EMI is niet meer...

Origineel geplaatst door Yoozer
En maar goed ook.

Waarom DRM niet werkt is bekend. - en lees dit even. Het is geen pleidooi voor maak alles maar gratis, gooi alles maar open en fuck de muziekbusiness.
Ben ik met je eens!

Origineel geplaatst door Yoozer

* "stelen" is niet gelijk aan copyrightschending, maar het klinkt beter. "een junk heeft je fiets gejat" maakt je namelijk stukken meer laaiend. Het idee is dat een witteboordencrimineel er met een tik op de vingers van af komt en de zware crimineel mag brommen. Er wordt gewoon met je emoties gespeeld.

Sorry maar dit vind ik persoonlijk echt onzin :)

Van Dale
ste·len (ov.ww.)
1 (iets) heimelijk wegnemen om zich wederrechtelijk toe te eigenen => bietsen, dieven, gappen, jatmouzen, jatten, kapen, klauwen, ontvreemden, pikken, ratsen, rausjen, raven, scheefslaan, schoepen, snaaien, vaandelen, weghalen
2 van de stelen ontdoen

Je neemt een kopie van de master weg namelijk.

En persoonlijk maakt het mij even laaiend of een junk mijn fiets jat of dat mensen vinden dat illegale kopieen aanbieden wel door de beugel kan. Eigenlijk het laatste nog meer omdat het ook bijna een zekere maatschappelijke acceptatie heeft inmiddels.

Origineel geplaatst door Yoozer

Dito wat betreft het woord piraterij: als iemand die een film kopieerd zonder blikken of blozen gelijk is aan een terrorist die zonder pardon mensen berooft, verkracht en vermoord in internationale wateren is het toch misschien een beter idee om die definitie niet meer serieus te nemen.
Hoe het taalkundig aangeduid mag worden vind ik niet zo relevant persoonlijk.
De effecten en hoe deze positief verandert kunnen worden destemeer!
 
Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Sorry maar dit vind ik persoonlijk echt onzin :)
Disclaimer: I Am Not A Lawyer - verbeter me als ik er naast zit.

Het is heel belangrijk - wettelijk gezien, dat het verschil tussen deze twee blijft bestaan en zo vaak mogelijk benadrukt wordt. Niet ter bescherming van wie er kopieert, maar omdat het hier om 2 wettelijk verschillende zaken gaat.

Stelen valt onder strafrecht. Copyrightschending onder civiel recht. De partij die je aanklaagt in het eerste geval kan je in de cel doen landen; in het tweede geval dient er een schikking gemaakt te worden. Pas als er op grote schaal (criminele organisatie) copyright geschonden wordt komt het strafrecht in actie. Het is absoluut niet de bedoeling dat een organisatie als BREIN/BIG of de RIAA zelf politie gaat spelen of opsporingsbevoegdheid heeft.

Je neemt een kopie van de master weg namelijk.
Maar in tegenstelling tot de fiets blijft de master gewoon staan, en dat is precies het belangrijke deel dat verschil maakt. Ja, als muziekmaker zijnde betekent het dat je inkomsten misloopt, maar die worden niet uit je beurs gegapt; je ontvangt minder. Dat netto het effect hetzelfde lijkt (derving van inkomsten) of dat het taalkundig op hetzelfde neerkomt maakt niets uit. "Hij probeert me te vermoorden" kan op doodslag of moord met voorbedachte rade wijzen - een heel verschil in het aantal jaren dat je moet brommen. Daarom is het verschil zo belangrijk.

Het moet geen diefstal worden onder de wet omdat het dat niet is. Op het moment dat de lobby-partijen er in slagen kun je dag zeggen tegen het internet - elke tekst die je leest, elk plaatje dat je ziet - alles valt onder diefstal.

En persoonlijk maakt het mij even laaiend of een junk mijn fiets jat of dat mensen vinden dat illegale kopieen aanbieden wel door de beugel kan.
Ja, maar jij bent belanghebbende en de generieke consument niet. Er wordt geprobeerd die consument belanghebbende te maken, maar helemaal op de verkeerde manier. De consument heeft er namelijk belang bij dat de muziek die 'ie leuk vindt beschikbaar blijft, en dat lukt niet als een artiest gewoon 40 uur op kantoor zit.

Eigenlijk het laatste nog meer omdat het ook bijna een zekere maatschappelijke acceptatie heeft inmiddels.
Inmiddels? ;) Ik heb nog een krant uit 1984 waarin een hele pagina geweid is aan mensen die op een computerbeurs bijelkaar komen om spelletjes uit te wisselen. Die maatschappelijke acceptatie is er al lang; de schaal is alleen vergroot, en het belangrijkste: het hele nerd-aura is van de computer weg.

Voeg daaraan toe dat internet service providers dikke verbindingen aanbieden voor "muziek, films en spelletjes". Dat terwijl er bij mijn weten nog niet echt een Netflix-variant is hier in Nederland, en dat iTunes ook al lang op zich heeft zitten wachten, en voor spellen heb je alleen maar een kleine ping nodig en dat kon al met ISDN. Het wordt geimpliceerd.

Voeg daaraan toe dat Sony, zelf zwaar tegenstander van alles wat met kopieren te doen heeft, vrolijk CD en DVD-branders maakt. Voor backups? Het gros van de mensen genereert niet eens genoeg data om een ouwe geheugenstick mee vol te krijgen (MSN chatlogs, Patience-highscores).

De effecten en hoe deze positief verandert kunnen worden destemeer!
In theorie is het eenvoudig; maak legaal downloaden (eigenlijk ook al zo iets - downloaden van wat dan ook is legaal, het aanbieden niet) van muziek makkelijker en zo pijnloos mogelijk. Dit is rechtstreeks af te leiden van het economische idee van "perceived value". Iemand betaalt een bedrag voor iets waarvan ze denken dat het het waard is, en des te groter het rendement is (kleine moeite, veel plezier), des te liever willen ze 't uitgeven.*

Helaas is men 6 jaar te laat daarmee omdat het nu "maatschappelijk geaccepteerd" is. Was er eerder ingegrepen, dan was de klap stukken minder hard geweest. Nu is het dweilen, want de kraan gaat niet meer dicht, en je kunt het water niet terug in de leiding stoppen. Was dit te voorspellen geweest? Tja, je hoeft alleen maar te kijken naar hoe snel het is gelopen met Napster.

Kijk naar ringtones. Je krijgt een lage-kwaliteitssample van maar 20-30 seconden maar er wordt grof geld voor neergeteld. Waarom? Omdat het ongelofelijk makkelijk te bestellen is en je hebt 'm zo op je telefoon. Waarom? Je hoeft geen geld over te maken, zelfs geen creditcard uit je zak te halen.

Maak bestellen van muziek zo makkelijk als een sms-je sturen met je GSM (waarna je op een site met je account kunt inloggen en een gewatermerkt (maar niet met DRM beveiligd) bestand kunt downloaden. Dit ter beveiliging van de koper: gelijk ontvangen zou misbruik in de hand werken, en als je je mp3tje een maand of 3 laat staan wordt de transactie ongedaan gemaakt. Zo kan geen idioot op jouw naam 30,000 mp3tjes bestellen met je GSM, omdat 'ie wel de GSM heeft maar niet je toegang). Koppel dit met social-networking sites zodat je nummers voor andere mensen kunt bestellen, geef content creators de mogelijkheid om bulk een aantal exemplaren voor groepskorting te verspreiden (dus dat je een promo kunt scoren voor niks of minder) en maak het hip (niet zoals Hilbrand Nawijn denkt dat jumpstyle hip is).

Ik denk dat er een goede kans is dat zo iets aanslaat. Voor hetzelfde geld is dat er al, maar de huidige oplossingen gaan volgens mij nog steeds van creditcards en daadwerkelijk bestellen uit.

* hier valt weer een interessant verhaal over te schrijven; ik denk dat er hier genoeg weten hoe ze tot hun verjaardag moesten wachten eerdat ze de nieuwe LP van artiest X mochten halen, en dat het uitpakken en luisteren een heel ritueel was. Dit deel van muzikale beleving was al een hele tijd aan het afslijten - vanaf het punt dat de eerste geluidsdrager er was hoefde je niet fysiek in dezelfde ruimte te zijn als degene die de muziek maakte. Het is dus niet iets van de laatste jaren maar een gestaag dalende lijn met hoogte (of dieptepunten :P) als Edison (LP), Marconi (radio), Sony (walkman), Philips (cd).
 
Origineel geplaatst door Yoozer

Het is heel belangrijk - wettelijk gezien, dat het verschil tussen deze twee blijft bestaan en zo vaak mogelijk benadrukt wordt. Niet ter bescherming van wie er kopieert, maar omdat het hier om 2 wettelijk verschillende zaken gaat.

Stelen valt onder strafrecht. Copyrightschending onder civiel recht. De partij die je aanklaagt in het eerste geval kan je in de cel doen landen; in het tweede geval dient er een schikking gemaakt te worden.
We moeten wel een paar dingen goed uit elkaar blijven houden:

-Copyright betreft alleen melodielijnen en tekst. Niet de opname daarvan.
Dit is dus intellectueel eigendom, omdat er deze nog niet fysiek zijn omgezet tot een opname op een geluidsdrager.
Vergoedingen worden via BUMA/STEMRA uitgekeerd aan de copyrighthouder: de componist en tekstdichter.

-Mastertapes zijn fysieke opnames van geluiden voorgebracht volgens de door copyright beschermde melodielijnen en tekst.
Vergoedingen worden doorgaans door platenmaatschappijen uitgekeerd aan diegenen die de melodielijnen en tekst omzetten naar een opname.

Copyrightschending vind plaats:
-Door het maken van een nieuwe mastertape van de opnames zonder toestemming van de componist/tekstdichter.
-Door het maken van een kopie van de mastertape zonder toestemming van de componist/tekstdicht en zonder toestemming van de eigenaar van de mastertape.

Er is sprake van stelen:
-Aangezien een nieuwe mastertape heimelijk inkomsten wegneemt, aangezien de componist tekstdichter voor het gebruik van zijn intellectuele eigendom geen vergoeding ontvangt.
-Aangezien een nieuwe mastertape heimelijk inkomsten wegneemt, zowel wegens bovenstaande, als ook voor de muzikanten die de melodielijenen en teksten hebben omgezet naar een opname, zij krijgen namelijk geen enkele vergoeding voor de reproductie.

Het kopieren van een master zonder toestemming heeft dus in mijn ogen dus zowel betrekking op copyrightschending als ook op stelen.
 
Origineel geplaatst door Yoozer

Maar in tegenstelling tot de fiets blijft de master gewoon staan, en dat is precies het belangrijke deel dat verschil maakt.
Een veelgehoord argument, echter niet op zijn plaats.

Een fiets uit de winkel is niets anders dan een kopie van het laatste prototype.
Ook die blijft gewoon aanwezig in de fabriek, net als de mastertape bij de artiest blijft.

Origineel geplaatst door Yoozer

Het moet geen diefstal worden onder de wet omdat het dat niet is.
In dit geval wordt de artiest weldegelijk bestolen: heimelijk worden zijn inkomsten weggenomen.

Origineel geplaatst door Yoozer

Op het moment dat de lobby-partijen er in slagen kun je dag zeggen tegen het internet - elke tekst die je leest, elk plaatje dat je ziet - alles valt onder diefstal.
Ook hier ben ik het niet mee eens.
Teksten en plaatjes op het internet worden beschermd door copyright, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen van dat recht gebruik maakt. Als de copyright houder dit wenst moet hij dat kenbaar maken.

Overigens vind ik niet dat je een probleem moet beargumenteren met een ander probleem.

Origineel geplaatst door Yoozer

Ja, maar jij bent belanghebbende en de generieke consument niet.
Dat ik er belang bij heb heeft er voor mij niets mee te maken.
Ik denk hetzelfde over software kopieren, terwijl ik daar geen belang bij heb.
Als ik argumenten hoor die diefstal goed moeten praten dan wordt ik daar pissig van, of het nou mijn eigen hachje betreft of niet.
Komt omdat ik probeer te handelen uit principe's denk ik.

Origineel geplaatst door Yoozer

Inmiddels? ;) Ik heb nog een krant uit 1984 waarin een hele pagina geweid is aan mensen die op een computerbeurs bijelkaar komen om spelletjes uit te wisselen. Die maatschappelijke acceptatie is er al lang; de schaal is alleen vergroot,.....
Juist de schaal en maatschappelijke acceptatie zijn voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden.
In 1984 was niet 50% van mensen in Nederland op een computerbeurs spelletjes aan het uitwisselen.

Origineel geplaatst door Yoozer

In theorie is het eenvoudig; maak legaal downloaden (eigenlijk ook al zo iets - downloaden van wat dan ook is legaal, het aanbieden niet) van muziek makkelijker en zo pijnloos mogelijk.
Hier ben ik het volmondig mee eens.

Waar je diefstal aan waren wilt voorkomen en onaantrekklijk kan maken door beveiliging, kan dat niet bij muziek, je wilt de aanschaf juist aantrekkelijk maken!

Origineel geplaatst door Yoozer

Helaas is men 6 jaar te laat daarmee omdat het nu "maatschappelijk geaccepteerd" is. Was er eerder ingegrepen, dan was de klap stukken minder hard geweest. Nu is het dweilen, want de kraan gaat niet meer dicht, en je kunt het water niet terug in de leiding stoppen. Was dit te voorspellen geweest? Tja, je hoeft alleen maar te kijken naar hoe snel het is gelopen met Napster.
Toch is dit niet geheel waar, legale download portals zijn niet van het laatste jaar, die bestaan ook al een tijdje.
Ik denk zelf dat vooral het besef van de consument heeft moeten groeien dat het downloaden van illegaal aangeboden muziek leidt tot inkomstenverlies voor de artiest.
 
ben deze thread weer lekker aan het doorspitten en ik had dit artikeltje gevonden over de domme platenmaatschappijen

http://www.frankwatching.com/archive/2007/06/04/typisch-de-platenindustrie/

hier word ook gezegd dat nieuwe initiatieven de kop in gedrukt worden door een veel te ouderwets denkende RIAA en dat het core probleem, het illigaal downen, maar niet aangepakt word.

de markt is in ontwikkeling wat nieuwe vormen meebrengt, helaas loopt de wetgeving altijd veel te ver achter. =( :kont: :r
 
Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Een fiets uit de winkel is niets anders dan een kopie van het laatste prototype.
Ook die blijft gewoon aanwezig in de fabriek, net als de mastertape bij de artiest blijft.
Ja, maar een fysieke kopie bestaat uit een stel schaarse grondstoffen, terwijl een "virtuele" kopie bestaat uit een stel niet-schaarse grondstoffen (je kunt zo vaak en zo veel verzenden als je bandbreedte toelaat, en die is vrijwel oneindig). Juist omdat het staal voor de fiets geld kost om te delven en verwerken vormt het deel van de kosten en de reden dat je niet zomaar een kloontje kunt bakken.

In dit geval wordt de artiest weldegelijk bestolen: heimelijk worden zijn inkomsten weggenomen.
Maar, dat gaat er dan wel van uit dat elke illegale download een aankoop betekent, en dat is niet het geval, vanwege de drempel. Bij een hogere drempel (e.g. daadwerkelijk dag zeggen tegen je centen) neemt het aantal klanten af. (noem het "gelegenheidsdownloaders").

Ook hier ben ik het niet mee eens.
Teksten en plaatjes op het internet worden beschermd door copyright, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen van dat recht gebruik maakt. Als de copyright houder dit wenst moet hij dat kenbaar maken.

Overigens vind ik niet dat je een probleem moet beargumenteren met een ander probleem.
Je hebt gelijk - het is te veel van een slippery slope-argument. Dan nog blijft het mogelijk scheppen van een verkeerd precedent een realistisch probleem.

Dat ik er belang bij heb heeft er voor mij niets mee te maken. Ik denk hetzelfde over software kopieren, terwijl ik daar geen belang bij heb. Als ik argumenten hoor die diefstal goed moeten praten dan wordt ik daar pissig van, of het nou mijn eigen hachje betreft of niet. Komt omdat ik probeer te handelen uit principe's denk ik.
Ik wil even duidelijk maken dat ik zelf overigens niks probeer goed te praten :).

In 1999 heb ik samen met een maat van me een CD gemaakt met een paar tracks. Deze hebben we een keer of 50 gekopieerd en verkocht aan vrienden voor een tientje.

Een paar weken later kreeg ik te horen dat een andere kennis van ons beiden een of twee van deze tracks had gekopieerd en op z'n eigen compilatie (die 'ie dus ook verkocht) had gezet. Daar werden we behoorlijk pissig van (en ik kan dat soort ervaring iedereen aanraden, overigens), maar de vraag is hoe je dit bij de consument kunt krijgen, want dat lijkt me een stuk effectiever dan de term "stelen" er op proberen te plakken. Elke metafoor met de werkelijkheid heeft als probleem dat deze niet 100% overeen komt met de digitale wereld. Wat je moet overbrengen is het idee dat iemand anders - ook een mogelijke bekende van je - niet de moeite neemt om aan jou te vragen of 'ie iets mag lenen en er (add insult to injury) zelf ook nog eens winst mee maakt.

Waar je diefstal aan waren wilt voorkomen en onaantrekklijk kan maken door beveiliging, kan dat niet bij muziek, je wilt de aanschaf juist aantrekkelijk maken!
En toch wordt 'ie beveiligd ;).

Toch is dit niet geheel waar, legale download portals zijn niet van het laatste jaar, die bestaan ook al een tijdje. Ik denk zelf dat vooral het besef van de consument heeft moeten groeien dat het downloaden van illegaal aangeboden muziek leidt tot inkomstenverlies voor de artiest.
Klopt, maar de stap vooruit van "oh, even Kazaa aanzetten" naar "oh, even kijken op iTunes" duurt vanzelfsprekend langer. En er zijn veel portals met verschillende formaten, en er wordt nog steeds vastgehouden aan het hele gedoe met landsgrenzen terwijl het internet zich daar niks van aan trekt. Het zou een hoop helpen als daar wat aan gedaan kon worden.
 
Je moet het gewoon alleen maar makkelijker maken.
Zet meteen als een data spoor goede kwaliteits mp3's er op.
Met goede ID tags en een link naar je website er tussen.
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Ja, maar een fysieke kopie bestaat uit een stel schaarse grondstoffen, terwijl een "virtuele" kopie bestaat uit een stel niet-schaarse grondstoffen (je kunt zo vaak en zo veel verzenden als je bandbreedte toelaat, en die is vrijwel oneindig). Juist omdat het staal voor de fiets geld kost om te delven en verwerken vormt het deel van de kosten en de reden dat je niet zomaar een kloontje kunt bakken.
Maar dit vind ik geen geldige reden om een illegale kopie te maken.

Dat zou namelijk impliceren dat de prijs van een product uitsluitend wordt bepaald door grondstoffen.
Als we daar vanuit zouden gaan dan zou bijna niemand meer salaris ontvangen, en dus ook niemand meer gaan werken om er niet voor betaald te krijgen.
We mogen toch wel zeggen dat 99,9% van de bevolking leeft van geld als ruil voor arbeid.

Ik denk dat dit argument voor velen de belangrijkste reden is om geen mp3's te kopen:
Als je een mp3 koopt, ontvang je niet iets fysieks.

Het besef dat niet alleen fysieke dingen een kosten- en dus ook een prijsplaatje heeft, is nog lang niet bij iedereen aanwezig vrees ik.
Origineel geplaatst door Yoozer

Maar, dat gaat er dan wel van uit dat elke illegale download een aankoop betekent, en dat is niet het geval, vanwege de drempel.
Zodra er een kopie gemaakt wordt zijn op dat moment de componist/tekstdichters en de muzikanten geld verschuldigd.

Zo simpel is het!
Het maakt dan niet uit wat voor reden mensen hebben om niet te betalen:
bij het maken van kopie is er direct geld verschuldigd.

Origineel geplaatst door Yoozer

Dan nog blijft het mogelijk scheppen van een verkeerd precedent een realistisch probleem.
Het woord "verkeerd" is nogal subjectief, in mijn ogen doet het degene recht aan die er recht op hebben.

Origineel geplaatst door Yoozer

Ik wil even duidelijk maken dat ik zelf overigens niks probeer goed te praten :).
Ik vind de beweegredenen van mensen interessant, of ze nu illegale kopieen maken of niet.
Juist door dat te weten kan je in de toekomst wellicht een oplossing vinden!

Origineel geplaatst door Yoozer
maar de vraag is hoe je dit bij de consument kunt krijgen, want dat lijkt me een stuk effectiever dan de term "stelen" er op proberen te plakken. Elke metafoor met de werkelijkheid heeft als probleem dat deze niet 100% overeen komt met de digitale wereld. Wat je moet overbrengen is het idee dat iemand anders - ook een mogelijke bekende van je - niet de moeite neemt om aan jou te vragen of 'ie iets mag lenen en er (add insult to injury) zelf ook nog eens winst mee maakt.
"en een deel van die winst niet geeft aan degene die het toebehoort"
Die laatste zin vergeet je even, maar is wel waar het om gaat.

Vandaar dat het woord stelen toch op zn plaats is.
Je steelt dan wel niet de master, noch een drager, wel steel je een kopie van een geluidsfragment, en inkomsten van een ander.

Origineel geplaatst door Yoozer

Klopt, maar de stap vooruit van "oh, even Kazaa aanzetten" naar "oh, even kijken op iTunes" duurt vanzelfsprekend langer.
Precies wat ik zeg, dat kan je de muziekindustrie niet kwalijk nemen, dat is dus het moreel van de consument die even moet wennen.

Ook vind ik het nogal raar dat de muziekindustrie had moeten ingrijpen voor p2p in opkomst kwam.

P2p ontstaat eerst kleinschalig en groeit uit.
De kosten waren veel te hoog geweest als er voor een kleine groep mensen (toen p2p nog klein was dus) gelijk al een alternatief was opgezet.
Goed ondernemerschap vereist altijd de risico's, kosten en winsten goed op een rijtje te houden.

Origineel geplaatst door Yoozer

En er zijn veel portals met verschillende formaten, en er wordt nog steeds vastgehouden aan het hele gedoe met landsgrenzen terwijl het internet zich daar niks van aan trekt. Het zou een hoop helpen als daar wat aan gedaan kon worden.
Hoe bedoel je dat van die landsgrenzen?
 
Van die landsgrenzen is idd wel een punt.
Want dankzij het business model van de platenindustrie hebben ze de rechten per land verdeeld dus een dienst die deze grenzen overschrijdt (europeese webwinkel) zal alle landen afzonderlijk af moeten om de royalties te regelen. Iets wat ontzettend veel tijd en moeite kost terwijl de platenmij's ook met hun dochterondernemingen zelf goed kunnen regelen. En als ze daar wat slimmer mee omgaan dan kunnen ze wellicht meer producten verkopen. Alleen vraag ik me af of ze dit wel zien zitten en niet bang zijn hun bestaande clientele niet teveel geweld aan willen doen.

En over dat downloaden in Nederland. Menig ander land heeft het downloaden aan grenzen gelegd maar in Nederland wordt onder het mom van 'studie' nog steeds onder een bijna antieke wet vrolijk gedownloaded terwijl uploaden wel verboden is. Maw een typisch nederlandse spagaat. Dus je kunt vrolijk GB's aan mp3's leechen zolang je maar niets upload.
Er is flink gelobby'ed om dit veranderd te krijgen, maar blijkbaar nog niet sterk genoeg want Donner wilde iig niet aan een verandering van de wet.

DRM en andere kopieerbeveiligen zorgen ook weer voor zo'n spagaat. Want als je geen reserve kopie kan/mag maken ben je de sjarrel als de CD te zwaar bekrast is (kleine kinderen? huisdieren?) en is het maar afwachten of je een nieuw exemplaar kan aanvragen. (Dat schijnt af en toe wel mogelijk te zijn.)
Of zijn er diverse voorbeelden van DRM die duidelijk nadelen laten zien van wat er nog meer mis kan gaan. Rootkits die je systeem onveilig maken, authenticatie via internet die ingetrokken wordt omdat het bedrijf die dat regelt op de fles is gegaan.

Maar wat is eigenlijk mis met gezond verstand? Iedereen loopt al jaren te zeveren dat we maar eens af moeten van al die regeltjes en wetjes die je leven een flink stuk ingewikkelder maken. Maar dan val je in veel vlakken terug op gezond verstand. En in het geval met het downloaden van muziek is het eigenlijk net zo.
Dat je muziek download om te checken of het wat is zal denk ik niemand een probleem mee hebben. Maar als je het vaker gaat luisteren dan is het wel zo eerlijk om degene die het gemaakt heeft hiervoor waardering te geven. En dan is wellicht de meest geschikte vorm een bepaald bedrag. Dan download je het nog een keer via een betaal site misschien? Bij eentje waar je de prijzen aanstaan en voorwaarden waar jij je prettig bij voelt. En dan niet zo'n semi-legale zoals die russiche site want dat is gewoon maffia sponsoring.
Of als je liefhebber bent van de fysieke CD, het boekje, of de platenhoes ga je voor het 'eggie'. Desnoods als de prijs in het begin nog ff te hoog is dat je een half jaartje of jaartje wacht. Goede muziek verjaart nooit namelijk.
Dus als je gezond verstand gebruikt kan je zorgeloos naar je favoriete muziek luisteren zonder dat je last hebt van 'gewetenswroegingen' zonder of je druk hoeft te maken of platenmij's failliet gaan of niet.
 
Ook de pleuris voor Sony.
bron PSW recording forums
Sony Music Studios NYC, 460 W. 54th St.

150 employees, 8 mix rooms, 8 mastering rooms, 6 audio post for video rooms, 2 stages, video production control, Avid, Smoke, Inferno, DVD authoring, the whole place. A general staff meeting was called June 8 where Sony Music Entertainment COO Tim Bowen broke the bad news. Aug. 31st is the final closing day. Some operations will wind down sooner.

The writing had been on the wall for many years. The studios were Tommy Mottola's baby and had always bled money since it opened in 1992. Tommy kept Sony Japan at arms length convincing them the losses were a cost of doing business. When Sony merged with BMG and Tommy left in 2003, the BMG management team came in and took a hard look. Credit to them for trying to salvage the viabillity of the place for the last 4 years, but corporate wheels turn slowly and they were either unwilling or unable to trim operating budgets and steer the business model toward more profitable work.
All this time, the NYC real estate market continued to go through the ceiling.

Intent to sell the property to a real estate development firm which would lease the Studios to a LLC that incorporated a 3 year work contract with Sony/BMG was announced early March and seemed to be moving forward as late as April 30th. Even though the rooms have been quite busy, the numbers have been real bad and the parties involved came to the conclusion that there was no way anyone was going to turn the beast around.

Sony/BMG will retain a small crew and relocate facilities to handle archives and master distribution.
___________________
Dominick Costanzo
 
Origineel geplaatst door fuse
Ook de pleuris voor Sony.

Als ik het goed begrijp is het alleen deze (welliswaar grote) studio die gesloten wordt. Ik weet niet precies hoe het zit met Sony/BMG, maar ik neem aan dat dit niet hun enige opnamelocatie is.

Verder zie je als je dit bericht goed leest dat de studio al vanaf het begin verlies draait (sinds 1992). Na 15 jaar verliezen lijkt het me voor een management ook enigzins logisch om een studio te sluiten, je kan er geld in blijven stoppen, maar niet alles is te redden.
 
Origineel geplaatst door fuse
En over dat downloaden in Nederland. Menig ander land heeft het downloaden aan grenzen gelegd maar in Nederland wordt onder het mom van 'studie' nog steeds onder een bijna antieke wet vrolijk gedownloaded terwijl uploaden wel verboden is. Maw een typisch nederlandse spagaat. Dus je kunt vrolijk GB's aan mp3's leechen zolang je maar niets upload.
Er is flink gelobby'ed om dit veranderd te krijgen, maar blijkbaar nog niet sterk genoeg want Donner wilde iig niet aan een verandering van de wet.

Ga maar eens downloaden zonder te uploaden: bepaald geen pretje, of hele slechte verbindingen of je wordt gewoon gekickt of op een andere manier geknepen. Het enige wat legaal is en werkt in Nederland is nieuwsgroepen, de rest werkt in de praktijk niet zonder te uploaden.
 
83930244rl3.jpg
 
Origineel geplaatst door fuse
Ook de pleuris voor Sony.


Eigenschuld dikke bult! :duivels:

Misschien offtopic; Maar wel ontzettend evil dat grote platenmaatschappijen, zoals Sony, "Trojan" software op hun media leveren, en zonder medeweten van de consument wordt zijn/haar internet gedrag mooi afgetapt!

Nou, perfect voorbeeld van boter op je kop!

:biertje:
 
trouwens als je illegaal gedownload wordt dan ben je al een eind op weg want dat heb je in principe al gescoord, lieden die zulks bezigen zoeken vaak een specifiek nummer en niet zomaar iets dat beschikbaar is, in dat licht zou ik willen dat ik illegaal geup en gedownload werd
 
Origineel geplaatst door dennisb
trouwens als je illegaal gedownload wordt dan ben je al een eind op weg want dat heb je in principe al gescoord, lieden die zulks bezigen zoeken vaak een specifiek nummer en niet zomaar iets dat beschikbaar is, in dat licht zou ik willen dat ik illegaal geup en gedownload werd

Inderdaad.. Ik heb sinds de mp3 invoering veel nieuwe bands/muziek gevonden waar ik totaal geen weet van had. Dat is toch ook wat waard want daardoor ga ik wel eens per week er een CD van halen. Had ik dat niet geweten had ik ook geen CD gekocht.
 
Origineel geplaatst door Flying Panther
Verder zie je als je dit bericht goed leest dat de studio al vanaf het begin verlies draait (sinds 1992). Na 15 jaar verliezen lijkt het me voor een management ook enigzins logisch om een studio te sluiten, je kan er geld in blijven stoppen, maar niet alles is te redden.

Dat is nou net het hele punt denk ik. Want ook voor EMI geldt dat je eigenlijk niet weet waarom die tent niet loopt. De een zegt dat ze met die té grote artiesten te weinig inkomsten hebben gemaakt die te wijten zijn aan illegale downloads. De ander zegt dat ze niet geinteresseerd zijn in het pulp wat EMI voortbrengt. En wellicht weer iemand anders die inside informatie zou kunnen hebben dat de managers veels te veel geld uit die tent lopen te trekken.
Het blijft natuurlijk een onderneming die geld moet verdienen, en als ze dat niet doen dan is het einde oefening.

Punt is dat je het nooit komt te weten omdat ze nooit de interne cijfers bekend zullen maken. Als de toko wordt overgenomen zullen de kopers dit uiteraard wel willen doen. Maar voor het klootjesvolk zal het altijd blijven gissen en zal de goedgelovige denken dat het toch aan die illegale downloads liggen terwijl een andere groep blijft beweren dat het allemaal een grote leugen is.
 
Origineel geplaatst door Arv
Inderdaad.. Ik heb sinds de mp3 invoering veel nieuwe bands/muziek gevonden waar ik totaal geen weet van had. Dat is toch ook wat waard want daardoor ga ik wel eens per week er een CD van halen. Had ik dat niet geweten had ik ook geen CD gekocht.
Zou je voor een dienst betalen die jou mp3's voorschotelt in een soort radio vorm,
met voor elk gedraaid nummer een kleine vergoeding t.o.v. aankoop van de mp3?
 
Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Zou je voor een dienst betalen die jou mp3's voorschotelt in een soort radio vorm,
met voor elk gedraaid nummer een kleine vergoeding t.o.v. aankoop van de mp3?

Ja, voor bijvoorbeeld een semi on-demand radiostation als Pandora (die mijn muzieksmaak 'analyseert' en daar muziek bij zoekt) zou ik best een klein bedrag willen betalen voor de tijd dat ik er naar luister. Nog mooier zou zijn dat je gratis mag luisteren en het nummer koopt als MP3 door op een 'buy now' knopje te klikken. Als je die MP3 dan mag houden dan zou ik er wel wat meer voor betalen, bijvoorbeeld €1 per nummer ofzo
 
Back
Top