Beste externe geluidskaart onder 300 euro

Resonance

Turn up the reso!
Lid sinds
30 september 2002
Berichten
4.738
Wat is op t moment de beste externe geluidskaart voor zo weinig mogelijk geld (niet duurder als 300 euro) ?

ik wil absoluut geen pci kaart meer in mn pc, dus hij moet echt 100% extern zijn, geen pci + breakout box dus..
qua kwaliteit mag het in ieder geval niet minder zijn als de Emu M versie kaarten ..

style is overstuurd geluid/muziek ..
laag moet goed zijn en hij moet er tegen kunnen om met overstuurd signaal om te gaan zonder het signaal nog verder te vernaggelen door fratsen als rare plops / clicks en andere ongein toe te voegen als je een paar db boven 0 opneemt ..

dus graag meningen over externe kaarten die nieuw of 2e hands makkelijk te krijgen zijn rond de 300 euro max..

specs zijn wat minder belangrijk voor me aangezien t tijdelijk is, zolang ik maar 2 x mono jack in en 2 x uit heb..

als iemand nog iets heeft liggen hoor ik t ook graag..
 
Opgepast i.v.m. de Konnekt interfaces. Ik verwijs graag naar deze thread, waarin je kan lezen over de problemen die vele mensen ermee hebben. Ik zou ze niemand toewensen... veels te riskant!
 
Re: Beste externe geluidskaart onder 300 euro

Origineel geplaatst door resonance
zonder het signaal nog verder te vernaggelen door fratsen als rare plops / clicks en andere ongein toe te voegen als je een paar db boven 0 opneemt ..
Elke ADC kapt alles boven de 0dB volledig af. 0dB staat gelijk met de maximum-waarde van de sample. Dus je zal je overstuurde signaal eerst weer moeten verzwakken zodat het onder de 0dB grens blijft.
 
Re: Re: Beste externe geluidskaart onder 300 euro

Re: Re: Beste externe geluidskaart onder 300 euro

Origineel geplaatst door DJefke
Elke ADC kapt alles boven de 0dB volledig af. 0dB staat gelijk met de maximum-waarde van de sample. Dus je zal je overstuurde signaal eerst weer moeten verzwakken zodat het onder de 0dB grens blijft.
inderdeed..
 
He Resonance!

Weet je nog dat je het laag zo vet vond van die eene acidtrack van mij en toen vroeg je ook waarmee ik dat had opgenomen.

Dat was een 80euro Maya44 PCI kaartje. 4in 4uit. imho een zwaar onderschat kaartje.
 
ik ga ff die konnekt checken + negative info erover..

over dat 0db verhaal .. ik las dat bijv rme kaarten een soort van saturation / limiter achtig iets hadden waardoor je geluid niet raar ging doen als je iets over de 0db ging.. dit zou bij motu weer minder goed voor elkaar zijn .. maar goed kaarten als de fireface etc. liggen op t moment ff niet binnen bereik .. alvast bedankt voor de info zover :)
 
Origineel geplaatst door resonance
maar dat was een interne kaart toch? :)

ik ga ff die konnekt checken + negative info erover..

over dat 0db verhaal .. ik las dat bijv rme kaarten een soort van saturation / limiter achtig iets hadden waardoor je geluid niet raar ging doen als je iets over de 0db ging.. dit zou bij motu weer minder goed voor elkaar zijn .. maar goed kaarten als de fireface etc. liggen op t moment ff niet binnen bereik .. alvast bedankt voor de info zover :)

klok/klepel ;)

want dat heeft helemaal niks met opnemen te maken...
 
ah .. maar goed, wat in ieder geval belangrijk is, is dat ik boven de 0db kan werken (waarschijnlijk vaak in t rood) ..
zonder dat t geluid NOG lelijker wordt als mn bedoeling was :D

en zo had ik ergens iets opgepikt over saturation/limiter gedrag boven de 0db
 
Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
He Resonance!

Weet je nog dat je het laag zo vet vond van die eene acidtrack van mij en toen vroeg je ook waarmee ik dat had opgenomen.

Dat was een 80euro Maya44 PCI kaartje. 4in 4uit. imho een zwaar onderschat kaartje.

reden dat ik geen pci kaart meer wil of beter gezegd kan hebben is omdat t conflicten geeft met een andere geluidskaart .. ik wou hierdoor eerst een game + muziek pc gaan gebruiken .. maar een geluidskaart die ik gewoon kan in pluggen en makkelijk weer lostrekken lijkt me een betere oplossing .. daarnaast had ik problemen met ruimte qua pci slots .. pci slots zijn jammer genoeg schaars aan t worden op nieuwere moederborden
 
Origineel geplaatst door resonance
ah .. maar goed, wat in ieder geval belangrijk is, is dat ik boven de 0db kan werken (waarschijnlijk vaak in t rood) ..
zonder dat t geluid NOG lelijker wordt als mn bedoeling was :D
No offence, maar daar ben je zelf voor verantwoordelijk als je record. Je moet zelf maar zorgen dat het signaal dat de recorder ingaat nooit boven de 0dB komt. Ik denk dat je je beter even verdiept in hoe iets te recorden ipv 3x zoveel geld te spenderen in de hoop dat de techniek alles automatisch in jouw plaats doet (wat ze overigens niet zal doen).
 
ik neem meestal ook wel op rond de 0db of iets eronder.. maar soms klinken hardcore kicks of andere geluiden die ik overstuurd opneem net iets beter als ik wat boven de 0db opneem.. tenminste dat idee heb ik regelmatig
 
Origineel geplaatst door resonance
ik neem meestal ook wel op rond de 0db of iets eronder.. maar soms klinken hardcore kicks of andere geluiden die ik overstuurd opneem net iets beter als ik wat boven de 0db opneem.. tenminste dat idee heb ik regelmatig

Bij een analoge tafel ofzo..; ja.. zodra je het digitale domein ingaat zeker niet..
 
Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
Bij een analoge tafel ofzo..; ja.. zodra je het digitale domein ingaat zeker niet..

digi is niet omte oversturen kan wel maar waarom zijn aldie updaytes denkje van 16 bitt naar 32 bit en tegenwoordig 192 kilohertz
om dat onze oren zogoed mogeleijk te luister te leggen ,.neen
om zoo hoog mogelijk waarde te werken ,...
analoog magje bets wat "killen "dmv oversturen ...
digi niet isniet de bedoeling lijktme
 
Zorg gewoon dat de losse geluiden al ranzig zijn of overstuur die afzonderlijk op de tafel. Hou de master gewoon in het groen. Dan moet je jouw doel toch ook kunnen bereiken?
 
Origineel geplaatst door dct
Zorg gewoon dat de losse geluiden al ranzig zijn of overstuur die afzonderlijk op de tafel. Hou de master gewoon in het groen. Dan moet je jouw doel toch ook kunnen bereiken?
juist, zo werk ik ook... ik overstuur behoorlijk veel, maar ik zorg altijd dat op de masterfader alles in het groen blijft.. :) zo hou je toch overzicht over het geheel en gaat alles elkaar niet dwarsbomen qua geluid.. Krijg je ook geen gezeik als je het gaat opnemen met je geluidskaart, ik zorg altijd dat het hardste stuk in mn track onder de 0 dB blijft..
 
Origineel geplaatst door resonance
ah .. maar goed, wat in ieder geval belangrijk is, is dat ik boven de 0db kan werken (waarschijnlijk vaak in t rood) ..
zonder dat t geluid NOG lelijker wordt als mn bedoeling was :D

en zo had ik ergens iets opgepikt over saturation/limiter gedrag boven de 0db

Analoog kan je of werk je bijna altijd wel eens boven de 0VU, (gemiddelde waarde van +4dBu met pieken die gemakkelijk 16 dB hoger kunnen liggen).

De digitale 0dB FS moet je zien als als de maximum spanning die je analoge mengtafel zou kunnen hebben. Ook je analoge mengtafel heeft een plafond (je kan niet harder dan hard uitsturen).

Wanneer je het plafond van je analoge mixer afstelt op de 0dB FS van je geluidskaart heb je dus nooit problemen. Dit kan je doen door de masterfader stiller te zetten alvorens naar de AD te gaan ofwel de kanaalfader zelf iets te minderen als je via de direct outs werkt (die dan naar de AD gaan).
 
Back
Top