EMI is niet meer...

Origineel geplaatst door dennisb
het ging even om de vergelijking tussen het stelen van je autoradio en het maken van een kopie van je muziek, ik ben uiteraard tegen het schenden van auteursrecht dat is gewoon niet de bedoeling maar het is niet altijd even erg vind ik en ik denk ook niet dat muziek daardoor niet meer gemaakt zal worden of nooit meer iets zal kunnen opbrengen
Ik snapte je zin niet helemaal op mijn vergelijking vandaar dat ik niet gereageerd had :)

Toch spreek je jezelf een beetje tegen:
Je bent tegen het schenden, maar het is niet altijd even erg.

Ik ben in dit verband misschien een beetje te mierenneukerig, maar in mijn ogen ben je of tegen het schenden, of je vind dat schenden in sommige gevallen wel kan.

Ik denk dat daar ook voor een groot deel het probleem zit.
Want velen die illegale kopieen hebben denken:
Eigenlijk mag het niet, maar ach ze verdienen al zat, die ene kopie van mij gaan ze toch niet merken.
 
Origineel geplaatst door Arv
Toch snap ik het niet. Ik loop wel is de Fame in in Amsterdam en het is dan echt stervensdruk.. Verklaar dat dan.. Of bij HMV in Londen: rijendik voor de kassa's.. Illusie?
Da's een eenzijdige benadering denk ik:
Landelijk gezien zijn er steeds meer winkels die hun deuren moeten sluiten omdat ze niet meer verkopen, dat moet je dan ook wel meenemen in het geheel.

Trouwens ik zie het niet zo zwart in hoor, maar het verdedigen van een illegale kopie zit mij uit principe nogal dwars :)
Ik denk dat muziek waar mensen op zitten te wachten altijd zal verkopen.
 
Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Als je 5 tracks voor 1 euro verkoopt dan heb je 5 euro in de knip.
Stel 1 van die 5 personen bedenkt zich en ziet dat hij op een p2p netwerk die track gratis kan krijgen.
Dan worden er dus 4 verkocht en heb je 4 euro in de knip.


dat bedoel ik dus niet , gewoon heel simpel er zit nu 5 euro in je zak, maakt niet uit hoe het daar kwam, nu trek ik een kopie en hoeveel heb je dan nog over?

vanacht echter jat ik je autoradio en morgen ga je een nieuwe kopen, hoeveel hou je dan over?
 
Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Da's een eenzijdige benadering denk ik:
Landelijk gezien zijn er steeds meer winkels die hun deuren moeten sluiten omdat ze niet meer verkopen, dat moet je dan ook wel meenemen in het geheel.

Trouwens ik zie het niet zo zwart in hoor, maar het verdedigen van een illegale kopie zit mij uit principe nogal dwars :)
Ik denk dat muziek waar mensen op zitten te wachten altijd zal verkopen.

True. Maar "al die winkels die de deuren moeten sluiten", eerlijk gezegd kan ik me er geen enkele bedenken in Leiden die over de kop is gegaan. Is Leiden dan een uitzondering?

Begrijp me goed ik gun elke artiest zijn centjes (ben er zelf ook 1) maar laten we nou niet zo halsstarrig zijn, dat is NL al teveel: regeltjes, verbieden van alles en nog wat wat etc..
 
los van de hele discussie over hoe fout illegaal downloaden al dan niet is,

Er is een verschil tussen het stelen van fysieke producten, en intellectuele producten.

Bij het stelen van fysieke producten, is de schade tweezijdig: enerzijds is er de schade door het feit dat de dief het product niet meer zal kopen van de leverancier, omdat de dief het product al heeft. Misgelopen inkomsten dus. Anderzijds is er de schade door het feit dat de leverancier al heeft moeten betalen voor het fysieke product, en dat dit van zijn voorraad is gejat zonder die kosten te kunnen dekken.

Bij het stel van intellectuele producten, is alleen de eerste variant aanwezig. De leverancier loopt inkomsten mis, doordat de dief het product al heeft. De tweede variant is echter niet van toepassing; er is geen aanslag geweest op de voorraad van de leverancier.

Daarom vind ik de vergelijking tussen bijvoorbeeld het stelen van een fiets uit het fietsenwinkel en het stelen van een mp3 in plaats van kopen van beatport niet geheel terecht. Stel ik heb een apparaat uitgevonden dat ik op een fiets kan richten, en als ik dan op een knop duw, verschijnt er een exacte kloon van de fiets. Ik neem mijn apparaat mee in de fietsenwinkel, richt het op een fiets, en loop met mijn nieuwe kloon naar buiten. Dat laat zich beter vergelijken met illegale mp3's downloaden.
 
We zijn het er allemaal over eens dat copieren niet netjes is. Maar het gebeurt wel. Dat komt (imho) omdat je sneller muziek van internet gehaald heb dan dat je het in de winkel gekocht heb en alles is ook nog eens op voorraad. Ik denk dat we ergens wel kunnen stellen dat het product als de CD zijnde wel een klein beetje achterhaald is. Iets wat heel normaal is. Zoek maar eens op 'product life cycle' op het internet.

Dus af en toe moet je met iets nieuws komen. Net zoals vinyl aangevuld is met de cassette en later vervangen is door de CD. Dit heeft de industrie echt doen groeien en dat blijkt uit de budgetten die beschikbaar zijn voor de grote artiesten van vandaag. Er is zelfs zoveel geld dat Paris Hilton zelfs een gooi naar eeuwige roem mag doen 8o)

Maar er worden wel nieuwe concepten uitgebracht. Bijv. zoiets als 'Idols'. Dat is gewoon een muziekprodukt en ook nog eens erg rendabel, sterker nog, de helft van de wereld houd ervan.

Ik vraag me ook af hoe dit eigenlijk de kleine labels beinvloed. Iets wat veel relevanter is. Schieten de jump-labels niet als paddestoelen uit de grond. Natuurlijk is dit gehypt, maar underground electonische muziek is altijd een moelijke markt en met meer spelers dan dat er plek voor is.

Daarnaast denk ik dat er tegenwoordig best ruimte is om als kleine artiest wat met je muziek te doen. Mede doordat muziek op internet populair is, kan je het makkelijk delen met anderen (myspace etc). Ook zijn er hier en daar best wat mogelijkheden om een keer op een klein podium te spelen. Ik heb dat een aantal keer gedaan wat ik erg gaaf vond en ook waardeer dat mensen mij die kans hebben gegeven.
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
los van de hele discussie over hoe fout illegaal downloaden al dan niet is,

Er is een verschil tussen het stelen van fysieke producten, en intellectuele producten.

Bij het stelen van fysieke producten, is de schade tweezijdig: enerzijds is er de schade door het feit dat de dief het product niet meer zal kopen van de leverancier, omdat de dief het product al heeft. Misgelopen inkomsten dus. Anderzijds is er de schade door het feit dat de leverancier al heeft moeten betalen voor het fysieke product, en dat dit van zijn voorraad is gejat zonder die kosten te kunnen dekken.

Bij het stel van intellectuele producten, is alleen de eerste variant aanwezig. De leverancier loopt inkomsten mis, doordat de dief het product al heeft. De tweede variant is echter niet van toepassing; er is geen aanslag geweest op de voorraad van de leverancier.

Daarom vind ik de vergelijking tussen bijvoorbeeld het stelen van een fiets uit het fietsenwinkel en het stelen van een mp3 in plaats van kopen van beatport niet geheel terecht. Stel ik heb een apparaat uitgevonden dat ik op een fiets kan richten, en als ik dan op een knop duw, verschijnt er een exacte kloon van de fiets. Ik neem mijn apparaat mee in de fietsenwinkel, richt het op een fiets, en loop met mijn nieuwe kloon naar buiten. Dat laat zich beter vergelijken met illegale mp3's downloaden.

precies mijn punt
 
En wat staat er op die fiets? Batavus of iets anders.
Dus je hebt een fiets gemaakt met het merkje erop van iemand anders zonder dat je daar toestemming voor hebt.
Dat is dus wettelijk strafbaar als merkvervalsing.
Net zo strafbaar als fake Marlborro sigaretten verkopen bijv.

Maw je kan je eigen gedrag dan wel verdedigen maar je komt er niet onderuit dat wat je doet eigenlijk fout is. En ook al zijn de gevolgen niet zo 1,2,3 te overzien helpt het iig al dat je jezelf niet voor loopt te liegen over wat je doet.
 
Het is geen diefstal in de zin van dat je een kant en klaar product uit de winkel pikt, maar de vergelijking met de clone machine houd wel in dat je het intellectuele eigendom steelt. Die fiets is door iemand ontwikkeld, geproduceerd en gedistribueerd. Als jan en alleman fietsen gaat clonen, worden aardig wat mensen benadeeld. Ik begrijp niet hoe je zulks kunt verdedigen.

Maar begin zelf maar 'ns een label. Zoek maar 'ns een artiest die de moeite van het uitbrengen waard is, spaar met moeite wat centjes om een plaat te persen, ga door alle moeite van het vinden van distributie en krijgen van een goede prijs, probeer je label onder de aandacht te krijgen èn te houden met een stabiele catalogus en zie dan nog maar 'ns of je het zo tof vind dat jan en alleman je muziek niet koopt maar download.
 
Ik kan even niet terugvinden waar ik het klonen van fietsen zat goed te praten. Wel waar ik op het verschil wees tussen dit verschijnsel en het fysiek wegnemen van de fiets.
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
We zijn het er allemaal over eens dat copieren niet netjes is. Maar het gebeurt wel. Dat komt (imho) omdat je sneller muziek van internet gehaald heb dan dat je het in de winkel gekocht heb en alles is ook nog eens op voorraad. Ik denk dat we ergens wel kunnen stellen dat het product als de CD zijnde wel een klein beetje achterhaald is. Iets wat heel normaal is. Zoek maar eens op 'product life cycle' op het internet.

Dus af en toe moet je met iets nieuws komen. Net zoals vinyl aangevuld is met de cassette en later vervangen is door de CD.

Het is niet helemaal hetzelfde. In het verleden volgende producten elkaar op omdat het nieuwe product kwalitatief beter was (of gedacht werd te zijn) dan het oude. Dat is hier overduidelijk niet het geval. De gemiddelde mp3 is qua geluidskwaliteit beroerd, maar het lijkt erop of dat er voor de huidige downloadgeneratie niet toe doet. Het gemak en het niet betalen zijn duidelijk belangrijker geworden dan of je iets fatsoenlijks krijgt.
 
Origineel geplaatst door etaoin
De gemiddelde mp3 is qua geluidskwaliteit beroerd

Ik denk dat de gemiddelde mens dat niet hoort, al helemaal niet op mobieltjes en mp3 spelers met oordopjes. Daarom doet het er voor het gros van de downloader niet toe.

Zou het zo zijn dat jeugd meer downloadt dat volwassenen? In dat waarschijnlijke geval kun je je afvragen of jeugd, als dit fenomeen niet bestond, überhaupt cd's zo kopen. Toen ik jong was kocht ik lp's, toen de cd kwam -die veel duurder was- kocht ik veel minder omdat ik er geen geld meer voor had. Ok, tegenwoordig heeft men veel meer te besteden, de halve telecompanies draaien op het ge-sms van de jongeren dus dan hebben ze ook geld om cd's legaal te kopen.
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
los van de hele discussie over hoe fout illegaal downloaden al dan niet is,

Er is een verschil tussen het stelen van fysieke producten, en intellectuele producten.

Bij het stelen van fysieke producten, is de schade tweezijdig: enerzijds is er de schade door het feit dat de dief het product niet meer zal kopen van de leverancier, omdat de dief het product al heeft. Misgelopen inkomsten dus. Anderzijds is er de schade door het feit dat de leverancier al heeft moeten betalen voor het fysieke product, en dat dit van zijn voorraad is gejat zonder die kosten te kunnen dekken.

Bij het stel van intellectuele producten, is alleen de eerste variant aanwezig. De leverancier loopt inkomsten mis, doordat de dief het product al heeft. De tweede variant is echter niet van toepassing; er is geen aanslag geweest op de voorraad van de leverancier.

Daarom vind ik de vergelijking tussen bijvoorbeeld het stelen van een fiets uit het fietsenwinkel en het stelen van een mp3 in plaats van kopen van beatport niet geheel terecht. Stel ik heb een apparaat uitgevonden dat ik op een fiets kan richten, en als ik dan op een knop duw, verschijnt er een exacte kloon van de fiets. Ik neem mijn apparaat mee in de fietsenwinkel, richt het op een fiets, en loop met mijn nieuwe kloon naar buiten. Dat laat zich beter vergelijken met illegale mp3's downloaden.
Ook hier is er weldegelijk een vergelijking tussen een fiets en een stukje muziek.

Het begint allemaal met het intelectuele eigendom:

-Voor alle fysieke producten geldt ook dat het begint met denkwerk.
Als het iets unieks betreft dan kan er patent op worden aangevraag ter voorkoming dat iemand anders aan de haal gaat met datzelfde idee. Wil iemand dat toch, dan moet ie betalen.

-Voor muziek geldt datzelfde. Het begint met een melodie in het hoofd van de muzikant/componist. Dat kan je dat vastleggen middels een copyright. Zo kan je buurman er niet zomaar mee aan de haal gaan. Doet iemand dat toch (coveren) dan moet er betaald worden. Dat is zo gezegd het Buma Stemra gedeelte.


Dan komt het fysieke vervolg:

-Er worden investeringen gedaan in de vorm van machines, die het product kunnen vervaardigen uit ingekochte grondstoffen, en er wordt mankracht ingezet om de machines te bedienen etc. Zo wordt het idee gedupliceerd

-Voor muziek is dat niet anders. Er worden investeringen gedaan in de vorm van muziekapparatuur aankopen, studio huur. Er wordt ook mankracht gebruikt in de vorm van performers. Is dan eenmaal de master gemaakt dan worden hiervan door weer andere machines duplicaten van gemaakt, zodat er een drager is van het geluid.

Dat een cd of een stukje vinyl een meer tastbaarder iets is dan een mp3 op je harde schijf maakt niets uit. Er moet nog steeds een fysieke copie gemaakt worden voor hij jou kant op kan.
Dat dat nu velen malen makkelijker gaat omdat een computer dat nu doet, doet niet af aan het feit dat je toch iets fysieks hebt.
Namelijk data op een schijf! (groef op een plaat, putjes in een cd, of magnetische velden op je hardeschijf)
Het is in mijn ogen zeker fysiek.


Als laatste hebben bedrijven nog te maken met promotie.
Om je product in de markt te zetten moet je moeite doen, reclame maken, en moet er een distributie netwerk zijn. Ook daarin verschilt een fysiek product niet van muziek.
Die kosten blijven gewoon doorgaan, ook met een download portal!
 
Volgens mij begrijpen nog niet dat het fysiek aanwezig zijn van een artikel geen enkel verschil maakt. Het gaat niet om het aanwezig zijn maar de waarde van een artikel. En zelfs bij het klonen/kopieeren moet je gewoon de toestemming hebben van eigenaar die je in normale omstandigheden daar voor zal laten betalen.
 
Als er eenmaal één master/mp3 tot stand is gekomen, worden er geen extra kosten meer gemaakt om daar 2 van te maken, of 1000, of 4 miljard.

Dat is bij fietsen anders.


Bovenstaand heeft geen enkele ruk te doen met het feit dat copyright een zinnig recht is. Ik wil alleen dit verschil verduidelijken.
 
Voor mij is het zeker zo dat gebrande CD's nauwelijks interessant waren voor me en ik gewoon CD's bleef kopen, terwijl dit bij MP3's niet zo is.
 
Tuurlijk worden er wel kosten gemaakt.

Tijd die het kost om iemand het te (laten) kopieeren.
Opslagruimte die het kost.
Het bedrag wat je zou moeten betalen als je het kopieert.
Waarde vermindering als je het 4miljard keer kopieert.
Waarde vermeerdering voor de betrokken mensen vanwege promotie.

Dus zelfs bij een verzameling 0 en 1 is er een fysieke verhouding omdit dit nou eenmaal de enige manier is om dit te bewaren. Zelfs als je het blijft onthouden zit het in je hersenen fysiek opgeslagen. Dus zal elke intellectuele eenheid in een fysieke vorm vastgelegd worden.

En er is dus geen enkel verschil tussen een fysiek en intellectueel bezit.
 
Back
Top