Nieuw notenschrift

Origineel geplaatst door hermax
Ik ben serieus beniewd naar dat ems. Want je kan wel zeggen dat er een eenvoudig muziek schrift is, feit blijft dat muziek niet eenvoudig is. Hoedanook moet zulk een schrift een interface zijn tussen de werkelijkheid en de abstractie. Ergens moet de gebruiker een soort van 'vertaling' maken tussen wat hij ziet en wat hij hoort.

Maar ontopic; wat bedoel je juist met het omzetten van klassiek schrift naar ems? In welke vorm is dat klassiek schrift dan, is dat een midi-file? Een partituur als pdf-file? ...


Nee, het is heel eenvoudig. Een soort van 'scanner' (software) moet de noten herkennen van het klassieke schrift en dan weten om te zetten in mijn nieuwe EMS schrift. Dat moet toch kunnen?

Groetjes, UniversalFlyer
 
Origineel geplaatst door UniversalFlyer
Juist niet! Het huidige notenschrift is onnodig veel te moeilijk gemaakt. Dat komt door de 'evolutie' van het klassieke notenschrift. Bovendien is het de bedoeling dat mijn nieuwe notenschrift internationaal gebruikt zal worden. Ik richt mij niet in eerste instantie op Nederland, eerder op engelstalige landen, dus ook de V.S. Wat jij het 'normale' schrift noemt is voor mij een zeer moeilijk onnodig leesbaar schrift. Bovendien is het zo dat je vanuit mijn nieuwe schrift kunt 'overstappen' naar het klassieke notenschrift, indien wenselijk.

UniversalFlyer

Misschien slim om ook eens te gaan denken aan patent aanvragen. Als jij iets unieks in handen hebt, kun je met je nieuwe methode geld verdienen. :eureka:

-C-
 
Origineel geplaatst door UniversalFlyer
Nee, het is heel eenvoudig. Een soort van 'scanner' (software) moet de noten herkennen van het klassieke schrift en dan weten om te zetten in mijn nieuwe EMS schrift. Dat moet toch kunnen?

Groetjes, UniversalFlyer

Nee, dat is het niet. Bij de eerste stap, het scannen gaat het al fout. Probeer maar eens met een programma zoals photoscore een ingescand stuk bladmuziek foutloos in te lezen.
Zelfs als het een stuk bladmuziek betreft dat rechtstreeks uit een door Sibelius naar PDF geprint pdfje komt lukt het zelden.
Succes... Alleen als je al software ontwikkelt die dat laatste goed doet heb je al bakken met geld verdiend...
 
ik denk dat een goed methode is om midiflies om te zetten naar dit notenschrift...
dat scannen -> omzetten is idd nogal tricky om te maken... is eigenlijk alweer een mega ontwikkelproject op zich...

ik programmeer zelf veel in flash... daar zou je een online applicatie mee kunnen bouwen waarmee je midi-files inlaad en deze meteen omzet naar het schrift. kun je er meeteen een hele online-community omheen bouwen,
om maar populair op de web 2.0 toer te gaan... :)
 
Origineel geplaatst door C738
Misschien slim om ook eens te gaan denken aan patent aanvragen. Als jij iets unieks in handen hebt, kun je met je nieuwe methode geld verdienen. :eureka:

Origineel geplaatst door UniversalFlyer
Verder ben ik bezig met het patent aanvragen voor EMS. Wel prijzig hoor! ;-(
 
Origineel geplaatst door UniversalFlyer
Juist niet! Het huidige notenschrift is onnodig veel te moeilijk gemaakt. Dat komt door de 'evolutie' van het klassieke notenschrift. Bovendien is het de bedoeling dat mijn nieuwe notenschrift internationaal gebruikt zal worden. Ik richt mij niet in eerste instantie op Nederland, eerder op engelstalige landen, dus ook de V.S. Wat jij het 'normale' schrift noemt is voor mij een zeer moeilijk onnodig leesbaar schrift. Bovendien is het zo dat je vanuit mijn nieuwe schrift kunt 'overstappen' naar het klassieke notenschrift, indien wenselijk.

UniversalFlyer

Wat is er moeilijk aan het huidige notenschrift?
Ik lees het alsof het de gewone Nederlandse taal is.
Maakt niet uit of het om een trompet-partijtje gaat of een complete partituur.
Zo moeilijk is het echt niet hoor.
 
Het gewone notenschirft is op zich wel oke, maar is wel lastig te leren. Ik val het notenschrift op zich niet aan, maar veel mensen haken juist af door dat notenschrift.
Als je een piano partituur pakt heb je vaak meerdere balken onder elkaar, mollen, kruizen, etc. Kan letterlijk zwart voor je ogen worden. Ik vind het knap dat jij het notenschrift net zo makkelijk leest als een boek, maar mij lukt het niet en ik kan toch best aardig noten lezen.

Dan is een systeem waarin de zaken anders worden weergegeven uitkomst bieden in het begin.
Kun je later, als je beter kunt spelen en gemotiveerder bent overstappen naar het gewone schrift, want dat is toch het meest gangbaar.
 
Innovatie is altijd goed! Hulde daarvoor. Natuurlijk is er een systeem dat het al eeuwen redelijk doet en waar de meesten redelijk mee uit de voeten kunnen...maar ja; denk je ook niet dat ze ooit over de x0x drumprogrammeer methode hebben gezegd dat 'je zo geen drumpartijen kan spelen'...
 
Het is dankzij het notenschrift dat ik geen notenschrift ben gaan spelen :) heb daardoor lekker m'n oortjes getrained wat prima werkt.

Ik ben wel reuzebenieuwd naar jouw notenschrift.
Als het net zo makkelijk schrijft als dat jij zegt dat het leest, zou het mij in ieder geval kunnen helpen om te communiceren via dat notenschrift.
 
Hmmm, ik vind het argument van "muziekschrift is zo moeilijk dat het mensen belemmert in hun muzikale ontwikkeling" niet zo steekhoudend om daar een nieuw notenschrift tegenaan te gooien.

Mijn indruk is dat gebrek aan muzikaal talent i.c.m. gebrek aan doorzettingsvermogen veel vaker de muzikale ontwikkeling belemmert. Muziek bestaat onafhankelijk van notenschrift en dat laatste is dan ook alleen maar een hulpmiddel. Vaak leer ik zo snel mogelijk iets uit mijn hoofd, ondanks dat ik min of meer redelijk van blad kan lezen. Als je blijft plakken aan het notenschrift, dan wordt het misschien toch wel nooit muziek.

Aan de andere kant: is het huidige notenschrift nou echt zo moeilijk? Dat klavarscribo vind ik niet significant makkelijker: het past visueel misschien wat beter bij een toetsinstrument, maar voor andere typen instrumenten zie ik het voordeel niet zo. Hoe zit het bijv. met transponerende instrumenten? En hoe beeldt je hele partituren af (16 systemen hoog)?

Ik ben het met je eens dat het huidige notenschrift voor moderne muziek steeds minder geschikt wordt, maar dat bezwaar geldt zo goed als niet voor het niveau "boer er ligt een kip in het water" en tot aan gevorderd amateur-niveau ook nauwelijks. Verder blijkt dat mensen die echt met bladmuziek leven het ook niet als een belemmering ervaren: op een gegeven moment maakt het niet uit of in de G-, F-, C- of tenorsleutel staat, welke toonsoort of hoe getransponeerd, want je leest het toch wel.
 
Het is hier al een keer eerder gezegd, maar ik snap ook het probleem met het huidige notenschrift niet.

Wat vind je er dan zo lastig/verouderd aan? Uitgaven van klassieke muziek kunnen er nog al eens 'intimiderend' uit zien, doordat er veel expressietekens bij staan, veel noten die dicht op elkaar staan, etc. Maar de meeste nieuwe muziek uitgaven (in alle stijlen) worden doorgaans heel duidelijk genoteerd. En dat geldt dan nog in het bijzonder voor de uitgaven voor beginners, die vaak grotere noten hebben die wat verder van elkaar staan.

Ik ben 3 dagen in de week keyboard/piano docent, en begin met nieuwe leerlingen in les 1 altijd al met (onderdelen van) het notenschrift. Er is bij mij nog nooit iemand afgehaakt vanwege het (niet kunnen) lezen van noten. De enige die daar wat moeite mee hebben zijn hele jonge kinderen, die niet of nog maar net kunnen lezen (letter dan he ;)). Wat altijd veel meer tegenvalt is het spelen met twee handen (onafhankelijkheid), zeker bij volwassenen.

Maar als docent ben ik natuurlijk ook wel benieuwd naar wat je bedacht hebt! 8)
 
In de basis is er helemaal niks mis met het conventionele notenschrift. Dat lijkt een boude bewering, zeker als je zelf enorm moeite hebt met het lezen er van, zoals ik. Nu speelt mijn jongste dochter viool en leest al sinds haar vierde noten. Ze beheerste het notenschrift zelfs sneller dan het gewone schrift.. Nu is ze 12 en leest noten als de krant. Ik ben stinkend jaloers, daar niet van - maar het geeft wel aan dat het notenschrift feitelijk helemaal niet moeilijk is; het is gewoon iets dat je met de paplepel ingegoten moet worden - dan werkt het als een tierelier.

Met andere woorden: in mijn optiek is er helemaal geen behoefte aan een alternatief voor een wereldwijd geaccepteerde standaard. Er is wellicht meer behoefte aan mensen die het goed kunnen overbrengen.
 
Inderdaad is het afhaken of niet echt verder komen van leerlingen meestal het gevolg van niet willen, of de motoriek die hun in de steek laat, of dat ze van hun ouders naar muziekles moeten.
De meeste leerlingen hebben het notenschrift echter zo door. Het valt reuze mee.
Verder ben ik het ook eens met Meinte dat het heel belangrijk is zo snel mogelijk uit het hoofd te leren spelen.

Ik ken overigens zat hele goede en zeer professionele muzikanten die geen noot kunnen lezen maar het wel de top hebben bereikt.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Mike Philco

Ik ken overigens zat hele goede en zeer professionele muzikanten die geen noot kunnen lezen maar het wel de top hebben bereikt.
Net zo goed als dat er zat steengoede (klassieke) musici zijn, die alleen maar van blad kunnen lezen en niet eens een simpel bluesje mee kunnen jengelen, al zou hun leven ervanaf hangen. Persoonlijk heb ik toch meer sympathie voor de andere categorie ;)
 
Absoluut waar.. Ach, sympathie... 8)

Noten lezen is alleen maar een middel en nooit een doel.
 
Origineel geplaatst door Hans de Vries
Absoluut waar.. Ach, sympathie... 8)

Noten lezen is alleen maar een middel en nooit een doel.
Wel een heel handig middel, trouwens. Ondanks dat het misschien niet ideaal, is het toch een vrij efficient middel om over te dragen wat er gespeeld moet worden. Ik kan me bijv. niet voorstellen dat een orkest kan functioneren zonder bladmuziek en musici die daar goed mee uit de voeten kunnen.
 
Nee, ik ook niet... Maar... zijn we het er nou gewoon over eens dat we het eens zijn...?!?
 
Back
Top