Wanneer mag je iets groovebox noemen?

Blinx

Totally addicted to bass
Lid sinds
21 oktober 2001
Berichten
1.682
Locatie
Bilthoven
Dit is nou iets wat ik me een tijdje afvraag, wanneer is een synth nou een groovebox?

Theoretisch gezien alleen de mcx0x serie. Maar de rm1x en rs7k worden ook groovebox genoemd evenals de quasimidi 309 korg electribe series die emu bakken etc.

Ok allemaal kistjes met een sequencer die op dance gericht zijn en alles kunnen toch? nee... de electribe serie word ook groovebox genoemd, dus ook de Er-1 vreemd dit zou toch moeten vallen onder drumcomputer of zo iets? Maar als de Er-1 een groove box is is de tr909 dat ook! Net zo als de Ea-1, als dit een groovebox is, is de tb303 er ook een!!!!!

Dus mijn vraag wanneer valt een apparaat nou onder de categorie groovebox???:confused:

ps: deze thread is niet bedoeld als grooveboxen zijn wel/niet goed....
 
Volgens mij is het gewoon hoe je het zelf ziet.
Vorr mij is het gewoon een sequencer/synth/drummachine in een een desktop module. maar dat is slechts mijn visie....
 
Ik weet nog goed de reclame van Riha orgels in de jaren zeventig: "Iedereen kan spelen op een Riha; met slechts één vinger!" Grooveboxen zijn de "orgels met begeleidingsautomaat" van deze eeuw.
In plaats van de voorgebakken quickstep, rhumba en cha-cha zit er nu trance en techno in. Uiteindelijk zal er ook een Stef Meeder van de groovebox generatie opstaan, en hij zal de wereld versteld doen staan van de wonderbaarlijke klanken van zijn magische apparaat. *D

Dus de vraag wanneer valt een apparaat onder de term groovebox:
Als het een automaat heeft dat gericht is op dansmuziek. Net als het Riha orgel. :D

P.s: dit antwoord is niet bedoeld om een mening te geven over grooveboxen wel/niet goed...
 
Dit is een goede vraag.... Hier ga ik in Lafolie eventjes over nadenken..

Iets met een te brede keus van instrumenten, denk ik..... Een synth die op alle vlakken inzetbaar is, maar nergens volledig..
 
volgens mij mag je iets groovebox noemen wanneer je een onhandelbaar apparaat hebt waarbij de geluiden standaard en cliche zijn. maar war iedereen een nummer een hit kan maken.

net zo als ravenburger " iedereen kan schilderen" nee iedereen kan vakjes in kleuren

maar aan de andere kant zijn hier een aantal mensen die de mooiste dingen uit hun toverboxjes kunnen groeven
 
Sinds ik Pjotr gezien heb is mijn beeld zeker versterkt! Grooveboxen rulen.. Ik gebruik mijn MC-303 meer dan men verwacht.. Namelijk bijna elke dag..
 
Een Groovebox is een apparaat waar je snel en gemakkelijk complete dance loops mee kunt maken, voor mensen met een minimum aan kennis. Daarmee wil ik niet zeggen dat je automatisch weinig kennis hebt als je zo'n ding gebruikt, maar meer dat (in ieder geval de bedoeling is dat) je snel en inituitief te werk kunt gaan.

Daarom worden de 'onderdelen' van die loop in hapklare brokken afgeleverd zodat je snel iets in elkaar kunt zetten in plaats van dat je met allerlei dingen zit te priegelen voordat je een leuk geluid hebt.

Bakken die geen complete loop kunnen maken vallen buiten deze categorie, zoals de TR-909, die kan alleen de percussie doen.

Wat dat betreft is zo'n begeleidingsorgel nog niet zo'n slechte vergelijking, alleen moet je daarbij nog steeds met 1 vinger de toonhoogte af en toe veranderen, en doet je groovebox dat zelf voor je als je het 1 keer hebt voor gedaan.
 
Dus een JV2080 met een losse stepsequencer zou dan wel weer goed zijn ? (in tegenstelling tot zo'n saaie mc505 die alleen voor saaie nietswetende presetmensen is.....). Of een sampler met presetsampletjes (die natuurlijk veeeeel beter is dan bv zo'n saaie rompler) ?

De vooroordelen over grooveboxen vind ik werkelijk om te :r - en.
 
Groovebox is een kast met veel geluiden (en/of drums) en een interne step sequencer. En met de groovebox zou je in principe complete nummers kunnen maken.

En dan nu alle commentaren over grooveboxen:
- alleen voor presetdrukkers: een presetje is af en toe wel handig. Ik hoef niet ieder geluid helemaal te moduleren
- slechte midi-interface: de meeste vintage-apparatuur heeft ook een slecht midi, leer er gewoon mee om te gaan. En niet alle grooveboxen hebben een slechte interface.
- onhandelbaar apparaat: lees de handleiding

Het enigste nadeel is wel: omdat er van die drukknopje op zitten, wil je er ook op spelen. Echter gaat dit voor geen meter. Maar gelukkig heb ik nog wel een andere serie toetsen staan.
 
"Groovebox®" is gewoon de marketingterm die Roland heeft verzonnen voor hun alles-in-één doosjes, net zoiets als een "walkman" pas walkman® heet alstie van Sony is. De term wordt alleen ook gebruikt bij apparaten met soortgelijke functionaliteit.

Maar volgens mij was dat niet het antwoord waar je op zat te wachten :gaap: dus nu mijn poging:
"een simpele workstation zonder klavier"
 
ik wilde echt precies gaan zeggen wat farlukar nu zei; een workstation zonder toetsen. Ja er zitten presets in. Maar ja in een Access Virus zitten ook presets. Is het daarom een doos voor jochies die niks willen programmeren? En al dat automatisme....ik denk niet dat er echt muzikanten zijn die daadwerkelijk iets doen met de preset patroontjes (behalve ze allemaal een keertje afluisteren). Het is zeker niet het idee van ik kan met 1 vinger een hit spelen o.i.d., althans niet meer of minder dan met andere apparatuur die over t algemeen meer respect geniet.
 
Dus als een groovebox een workstation (zonder klavier) is worden een aantal synths onterecht voor groovebox uitgemaakt :D zoals de ea-1 en er-1 of vallen die ook onder workstation?
 
ik noem die doosjes zelf ook geen groovebox eigenlijk....
 
Back
Top