Dus de stelling "koop een sherman en maak van iedere synth een vette bak" gaat niet 100% op vrees ik...(niet dat je dat letterlijk zei Nicolas 2000,maar ik stel me voor dat er wel mensen zouden kunnen zijn die't zo zouden interpreteren...)
Je hebt inderdaad een punt dat een Sherman heel veel dingen bruut kan laten klinken, maar soms dan wel vaak wil je ook wel eens een heel mooie niet-brute klank, en daar sta je dan met je sherman en een brolsynthje... En shit in = shit out betekent voor zover ik begrepen heb (ik bezit de sherman zelf niet) dat het veel eenvoudiger is voor een sherman om een rijke klank bruut te laten klinken dan een iele klank. Dus bij voorkeur een synth erdoor jagen die ook wat druk op het laag zet.
Mijn idee was dan ook om voor 2000€ 400€ uit te geven aan een sherman en dan voor de resterende 1600€ een heel mooie synth te kopen. Best is dan de nadruk leggen op een synth die uitmunt in de kleinere, zachtere klankjes en toch/ook een vol geluid heeft, en hem op te vetten met de sherman als je wilt gaan gieren en scheuren.
Dus ik zou eerder niet bezuinigen op de bron en de sherman als extra zien...
. Daar volg ik je in, maar mijn idee was dus dat je met een synth van 1600 ipv 2000€én een sherman misschien in meer vlakken een uitmuntende klank zou kunnen halen dan enkel met een synth van 2000€. Het prijsverschil is tenslotte nog niet zo groot dat je werkelijk in een andere klasse synths terechtkomt, lijkt me.
Maar absurd gaan besparen "want ik hang er een sherman aan" lijkt me inderdaad niet slim. Hoewel mijn Casio SK-1 een dijk van geluid neer moet kunnen zetten als ik hem Sherminate, gaat het ding met alle Sherman QMF's uit de wereld nog steeds geen mooi belletje, viooltje of triangeltje weergeven, en gaat het beter klinken als ik de sherman achter mijn MS2000 hang.
Maar voor 1600€ moet je denk ik toch een synth vinden die je samen met een sherman het "beste uit 2 werelden" kan geven, lijkt me. Waarbij "beste" relatief is, natuurlijk
.
Je opmerking over stereo is ook een goede, dat moet je zeker in acht nemen als je deze truc uithaalt. Ook hang je een sherman maar aan 1 van de vele uitgangen, dus ben je beperkt in je keuze van welke klanken je in een multitimbraal stuk zou sherminaten.
Gaat een VA werkelijk niet analoger klinken als je hem door een analoge Sherman haalt? Ik bestrijd die uitspraak niet hoor omdat ik er geen ervaring mee heb, maar het leek me dat het geheel toch iets analoger zou klinken dus vraag ik om er even verder op in te gaan
. BV dat typische "bellen blazen" dat een analoge zoveel beter kan dan een gemiddelde VA, lukt dat niet beter als je een Shermanfilter op een VA loslaat? Natuurlijk zorgt een Sherman er bv niet voor dat je VA oscillatoren plots een lekker analoge onstabiliteit krijgen, dat is zeker waar.
Ik vond je post eigenlijk wel heel informatief.