Exciter

Ik vind het anders helemaal niet zo'n gekke suggestie van Feedback. 't Is precies waar de OP om gevraagd heeft. Of het verstandig is om een matig klinkend instrument proberen op te leuken met een exciter is een tweede. Maar wat hadden ze dan moeten doen, een andere groovebox met een betere sound "aansmeren"?
 
Ik kan me wel vinden in de uitspraken dat je beter een andere klankbron kunt gebruiken dan een matige gebruiken met een exciter.
Maar de Rm1x wil ik blijven gebruiken en voor zover ik weet past daar maar 1 klankbron aan (evt. multitimbraal natuurlijk), de voices van de rm1x zijn voor mij nog essentieel om een productie te maken, alleen die productie valt dan tegen als ik die naast andere apparatuur zet over een professioneel geluidset.

Verder is de rm1x het beste wat me overkomen is
 
Ik heb gemerkt dat een virtualizer pro al wonderen kan verrichten voor de rm1x
 
Origineel geplaatst door locomilo
Er staat jammer genoeg alleen in dat artikel wat een exciter doet en dat de meeste tegenwoordig dsp's hebben ipv valves/transistors.

Maar wat zit er in die Aphex exciters?

ik denk gewoon een analoog circuit op basis van wat transistors, opamps etc.
 
Exciter?

Exciter?

kan iemand mij helemaal goed uitleggen wat een Exciter precies is en doet?

ik weet dat het IETS opwekt..maar wat precies? ;)


ik moet dit weten voor een presentatie over Audio apparatuur en aangezien er vrij weinig te vinden valt op google en wikipedia over een Exciter, vraag ik me af of iemand me hier kan uitleggen wat het is :)

alvast bedankt!
 
kan iemand mij helemaal goed uitleggen wat een Exciter precies is en doet?

ik weet dat het IETS opwekt..maar wat precies? ;)


ik moet dit weten voor een presentatie over Audio apparatuur en aangezien er vrij weinig te vinden valt op google en wikipedia over een Exciter, vraag ik me af of iemand me hier kan uitleggen wat het is :)

alvast bedankt!

Ik heb zelf een SPL Vitalizer MK2 gekocht. Nadat ik verschillende reviews en tests had gelezen. Op de website van SPL staan een aantal tests van hun apparatuur, waaronder de Vitalizer. In een van de reviews schreef de auteur dat het zelfs voor hem nog een beetje abacadabra is wat die enhancer/exciter nu precies doet. Dus of iemand je hier dat exact uit kan leggen?

Je kunt even hier kijken (wikipedia Engels): http://en.wikipedia.org/wiki/Exciter_(effect)
 
Is 't niet zoiets als een 19" versie van de loudness knop op een HiFi-versterker?
 
Is 't niet zoiets als een 19" versie van de loudness knop op een HiFi-versterker?

Loudness is (volgens mij) een soort van EQ waar je de lage en de hoge frequentie-band verhoogd waardoor het geluid voller klinkt, maar het aantal decibel relatief minder hard stijgt. Ik denk dat het redelijk vergelijkbaar is met de smile op een 31-bands EQ.

Exciting heeft meer te maken met een gecontroleerde distortion. Het inkomende geluid wordt gefilterd en op de rest wordt een soort van distortion toegepast om extra harmonischen te genereren. Dit wordt dan ook weer gefilterd en aan het bronsignaal toegevoegd.

Ik heb me er een jaar of 2 geleden wat in verdiept en er zijn verschillende manieren om die extra harmonischen op te wekken. Hoe het allemaal precies werkt, weet volgens mij alleen de fabrikant aangezien de beschrijvingen wel erg algemeen waren. Ze gebruiken ook allemaal een verschillende methode.

Het nadeel van exciters is, is dat ze erg snel wennen waardoor je meer gaat toevoegen. Probeer altijd veel te schakelen tussen wel/niet exciting om de juiste hoeveelheid te bepalen. Eerst gebruikte ik het ook veel, maar ik merk dat met zo min mogelijk exciting en proberen problemen met EQ op te lossen je mix veel helderder klinkt. Exciting maakt ook ontzettend luistermoe.
 
Back
Top