Exciter

Lytheon

The cyclohexanone One
Lid sinds
28 juni 2006
Berichten
179
Locatie
Ehv
Hallo :doei:

Nadat ik mijn Rm1x op een Soundproject SP4 Diamond had aangesloten klonk het allemaal vrij dun en dof (vooral de stringpartijen).
Nu ben ik mij er natuurlijk van bewust dat de interne samples van de rm1x over het algemeen niet al te best zijn, daarom gebruik ik ook andere klankbronnen erbij.
Maar uit verschillende hoeken hoorde ik dat ik een compressor nodig heb, maar bij feedback adviseerde men mij een Exciter, genaamd Aphex 204.
Ik heb deze 204 mogen beluisteren en het resultaat is er zeker.

Hebben julie ervaring met dit apparaat en zou het de juiste keus zijn om alles wat helderder/warmer te laten klinken? helpt het ook om diverse instrumenten meer als een geheel te laten klinken?

:okdan:
 
Een exciter om de RM1x op te leuken? Nee daar zou ik echt nooit aan beginnen. Het wordt misschien iets beter, maar echt fantastisch wordt het nooit. Bovendien is een exciter erg moeilijk om te gebruiken, en is al snel veel te veel aanwezig. Zeker geen aanrader om je RM1x mee op te krikken. Besteed dat geld dan aan een andere leuke soundmodule die je met de RM1x aanstuurt. Daar heb je veel meer plezier van.
 
Ik gebruik momenteel de sounds uit een CS6x, mc505 en microkorg.
Klinkt een stuk beter maar de interne geluiden van de rm1x die ik daarnaast gebruik (basslijn bijvoorbeeld)
'blenden' dan niet zo lekker in met de rest, het klinkt niet echt als een geheel.
Om hier iets aan te doen is een exciter ook wat overdreven? of bestaat er iets anders wat de complete mix wat meer power zou kunnen geven? het is bedoeld voor live gebruik (zonder computer er tussen)

Thanks voor de snelle reactie :biertje:
 
De RM1x laat zich erg matig mixen inderdaad. Het geluid is erg dun en slap, een exciter lost dat niet op.
Voor de totale mix zou je een compressor kunnen proberen. Maar wel subtiel; zware compressie maakt je geluid erg doods een vermoeiend.
 
al doet een exciter wel iets wat je niet met equalisen kan berijken.

Ik zou eerder een ultrafex proberen, deze zijn zeeeer goedkoop, en klinken aardig,,, dwz dat wanneer je het aan zet en een beetje intelligent gebruikt, het altijd beter klinkt dan wanneer je het niet gebruikt.

Die aphex dingen vind ik lelijk klinken, maar mischien kwestie van smaak.
 
Niet zo handig van feedback om je een 204 proberen aan te smeren.
Maar een 204 achter een compressor hangen is wel geinig. Vooral voor drums.
 
aphex exciter is ook leuk om over een vocal te zetten, en dan natuurlijk net iets te veel zoals sommige wave artiesten in de 80-ies deden....(en het is ook handig als je geluid te weinig hoog heeft)

bbe is toch ook een exciter, maar die werkt weer op het laag, of is de bbe iets anders?
 
Een exciter laat je sound idd snel beter klinken. Alleen gebruik je snel te veel effect omdat het echt ontzettend snel went. Dit smeert de mix vaak redelijk dicht en maakt het ook vermoeiend om naar te luisteren.

Toch, ik ben zelf ook wel een fan van exciters en gebruik ze ook graag, alleen hoe meer je er mee werkt, hoe minder je ze eigenlijk gaat gebruiken. Belangrijker is om met EQ je mix wat beter te krijgen.

Wat ik trouwens nog wel een leuk apparaat vindt is de Behringer Edison. Ik weet niet of dit een exciter is eigenliijk, maar het kan iig wel wat betekenen je mix.
 
Dus met een EQ kun je ook veel bereiken? ik heb begrepen dat hier ook nog een verschil tussen zit... EQ die het geluid standaard al wat kleuren en andere helemaal niet...?
 
Dus met een EQ kun je ook veel bereiken?
Er is helaas niet 1 magic tool waarmee je al je problemen kan oplossen. Het is een combinatie van synthese, EQ, compressie, enhancing, effects, sequencing en ervaring waarmee je vooruitkomt.

En na 10 jaar ben je nog niet halverwege van waar je wilt zijn.
 
In dat geval zou ik die Behringer Ultrafex kunnen proberen, om te kijken of een exciter geschikt voor mij is?
Misschien in combinatie met een Alesis 3630 compressor?
Het budget is 300 euro, wil het ook niet te duur maken zodat ik geen grote risico's loop als ik het mee de deur uit neem..
 
Origineel geplaatst door Lytheon
In dat geval zou ik die Behringer Ultrafex kunnen proberen, om te kijken of een exciter geschikt voor mij is?
Misschien in combinatie met een Alesis 3630 compressor?
Het budget is 300 euro, wil het ook niet te duur maken zodat ik geen grote risico's loop als ik het mee de deur uit neem..
Voor je hele mix of alleen voor de RM1x?
Exciter zou ik sowieso niet aanraden trouwens.
 
Om de complete mix meer als 1 geheel te laten klinken (meer voor live toepassingen)... maar ook om eventueel tracks te recorden die ik met alleen de rm1x gemaakt heb
 
Hoe mix je eigenlijk?
 
Alle geluiden komen elkaar tegen via een 1204fx van behringer.
Ik ben zelf niet zo te spreken over de kwaliteit ervan, maar ook de gebruiksvriendelijkheid van deze mixert stoot mij tegen het zere been =(
Een nieuwe mixer zit eraan te komen... liefst met firewire interface, de nieuwe lijn van yamaha spreekt mij enigzins aan
 
Apart dat feedback je geen betere mixer aan heeft proberen te smeren. Dat zal je waarschijnlijk veel meer helpen.
En let goed op met firewire mixers want ze vertellen dat van alles kan maar let even heel goed op dat je alles kan wat je wil, en vooral live.
 
Ik heb sowieso meer kanalen nodig voor mijn huidige gear, daarnaast wil ik ook een externe geluidskaart voor mijn laptop.
Een mixer met firewire zou dit kunnen combineren...
Toepassing met laptop is alleen bedoeld voor eventuele recordings, niet zozeer voor live.
Ik schuw de computer tijdens het muziek maken 8~
 
Doet die aphex 204 nog wat lekkers voor je bass en kicks??

Is het laag te vergelijken met een compounder??
 
Ik heb hier in de studio de combinatie van een Apex 204 en een Alesis 3630. Ik gebruik deze setup eigenlijk alleen voor voice-over werk en niet voor muziek. Als je muziek door deze setup laat lopen weet je niet wat je meemaakt :D Het klinkt dan gruwelijk vol en hard. Zowel het hoog (frisser) als het laag (voller) worden met een 204 aangepakt. Ik heb ook de BBE plug-in en daar moet je heel erg mee uitkijken dat je de boel niet mee overstuurd.

De vraag is alleen of zo'n exciter de oplossing is voor je probleem. Het probleem lijkt mij dat je bij de bron moet beginnen om je problemen op te lossen en niet aan het einde. Als je mix klaar is en hij klinkt dan alsnog flauw kun je een 204 of een BBE gebruiken maar kijk er goed mee uit (gebruik goede studiomonitoren) want voor je het weet klinkt het nergens mee rnaar...
 
Back
Top