stroomfobie mbt apparaten

Origineel geplaatst door etaoin
Nee, nog even los van het feit dat het apparaat daarmee potentieel levensgevaarlijk is geworden als je het stand-alone gebruikt, is er inderdaad de veel nettere oplossing van ground-liften op de audiokabels.

Tenzij de 'deskundige' het apparaat na het verwijderen van de aarde dubbel geïsoleerd heeft, want dan voldoet het mogelijk weer aan de veiligheidsnormen. Maar ik gok dat dat niet gebeurd is.


Het is nooit mijn plan geweest om die aarde te verwijderen, maar hij zei toen dat het niet anders kon. Voor zover ik weet is niets dubbel geisoleerd. Die aangepaste apparaten worden nooit stand-alone gebruikt maar altijd verbonden met het totaal van apparaten met ongebalanceerde gangbare goedkope kabels. Is het op deze manier dan gevaarlijk? Zo ja wat moet ik dan doen?
 
ligt eraan. synths werken intern op laagspanning. dat moet geen probleem zijn uiteindelijk.

ik zou het niet fijn vinden om een setup met metalen behuizingen te hebben die allemaal aan elkaar hangen met audio en midikabels maar niet geaard zijn aan normale aarde.

ook al plaats je een voeding extern, je zou gewoon je aarde circuit intact moeten laten.

en wat zoemde er? de transformators zelf? of had je last van brom in je audio?
in eerste geval valt daar weinig aan te doen, en in het tweede geval moet je doorgaans betere kabels gebruiken,

anyway ik en anderen zijn al 23 keer hetzelfde aan het vertellen. laat gewoon je apparatuur zoals het hoort. aarde verwijderen is gevaarlijk.
 
De apparatuur is al veranderd! Dus kan ik moeilijk de apparatuur zo laten.
Je hoeft niet te reageren als je dat niet wilt.

De transformators zoemden, maar ja de meeste fabriekanten (en muzikanten)
zijn doof dus ze hebben het niet gehoord. Zoem problemen via kabels nooit
gehad.

Ik heb nu de indruk dat het geheel wel veilig is. Maar dat geaarde apparaten
verbouwen tot niet geaarde apparaten minder veilig is, maar wel veilig wanneer
het totaal op een aardlek staat.

Overigens merk ik op dat er zat apparaten in de handel zijn die niet geaard zijn,
19 inch, en intern werken met ongeveer tot 25 Volt. De apparaten die ik heb laten
verbouwen leveren na de adapter hooguit dit voltage af.
 
Overigens merk ik op dat er zat apparaten in de handel zijn die niet geaard zijn

Ja, en die moeten volgens de KEMA dus allemaal dubbel-geisoleerd zijn.

De apparaten die ik heb laten
verbouwen leveren na de adapter hooguit dit voltage af.

Een 19-inch apparaat met een adapter heeft helemaal geen aarde-aansluiting, dus ik denk dat je aarde en massa door elkaar haalt. Volgens mij hebben ze de massa van de audio-aansluitingen intern losgemaakt, of niet? Dat is wat anders dan de aarde losmaken.
 
Zolang de stroomvoorziening goed is geïsoleerd, externe adapters zijn dubbel geïsoleerd en daarom veilig, ook de achterliggende apparatuur is dan veilig.
 
als de voeding zoemt is dat reuze irritant ik ken dat probleem. Dat fabrikanten daar niet op letten snap ik ook eigenlijk niet. Soms liggen er gewoon compleet behuisde adapters in een synth of rackmodule.
 
Origineel geplaatst door Roel
... Soms liggen er gewoon compleet behuisde adapters in een synth of rackmodule.
Heb ik nog nooit gezien. :confused:
 
Notabene Waldorf. Wat ik jaren geleden zelf heb gedaan is de externe adapter van de Pulse met gaffer op de achterkant vastgeplakt en vervolgens met een kort 230 volt stroomkabeltje naar het stekkerblok. Dat scheelt een hele hoop ruimte op die manier.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Ja, en die moeten volgens de KEMA dus allemaal dubbel-geisoleerd zijn.

Wat houdt dat dan in....dubbel-geisoleerd?

Een 19-inch apparaat met een adapter heeft helemaal geen aarde-aansluiting, dus ik denk dat je aarde en massa door elkaar haalt. Volgens mij hebben ze de massa van de audio-aansluitingen intern losgemaakt, of niet? Dat is wat anders dan de aarde losmaken. [/B]

Weet niet wat dit allemaal betekent.
 
Ik wilde er nog even aan toevoegen dat 230 Volt pas dodelijk is als het met een stroom van meer dan 6mA door je lichaam gaat, fijn hè :mega:
 
Origineel geplaatst door Funky Dee
Ik wilde er nog even aan toevoegen dat 230 Volt pas dodelijk is als het met een stroom van meer dan 6mA door je lichaam gaat, fijn hè :mega:
Heel fijn 8o)

Origineel geplaatst door infobot
Wat houdt dat dan in....dubbel-geisoleerd?
Draden zulen na ongeveer 25 jaar of na korter maar intensiever-dan-normaal gebruik een beetje broos worden en de isolatie verminderd. Met de tijd ontstaat er dus een verhoogde kans op kortsluiting en dergelijke. Met dubbele isolatie verklein je het risico dat dit tot verveldende situaties gaat leiden.

Wanneer je de frase gaat ontleden dan zie je twee woorden, 'isoleren' en 'dubbel'.
Isolatie is PVC of een synthetische Rubber die er voor zorgt dat de koperdraden van elkaar geïsoleerd zijn. Dat is handig omdat je anders kortsluiting zou krijgen. Dus 'dubbel geïsoleerd' betekend dat er tussen deze geïsoleerde draden en de metalen behuizing van een apparaat nog een tweede vorm van isolatie zit, zo ga je van enkel naar dubbel. Vaak bestaat deze isolatie uit een kunststof mantel / kous die over de draden worden geschoven waardoor er een extra isolatielaag ontstaat die voor de veiligheid alvast klaarstaat voor wanneer de eerste isolatie het gaat begeven.
 
Origineel geplaatst door Funky Dee
Ik wilde er nog even aan toevoegen dat 230 Volt pas dodelijk is als het met een stroom van meer dan 6mA door je lichaam gaat, fijn hè :mega:


Wanneer krijg je dan die 6 mA door je heen, ik neem aan dat er dan aan bepaalde voorwaarden voldaan moeten worden, dat er een bepaalde situatie moet zijn wil dat kunnen gebeuren. Waar komt die 6 mA vandaan.
 
Begrijp ik het goed dat met dubbele isolatie bedoelt wordt dat de volgende 2 vormen van isolatie zijn aangebracht:

1. De draden en transistors op de printplaat zijn geisoleerd zodat de stroom niet zomaar rechtstreeks uit het koper komt zetten, te voelen is als men er aan zou komen.

2. Dat er isolatie aangelegd is tussen enerzijds de aanwezige printplaat, transistors, weerstanden en anderzijds de metalen buitenkant van het apparaat.
 
Het artikel zegt het volgende:
"Is de frontplaat echter d.m.v. metalen schroeven en metalen delen verbonden met een deel van de behuizing dat al geaard is, dan kunt u dit achterwege laten omdat er al een goede geleidende verbinding bestaat."

Naar mijn weten zijn alle metalen onderdelen van de aangepaste apparaten met elkaar verbonden.

Volgens mij zijn er 2 situaties mogelijk:

1. Geaard
De afstand tussen het apparaat en de geaarde stekkerdoos is dan ongeveer 2 meter.

2. Niet geaard maar wel audiodraden die naar een geaarde mixer loopt
De afstand van de audiokabel naar de geaarde mixer is dan ongeveer 4 meter + de afstand van de mixer tot de stekkerdoos van 2 meter is in totaal 4 + 2 = 6 meter.
 
er is geen touw meer aan vast te knopen.
misschien is het eerst verstandiger om aan te geven wat en hoe je aangesloten hebt en of dat goed is.
 
Origineel geplaatst door Roel
er is geen touw meer aan vast te knopen.
misschien is het eerst verstandiger om aan te geven wat en hoe je aangesloten hebt en of dat goed is.


- Diverse apparaten staan met zijn allen op slechts 1 aardlekschakelaar van het huis.
- De apparaten die een aardeaansluiting hebben zijn ook geaard aangesloten via geaarde stekkerdozen.
- Sommige apparaten zijn geaard, sommige niet. Maar ze zijn allemaal met elkaar verbonden door middel van audiodraden.
- De aangepaste apparaten zijn niet meer geaard, de voedingen zijn eruit gehaald en extern ondergebracht.
 
Origineel geplaatst door infobot
Begrijp ik het goed dat met dubbele isolatie bedoelt wordt dat de volgende 2 vormen van isolatie zijn aangebracht:

1. De draden en transistors op de printplaat zijn geisoleerd zodat de stroom niet zomaar rechtstreeks uit het koper komt zetten, te voelen is als men er aan zou komen.

2. Dat er isolatie aangelegd is tussen enerzijds de aanwezige printplaat, transistors, weerstanden en anderzijds de metalen buitenkant van het apparaat.
Dubbel geïsoleerd slaat op het 230 volt gedeelte van de voeding. Na de transformator is er geen sprake meer van gevaarlijke spanningen en is dubbele isolatie niet meer vereist. Zo kom je het ook in apparaten tegen, extra geïsoleerd tot en met de voeding en alles wat daarna komt wordt allemaal aangesloten op de audio massa.
 
Back
Top