creamware prodyssey nog zin?

olafmol

[EXPANSIONS]
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
8.784
Locatie
Utrecht
Hallo altesaam!

ik ben een grote fan van mijn G-media Odditey plugin, lekker hoor die ranzige sync-sounds!
Heeft het voor mij dan nut, als trotse eigenaar van deze VST-plugin, en 100% met Ableton live werkend als DAW, om zo'n leuke Creamware ASB Prodyssey aan te schaffen?

grt. Olaf
 
ben niet zo heel erg van de accoorden enzo haha :)
dat maakt me dus niet zo heel veel uit..tis denk ik meer de sound en de controle...
kan je die ASB box ook als controller voor de oddity gebruiken?

Olaf
 
ik merk dat ik weer een beetje gearlust begin te krijgen...een Korg MS2000 lijkt me ook wel wat..qua 2e hands prijzen ontlopen de prodyssey en de MS2000 mekaar ook niet al te veel. hmm, wat is wijsheid? Is de MS2000 kwaliteit nog steeds ok, of is het alweer achterhaald/verouderd?

grt. Olaf
 
MS2000

MS2000

Yo,

Zit ook met dezelfde vraag als jou ivm met die prodessey, eerlijk gezegd heb ik de andere creamware hardware vintage recreaties als eens kunnen testen en hebben die me toch niet echt kunnen overtuigen,vandaar mijn terughoudendheid, anderszijds mocht ik een prodessey te koop zien staan voor minder dan 500 euro zou ik er wel voor gaan.

Maar je twijfelt ook tussen een MS2000 en daar kan ik je wel het volgende over zeggen.
Gebruik die synth nu zelf al een jaar of vier en blijft toch een van mijn favouriete VA's.
Wat de MS2000 zo goed maakt is de rauwheid van zijn klank engine, deze synth behoeft echt geen verbloeming via onboard effecten, hij klinkt gewoon goed zoals hij is. Ook is het een zeer makkelijk editeerbare synth, je maakt zo on the fly nieuwe klanken.

Ik gebruik hem vooral voor bassen , waar hij zeer goed in is, vooral lo-fi en puur analoog klinkende bassen, nauwelijks te horen dat het een digitale synth is! ook geen artfacts als je de pots realtime wijzigt.
De noisefilter is ook crimineel, pas dit toe op een bas,schakel er de onboard distortion bij in,wat realtime spelen met de filters en je hebt een echt scheurende bak die er in elke mix bovenuit komt.
Ook voor experimentele klanken is dit echt een beest van een synth.

Nu ook een paar minpunten, verwacht geen klassiek piano achtige klanken, dient hij ook niet voor. Ook in string klanken klinkt hij misschien iets te mager, daarvoor vind ik persoonlijk Roland nog steeds een van de beter spelers op de markt.

Maar voor odessey achtige toestanden zou ik toch wel zo'n MS2000 zeker uitproberen, tweedehands prijs valt ook mee voor dergelijke machine , die dus zeker niet out of date is !
greetz
 
Re: MS2000

Re: MS2000

Origineel geplaatst door synthiboy
Yo,

Zit ook met dezelfde vraag als jou ivm met die prodessey, eerlijk gezegd heb ik de andere creamware hardware vintage recreaties als eens kunnen testen en hebben die me toch niet echt kunnen overtuigen,vandaar mijn terughoudendheid, anderszijds mocht ik een prodessey te koop zien staan voor minder dan 500 euro zou ik er wel voor gaan.

Maar je twijfelt ook tussen een MS2000 en daar kan ik je wel het volgende over zeggen.
Gebruik die synth nu zelf al een jaar of vier en blijft toch een van mijn favouriete VA's.
Wat de MS2000 zo goed maakt is de rauwheid van zijn klank engine, deze synth behoeft echt geen verbloeming via onboard effecten, hij klinkt gewoon goed zoals hij is. Ook is het een zeer makkelijk editeerbare synth, je maakt zo on the fly nieuwe klanken.

Ik gebruik hem vooral voor bassen , waar hij zeer goed in is, vooral lo-fi en puur analoog klinkende bassen, nauwelijks te horen dat het een digitale synth is! ook geen artfacts als je de pots realtime wijzigt.
De noisefilter is ook crimineel, pas dit toe op een bas,schakel er de onboard distortion bij in,wat realtime spelen met de filters en je hebt een echt scheurende bak die er in elke mix bovenuit komt.
Ook voor experimentele klanken is dit echt een beest van een synth.

Nu ook een paar minpunten, verwacht geen klassiek piano achtige klanken, dient hij ook niet voor. Ook in string klanken klinkt hij misschien iets te mager, daarvoor vind ik persoonlijk Roland nog steeds een van de beter spelers op de markt.

Maar voor odessey achtige toestanden zou ik toch wel zo'n MS2000 zeker uitproberen, tweedehands prijs valt ook mee voor dergelijke machine , die dus zeker niet out of date is !
greetz

tnx! ik ben inderdaad iets meer op zoek naar ranzige MS20 achtige lead sounds...lekker veel sync of FM, dat het begint te rommelen en trillen en leven, niet zo statisch... van mij mag het altijd wel net tegen of over "over z'n nek" klinken...kan de MS2000 dat?
van de oddity weet ik dat ie dat kan ;)

grt. Olaf
 
try it

try it

Wel Olaf , soms geen tweedehands shop of zo in de buurt die toevallig geen MS2000 hebben?
Elk oordeel is nl. nogal subjectief.
persoonlijk, als ik de MS2000 tgo de softversie van de Oddesey plaats vind ik toch nog altijd meer mijn gading in de Korg. Anderszijds kan je niet altijd een vsti goed vergelijken met een echte bak vol knopjes die je naar believen kan tweaken en wat je dus ook kan met de Prodyssey.

Maar goed, de MS2000 klinkt echt wel scherp en kan je vlot over zijn toeren laten gaan.
Verwacht dus geen typische trance bak zoals een novation synth of Virus. Ik zou het dus eerder omschrijven als een geëvolueerd MS20. Die Radius is trouwens de opvolger en die klinkt ook wel knap, maar is natuurlijk in een andere prijscategorie. Maar als ik mij niet vergis is de radius ook deels gebaseerd op de engine van de MS2000 wat toch ook wel wat wilt zeggen.

Het fijne aan de MS2000 is de noisefilter en zijn distortion effect, een heel simpel effect zonder veel toeters of bellen, maar hij maakt sommige sounds gewoon af.
Verder zit je met een motionsequenser onboard, dus forget de statische klanken, deze bak kan je echt tweaken en je klank laten evolueren, het is een 16 step sequenser, zo eentje waarmee je per stap je klank bv een andere pitch of filtering kan geven, kan je echt knappe dingen mee doen en hij heeft natuurlijk twee oscillators plus noise, aan een oscillator kan je ook waves toekennen, weet niet vanbuiten hoeveel standaard , 64 of 128, maar voldoende keus.
je kan echt wel jaren verder met zo'n bak. Ook al is hij nooit als een high end synth geprofileerd geweest, in mijn ogen blijft het een fel onderschatte machine.En de mijne gaat niet direkt buiten :-)

Veel geluk in je keuze , sowieso zit je met beide machines wel goed :-)
greetz
 
mag ik je wel de ms2000B adviseren als je toch voor een korg zou gaan :)

die heeft in veel opzichten de ms2000 1e versie gepimpt dan wel getuned zeg maar :mega:
 
Het heeft altijd zin om zelf iets te proberen, voordat andere je ervan af wijzen. Zo leer je wat wel en niet werkt voor jou, aangezien toch alles subjectief is.
 
Origineel geplaatst door pal
Het heeft altijd zin om zelf iets te proberen, voordat andere je ervan af wijzen. Zo leer je wat wel en niet werkt voor jou, aangezien toch alles subjectief is.

helemaal waar....maar een Korg MS2000 is niet meer in de winkels te koop, dus lastig uit te proberen. Toen ie net uitkwam heb ik er wel wat tijd mee doorgebracht, kan me nog wel herinneren dat ik het filter zo dun vond worden als de res omhoog werd gedraaid..

Olaf
 
filter

filter

Er zijn inderdaad "vettere" bakken dan een MS2000, vandaar dat mijn minpunten oa de strings waren, vette sawstrings krijg je er bv moeilijk uit. Anderszijds in de basklanken kan hij wel diep gaan, en als je in combinatie met de noise en de distortionfilter de resonance dan opendraait krijg je er fijne overstuurde schreeuwende klanken uit die zo je tweeters opblazen :-)
De bassen klinken ook overtuigend analoog, weinig va's die hieraan kunnen tippen.
Maar pas je de resonance bv op een string toe,tja dan kan de klank wat "licht" beginnen uitvallen.
hangt er dus echt af van wat je zoekt. Een bak voor snelle soundediting, die goed in een mix hoorbaar is en waarmee je eigenzinnige klanken kan maken dan is een MS2000 naar mijn mening een goede keuze.

Als je echter iets eerder vet zoekt is een access virus bv niet slecht,vond ik altijd al een fijne vette machine met een typische klankkleur vooral met de arpeggio's.
Zoek je een "trance" machine dan zijn de novations en Rolands beslist goeie keuzes.
Misschien vind je ergens wel wat MS2000 mp3 demo's?
De "B" versie is inderdaad de beste optie, maar ik heb nog de eerste versie en als je de eerste voor een goede prijs op de kop zou kunnen tikken zou ik mijn keus niet echt laten afhangen van die "B" versie hoor,
Good luck!
 
Re: creamware prodyssey nog zin?

Origineel geplaatst door olafmol
Hallo altesaam!

ik ben een grote fan van mijn G-media Odditey plugin, lekker hoor die ranzige sync-sounds!
Heeft het voor mij dan nut, als trotse eigenaar van deze VST-plugin, en 100% met Ableton live werkend als DAW, om zo'n leuke Creamware ASB Prodyssey aan te schaffen?

grt. Olaf

OK, de vraag staat al even, maar er schoot me net nog wat interessants te binnen:
Ik heb zelf (zeer korte tijd) een Proddy gehad - gekocht bij MSK en enkele dagen later retour gestuurd wegens een aantal issues die ik zelf behoorlijk storend vond.
Naast USB driver / editor geklooi vond ik ook de synth zelf niet op alle punten even overtuigend. Ik had trouwens geen eerdere ervaring met een echte Oddy, wel ruime ervaring met andere vintage en/of analoge bakken.

Wat viel tegen? Stepping in de draaiknoppen en een wat statische, niet zo 'levende' sound, maar ook (en daarom schrijf ik deze reactie) een irritante bug in het synth-model v.w.b. de sync implementatie. Bleek dus zo te zijn dat de audio engine behoorlijk aliast, en zeker in de sync hoor je dat enorm duidelijk terug komen. Leuk als bedoeld effect in een Rozzbox, niet leuk in een 'analoge' bak. Ga je dus voor de ranzige syncsounds dan kan het zo zijn dat je vergeleken bij de real deal van een koude kermis thuiskomt...
 
Re: Re: creamware prodyssey nog zin?

Re: Re: creamware prodyssey nog zin?

Origineel geplaatst door Hanz
OK, de vraag staat al even, maar er schoot me net nog wat interessants te binnen:
Ik heb zelf (zeer korte tijd) een Proddy gehad - gekocht bij MSK en enkele dagen later retour gestuurd wegens een aantal issues die ik zelf behoorlijk storend vond.
Naast USB driver / editor geklooi vond ik ook de synth zelf niet op alle punten even overtuigend. Ik had trouwens geen eerdere ervaring met een echte Oddy, wel ruime ervaring met andere vintage en/of analoge bakken.

Wat viel tegen? Stepping in de draaiknoppen en een wat statische, niet zo 'levende' sound, maar ook (en daarom schrijf ik deze reactie) een irritante bug in het synth-model v.w.b. de sync implementatie. Bleek dus zo te zijn dat de audio engine behoorlijk aliast, en zeker in de sync hoor je dat enorm duidelijk terug komen. Leuk als bedoeld effect in een Rozzbox, niet leuk in een 'analoge' bak. Ga je dus voor de ranzige syncsounds dan kan het zo zijn dat je vergeleken bij de real deal van een koude kermis thuiskomt...

ah da's even goed om te weten! tnx!
 
Re: filter

Re: filter

De "B" versie is inderdaad de beste optie, maar ik heb nog de eerste versie en als je de eerste voor een goede prijs op de kop zou kunnen tikken zou ik mijn keus niet echt laten afhangen van die "B" versie hoor

Ik dacht dat er met de laatste OS-update van het origineel geen verschil meer was met de B, anders dan de kleur?
 
Re: Re: creamware prodyssey nog zin?

Re: Re: creamware prodyssey nog zin?

Origineel geplaatst door Hanz
OK, de vraag staat al even, maar er schoot me net nog wat interessants te binnen:
Ik heb zelf (zeer korte tijd) een Proddy gehad - gekocht bij MSK en enkele dagen later retour gestuurd wegens een aantal issues die ik zelf behoorlijk storend vond.
Naast USB driver / editor geklooi vond ik ook de synth zelf niet op alle punten even overtuigend. Ik had trouwens geen eerdere ervaring met een echte Oddy, wel ruime ervaring met andere vintage en/of analoge bakken.

Wat viel tegen? Stepping in de draaiknoppen en een wat statische, niet zo 'levende' sound, maar ook (en daarom schrijf ik deze reactie) een irritante bug in het synth-model v.w.b. de sync implementatie. Bleek dus zo te zijn dat de audio engine behoorlijk aliast, en zeker in de sync hoor je dat enorm duidelijk terug komen. Leuk als bedoeld effect in een Rozzbox, niet leuk in een 'analoge' bak. Ga je dus voor de ranzige syncsounds dan kan het zo zijn dat je vergeleken bij de real deal van een koude kermis thuiskomt...

Die Sync bug is er idd, maar die stepping tussen noten heb je op elke VA als je de semitone gaat draaien, en analoge ook soms wel.
De filters, env, lfo hebben hier echt geen last van.

Waar je wel op moet letten is dat je hem niet verzadigt. Als je 2 ocs's helemaal open schuift en dan de Ringmod ook helemaal en de vca helemaal maxed, dan clipped ie....je moet bij 3 oscs dan op 80% gaan zitten.

De Polyevolver heeft dit probleem trouwens ook, je kan geen 4 oscs mixen op 100 volume en een sustain van 80+ ofzo, dan clipped ie ook..

Voor de rest vind ik die ASBs nog steeds leuk, ondanks sommige bugs, waar de prodyssey het minste last van heeft trouwens.
De Pro12 vind ik zelf de gaafste en de mooist klinkende.

zeker nu op de 2e hands markt kan je voor 1200-1400 ze alledrie kopen (de synth ASBs) en dan heb je 3 bakken die prima klinken, boordevol met knoppen en 3 x een andere sound die zeker retro aandoet.....Voor mijn doel zijn ze ideaal iig. Voor 1500euro koop je niet zoveel meer vintage analoog....
 
Re: Re: Re: creamware prodyssey nog zin?

Re: Re: Re: creamware prodyssey nog zin?

Origineel geplaatst door Septic
, maar die stepping tussen noten heb je op elke VA als je de semitone gaat draaien, en analoge ook soms wel.

Dit heb je dus niet met een clavia nord ( lead/modular )
 
Re: Re: Re: Re: creamware prodyssey nog zin?

Re: Re: Re: Re: creamware prodyssey nog zin?

Origineel geplaatst door the tall lad
Dit heb je dus niet met een clavia nord ( lead/modular )

Lekker belangrijk :)

als je van zeg maar -12 semitones naar -6 semitones draait, stept ie dan niet? M.a.w die gaat geleidelijk en vloeiend?
Wat wel narrig is, is dat de detune cq finetune ook met stepping is, dit is wel uitzondelijk.
 
Back
Top