single cycle waveforms/wavetables

Top Peter! Ik ben ze aan het downloaden. Ik ben heel benieuwd naar de samples.

In de bijlage een klein 'Rave' dingetje waar ik mee bezig ben. De leadsynth zijn 2 SWC van de SH101 die ik eerder ergens heb gedownload. De strings zijn van de Hera plugin.
 

Attachments

  • 2023-1224 Rave 001-001.mp3
    2,9 MB
Een medeforumlid (20Hz) vroeg net aan mij of mijn sample pack van de SH-5 ook single cycle waveforms had. Ik wist eigenlijk niet dat dit iets was waar mensen naar opzoek zijn, maar ik ben altijd bereid om verbeteringen door te voeren.

Ik vroeg me daarom af of iemand me hier uit kan leggen hoe je zo'n single wave cyclus voor een Wavetable synth maakt. Ik zag bijvoorbeeld dat Zebra het gebruikt (en Diva?). Betekent dit gewoon dat je een enkele golf pakt en die goed loopt zonder clicks? Dan heb je een mega klein bestandje.. is er verder nog iets waar ik bij stil moet staan zoals format (WAV/aiff) of bit rate/depth?

Persoonlijk geloof ik zelf niet zo in deze manier van samplen, want je verliest hiervoor alle beweging in de synth voice die van de analoge oscillator komt. Dus ik vraag me ook af: kunnen die Wavetable synths ook een iets langere file aan van een aantal cycli? Dan zou je wel wat beweging kunnen behouden..

Ten slotte vroeg ik me af wat de standaard is voor de root note van zulke single cyclus waveforms. Zijn die dan op C3 en de Wavetable synth warpt zelf de sample omhoog en omlaag bij andere noten, of leest dat ding ook multisamples? En zo ja, is het dan waardevol om echt elke noot te hebben of is 1 of 2 per octaaf prima aangezien er toch niks beweegt in de sample?

Vragen vragen vragen :)
 
Een medeforumlid (20Hz) vroeg net aan mij of mijn sample pack van de SH-5 ook single cycle waveforms had. Ik wist eigenlijk niet dat dit iets was waar mensen naar opzoek zijn, maar ik ben altijd bereid om verbeteringen door te voeren.

Ik vroeg me daarom af of iemand me hier uit kan leggen hoe je zo'n single wave cyclus voor een Wavetable synth maakt. Ik zag bijvoorbeeld dat Zebra het gebruikt (en Diva?). Betekent dit gewoon dat je een enkele golf pakt en die goed loopt zonder clicks? Dan heb je een mega klein bestandje.. is er verder nog iets waar ik bij stil moet staan zoals format (WAV/aiff) of bit rate/depth?

Persoonlijk geloof ik zelf niet zo in deze manier van samplen, want je verliest hiervoor alle beweging in de synth voice die van de analoge oscillator komt. Dus ik vraag me ook af: kunnen die Wavetable synths ook een iets langere file aan van een aantal cycli? Dan zou je wel wat beweging kunnen behouden..

Ten slotte vroeg ik me af wat de standaard is voor de root note van zulke single cyclus waveforms. Zijn die dan op C3 en de Wavetable synth warpt zelf de sample omhoog en omlaag bij andere noten, of leest dat ding ook multisamples? En zo ja, is het dan waardevol om echt elke noot te hebben of is 1 of 2 per octaaf prima aangezien er toch niks beweegt in de sample?

Vragen vragen vragen :)
In het voorbeeld hierboven, gebruik ik als basis de AVKW.
Ik heb met hulp van een door mij geschreven Labview programmma de AVK waveforms omgezet neer 8bits wavetables van 512 samples.
Deze zet ik in een eeprom, en laat ik door een adres generator waar ik de frequentie van kan variƫren, uitsturen naar een DAC.
Om klikken te voorkomen moet je zorgen dat het begin van de waveform qua amplitude gelijk moet zijn aan het eind van de waveform.
Ik gebruik hier geen wav oid maar puur binaire waarden van de golfvorm, waarbij (omdat ik 8 bits waveforms gebruik) 0volt is dan 127, minimale uitgangsspanning is dan 0 en maximale uitgangsspanning is dan 255.
 
In het voorbeeld hierboven, gebruik ik als basis de AVKW.
Ik heb met hulp van een door mij geschreven Labview programmma de AVK waveforms omgezet neer 8bits wavetables van 512 samples.
Deze zet ik in een eeprom, en laat ik door een adres generator waar ik de frequentie van kan variƫren, uitsturen naar een DAC.
Om klikken te voorkomen moet je zorgen dat het begin van de waveform qua amplitude gelijk moet zijn aan het eind van de waveform.
Okee, dus het gaat echt om Ć©Ć©n cyclus en je software/hardware(???) zet het dan om in verschillende frequenties.

Maar dan blijft de vraag, wat is de basis frequentie (root note) dat die apparaten lezen?

En is het dan fijner om gelijk een 8bit file te hebben?
 
Ja, Ć©Ć©n cyclus over het algemeen. (Met twee cycli binnen een golfvorm geeft gelijk een oktaaf hoger).
Ik gebruik 8 bits omdat dat makkelijker in een eeprom past (die immers ook 8 bits breed is)
In Ć©Ć©n van de vorige versies heb ik een 9bits brede fifo gebruikt.
De basis frequentie kan je berekenen door de clock frequentie te delen door de lengte van de waveform.
Als je een A wilt laten horen (=440Hz) zal je de volgende clock frequentie aan de adres generator moeten aanbieden:
440Hz = 2,2727 mSec, voor een 512 samples lange waveform komt dat neer op:
2.2727 mSec / 512 = een clock frequentie van 4,438uSec.
 
Een medeforumlid (20Hz) vroeg net aan mij of mijn sample pack van de SH-5 ook single cycle waveforms had. Ik wist eigenlijk niet dat dit iets was waar mensen naar opzoek zijn, maar ik ben altijd bereid om verbeteringen door te voeren.

Ik vroeg me daarom af of iemand me hier uit kan leggen hoe je zo'n single wave cyclus voor een Wavetable synth maakt. Ik zag bijvoorbeeld dat Zebra het gebruikt (en Diva?). Betekent dit gewoon dat je een enkele golf pakt en die goed loopt zonder clicks? Dan heb je een mega klein bestandje.. is er verder nog iets waar ik bij stil moet staan zoals format (WAV/aiff) of bit rate/depth?

Persoonlijk geloof ik zelf niet zo in deze manier van samplen, want je verliest hiervoor alle beweging in de synth voice die van de analoge oscillator komt. Dus ik vraag me ook af: kunnen die Wavetable synths ook een iets langere file aan van een aantal cycli? Dan zou je wel wat beweging kunnen behouden..

Ten slotte vroeg ik me af wat de standaard is voor de root note van zulke single cyclus waveforms. Zijn die dan op C3 en de Wavetable synth warpt zelf de sample omhoog en omlaag bij andere noten, of leest dat ding ook multisamples? En zo ja, is het dan waardevol om echt elke noot te hebben of is 1 of 2 per octaaf prima aangezien er toch niks beweegt in de sample?

Vragen vragen vragen :)
Ik las dat Waldorf (PPG Wave) een van de eersten was die dit in synthesizers implementeerde.

Vooral met het idee dat de bestanden enorm compact zijn haalde ik het voor je aan. Ik gebruik zelf regelmatig samples, zeker ook omdat ik in gevallen van bas het laag vaak mooier vindt dan digitaal. Ik ben sinds een tijdje bezig met SCW. Interessante techniek. Op dit moment zoek ik veel originele golfvormen van analoge synths en maak hier eigen instrumenten van in Live Simpler. Het heeft natuurlijk ook beperkingen, maar maakt (voor mij) het process ook wat creatiever.

Ik ga er qua techniek niet zo diep in als dat voor jou wellicht belangrijk zal zijn. Bij deze wat links.
 
Ik las dat Waldorf (PPG Wave) een van de eersten was die dit in synthesizers implementeerde.

Vooral met het idee dat de bestanden enorm compact zijn haalde ik het voor je aan. Ik gebruik zelf regelmatig samples, zeker ook omdat ik in gevallen van bas het laag vaak mooier vindt dan digitaal. Ik ben sinds een tijdje bezig met SCW. Interessante techniek. Op dit moment zoek ik veel originele golfvormen van analoge synths en maak hier eigen instrumenten van in Live Simpler. Het heeft natuurlijk ook beperkingen, maar maakt (voor mij) het process ook wat creatiever.

Ik ga er qua techniek niet zo diep in als dat voor jou wellicht belangrijk zal zijn. Bij deze wat links.
Ik heb natuurlijk wel een zooi analoge synths en via via ook toegang tot allerlei zeldzame, dus ik kan hier wel wat tijd in steken als er mensen zijn die dit interessant vinden.

Maar ik moet ff weten in wat voor format dat dan handig is zodat iedereen het kan gebruiken. Maar je kunt in ieder geval uit de SH-5 sample pack alvast zelf de single cycles eruit knippen als je die graag wil. De bass op dat ding klinkt namelijk echt bizar dik (veel zwaarder dan bijv. een minimoog).
 
Ik las dat Waldorf (PPG Wave) een van de eersten was die dit in synthesizers implementeerde.

Vooral met het idee dat de bestanden enorm compact zijn haalde ik het voor je aan. Ik gebruik zelf regelmatig samples, zeker ook omdat ik in gevallen van bas het laag vaak mooier vindt dan digitaal. Ik ben sinds een tijdje bezig met SCW. Interessante techniek. Op dit moment zoek ik veel originele golfvormen van analoge synths en maak hier eigen instrumenten van in Live Simpler. Het heeft natuurlijk ook beperkingen, maar maakt (voor mij) het process ook wat creatiever.

Ik ga er qua techniek niet zo diep in als dat voor jou wellicht belangrijk zal zijn. Bij deze wat links.
Ik zoek eindeloos ik ontdek steeds meer formaten.. gelukkig zijn er wel conversie programma's zoals convert with Moss.

Maar zou het een idee zijn om alle file formats een keer in een draad te zetten met beschrijving eventuele conversie en import mogelijkheden?
 
Een medeforumlid (20Hz) vroeg net aan mij of mijn sample pack van de SH-5 ook single cycle waveforms had. Ik wist eigenlijk niet dat dit iets was waar mensen naar opzoek zijn, maar ik ben altijd bereid om verbeteringen door te voeren.

Ik vroeg me daarom af of iemand me hier uit kan leggen hoe je zo'n single wave cyclus voor een Wavetable synth maakt. Ik zag bijvoorbeeld dat Zebra het gebruikt (en Diva?). Betekent dit gewoon dat je een enkele golf pakt en die goed loopt zonder clicks? Dan heb je een mega klein bestandje.. is er verder nog iets waar ik bij stil moet staan zoals format (WAV/aiff) of bit rate/depth?

Persoonlijk geloof ik zelf niet zo in deze manier van samplen, want je verliest hiervoor alle beweging in de synth voice die van de analoge oscillator komt. Dus ik vraag me ook af: kunnen die Wavetable synths ook een iets langere file aan van een aantal cycli? Dan zou je wel wat beweging kunnen behouden..

Ten slotte vroeg ik me af wat de standaard is voor de root note van zulke single cyclus waveforms. Zijn die dan op C3 en de Wavetable synth warpt zelf de sample omhoog en omlaag bij andere noten, of leest dat ding ook multisamples? En zo ja, is het dan waardevol om echt elke noot te hebben of is 1 of 2 per octaaf prima aangezien er toch niks beweegt in de sample?

Vragen vragen vragen :)
Zebra gebruikt geen samples ,het is niet omdat zebraā€™s interface het toelaat om te teken dat het daarom sample based is , evenjes ter verduidelijkingā€™.



Je kan single cycled waveforms heel eenvoudig zelf maken , of je tekend ze freehand of je gebruikt een recursive operation om zelf een array-table te vullen.

Dat laatse bied veel meer mogelijkheden omdat je ,math funtions kunt gebruiken , sin*sin voor fm , etcā€¦

Plug-pure data, reaktor is hier ideaal voor
 
Pure data
Uzi ( recursive function ) een tabwrite table van 1024 , beetje sine functies + derde mach
Echt ongelooflijk programma
1.jpg
 
Leuke is als je de parameters rechstreeks naar de bang input ( die de recursieve functie start ) krijg je directe visuele update , alsook de audiotable
.Blijkbaar is die UZI razendsnel
Dit is een mooie
2.jpg
 
Back
Top