Verslag grote prijs nederland dance 2002

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
Net terug van een opwindende avond van de GPNL. En aangezien de vleugels nog niet uitgewerkt zijn (van de rode stier) hierbij een verslag over wat er allemaal zo'n beetje gebeurt is.

Het gastvrije amsterdam vergastte een aantal bands in de Paradiso wat allen een poging zou wagen om de grote prijs van nederland in de categorie dance te winnen. Zowieso is het al moeilijk om de vele verschillende soorten stijlen muziek onder de noemer dance te scharen maar je moet toch een opdeling maken qua stijlen. Enfin de bands:

Artefact heeft naast een drummer, contrabassist en zangeres ook nog een ibook met ableton, 01v, Oxygen midi controller en een roland 6x midi drumpad. En een VJ met (eigen geschreven) videosoftware.
Gewoon een keer naar luisteren, het zit knap in elkaar en heel mooi gemixed. Denk wel dat ze nu meer airplay krijgen.
De drummer zit trouwens ook nog in een andere band (naam is me ontschoten). En eigenlijk spelen ze nog maar 6 maanden samen.

37,2 C hadden naast een zangeres met gitaar en percussionist (ook xylofoon en midi xylofoon) een Nordlead, Modular, grooot mengpaneel, MPC, Akai sampler en nog meer 19" spul
De beatmaster toverder alles uit z'n MPC en met een jazzy achtige sound maakten ze goede dansmuziek.
Ik was er onder de indruk van, het was echt genieten. Percussionist stond heerlijk te rammen.

Aryse is in z'n uppie met een Waldorf Q, MPC, midicontroller, spirit mixer en maakt techno/detroit achtige heftige muziek.
Het heeft zeker wat. Het kan nog evolueren naar nog iets mooiers.

Gideon zijn met z'n tweeen en met een RS7000 en een (DJ?) mixer
Goede dancemuziek maar muzikaliteit zou nog beter kunnen.

Gran&Tilly zijn twee robotic AN1x, Modular, Akai sampler, MC303, RM1x, Kaos gebruikers die oldskook elektro achtige muziek maken. IMO iets teveel aan de knoppen zitten muziek, wel lekker rytmisch en strak.

Chicoga waren met z'n drieeen. Mag natuurlijk de 303 niet vergeten, maar ook electribe, Roland VS meersporen recorder, mixer (merk chicoga.com) Kaos pad, sampler en nog meer wat ik in de vlugge blikken niet meer kon zien.
Erg sterke muziek, af en toch vond ik ze toch verzwakken en iets te vaak handjes in de lucht. Maar van de knoppendraaiclub kon ik deze meneren het beste waarderen.

Winnaar Perplex vorig jaar had een indrukwekkende setup met een aantal waldorfs nog meer 19" meuk, een MPC en natuurlijk een 909 (met maar een gebruikte output?) dus hij heeft z'n verdiende geld op de juiste manier gebruikt. :)
Ontzettend hard beuken en lekker het publiek gek maken.

En Laidback luke kwam nog even draaien. En alsof m'n oren nog niet genoeg geterroriseerd werden gind deze lekker door met draaien.

De publieksprijs werd door Artefact gewonnen met een percentage van 27% van de stemmen. Tweede waren 37.2 celcius en Gran&Tilly werden derde.

De prijs voor beste muzikant(e) ging naar Desiree de Rooij van 37,2 celcius.

En dus winnaar van de GPNL was Artefact

En moraliserend als ik ben vind ik toch dat ik vandaag een bewijs heb gezien dat je met een leuk setje spullen toch heel ver kunt komen. Het is gewoon het talent dat er iets heel moois van weet te maken. En reken maar dat ze allemaal er kei en keihard voor gewerkt hebben en wat dat betreft zijn ze allemaal winnaars.
 
hey leuk stuk man, ik was niet aanwezig op GPNL finale in paradiso!
denk inderdaad dat men er veel tijd enzo in hebben gestoken. artefact had ook mijn voorkeur dus ben erg tevree met de uitslag (ookal vind ik de term Dance nog altijd veeeeeeellll te breed !!! haha :D )
nu maar hopen dat de winnaars dit keer wel eens wat bereiken met hun act, helaas vaak niet echt :S
nou mzllllzz
 
Leuk verslag Fuse, helemaal Top!

Over de winaar artefact, ik hoorde al zoiets op het nieuws (radio) en
dacht, waar ken ik die naam van?

Hij heeft ooit op burengerucht gestaan met een track en toen heb ik
nog even gebeld met hem.
Leuk dat hij nu eindelijk zijn ster een beetje komt claimen :)

btw, voor de mensen die geintresseerd zijn, de track die ik van ze ken
en me heel erg aansprak:

-artefact - lifespace (Futuremusic Feb 2001 / NL uitgave)
 
p.s. vorige week woensdag stond artefact ook in de spits! (27-11-02)
 
Back
Top