt [n303y]"
 
Origineel geplaatst door Pantoffel
Voor hoeveel heb je die access virus B gekocht ?
Heb je hiervoor nog met hardware synths gewerkt?

Ik wilde eerst een Virus C maar omdat mijn budget dat niet toe liet en er een JP-8080 voorbij kwam had ik deze gekocht voor 500 euro. Deze heb ik na een week ingeruild voor een 2dehands Virus B. De reden hiervoor was dat ik 2-part multitimbraal te wenig vond. Erg jammer want ik vond de JP ook echt goed klinken, maargoed het aantal mogelijkheden op de JP was ook wel minder al was tie wel veel eenvoudiger (overal decicated knoppen voor). Dat iets eenvoudig moet zijn is voor mij onbelangrijk dus is dit niet echt een argument geweest. Ik heb trouwens wel jaren lang een MC-505 gehad welke ik heb ingeruild voor een rm1x. Ik moet zeggen dat een aantal concepten als LFO, filters en evelopes op de 505 geleerd heb. De toepasbaarheid hiervan in combinaties met verschillende routingsmogelijkheden leer ik nu pas op de Virus. In principe goed te doen als je geduld hebt (trial and error...).


Origineel geplaatst door Pantoffel
De Alesis Ion spreekt me eigenlijk ook wel enorm aan (en zeker nog een goede prjis). Enigste nadeel is dat hij ook analoog is, ben eigenlijk op zoek naar een digitale synth

Volgens mij is deze Vitueel Analoog maar zoals Yost terecht aangeeft zou ik hier niet heel veel waarde aan hechten totdat je echt duidelijk onaangename verschillen hoort.

Voordat ik het belsuit nam om voor een Virus te gaan ben ik een maand op dit forum intensief bezig geweest om alles te vergelijken, reviews te lezen, geluidsdemo's te luisteren. Toen ik begon met de zoektocht wist ik bijna zeker dat ik een mono-synth wou (liefst een tb-303 maar ja die prijs he) maar na heel veel gelezen te hebben kwam ik erachter dat dit dus bij mij helemaal niet past (nog niet althans). Om aan te geven dat door kennis je mening over analoog/vitueel/fm nogal kan verschillen. Overigens zal ik ooit een tb-303 kopen :)
 
Weer bedankt jullie beide voor de gedetailleerde uitleg, wordt hier elke keer dat ik dit forum bezoek een stuk wijzer ;).

Yost, en ik neem dan aan als je zegt dat de Virus nauw aansluit bij de Micron en X-Station dat deze dan ook nauw aansluit bij de ION?

Ik heb besloten om me toch maar eerst bezig te houden met de ION en misschien later overga naar een Access B als ik wat meer synthesizerbasis onder de knie heb (en ook wat meer geld heb .:{ )
Maar heb nog een reeks vraagjes ivm het de synthesizer in het algemeen en hoe het dan werkt met de Ion. Heb wat opzoekwerk gedaan mar zit nog opgezadeld met wat vragen.

Heb nog wat vraagjes ivm de vocoder. Dat is iets om stemmen mee op te nemen? De vragen ivm de vocoder zijn als volgt:
1) Waar haal je zo een microtje om op je synth aan te sluiten? In een gewone Electronica winkel?
2) Kan je ook synthesizergeluiden aanpassen met die vocoder of is dit alleen mogelijk met stemmen?
3) Wat houdt het aanpassen van die stem in? Ik weet dat je er een soort robotvorm van kan maken maar kan je de stem er mee laten echoën en dergelijke?
4) Ik was een beetje aan het rondlezen over de ION en ik zag dat iemand deze vraag stelde: "Is die vocoder ook gelijktijdig met andere klanken te gebruiken?
of is het zo dat je hem of als vocoder kan gebruiken of als synth?"
Dit snap ik niet. Je neemt toch gewoon de stem in een apart kanaal op? Over de andere geluiden heen?


Ik kan niet wachten om al die kennis over de synths te verwerven :)

Met vriendelijke groetjes :-)
 
De Micron is een Ion, maar dan met minder knoppen en toetsen. De Micron en Ion synth engine is identiek. De Micron en Ion kunnen onderling patches (geluiden) uitwisselen. Volgen mij kan de Mircron (de kleine, dus) zelfs iets meer dan de Ion, omdat ie later is uitgekomen. Weet het niet precies meer, maar rechtsboven op deze pagina zit een ZOEKEN link en je kunt heel wat op dit forum vinden over de Micron en de Ion.
 
Back
Top