stroomfobie mbt apparaten

nou mn eigen lichtknoppen in de buurt veroorzaken geen tikken at all. heb alles nagegaan tot hoe ver ik mn monitors kon horen.

vreemd dan blijven er twee mogelijke oorzaken over.
1. de tik zou uit pc moeten komen, of 2. de spanningspiekjes/dipjes komen direct uit de meterkast.

pc los ik wel op. van interne geluidkaart pc naar setup ligt de slechtste kabel dus dat zou de enige oorzaak van interferentie kunnen zijn, ik kan gewoon overschakelen op mn ptle interface die met goede kabels in de setup hangt.

en de de meterkast .. die is op zich goed, alles ca 10 jaar oud, alles schakelaars en eigen aardlek per groep.
bij de stroomvoorziening in meterkast hangen wel binnen 50cm afstand een paar timers voor verlichting elders in het pand. zou kunnen dat ik die hoor als ze schakelen?

dat zou betekenen dat de meterkast zelf gevoelig is voor dit soort zaken.
de rest van de installatie is mijnsinziens oke omdat ik geen tikken kan regenereren.
 
Ja de timers kunnen op een zelfde fase in een grote verderop gelegen groepenkast staan of een andere fase.
Schakelklikken is meestal waardeloos ja.
Besmettelijke netvervuilers.
Heb je niet een oude, waardeloze soundblaster ergens liggen om even te checken in je pc?
 
ben toch al de hele dag met bekabelen bezig dit kon er ook nog wel bij. nu moet het helemaal goed zijn.
heb de stekker van pc maar eens omgedraaid voor de zekerheid geen idee wat t doet. ik moet het echt een week in de gaten houden vanaf nu want die tikken zijn maar incidenteel..

timerschakelaars vond ik al eerder een hel. ik denk ook dat het daar aan ligt
 
Als je op je pc kan luisteren met een koptelefoon kom je er wel achter.
Direkt inpluggen op je geluidskaart.
Verder zou ik even je randaardes van je stroomblokken doormeten en al je verdere apparaten loskoppelen.
Alleen je pc op de muur zeg maar.
Heb je een universeelmeter? Zet je op R en alle kabels uit de muur trekken..
We beginnen bij blok 1
Van ieder gat naar de stekker-aarde.
Is het goed?
Dan alle fases en nullen op het blok testen op de stekker
Daarna je pc kabel eruit en hetzelfde meten
Volgende is randaarde stekker van je pc testen op het huis van je pc.
Enz.


Beginnen bij de bron. We hadden net de omgekeerde volgorde ha!
En uitsluiten.
Ik ga effe tv kijken met een koffie en amaretto.
Ben er straks wel weer.
Klinkt wel lekker he?
 
Nu er volop elektrische deskundigen aanwezig zijn zal ik eens even wat vragen stellen, ik hoop dat er antwoord op gegeven kan worden. Het betreft van alles en nog wat.

1. In de douche heb ik 2 koperen draden lopen, 1 bij de kraan en 1 bij een cv radiator, ik neem aan dat hiermee de douche
geaard is, nu heb ik die koperen draden ooit geschilderd omdat ik het zo lelijk vond, is dit nou erg? Verlaagd dit de werking?

2. Ik maak wel eens een stopkontakt schoon met een wattenstaafje eerst nat dan met een droge. Ik doe 1 gat tegelijkertijd,
is dit gevaarlijk, nog steeds geen problemen mee gehad maar soms vind ik het wel eng. Er komt overigens een hoop troep uit die stopkontakten waardoor de stekkers er moeilijker in en uit kunnen en vreselijk piepen.

3. Diverse apparaten zoals synth en effektapparaten met metalen buitenkant zijn door de jaren heen gemodificeerd door een deskundige, zodat de interne voeding naar extern gebracht is, omdat die voedingen soms hevig zoemen. Die apparaten zijn dan niet meer geaard op de officiele manier. Wel zijn al deze apparaten met audiodraden allemaal verbonden met het totaal. Het totaal van apparaten is allemaal verbonden aan 1 geaard stopkontakt met aardlekschakelaar van het huis. Is dit gevaarlijk?

4. Ik heb een wah wah pedaal zelf gemodificeerd zodat de batterij van 9 volt nu vervangen is door een permanente 9 volt adapter. Is dit gevaarlijk? Met gitaarspelen heb je toch kontinu stroom door je lichaam, is een batterij niet veiliger.

5. Ik wil een airco gaan kopen, is het gebruik van apparatuur zoals computers gevaarlijk als die airco op dezelfde stroomgroep staat? Ik weet het is beter, maar is het ook minder veilig?

6. De straling van een spaarlamp dichtbij is gelijk aan een grote zender op 2 kilometer afstand. Zie stopumts.nl.
Wat is de stralingshoeveelheid van de lamp in een LCD scherm dichtbij, dat is toch ook een opgevouwen TL lamp zoals een spaarlamp dacht ik.

7. Bij onweer stekker er uit of is een stekkerdoos die uit staat met daarachter een overbelastingsbeveiliging genoeg?
 
Origineel geplaatst door infobot
1 t/m 7.

1. neejoh een draad voor een lamp werkt toch ook niet slechter omdat er een kunststof buitenlaag omheen zit?

2. als je dit maar niet doet met water, dan kan de boel gaan oxideren! eigenlijk zou je alcohol moeten gebruiken, maar ik weet niet of dat zo'n goed idee is!
misschien heeft mixmannetje wel tips ik durf hier verder niks over te zeggen.

troep in het stopcontact is in ieder geval niet goed. komt dat er vanzelf in of ?? misschien kun je beter de oorzaak zoeken en die aanpakken.

3. dat ligt eraan of het audiosysteem en de voeding hun aarde delen, of dat het van elkaar gescheiden systemen zijn. zolang je met laagspanning in je apparatuur werkt.,lijkt me dat je voedingen tenminste geaard moeten zijn.

maar hoe doe je dat nu dan? heb je een voedingenfarm en een stapel dunnere en breekbare kabels naar je apparatuur?

4. nee er zijn zelfs veel fabrikanten die adapters verkopen voor hun pedalen.

5. is niet gevaarlijk, maar je airco kan bij in en uitschakelen misschien rommel in je stroom brengen. dat is nadelig voor je audio maar voor de situatie maakt t niks uit.

tenzij je de waterafvoer van je airco in je pc behuizing laat lopen. dan is het wel gevaarlijk. maar dat is weer onafhankelijkk van de groep :)

6. ik heb geeen idee!

7. dat zou ik ook willen weten. ik doe allebei. in het kader van voorkomen is beter dan genezen.
de contactdoos waarop heel mijn setup is aangesloten heeft een overspanningsbeveiliging. en verder haal ik voor de zekerheid toch altijd de stekker uit het stopcontact bij onweer.
de reden hiervoor is ook al eerder hier aangehaald, namelijk voordat een zekering in werking treedt is er misschien al zoveel (milli)seconden verstreken dat de apparatuur alsnog kapot kan gaan.
 
Origineel geplaatst door mixmannetje
Ik ga effe tv kijken met een koffie en amaretto.
Ben er straks wel weer.
Klinkt wel lekker he?

dat klinkt zeker lekker!

weet je wel hoe moeilijk dat is? als je incidenteel een tikje hebt? . dat gaat een week duren voordat ik er soms weer een hoor. ;) maar zal de koptelefoon er eens bij pakken. maar als ik het hoor sowieso, dan denk ik altijd: hee, wat is er aan de hand? ik hoor een tik.

maar goed. ik heb de boel omgedraaid en heb mijn onboard geluidkaart uitgerangeerd. wat moet je ermee als je een protools interface hebt... oja. roomeqwizard draaien. die doet het niet met dure audiointerfaces die alleen maar asio en andere native drivers hebben.

ik ga beginnen met de tijdstippen te noteren. misschien hoor ik het wel helemaal niet meer nu.

toch maar weer aanzetten een keer. maar dat zal ziijn als ik m nodig heb, voor roomeqwizard dus. maar zal ik dat maar niet doen, die akoestiek doormeten, want dan ga ik me weer arm kopen aan isolatiemateriaal. en ik heb al zo'n gare bebouwing waar ik inzit. dat kost tenminste 10k als ik hier wat fatsoenlijks wil doen. of ik moet van die opstaande schermen gaan gebruiken :) maar daar is weer geen ruimte voor.

anyway dat was erg offtopic. terug naar de stroom.

voor de zekerheid mijn randaarde gechecked maar die is tiptop in orde hoor!
de pc zit in het centrale stekkerblok trouwens.

welk centrale stekkerblok??
gewoon 1 centraal stekkerblok, en op alle stopcontacten daarvan weer een stekkerblok.
zegmaar een soort wiel.. of ster.. hoe je het bekijkt. weet niet hoe dat officieel heet maar dit leek me verstandiger dan de boel elke keer door en doorlussen.

de nullen en enen moeten in orde zijn want alles is aangesloten en werkt.


zo! ik heb ook wat eten en drinken en halfuurtje genieten verdiend.
geniet ze van de koffie en amaretto trouwens!
 
goedemorgen, vindt je het goed dat ik er even over nadenk?

Jezus, wat zijn dit voor vragen?

7. Bliksem is onvoorspelbaar en kan inslaan ergens en overspringen naar iets anders.
Omdat de schakelaar waarschijnlijk de aarde niet afschakelt in het stekkerblok staat alle apparatuur nog aan aarde.

Alleen er loopt geen stroom....maar er staat wel 220 op je muur -wcd?

Dus de vraag is: waar staan je spullen opgesteld en waar is de bliksem?
En bliksem houdt van aarde.
Maar ook van wcd's!

Je sluit alleen bijna alles uit als je alles mechanisch scheidt.
Dus een stekker ergens helemaal uittrekt. En je groepen uitzetten.
Mocht er dan een plug van je kabel tv of internet of telefoon nog in een toestel dat op je losgehaalde
stekkerblok vol apparatuur ziiten dan heeft ook dat mechanisch loskoppelen geen functie, zeg maar.
Er is dan nog steeds een risico.
Pas als alles eruit is, is er een kleiner risico, maar dan nog......
Als de kamerdeur openstaat naar je balkon bijv, verhoog je het risico weer.
Metaal en bliksem...220V huisinstallaties, koperdraad, lantaarnpalen, natte bomen.
En hoogte...open vlaktes en water,
en water is menselijk bloed! Horror!
 
Laatst gewijzigd:
4.

Ja een adapter is gemaakt voor werking in de buitenlucht zeg maar.
Dus het hangt er vanaf hoe warm hij op lange termijn wordt in je wah.
Vooral in de zomer of op een podium met veel licht.

Maar als die adapter zijn vermogen op zijn sloffen kan leveren zal er weinig gebeuren.

Qua schroefjes is ie veilger dan een gestabiliseerd voedinkje inbouwen.
Niet bepaald on the road vriendelijk meestal.
Zie Quadraverb die uit elkaar valt bij live-gebruik.

Dus hooguit kan ie gaan smelten , ha!
En dan roken en dan verbranden de trafo-wikkelingen en gaat er een flits door je wah.

Dus een batterij is veiliger.
Of een plug op je wah zetten en de adapter erbuiten gebruiken.
Maar ja, die pluggen he? En die dunne draden...drama

Een gestabiliseerde voeding uit de elktronica-winkel , let wel met keurmerken, dus een fabrieksding, geen zelfbouw-pakket dus, op een pedalenbord zetten, kan ook nog toch?
Dat zit al in een metalen kast. Van een paar ampere/ 9V. Maar wel goed gestabiliseerd. Dan geen brom, draait als een zonnetje.
Maar weet niet of je veel pedalen gebruikt.

En veilig is altijd je eigen portable 230V aardlekkastje meenemen en daarin de gehele backline doen.
Dat kastje prik je in de muur op een wcd met randaarde.
Ook al komt die flits, dan gaat de backline lekker uit.

Oh ja, het is echt niet normaal als je steeds onder stroom staat of iets voelt tijdens gitaarspelen....
dan zit er iets goed fout...

En zit er een goede trekontlasting op je interne adapter en zit het allemaal deugdelijk vast?
Hoe zit dat met je 220V binnenkomende kabel?
Vind dit toch een gevaarlijk wah-projektje, maar misschien zit alles hartstikke goed.
Maar toch........

I HATE ADAPTERS!!
Altijd wat met die dingen! Net als met batterijen (die raken leeg) Dan moet er weer eentje naar een tankstation, terwijl het feest al begonnen is....
Pluggen nog in een effect laten zitten, na een paar uur geen sound meer.

Adapters gaan stuk, zomaar ineens, helemaal zonder reden, de stekkertjes zijn voor micro-biologen, er gaat altijd wel iemand op staan.
Trek je een stekker uit een stroomblok naast een adapter, dan trek je dat piepdraadje weer stuk..andere stekkers passen er niet meer naast...dan valt het piepplugje uit je chorus...dan is er tijdens vervoer van alles in je flightcase met effecten losgegaan.

Moet je eens kijken wat die dingen aan tijd en geld, benzine, kilometers en ergenis kosten voor een maatschappij.
Men vergeet ze op optredens, na optredens, met repetities, al trek je de adapter ergens uit dan gaat ie al stuk, dan past Roland weer niet op weet ik veel wat, pootjes 220 krom, dan bromt het weer, kortom...

Tijd voor de actie:

BAN DE ADAPTERS UIT ONS LEVEN!

de meest verschrikkelijke uitvinding van de 20e eeuw. Wie doet er mee?
 
Laatst gewijzigd:
2.

Bij een elektronica winkel als display ofzo kun je wel een bus spray halen.

Ik zou wel even alle stroom eraf halen, voordat ik met wattenstaafjes ging zitten poeren!
 
1. Nee, tenzij je verf tussen de klemmen hebt gesmeerd, zodat de draden geen contact meer maken.

Maar de buitenkant van een koperdraad kan je best verven.

Het gaat om de klemmen op de pijpen, die zou ik niet doen.
 
5. Als je die airco niet uit Timboektoe hebt meegenomen en er staan keurmerken op als CE en Kema,
dan is er niks aan de hand verder.

Een 16A groep kan 16x 220V= 3520 watt leveren maximaal ( eigenlijk 230V, maar dat verschilt wel eens per regio)

Dus tel de vermogens op en dat moet dan bij elkaar hier op passen.
 
6.

Nou ik snap dit niet echt.


Een spaarlamp zou een deel van zijn lichtenergie in het infrarode gebied kunnen hebben, maar
dat kunnen we dan niet zien met onze ogen lijkt me.
Heb hier verder nog nooit van gehoord.
Misschien heeft er iemand met een nachtkijker op 2 km afstand staan kijken naar een spaarlamp?
Zal eens op die site kijken...de wereld draait echt door?

Een LCD scherm bestaat waarschijnlijk uit allerlei halfgeleider-materiaal.
Maar verder begrijp ik geen moer van dit verhaal.
Wordt er melig van , net als jullie, ha!
 
Laatst gewijzigd:
6
ik heb een paar jaar geleden een laptopscherm gesloopt odat de bovenste helft ermee was gestopt. zonder resultaat om t te maken helaas. je kunt gewoon niks doen met die hi tech zooi.

anyway daar zaten van die mini dunne lichtbuisjes in. die ook wel gebruikt worden om computers mee te verlichten aan de binnenkant. tenminste er zijn mensen die het mooi vinden. zo'n verlichte kast.
 
Bedankt hoor mixmannetje en anderen.

2. De troep uit de stopkontakten komt omdat ik van die gipsmuren heb, daar is een hoop tochtige ruimte, allerlei stof komt dan in het stopkontakt. Ik zal voortaan maar de stroom uitdoen voordat ik de wattenstaafjes hanteer.

3. Die omgebouwde apparaten zijn trouwens helemaal niet meer geaard.
Wel zijn al deze apparaten met audiodraden allemaal verbonden met het totaal. Het totaal van apparaten is allemaal verbonden aan 1 geaard stopkontakt met aardlekschakelaar van het huis.

4. Geen paniek! Ik gebruik het wah wah pedaal alleen thuis en de zeer onhandige adaptor is gestabiliseerd en extern.
Ik heb met plakband een soort trekontlasting op het pedaal.

6. Een directe link naar het spaarlampverhaal:
http://www.stopumts.nl/doc.php/Arti...oor_milieu_-_geen_sprake_van_energiebesparing

7. Bij onweer is dus blijkbaar niets echt veilig en moet zelfs de stekker er uit, zelfs als de stekkerdoos uit staat met daarachter een overspanningsbeveiliging (die uit staat omdat de stekkerdoos uit staat).
 
Bij een elektronica winkel als display ofzo kun je wel een bus spray halen.

Display heeft toch al jaren geen winkel meer? Alleen de groothandel bestaat nog.
 
Back
Top