KORG MS 2000 or ROLAND JP 8000

Status
Please reply by conversation.

MILKO22

Stamgast
Lid sinds
29 december 2006
Berichten
202
Locatie
eindhoven
Ik heb de keus uit een KORG MS 2000 en een ROLAND JP 8000. Ik ben afgegaan op hun omschrijving dat beiden prima synths zouden zijn mbt het creëeren van vintage analoge geluiden - bedieningsgemak is zeker een pré - jouw mening en/of advies ?
 
heb een MS2000 weggedaan want vond die minder warm klinken dan ik hoopte.

dan maar een virus c gezocht en nu heel erg tevreden. de virus c is trouwens de enige niet-analoog in mijn setup en toch past ie heel erg goed...

kzou beide kopen en zo vergelijken, je moet ze echt horen
 
Met de JP heb ik geen ervaring, maar de MS2000 -van Foetus :) - vind ik wel een prachtbak. Hij heeft niet altijd het karakter van een echte analoge, maar met wat zoeken krijg je er toch behoorlijk analogesque klanken uit. Verder is hij enorm uitgebreid, als je je echt inwerkt in de synth dan kan je er heel wat mee doen! De MS2000 is erg ruim inzetbaar. Je moet er even aan gewoon worden, maar met de basis ben je de eerste avond al volledig weg. Wat moeilijker werk zoals de step/modulation sequencer lukt je ook al rap, en er is het forum nog. Hij heerlijk hands-on met al die knopjes die ingedeeld zijn zoals bij echt analoge subtractieve synthese. Als je weet wat een oscillator, filter en LFO doen en je kan lezen, dan stel je al die dingen in zonder de handleiding ooit open te slaan. Eigenlijk heb je de handleiding maar nodig voor wat trucjes, zoals patch from "midi2" = het modulatiewiel, zo'n dingen. Ik heb hem nu al een tijdje, heb de handleiding absoluut niet meer nodig maar hij heeft toch nog genoeg mogelijkheden om de bak te blijven ontdekken. Modulatiesequencer heb ik behalve voor pitch nog niet toegepast, bijvoorbeeld. Verder heb je natuurlijk ook een vocoder erin zitten, en krijg je ook nog eens de DWGS waveforms bank er gratis bovenop :).

Verder ziet hij er analoger en meer vintage uit dan de JP... :)

Serieus, ik denk dat een MS2000 die ergens toch probeert om een MS20, VC10 en SQ10 te reïncarneren beter geschikt is dan een JP8000 die een JP8000 is en met bv zijn supersaw toch iets moderner gericht is :). Natuurlijk heeft hij ook de klassieke waveforms en kan je daar ook lekker mee aan de slag.

Je moet het zelf nog even bekijken, ik heb in ieder geval met de MS2000 vaak het gevoel dat ik met een vintage bak bezig ben. Hang hier wat écht vintage effectjes aan (space echo en nog wat analoge dingetjes) en moest men er moog stijl knoppen op gezet hebben, dan was de intage ervaring bijna compleet :).

Een MS2000 lijkt me gezien zijn huidige marktprijs ook financieel geen risico, je zal je geld er wel terug uitkrijgen. Iedere MS-** die hopeloos stuk gaat is een MS2000 die meer gezocht wordt ;).
 
Dat een MS2000 niet altijd even warm klinkt is wel iets van aan, daarom misschien een paar echt vintage effectjes om hem wat op te warmen :). (ik moet toch eens een effectenbak hebben, ik heb niks qua effecten behalve ingebouwde). Voor vele klanken klinkt hij meer dan warm genoeg hoor, het is maar wat je zoekt. Als je een fuzzy warm borrelend padje wilt hebben, zal je er toch nog een viezig vintage effect achter moeten hangen, maar gewoon een aangename string ofzo komt er uit zichzelf ook al behoorlijk goed uit, al kan je uiteraard ook kille strings maken. Echt analoog is het natuurlijk niet, maar je komt vaak netjes in de buurt. En sommige heel erg dure analoge klinken zo clean dat ze ook niet die warme sound hebben die sommigen zoeken :). Sommigen zeggen ook dat hij niet kan drukken in het laag. Niet waar, dan doe je iets niet goed :). Het is wel zo dat hij niet altijd het hardst in het laag drukt op de laagste tonen; soms krijg je richting het midden van het klavier een betere druk. In ieder geval, als je het wilt dan blààst hij je omver met zijn laag, geen probleem.

Blijft erop neerkomen: eigenlijk moet je een synth langere tijd hebben vooraleer je kan oordelen of het nu was wat jij zoekt.

Ik weet 1 ding: als ik ergens een goed masterkeyboard zou hebben en nog wat leuke effecten, dan is de MS2000 en philicorda eigenlijk al wat ik nodig heb in mijn studio.
 
Een paar mooie vintage, al dan niet warme, MS2000 klanken:

http://www.synthmania.com/Synthesizers/Korg/MS2000/Audio/Factory Patches/F12 - Past Mind.mp3

http://www.synthmania.com/Synthesizers/Korg/MS2000/Audio/Factory Patches/F11 - Ana Strings.mp3

http://www.synthmania.com/Synthesizers/Korg/MS2000/Audio/Factory Patches/E09 - Magnum Bass.mp3

http://www.synthmania.com/Synthesizers/Korg/MS2000/Audio/Factory Patches/H01 - Poly400.mp3

En dit zijn presets, met zef wat te klooien kom je ook heel ver en vaak verder. Hoewel die F12 preset wel erg sterk is.

Ik heb het zelf niet getest, maar mogelijk kan je door hem met een extern keyboard met aftertouch aan te sturen er nog iets meer analoge verloopjes in krijgen, klinkt het nog overtuigender :).
 
Status
Please reply by conversation.
Back
Top