Eigen audio progje in Java (V2)

Almeros

Moet dat... een titel?
Lid sinds
22 februari 2002
Berichten
1.613
Locatie
Groningen
Ik heb al een tijdje niets meer gepost hier... ookal lees ik nog regelmatig het 1 en ander op het SF ;)

Maar... ik ben weer verder gegaan met mijn Java audio programmaatje van eerder en heb nu een 2e versie met een modulaire opzet!

Als je hem wil proberen, zorg dan dat je de nieuwste Java Runtime Environment (Java 6) hebt geinstalleerd.

Download hier mijn Audio Programmaatje (java .jar bestand). Sommige browser schijnen er een .zip bestand van te maken. Dan moet je hem gewoon even renamen naar .jar. Zet hem op je Desktop bijv. en dubbelklik op het bestand om het programma te starten. Als je de melding 'Cannot find mainclass. program will exit' krijgt, heb je waarschijnlijk toch een te oude versie van java op je computer staan. Download dan dus hierboven even de nieuwste...

Voor de peoples die het niet voor elkaar krijgen of geen zin hebben om te bekijken :gaap:, hier ff een screenshotje:
audiopoc2.jpg


Mijn doelstelling is om een zo intuitief mogelijk programma voor audiobewerking te maken. Ik zat me zo te ergeren aan het feit dat ik er 2 uur over had gedaan om een (semi) Side-Chain compressing in Cubase SX voor elkaar te krijgen (laat staan dat mijn muziekale inspiratie ondertussen nog ergens te bekennen was :S) dat ik gemotiveerd werd om zelf iets te gaan proggen wat veel handiger zou moeten gaan werken. (Ik heb geen illusies om Cubase te overtreffen hoor ;) maar gewoon voor de fun en om te zien of het mogelijk is).

Er zitten nog een BOEL bugs in het programma en ik weet dat er nog een boel verbeterd kan worden. Ik ben zeer benieuwd naar alles wat jullie op te merken hebben.

Ik kwam er wat laat achter dat het modulaire idee wel veel van Max/MSP heeft en Buzz heeft ook zo'n modulaire opzet. Ik denk dat ik de beste elementen van beide eruit pak voor mijn progje ;)

Voor de programmeurs onder jullie: Uiteindelijk stel ik een interface open (is nu nog te veel aan veranderingen onderhevig) waarmee iedere programmeur zelf ook plugins kan programmeren. Vooral leuk denk ik als je niet zo thuis bent in C++ maar toch eens wat met audio wil doen... maar ook leuk als je een makkelijke omgeving zoekt om nieuwe soundFX te programmeren etc.

Nog in de planning:
  • Verschillende Frequency Oscillators (FO's)
  • MIDI input (en misschien output)
  • Controller Voltage (CV) aansturing van instellingen (Bijv. te koppelen ook aan een FO)
  • Sequencer module zodat je 'iets' wat op een track kan lijken zou kunnen gaan maken ;)
  • Side Chain mogelijkheid (Leuk voor compressors natuurlijk maar ook als loopback voor FX modules als Delay bijv.)

Het zal nog wel enige tijd (lees jaren) duren voordat dat allemaal eens af kan zijn... maar dromen is leuk ;) En wieweet win ik nog eens de loterij en kan ik me fulltime op m'n programma storten ofzo...
 
Laatst gewijzigd:
zuigt de helft van men CPU (G4/400) op men mac, zelfs als ik niet aan het doen ben


is de broncode beschikbaar?
 
Re: Eigen audio progje in Java (V2)

super man dat je dit doet, ik ben zelf ook java programmeur en weet hoe arbeidsintensief het is waar je mee bezig bent, hou vol !
 
Ik ben hem voor je aan het testen op mijn configuratie:

2 Ghz Apple iMac G5 met 1 Gb geheugen, conclusies tot nu toe:

  • Interface mag wat strakker, kijk even naar de nieuwere ide's zoals netbeans of visual studio, dan begrijp je wat ik bedoel. Dus als je een item aanklikt dat je in een property list ziet wat je kunt instellen, dat scheelt een hoop klikwerk.
  • Aansluitend; docking van elementen, en er voor zorgen dat een nieuw gecreeerd element boven het andere terecht komt, i.p.v. eronder.
  • Ik kan geen latency instellen, voor zover ik zie. Ik heb in eerste instantie direct de in aangesloten op de out en dan krijg je toch wel een behoorlijke vertraging. Maar! Dat kan aan mij liggen. Ik heb dat soort dingen altijd via de applicaties ingesteld en niet via systeembeheer, daar kan ik nog wel eens naar kijken.
  • het verschuiven van elementen laat "lichtsporen" na

Er zullen nog wel wat andere dingen naar voren komen, maar dat komt later wel, ook een aantal hele positieve dingen:

  • ontzettend simpel in gebruik, ik snapte zonder handleiding onmiddelijk wat het doel is. En ik weet hoe ingewikkeld het is om iets simpel te laten zijn
  • ook leuk in gebruik.
  • daaruit volgt dat resultaat snel bereikt kan worden

Gaat zo door gaat zo door.

Oh ja, hier een filmpje, helaas zonder geluid:

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=2030478578
 
Ik moet zeggen dat ik 'm best amusant vind!

Compressor vind ik eerlijk gezegd erg slecht. Treshhold in procenten zegt ook niet veel. In dB's uitdrukken! En helaas geen gain mogelijkheid, wat het moeilijk maakt om te horen hoe de compressor werkt!

Die ring modulator ben ik in ieder geval wel helemaal fan van! Hij klinkt meer als een bit / samplerate reducer in mijn oren, maar klinkt zeer bruikbaar en ik denk dat ik hier nog wel eens naar zal grijpen in de toekomst!

Ik zou zeggen: Werk die ringmodulator uit in de vorm van een simpele VST!!!!!! :okdan:
 
bedankt voor jullie reacties so far!

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Ik ben zelf helemaal niet in Softsynths maar heb een hoge waardering voor het werk wat je doe.
Origineel geplaatst door dennisb
super man dat je dit doet, ik ben zelf ook java programmeur en weet hoe arbeidsintensief het is waar je mee bezig bent, hou vol !

Thanks! Kost inderdaad veel tijd zoiets dus thanks voor de support ;)



Origineel geplaatst door rvooh
zuigt de helft van men CPU (G4/400) op men mac, zelfs als ik niet aan het doen ben
is de broncode beschikbaar?

Druk maar eens op de Animation knop. Dan stopt de animatie en dat scheelt ongeveer alles.. Suf hè. Kan er eerst nog niets aan doen helaas. Grafische updates kosten veel CPU. Daarom iig de button zodat je het zelf kan controleren.

Broncode, nee, iig nu nog niet. Misschien maak ik het ooit Open Source... Wat zou je ermee willen doen dan?


Origineel geplaatst door Subgroover
Ik moet zeggen dat ik 'm best amusant vind!

Compressor vind ik eerlijk gezegd erg slecht. Treshhold in procenten zegt ook niet veel. In dB's uitdrukken! En helaas geen gain mogelijkheid, wat het moeilijk maakt om te horen hoe de compressor werkt!

Die ring modulator ben ik in ieder geval wel helemaal fan van! Hij klinkt meer als een bit / samplerate reducer in mijn oren, maar klinkt zeer bruikbaar en ik denk dat ik hier nog wel eens naar zal grijpen in de toekomst!

Ik zou zeggen: Werk die ringmodulator uit in de vorm van een simpele VST!!!!!! :okdan:

Ja die compressor is ook echt heel bud. Was de eerste DSP die ik geïmplementeerd had. Daar komt nog wel een betere versie voor in de plaats. Ringmod in VST heb je al genoeg ;) Maar wel kewl dat je hem leuk vindt!


(Ga later ff een reactie op de post van MadDonna geven. Gaaf filmpje trouwens!)
 
Origineel geplaatst door Almeros


Broncode, nee, iig nu nog niet. Misschien maak ik het ooit Open Source... Wat zou je ermee willen doen dan?

bijleren...

ben zelf ook met java studies bezig

en idd, veel respect.. zou het geduld niet hebben.. haat java nogal ;)
maar hou wel van streams :)
 
Origineel geplaatst door rvooh
bijleren...

ben zelf ook met java studies bezig

en idd, veel respect.. zou het geduld niet hebben.. haat java nogal ;)

waarom wil je het leren dan? ik haat het j2ee circus en dan met name ibm spul maar java opzich vind ik wel ok, met welke taal ben je wel comfortabel?
 
behoort gewoon tot het pakket op school


ja, java vind ik niet echt leuk ja.. ik vind het meer bouwen met legoblokjes dan echt programmeren.. typisch OO, elk probleem reduceren tot zo'n klein mogelijke modules en dan hopen dat alles samen gaat werken.. een vriend van me noemt dit toepasselijk kaartjeshuisprogrammeren..
Sun zelf raadt haar afdelingen af om java te gebruiken voor interne applicaties.. zegt imo al veel.

vind de taal ook veel te ruim, en de schrijfwijze (qua regels code) enorm omslachtig, een programma in java is gemiddeld 4 keer zo lang als hetzelfde in een andere taal (in mijn ervaring toch)

ook is java zo loom, zuigt het geheugen bij het minste. en is het volgens mij vanwege het voorgaande zeker niet geschikt voor audio..

Wat voor talen ik echt leuk vind? Scheme/LISP (check bvb de muziekapp impromptu)
Kan je verzekeren, als je gewoon bent om met streams en lijsten te werken daarin, dat je gaat vloeken als je java leert ;)

en zou graag binnenkort Python gaan leren..


nuja soit, das mijn mening, wil hier niet alle javaproggers op men dak krijgen ;)
 
nou mij krijg je niet op je dak hoor, java is waar het geld zit voor mij op dit moment en ik weet waarschijnlijk gewoon niet beter, met behulp eclipse spuug ik zo snel uit wat ik wil dat ik niet perse de behoeft heb aan andere constructen of paradigma's, wat ik wel erg vervelend vind is dat je je proces opnieuw op moet starten als je je class signature veranderd maar dat heeft meer te maken met het static typing principe, vooral als je aan webapplicaties werkt is dit extreem irritant in verband met wachten tot de server weer opnieuw is opgestart. Ik zou best lisp willen leren maar heb daar niet echt tijd voor over of een concreet doel om te programmeren.
 
welja, heb vorig jaar een jaartje unief gedaan aan de VUB (brussel) en daar leren ze zowel Structuur & Interpretatie als Algoritmen in Scheme.. Ik kon voordien nog niet zoveel, turbo pascal en wat scripting, maar was toch al snel verkocht aan scheme, voelt heel "natuurlijk" aan eens je ermee weg bent.
het feit dat je zowel oo als functioneel,imperatief, destructief, recursief, etc .. door elkaar kan programmeren vind ik super bvb.
Ik had bvb de gewoonte alles recursief te schrijven, maar in java is dat een ramp, per recursieve oproep creeër je een nieuw object, met als resultaat dat het dus minder performant is dan iteratief in de meeste gevallen (heb ik vorige week ondervonden)

java idd commercieel interessanter. Maar dan geloof ik meer in corporate toepassingen en webapplicaties.
een standalone muziek app vind ik een beetje zonde van de ontwikkel-tijd, je zal altijd moeten compromissen sluiten om de boel deftig draaiende te houden - denk ik.

Eclipse ja gebruik ik nu ook op men macje, moet wel want op school is het Borland Together for Eclipse (kots)

momenteel bezig aan een 2D videogame.. me vanavond terug in de "kortste-pad" algoritmes gooien *D
 
borland is inderdaad *** dat wordt gekocht door managers en als programmeur moet je daar dan proberen iets mee te maken terwijl het zonder poespas allemaal veel makkelijker en sneller gaat, ik ben er eigenlijk sinds kort ook pas achter dat je qua performance in java beter met while loops kan werken dan recursief, recursief is iets magisch en leuk om te doen, op tijd remmen anders vlieg je uit de bocht ;) ik denk dat je best een muziek app kan maken met java, mischien hier en daar wat native calls, eclipse draait ook als een gek op windows en dat is toch voor het grootste gedeelte java
 
Waarin iets wordt gemaakt is totaal niet interessant. Een goed ontwerp is veel belangrijker. Je kunt zowat alles in elke taal maken.
 
@MadDonna

Ik ben hem voor je aan het testen op mijn configuratie:

2 Ghz Apple iMac G5 met 1 Gb geheugen, conclusies tot nu toe:

  • Interface mag wat strakker, kijk even naar de nieuwere ide's zoals netbeans of visual studio, dan begrijp je wat ik bedoel. Dus als je een item aanklikt dat je in een property list ziet wat je kunt instellen, dat scheelt een hoop klikwerk.
  • Aansluitend; docking van elementen, en er voor zorgen dat een nieuw gecreeerd element boven het andere terecht komt, i.p.v. eronder.
  • Ik kan geen latency instellen, voor zover ik zie. Ik heb in eerste instantie direct de in aangesloten op de out en dan krijg je toch wel een behoorlijke vertraging. Maar! Dat kan aan mij liggen. Ik heb dat soort dingen altijd via de applicaties ingesteld en niet via systeembeheer, daar kan ik nog wel eens naar kijken.
  • het verschuiven van elementen laat "lichtsporen" na

Er zullen nog wel wat andere dingen naar voren komen, maar dat komt later wel, ook een aantal hele positieve dingen:

Kijk, daar heb ik wat aan!! Even reacties op volgorde.
  • Dat lijkt me een goed idee. Direct kunnen zien wat je kan editen. Ik denk alleen dat ik die instellingen niet in een apart gedockedte window wil zien maar direct bij het geselecteerde element. Ik wil alles zo voor de hand mogelijk houden.
  • Ook zeer goed idee... zaten beide al in de pijplijn ;)
  • Ja klopt, dit wil ik eigenlijk in de input/output nodes instelbaar maken. Het heeft natuurlijk alles te maken met de buffergroottes door de hele app. Dus dat wordt kijken hoe ik dit het best kan aanpakken. Ik heb hem nu op een vrij hoge/veilige latency vastgezet. Op mijn systeem kreeg ik hem helaas niet kleiner zonder haperingen... maar op andere systemen zou dat best (ik mag het zeer hopen eerlijk gezegd) kleiner moeten kunnen.
  • Ha, kwam je filmpje mooi even uit nu! Ik zag namelijk dat de beschrijvende tekstjes buiten de 'nodes' terecht kwamen op de mac. Dat wordt niet gecleaned. En dus blijven sporen achter. Wordt nog aan gewerkt ;)

  • ontzettend simpel in gebruik, ik snapte zonder handleiding onmiddelijk wat het doel is. En ik weet hoe ingewikkeld het is om iets simpel te laten zijn
  • ook leuk in gebruik.
  • daaruit volgt dat resultaat snel bereikt kan worden

Gaat zo door gaat zo door.

Top! Nou das m'n doel dus ik ben blij ;)

Goeie feedback! Mijn dank is groot!
 
Ohjee, daar is die toch weer... de Java zuigt voor audio apps discussie ;)
Ik heb gekozen voor java:
-Direct Multi platform (Windows, Mac, Linux)
-In verhouding met de snelle processors en nieuwe compiler technieken van tegenwoordig doet het niet persee meer onder voor native (C++) apps.
-Ik ken Java dus kan er snel mee uit de voeten. Geen leercurve meer.
-Aan elk andere taal/platform hangen stuk voor stuk weer andere nadelen


(Als je niet programmeerd, doe dan ff je oren dicht want dit is verder nerd talk ;))

@rvooh

Origineel geplaatst door rvooh
vind de taal ook veel te ruim, en de schrijfwijze (qua regels code) enorm omslachtig, een programma in java is gemiddeld 4 keer zo lang als hetzelfde in een andere taal (in mijn ervaring toch)[/B]
Daar ben ik het helemaal mee eens. Heb zelf nog in Ruby gewerkt. Is twintig keer compacter dan Java (maar mist ook weer handigheden die Java weer wel heeft)

Origineel geplaatst door rvooh
ja, java vind ik niet echt leuk ja.. ik vind het meer bouwen met legoblokjes dan echt programmeren.. typisch OO, elk probleem reduceren tot zo'n klein mogelijke modules en dan hopen dat alles samen gaat werken.. een vriend van me noemt dit toepasselijk kaartjeshuisprogrammeren..
Zo dacht ik er ook over toen ik in java moest proggen toen ik studeerde! Maar die mening kwam vooral omdat ik java niet genoeg snapte ;) Leercurve is misschien hoog, maar blijf openminded zou ik zeggen!

Origineel geplaatst door rvooh Ik had bvb de gewoonte alles recursief te schrijven, maar in java is dat een ramp, per recursieve oproep creeër je een nieuw object, met als resultaat dat het dus minder performant is dan iteratief in de meeste gevallen (heb ik vorige week ondervonden)
Ik ken scheme niet dus kan daar niet over oordelen. Je moet Java iig meer zien in de groep van C++. Iteratief programmeren ligt dan simpelweg meer voor de hand ook. Recursief programmeren gaat overigens prima in Java. Ik snap niet helemaal waarom je denkt dat er per recursieve call een nieuw object aangemaakt moet worden. Je kunt toch binnen je class gewoon recursief een functie aanroep doen tot je aan een bepaalde conditie voldoet?

Naar mijn mening moet je recursie alleen gebruiken wanneer dat handig is om je probleem op te lossen (voor een slim zelfoplossend algoritme). Itereren werkt gewoon snel over reeksen ( bijvoorbeeld audio buffer processen ;)). Je hebt een probleem en zoekt dan hoe je die het best kunt oplossen... niet andersom lijkt me.

Origineel geplaatst door rvooh
java idd commercieel interessanter. Maar dan geloof ik meer in corporate toepassingen en webapplicaties.
een standalone muziek app vind ik een beetje zonde van de ontwikkel-tijd, je zal altijd moeten compromissen sluiten om de boel deftig draaiende te houden - denk ik.
Misschien is het zonde van de tijd. Maar ik doe dit ook vooral voor m'n eigen fun. Ik heb nog geen compromissen hoeven maken op het audiovlak en zie nog niet wanneer ik die ook wel zou moeten maken. De Java audio API is zo lowlevel mogelijk gehouden waardoor hij lastiger te leren is maar wel zo snel mogelijk blijft. Een nadeel is dat ASIO ondersteuning niet standaard wordt ondersteund... maar misschien ga ik dat nog ondersteunen via de JNI (Java Native Interface) onder windows.
Verder is Swing niet erg snel omdat alle widgets gerendered worden. Misshcien dat ik daarvoor nog eens SWT (Standard Windowing Toolkit) ga gebruiken. Wordt ook gebruikt in... Eclipse en werkt erg snel.

Sony Soundforge is trouwens gemaakt in .Net. Que idee te vergelijken met J2SE (en J2EE). Okay, je hebt een beter aansluiting met Windows, maar een slechtere (draait Mono op de mac?) met de Mac en Linux (Ubuntu komt flink opzetten tegenwoordig).

Origineel geplaatst door rvooh
Sun zelf raadt haar afdelingen af om java te gebruiken voor interne applicaties.. zegt imo al veel.
Heb je daar een bron van? Lijkt me een mooi broodje aap van de Microsoft geruchten machine. Te makkelijk ;)



Anyway... iedereen z'n eigen mening natuurlijk :okdan:
 
nerddiscussie alert:

Origineel geplaatst door Almeros


Heb je daar een bron van? Lijkt me een mooi broodje aap van de Microsoft geruchten machine. Te makkelijk ;)

http://www.internalmemos.com/memos/memodetails.php?memo_id=1321

of die bron te betrouwen is is een andere zaak

en ja, bedankt voor het uitvoerige antwoord.. hoop hier alleen maar bij te leren, vandaar dat ik ook voor broncode vroeg. zelf ben ik echt nog niet zo goed vertrouwd met java idd..

dat verhaal met recursie:
op unief werd het er tijdens de lessen structuur redelijk ingebakken om recursie zoveel mogelijk te gebruik, was een persoonlijk paradepaardje van de lerares die zei dat ze alles recursief kon schrijven ;)
is een beetje anders denken, maar eens je dat gewoon bent is het lastig afleren..
ivm dus met dat nieuw object die aangemaakt wordt bij elke recursieve oproep, beetje slechte bewoording,ik bedoel: er wordt telkens een kopie gemaakt van alle variabelen in een methode.. zodat je enorm veel geheugenruimte gebruikt en dus out of memory geraakt. heb dit nooit weten gebeuren in scheme, maar kan me vergissen, zoals ik zei: ben nog niet zo ervaren.
java is idd een grote boterham om je er in thuis te voelen

nu mijn bedoeling is zo snel mogelijk java beter onder de knie te krijgen.
mijn interesse ligt meer in editors/librarians/midi tools dan in geluidsprocessing

toch tof
ik ga zeker eens je progammatje wat uitvoeriger testen als ik op een betere pc zit (nu 400mhz g4 die zwaar afziet)
 
Daar ben ik het helemaal mee eens. Heb zelf nog in Ruby gewerkt. Is twintig keer compacter dan Java (maar mist ook weer handigheden die Java weer wel heeft)

compactheid is verre van zaligmakend, leesbaarheid is veel belangrijker, java is simpel en daarom moet je soms wat meer typen om iets te bereiken maar er staat wel heel duidelijk wat er gebeurd, dat is denk ik een belangrijke factor waarom het uiteindelijk zo populair is geworden

Ik snap niet helemaal waarom je denkt dat er per recursieve call een nieuw object aangemaakt moet worden. Je kunt toch binnen je class gewoon recursief een functie aanroep doen tot je aan een bepaalde conditie voldoet?

het klopt wel hoor de stelling dat het minder performed, maar bij een standalone is dat minder relevant dan een op de server
 
Origineel geplaatst door rvooh
nerddiscussie alert:
http://www.internalmemos.com/memos/memodetails.php?memo_id=1321

of die bron te betrouwen is is een andere zaak
Hmmm, ziet er toch vrij betrouwbaar uit opzich. Als ik het zo vluchtig overkijk hebben ze hier ook een afweging gemaakt welke taal er beter is voor een bepaald iets. Ik weet alleen niet hoe oud dit document ondertussen is. Er is de laatste 2 Java versies 5 en 6 veel verbeterd aan de prestaties en ook aan een betere perceptie van de eindgebruiker over de snelheid van java apps. En ik hoop dat ze zo door gaan :)


Origineel geplaatst door rvooh en ja, bedankt voor het uitvoerige antwoord.. hoop hier alleen maar bij te leren, vandaar dat ik ook voor broncode vroeg. zelf ben ik echt nog niet zo goed vertrouwd met java idd..
...
nu mijn bedoeling is zo snel mogelijk java beter onder de knie te krijgen.
mijn interesse ligt meer in editors/librarians/midi tools dan in geluidsprocessing
Een leuke site met uitleg over java sound EN midi (geschreven door de persoon die ook java sound heeft geïmplementeerd): http://www.jsresources.org/
Ik denk ook dat een midi tool maken zeer leerzaam is uberhaupt! Laat maar weten als je wat hebt gemaakt ofzo!

Origineel geplaatst door rvooh
toch tof
ik ga zeker eens je progammatje wat uitvoeriger testen als ik op een betere pc zit (nu 400mhz g4 die zwaar afziet)
Hmmm... al die animatieknop uitgezet? Ik draai denk ik op een redelijk vergelijkbare PC nu en dat werkt prima (afgezien van de hoge latency :()


Origineel geplaatst door dennisb
compactheid is verre van zaligmakend, leesbaarheid is veel belangrijker, java is simpel en daarom moet je soms wat meer typen om iets te bereiken maar er staat wel heel duidelijk wat er gebeurd, dat is denk ik een belangrijke factor waarom het uiteindelijk zo populair is geworden
Ja zeker, ik vind het juist ook makkelijk en prettig. Het is alleen soms (vooral in J2EE apps) belachelijk wat je allemaal overal opnieuw moet intypen om iets gedaan te krijgen. Dat kost toch best veel tijd (en dan gebruik ik al Spring bv.). Een slim systeem/framework kan veel van dat werk inkorten, en op die vlakken ontstaan dan vaak leuke Open Source initiatieven... maargoed, ik dwaal af, voor beide dingen valt wel wat te zeggen.


Origineel geplaatst door dennisb het klopt wel hoor de stelling dat het minder performed, maar bij een standalone is dat minder relevant dan een op de server
Sja, bij elke call naar een method zal je net iets meer overhead hebben dan een iteratieslag. Vind ik ook zeer logisch (iig in Java). Nog even aan rvooh; als je je variabelen buiten je methode aanmaakt (class wide dus) heb je je probleem al niet meer. Als je inderdaad binnen de methode een object initieert, dan neemt het wel snel veel geheugen in beslag ja. Ik denk dat Scheme bv. ook gewoon op de eerste manier werkt(?)


<Mijn mening modus>Java RULEZ :D</Mijn mening modus>
 
Het is alleen soms (vooral in J2EE apps) belachelijk wat je allemaal overal opnieuw moet intypen om iets gedaan te krijgen. Dat kost toch best veel tijd (en dan gebruik ik al Spring bv.).

spring is een hype , ik snap niet wat daar nu zo mooi aan is, ik heb zelf een webframework gemaakt waar je alles maar 1 keer hoeft te doen, geen xml geen jsp alleen maar java, j2ee maakt me depressief
 
Back
Top